خبرآنلاین/ حجت الاسلام احمد سالک بر این باور است که دولت بر بحث مسائل معیشتی و اقتصاد مردم نباید جزیره ای عمل کند یعنی وزارت جهاد برای خودش بخشنامه بدهد، وزارت اقتصاد جداگانه بخشنامه بدهد وزارت صنعت و معدن هم جداگانه بخشنامه بدهد. در نتیجه، معضلاتی را برای کارفرما و تولیدکننده‌ها به وجود بیاید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فعلا مجلس همراه دولت است» این جمله ای است که حجت الاسلام احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز بیان می کند او بر این باور است که احتمال اختلاف دیدگاه بین مجلس و دولت وجود دارد و ممکن است حرف های طلبگی هم رخ دهد. 

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید دولت بر بحث مسائل معیشتی و اقتصاد مردم نباید جزیره ای عمل کند یعنی وزارت جهاد برای خودش بخشنامه بدهد، وزارت اقتصاد جداگانه بخشنامه بدهد وزارت صنعت و معدن هم جداگانه بخشنامه بدهد. در نتیجه، معضلاتی را برای کارفرما و تولیدکننده‌ها به وجود بیاید.

سالک ضمن اشاره به این مسئله که رئیسی باید بر این جزایر جداگانه نظارت و مدیریت کند، گفت: آقای رئیسی باید این تفکرات مختلف، پیرامون موضوع اقتصاد در داخل کشور را به یک سروسامان و نتیجه واحدی برساند که همه دانشمندان و اقتصاددانان متفق القول باشند.

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید دارد  اولویت اول، اقتصاد و معیشت مردم است.

حجت الاسلام سالک عنوان کرد رئیسی نمی تواند در برجام و برای رفع تحریم‌ها، خارج از سیاست‌های ابلاغی حرکت کند.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حجت الاسلام احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز را می خوانید؛

******

آقای سالک! اولویت اصلی دولت سیزدهم را در شرایط فعلی کشور چه می دانید؟

ابتدا اینکه دعا می کنیم این دولت موفق باشد و معضل های پیش رو را حل و فصل کنند اما آن چیزی که در اولویت اول ما است بحث معیشت مردم و اقتصاد کشور است. اقتصادی که باید به معنای وسیع کلمه تعریف شود چون الان سه نوع تفکر در حال حاضر بر اقتصاد ما حاکم است نخست، اقتصاد بر مبنای کمون است دومین تفکر بر اقتصاد به معنای تعدیل اقتصاد است سومین تفکر در مورد اقتصاد، اقتصاد اسلامی است یعنی مبتنی بر مجموعه ارزشهایی است که انقلاب را به وجود آورد.

رئیسی باید اقتصاد کشور را به سرو سامان برساند/دولت در ارتباط با معیشت مردم نباید جزیره‌ای عمل کند

این مطلب اساس کار است آقای رئیسی باید این تفکرات مختلف، پیرامون موضوع اقتصاد در داخل کشور را به یک سروسامان و نتیجه واحدی برساند که همه دانشمندان و اقتصاددانان متفق القول باشند. بنابراین اولویت اول، اقتصاد و معیشت مردم است نکته دوم اینکه دولت بر بحث مسائل معیشتی و اقتصاد مردم نباید جزیره ای عمل کند یعنی وزارت جهاد برای خودش بخشنامه بدهد، وزارت اقتصاد جداگانه بخشنامه بدهد وزارت صنعت و معدن هم جداگانه بخشنامه بدهد. در نتیجه، معضلاتی را برای کارفرما و تولیدکننده‌ها به وجود بیاید.

رئیسی باید براساس اقتصاد مقاومتی حرکت کند

آقای رئیسی باید این جزایر جداگانه را جمع کند و برای رشد تولید ملی براساس اقتصاد مقاومتی، پایه گذاری این حرکت عظیم را انجام دهد که اگر بحثی در جهت رشد تولید ملی در کشاورزی و صنعت، بانک مرکزی و ... است همه براساس یک بخشنامه متفق القول باشند و برای تثبیت این بخشنامه، حتما باید یکی، دو سال محکم بایستند. این نکته مهمی است که عرض کردم با کمال تاسف، 32 سال که حکومت دست آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی بود به این معنا توجهی نکردند و بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی به دلیل نداشتن ساختار است و این عدم وجود نظامات اقتصادی بر مسائل کشور است.

دوران آزمون و خطا گذشته است

نکته سوم، کسانی که وارد میدان اقتصاد برای حل معضل اقتصادی کشور، رفع تورم، گرانی و وجود کالاهای اساسی، رقابت جهانی در کالاهای جهانی و مسائلی از این قبیل، باید افراد میدانی و جهادی و سابقه دار مسائل اجرایی اقتصاد باشند از این رو فردی که تازه روی کارآمده باید به تعبیری راه و چاه را یاد بگیرد. ما دوران آزمون و خطایمان گذشته است باید دقت کنیم این اولویت اول است. اولویت دوم، بحث فرهنگ است فرهنگ هم به معنای دین است و دین هم به معنای فرهنگ است یعنی تحقق بخشیدن به آرمان ها و اهداف اسلام ناب که از زمان نهضت امام خمینی و مقام معظم رهبری صادر شده و مبانی ارزشی و قرآنی و عترت است. این واقعیت کلام است.

سبک زندگی مردم باید تغییر کند

در حال حاضر وضعیت فرهنگ به ویژه وضعیت فرهنگ دینی مردم در طول این دوره یازدهم و دوازدهم ضربه سنگینی خورده است این بندوباری‌ها، بی‌حجابی‌ها و سگ بازی‌ها که بیانگر سبک زندگی غربی مردم شده است باید تغییر کند و به سبک زندگی اسلامی درآید. بنابراین متخصصان در این زمینه طراحی کنند، هدف‌گذاری کنند و کار کنند. این هم نیازمند دستگاه های ذیربط وزارتی است که این ها باید دور هم جمع شوند و متفرق شوند و به صورت جداگانه کارشان را انجام دهند.

