کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: دو دهه پس از اشغال افغانستان و عراق، تروریسم نه فقط در غرب آسیا بلکه در شمال آفریقا و حتی اروپا نیز نسبت به پیش از یازدهم سپتامبر، گسترده‌تر شده است. افغانستان هنوز روی آرامش ندیده و عراق به نقطه‌ای برای صدور تروریسم به دیگر مناطق از جمله سوریه بدل شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 القاعده که هدف اصلی آمریکا بود، نه‌تنها مضمحل نشد بلکه پس از اشغال افغانستان، در عراق و سوریه و یمن نیز ظهور کرد. علاوه بر آن، شاخه‌های جدیدتر منشعب از آن مانند جبهه‌النصره، تحریرالشام و فاجعه‌بارتر از همه داعش، نبردی خانمان‌سوز را در سوریه رقم زدند که هنوز به پایان نرسیده است.

 به استناد گزارش وزارت خارجه آمریکا، تعداد گروه‌های تروریستی نسبت به پیش از یازدهم سپتامبر، چهار برابر شده است. هم‌چنین با رشد شبکه‌های اجتماعی و تسری ایده «گرگ تنها» توسط داعش، بسیاری از اعضای گروه‌های تروریستی عملیات‌های منفرد و خطرناکی را در کشورهای اروپایی و آمریکا به انجام رساندند.

 همه این ناکامی‌ها در حالی است که بوروکراسی آمریکا در زمینه «ضد تروریسم» بسیار فربه و متورم شده و در عین حال از کارآمدی و چابکی لازم نیز برخوردار نیست. به گزارش واشنگتن‌پست نزدیک به ۱۳۰۰ نهاد دولتی در این زمینه به فعالیت می‌پردازند که از حوزه‌های نظامی و امنیتی تا اقتصادی و رسانه‌ای را در برمی‌گیرد.

 آمریکا در حالی مدعی مبارزه با تروریسم بود که امروز علاوه بر گسترش تروریسم و ناامنی در منطقه، خاک آمریکا نیز از ناامنی و تروریسم در امان نمانده است. دوقطبی‌های اجتماعی ناشی از شکاف طبقاتی و سیاست خارجی ناکارآمد، افزایش یافته و شورش علیه کنگره نمونه‌ای از این رخدادهای ضدامنیتی بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.