عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: خیلی‌ها ذوق‌زده نشوند که مسئولیت کارهایی که توسط دیپلمات‌هایمان انجام می شود را نظام برعهده می‌گیرد، مسئول اصلی این توافق با این چارچوب‌ها بر عهده رئیس دولت است.

هنوز بالای سر برجام عزا گرفته‌ ایم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با بیان اینکه اشکالی به رفتار مذاکره کنندگان در «برجام» وارد است، گفت: علی رغم اینکه رهبر انقلاب بارها از آنها تقدیر هم کرده اند و فرموده بودند: «مذاکره کنندگان بسیار زحمت کشیده اند» اما آیا تلاش آن‌ها، موجه هم بوده است؟، باید گفت نه- متأسفانه یک جاهایی تلاش شأن مفید نبوده است.

وی افزود: ۸ سال پیش که وارد فرآیند گفتگوهای برجام شدیم و وعده اصلی که مردم را ترغیب کرد تا به سمت آن برویم این بود که تحریم‌ها برداشته شود؛ اکنون ۸ سال گذشت و ما هنوز بالای سر برجام عزا گرفته‌ایم و برای او فاتحه می‌خوانیم. معنایش این است که خواسته ما برای رفع تحریم‌ها بعد از ۸ سال محقق نشده است و امروز متأسفانه مجدداً وعده داده می‌شود که بیایید، یک مسیری از همان جنس را دوباره طی کنیم و این بار تحریم‌ها رفع خواهد شد، طبیعی است که باید چشمانمان را باز کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر رهبر انقلاب می‌فرمایند «برجام مورد قبول نظام بود»، منظور برجامی است با مشخصاتی که کلی قید داشت و تبصره به آن خورده و در خصوص آن بارها هشدار داده شد که حواستان جمع باشد و اشتباه نکنید.

صفارهرندی یادآور شد: من یادم هست یکبار ایشان به مذاکره‌کنندگان فرمودند که «شما چند نفر کارشناس حقوق و دیگر کارشناس‌ها را با خودتان می‌برید؟». طرف مقابل گاهی ۸۰ الی ۹۰ کارشناس با خودشان می‌آوردند و همه آنها در نوشتن سند و توافقات برجام دخالت می‌کردند اما از طرف ما ظاهراً دو سه نفر می‌رفتند که اینجا به مذاکره‌کنندگان هشدار داده شده بود که شما چرا از ظرفیت‌های علمی داخل کشور برای مباحث حقوقی استفاده نمی‌کنید؟

وی با بیان اینکه این مسائل ربطی به آن توافق کلی ندارد و مسائل عملی است، اظهار داشت: این موضوعات همان شگردهایی است که یک مجری برای تقویت کار و صحت عمل خودش نیاز به آن دارد. حالا خیلی‌ها ذوق‌زده نشوند که مسئولیت همه کارهایی که توسط دیپلمات‌هایمان در برجام انجام شده را نظام می‌گوید «با من است»؛ خیر- مسئول اصلی این توافق با این چارچوب‌ها و قواعد بر عهده رئیس دولت فعلی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر قواعد و گوشزدهای مقام معظم رهبری که حدود ۲۰ مورد بود، رعایت می‌شد، آنگاه منویات نظام مبذول می‌شد. رهبر انقلاب فرموده بودند: «بارها از اینها تضمین بگیرید برای اجرای برجام»، اما آقایان گفتند «امضای آنها تضمین است» و این موضوع تیتر اول روزنامه‌های حامی آنها شد که «امضای فلان شخص تضمین اجرای برجام است».

صفار هرندی گفت: امروز مذاکره‌کنندگان و مسئولان دولت باید پاسخگو باشند از این رو نظام، مسئول این اتفاقات و خسارات وارده نیست.