ایسنا/ خانواده آمریکاییِ گروگان در افغانستان، از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برکناری خلیلزاد را خواستار شدند.

افزایش شکایت‌ ها از خلیلزاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رویترز، خانوداه مارک فرریکس ۵۹ ساله، کهنه سربازی که از فوریه  ۲۰۲۰ در افغانستان ربوده شده، زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان را به فراموشی وضعیت وی متهم کردند.

خواهر فرریکس به خبرگزاری رویترز گفت: من دیگر اعتمادم را به خلیل‌زاد، از دست داده‌ام. لازم است شخصی با طالبان صحبت کند و وضعیت مارک را در اولویت قرار دهد.

فرریکس که یک دهه در افغانستان در پروژه‌های توسعه‌ای کار کرد در فوریه ۲۰۲۰ ، اندکی قبل از  امضای توافقنامه خروج نیروهای آمرکایی از افغانستان میان خلیلزاد و طالبان ربوده شد.

خانواده او می‌گویند خلیلزاد هرگز در گفتگوهایش نامی از فرریکس نزد طالبان نبرده و حتی از زمان به قدرت رسیدن بایدن با خانواده او صحبت نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت که ایالات متحده همچنان خواستار آزادی فرریکس در سریع‌ترین زمان و امن‌ترین راه ممکن است و تلاش های آن‌ها درست تا زمانی که مارک به خانه نیاید متوقف نخواهد شد.

وی  همچنین افزود: ما این موضوع را صریحا به طالبان اعلام کرده‌ایم و مقامات رسمی آمریکا دیداری منظم با خانواده گروگان دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا جایزه ۵ میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به مکان یابی، بازیابی و بازگشت فرریکس شود تعیین کرده است.