فارس/ دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به شعار who، گفت: بهترین واکسن همان است که در دسترس قرار دارد.

بهترین واکسن کرونا کدام است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فاطمه عابدینی اظهار داشت: واکسن‌ها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می‌شوند. با تزریق واکسن که حاوی بخشی از ویروس یا ویروس کشته شده است شرایطی را ایجاد می‌کنیم که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند. بنابراین در صورت مواجهه با ویروس اصلی می‌تواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.

این فوق تخصص ریه با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه واکسنی بهتر است که در دسترس قرار دارد، گفت: هر واکسنی که در مراکز بهداشتی تزریق می‌شود مؤثر و خوب است.

وی با اشاره به اینکه هر واکسنی عوارض و فواید خودش را دارد افزود: واکسن کشته شده که کمترین عارضه را در فرد ایجاد می‌کند و ممکن است میزان ایمنی کمتری نیز ایجاد کند.

به گفته عابدینی، واکسن‌های حاوی بخشی از بدن ویروس زنده عوارض بیشتری در افراد دارند و ممکن است فرد دچار تب لرز و علائم شبیه کرونا در ۲۴ ساعت اول شود اما ایمنی زایی آن نیز بیشتر است.

این فوق تخصص ریه به هموطنان توصیه کرد: بهترین واکسن همان است که در دسترس شما قرار دارد بنابراین واکسیناسیون خود را انجام دهید.

وی گفت: بیماران سرپایی در صورت ابتلاء به بیماری کرونا می‌توانند به همکاران پزشک عمومی در مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند و لازم نیست به متخصص مراجعه داشته باشند اما در صورت مشاهده نشانه‌های درگیری ریه باید به متخصص مراجعه کنند.

وی در خصوص عوارض واکسن‌ها عنوان کرد: برخی افراد هیچ عارضه‌ای حتی تب معمولی را پس از واکسیناسیون تجربه نمی‌کنند اما در برخی افراد نیز شاهد بروز عوارض ناشی از واکسن هستیم که این موضوع بسته به سیستم ایمنی بدن افراد و پاسخ آنها به واکسن متفاوت است.

عابدینی، داروی اومالیزوم را نوعی آنتی IGE برشمرد که در مبتلایان به اسم و کهیر مورد استفاده قرار می‌گیردو برای اثربخشی بیشتر واکسن توصیه کرد که این قبیل داروها نباید دو هفته قبل و بعد از تزریق واکسن مصرف شوند و پس از واکسیناسیون نیز بهتر است برای درمان اسم مقاوم نهایتاً از پردنیزلون ۵ میلی یا ۷.۵ میلی استفاده شود.

این فوق تخصص ریه تزریق واکسن را برای افرادی که دارای آلرژی هستند بلامانع عنوان کرد و گفت: این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام کرده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.

به گفته عابدینی، منعی برای تزریق واکسن به بیماران مبتلا به cll وجود ندارند اما نظر پزشک معالج آنها مهم است.

وی در خصوص رفع مشکل کم اشتهایی بیماران کرونایی پس از بهبودی، اظهار داشت: اگر پس از بهبودی همچنان کاهش اشتها دارند می‌توانند از ترکیبات روی یا شربت‌های اشتها آور یا نصف قرص سیپروهپتادین استفاده کنند. اما اگر در طول بیماری با کاهش اشتها مواجه هستند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است دچار درگیری ریه شده باشند.

دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر مسئله مهمی در تمام دنیا است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی اقتصادی، رفاهی و فرهنگی را درگیر کرده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم نمی‌شود.