مهر/ رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی گفت: حل و فصل موضوع منابع ارزی مسدودی ایران در کره جنوبی نیاز به تلاش مضاعف برای آزادسازی هر چه سریع‌تر توسط دولت این کشور دارد.

اظهارات رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی درباره آزادسازی منابع ارزی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«یون کانگ هیان» سفیر کره جنوبی در تهران با روح الله متفکرآزاد، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

متفکرآزاد در ابتدای این دیدار با اشاره به ارتباطات تاریخی میان دو کشور، گفت: گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی همواره خواهان تقویت و تحکیم روابطه دوستانه و دیرینه خود با جمهوری کره است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از اقدامات صورت گرفته از سوی کره جنوبی در سال‌های اخیر که منجر به کاهش مراودات اقتصادی فی‌مابین شده است، ناخرسند است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی با تأکید بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی، افزود: دیپلماسی پارلمانی به عنوان ابزاری تأثیرگذار در تقویت روابط سیاسی و مناسبات میان دو کشور همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مجلس یازدهم در جهت به کارگیری آن عزمی جدی و راسخ دارد.

وی، تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و کره جنوبی در مجالس دو کشور را مهم دانست و تصریح کرد: تقویت گروه‌های دوستی پارلمانی سبب ارتقاء سطح مناسبات در بخش‌های مختلف می‌شود و مجلس شورای اسلامی نسبت به توسعه و گسترش تعاملات و همکاری‌های کمیسیون‌های مشترک و گروه‌های دوستی پارلمانی فی‌مابین استقبال می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع به کار دولت سیزدهم در ایران، اظهار کرد: آغاز به کار دولت جدید در ایران سطح انتظارات را بنا به وعده‌های مقامات کره‌ای بالا برده است و ضرورت دارد دولت کره جنوبی نسبت به حل و فصل مشکلات و موانع در عرصه تجاری، اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران قدم‌های موثری بردارد.

متفکرآزاد با اشاره به موضوع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: حل و فصل موضوع منابع ارزی مسدودی ایران در کره جنوبی نیاز به تلاش مضاعف برای آزادسازی هر چه سریع‌تر توسط دولت این کشور است تا به سرعت خط اعتباری با ایران اجرایی شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، کره جنوبی را یکی از شرکای خوشنام و قابل اعتماد ایران طی سال‌های گذشته نام برد، اما در خصوص تحرکات سه سال اخیر این کشور گوشزد کرد که کره جنوبی تحت فشار آمریکا با مسدود کردن منابع ارزی کشورمان در شرایط کرونایی، نگاه مردم ایران را نسبت به خود تغییر داده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی در پایان این دیدار عدم دسترسی جمهوری اسلامی ایران به منابع ارزی خود را خلاف اصول تجارت و حقوق بین‌المللی دانست و تصریح کرد: از دولت کره‌ جنوبی انتظار می‌رود در جهت رفع موانع دسترسی ایران به منابع مالی خود نزد بانک‌های کره‌ای گام‌های موثر و اساسی بردارد.

«یون کانگ هیان»، سفیر جدید کره جنوبی در تهران نیز ایران را یکی از شرکای مهم و تجاری خود در منطقه دانست و گفت: کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران در طی ۶۰ سال گذشته مناسبات و تعاملات بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در مسیر منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای، اظهار کرد: تنش‌های ایجاد شده در موضوع منابع ارزی ایران مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم با توجه به طرح‌های ارائه شده هر چه زودتر این موضوع حل و فصل شود.

«یون کانگ هیان»، چشم‌انداز آینده روابط دو کشور را مثبت خواند و گفت: مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند مسیر سابق همکاری‌ها را با قدرت و قوت دنبال کنند.