ایرنا – ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد از تکمیل مذاکرات با ایران استقبال می کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی  وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود ما برای تکمیل مذاکرات با ایران آماده‌ایم و امیدواریم دولت رئیسی در این رابطه گامی به سوی جلو بردارد.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تصریح کرد برای بازگشت مشترک به توافق هسته ای (برجام) تلاش می کنیم چرا که در جهت منافع ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش درباره وضع تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران اظهار داشت تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران تا زمانی که بر اساس روند دیپلماتیک رفع نشود، پابرجا خواهند ماند.

 به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با یان اینکه احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبه‌رو شد و انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، اظهار داشت: حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود. البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. طبیعی است این گفت‌وگوها در مسیر عادی ادامه یابد.

رییس مرکز دیپلماسی‌ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد مهم این است که منافع مردم و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود. لحظه‌ای که دولت آمریکا به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ایران راستی‌آزمایی کند، به تعهداتش برمی‌گردد. باید صبر کنیم دولت جدید مستقر شود.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجام را برعهده دارد، نیز در توئیتی تصریح کرد: دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن جهت از سرگیری گفت‌وگوهای وین است.

این دیپلمات روس با طرح این پرسش که زمان از سرگیری دقیق مذاکرات چه زمانی است، بیان داشت: کسی نمی‌داند و باید منتظر اعلام رسمی از سوی تهران باشیم.

شش دور مذاکرات فشرده و مستمر در وین برگزار شد و هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در ادامه این نشست خبری  در پاسخ به سوالی درباره موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نیز گفت که این موضوع برای واشنگتن از اولویت برخوردار است و تمایل خود به ادامه گفتگو در این مورد را به اطلاع طرف ایرانی رسانده است.

این مقام آمریکایی در عین حال ادعا کرد هنوز هیچ توافقی دررابطه با آزادی شهروندانی که ناعادلانه بازداشت شده اند، وجود ندارد. متاسفانه در موقعیتی  نیستیم و نبوده ایم که به سمت جلو پیش برویم و به توافق برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این اظهار داشت: ما در کنار گفتگوهای برجامی در وین، به صورت کاملا جداگانه گفتگوهایی را در خصوص این موضوع انسانی و بشردوستانه با امریکایی ها با واسطه و انگلیسی ها داشتیم.از روز اول و همواره اعلام کرده ایم که رهایی ایرانیانی که به بهانه های واهی و به صورت ناعادلانه و ظالمانه در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی زندانی هستند، به عنوان موضوعی بشردوستانه اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

سعید خطیب زاده افزود: آنچه ایالات متحده انجام می دهد، گره زدن یک موضوع انسانی به یک هدف سیاسی است که هیچ گاه برای ما قابل قبول نبوده است. این رویکرد غلط است و باعث می شود همه مسیرها دچار سختی شوند.

وی اضافه کرد: در وین این گفتگوها به نتیجه رسید و قرار بود همه طرف ها اقدامات خود را انجام دهند، متاسفانه بخشی که مربوط به تعهدات امریکا بود تا دیروز نشده بود.  همین امروز هم اگر ایالات متحده تعهدات خود را در آن توافق انجام دهد، این توافق برای آزادی ده زندانی از همه طرف ها(ایران، انگلیس و امریکا)، قابل انجام است.