اقدام امیرعبداللهیان در نشست بغداد به جمهوری اسلامی عظمت داد

اولویت سوم ارتباطات بین المللی ما است خوشبختانه آقای امیرعبداللهیان در این کنفرانس نشست سران در بغداد بسیار خوب عمل کرد و مورد تشویق بسیار قرار گرفت یعنی جایگاه خود را در ردیف روسای جمهور قرار داد و با این اقدام، به جمهوری اسلامی عظمت داد و نرفت پشت کسانی که وابسته آمریکا و انگلیس و اروپا است بایستد بلکه در ردیف روسا ایستاد این اقدام معنای بسیاری داشت. رعایت اصول سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص سیاست خارجی باید اجرا شود.

در دولت یازدهم و دوازدهم، فقط سه، چهار رایزن اقتصادی داشتیم

در دولت یازدهم و دوازدهم، فقط سه، چهار رایزن اقتصادی داشتیم از 110، 120 نفر. یکی از سیاست های وزارت خارجه باید این باشد که قدرت بازاریابی در جهان در سطح عالی قرار بگیرد و لازمه اش این است که رایزن های مختلفی از حوزه صنعت، کشاورزی و .... انتخاب شوند و فعالیت کنند و برای رشد تولید داخلی بسترسازی انجام دهند و صادرات را به کشورهای مختلف دنبال کنند چراکه ضرورت رشد تولید ملی در داخل است.

*از نگاه شما وعده‌های آقای رئیسی در حوزه مسکن و یا وعده های برخی وزرا به مردم تا چه حد قابل تحقق است؟

آقای رستم قاسمی و دیگر وزرا باید این سوال پاسخ دهند من الان اطلاعات دقیق آماری ندارد که بتوان قضاوت درستی در این زمینه کرد. نفس این وعده ها خوب است حالا یک میلیون بیشتر یا کمتر.

                                                   حضور  رییس جمهور در بین مردم اعتماد را بالا می برد

*در ارتباط با سفر ابراهیم رئیسی و حضور میدانی در خوزستان، نظرتان چیست؟ تا چه حد امیدوارکننده می دانید؟

در بحث مدیریت، دو گونه مدیریت مطرح می‌شود نخست اینکه، مدیر در اتاقی بنشیند و با آمار و ارقام برنامه‌ریزی کند و کار ستادی انجام دهد و از آنجا اقدام کند و کاری به مردم نداشته باشد نیازهای مردم را جمع‌آوری کند و برنامه ریزی انجام دهد. مدیریت نوع دوم این است که مدیر در بین مردم و با مردم است مطالب آنها و راهکارهای آنها را از زبان خودشان بشنود، مردم را در اداره کشور مشارکت دهد؛ این نوع مدیریت، مدیریت اخلاقی و اسلامی است و موفقیتش فوق العاده است شرط و شروطی هم دارد یعنی به شخصیت های مردمی معتمد و قابل توجه از نظر تخصص و تعقل توجه شود.

حضور در بین مردم اعتماد را بالا می برد آنها رییس جمهور را از خودشان می دانند رئیس جمهور تافته جدابافته ای نیست که در گذشته برخی روسای جمهور در اتاق نشستند و حتی یک سفر هم نرفتند. آقای روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم، نمایندگان مجلس که سخنگوی مردم هستند را راه نداد این چگونه می تواند رئیس جمهور باشد. ولی وقتی رئیس جمهور به میان مردم می رود درد مردم را تشخیص می دهد همانطور که مقام معظم رهبری، سفر آقای رئیسی را به خوزستان تشویق کردند. روسای جمهور نباید وعده خلاف دهند و آنچه که می گویند باید عمل کنند. با رعایت مسائل طبقه بندی کشور و مسائل نظام باید عمل کنند.

فعلا مجلس نشان داد که همراه دولت است

*مجلس را در ارتباط با دولت چگونه دیدید؟ احتمال می دهید دچار اختلاف شوند؟

فعلا مجلس نشان داد که همراه دولت است این یکدستی حاکمیت نیست بلکه موافق و مخالف زیاد است اما همراهی مهم است. در مورد اختلاف هم باید گفت که بستگی به موضوع، مورد و نظر مجلس و دولت ندارد الان نمی توان قضاوت کرد چراکه نظرات و سلایق مختلف است دیدگاه ها متفاوت است و در بزنگاه ها ممکن است حرف های طلبگی داشته باشند باید به راه حل مثبت رسید.

رئیسی نمی تواند در برجام و برای رفع تحریم‌ها، خارج از سیاست‌های ابلاغی حرکت کند

*در ارتباط با اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی و همچنین در حوزه سیاست خارجی برای رفع تحریم و حل مسئله اف ای تی اف و آزادسازی ارزهای بلوکه شده، از نگاه شما چه راهی پیش روی دولت رییسی است؟

بی تردید آقای رئیسی در ارتباط با این بحث های برجام و مقابله با تحریم‌ها و .... مبتنی بر سیاست های ابلاغی قانون اساسی و مقام معظم رهبری عمل می کنند یعنی خارج از آن نمی‌تواند حرکت کند اگرچه در دولت گذشته اعلام کردند که خطوط قرمز را رعایت نکردند و نتوانستند در واقع معنایش این بود که امتیاز دادند در این شرایط با این وضعیت نابسامان آمریکا و اروپا، نباید اقتدار کشورمان شکسته شود.