این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت که علی باقری در این مصاحبه گفته است که ایران تحت هیچ‌‌گونه فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود نیست و این که توپ دقیقاً در «زمین آمریکا است».

علی باقری: توپ در زمین آمریکا است نه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات «وین» برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام در مصاحبه با وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی»، مسئولیت آمدن به پای میز مذاکرات برعهده آمریکا و نه ایران است.

ایران تحت هیچ‌فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی نیست

این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت که علی باقری در این مصاحبه گفته است که ایران تحت هیچ‌‌گونه فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود نیست و این که توپ دقیقاً در «زمین آمریکا است».

آن طور که این رسانه نوشته است، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که هم‌اکنون بازگشت به پایبندی کامل به برجام و رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بستگی دارد زیرا واشنگتن اولین طرفی بوده که به صورت یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

ایران به شدت در مذاکرات جدی است

طبق این گزارش، باقری در خصوص روند مذاکرات فعلی وین به این رسانه انگلیسی گفته است که جمهوری اسلامی به شدت درباره مذاکرات جدی است و ۴۰ نفر هیأت همراه با وی که او را در سفر به پایتخت اتریش همراهی کرده‌اند، نشان‌دهنده عزم و جدیت ایران در مذاکرات است.

بررسی طرح «کمتر در برابر کمتر» و «برجام پلاس» رد می‌شود

بر اساس آن چه که این وبگاه انگلیسی توضیح داده است، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین پیشنهادات اخیر را مبنی بر اقدام ایران در بررسی یک توافق موقت موسوم به طرح «کمتر در برابر کمتر»  یا بررسی طرح «برجام پلاس» که شامل آغاز مذاکرات درباره برنامه موشک بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای می‌شود، رد کرد.

ایران هیچ‌گونه فشاری را احساس نمی‌کند

طبق گزارش وبگاه میدل ایست آی، از ماه ژوئن تاکنون، مقام‌های آمریکایی دائماً هشدار داده‌اند که پنجره فرصت‌ها برای حصوص توافق در حال بسته شدن است اما با این حال، باقری با رد این هشدارهای مقام‌های آمریکایی تأکید کرد که ایران هیچ‌گونه فشاری را احساس نمی‌کند.

آمریکایی‌ها باید تحریم‌های ایران را رفع کنند

وی با اشاره به این که واشنگتن برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و هم‌اکنون مسئولیت تمامی این‌ها برعده این کشور است، در این خصوص گفت: «موضوع مذاکرات در حال حاضر به ایران ارتباطی ندارد به ایالات متحده ارتباط پیدا می‌کند بنابراین هم‌اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است. آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را رفع کنند».

اطلاعی از توافق موقتی پیشنهادی آمریکا‌یی‌ها ندارم

علی باقری با رد این ادعاها که ایران با استفاده از یک توافق چارچوبی که در دولت «حسن روحانی» در ماه ژوئن منعقد شد به عنوان مبنایی برای ازسرگیری مذاکرات استفاده کرده، گفت که از هیچ‌گونه توافق موقتی که از سوی آمریکایی‌ها ارائه شده، اطلاعی ندارد.

وی تأکید کرد که پیش‌نویسی که پس از ۶ دوره قبلی تهیه شد و گفته می‌شود حاوی چنین عناصری بوده، «پر از پرانتز» بود و توافق نبوده است.

با آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو نمی‌کنیم

میدل ایست آی ادامه داد که مذاکره کننده ارشد ایران همچنین تأکید کرده که تهران آمادگی گفت‌وگو با ایالات متحده درباره مسائل منطقه‌ای را ندارد و جمهوری اسلامی در «تماس دائمی» با همسایگانش است و قبل از سفر به وین به امارات عربی متحده و کویت سفر کرده است.

ایران درباره امنیت ملی خود مذاکره نمی‌کند

وی همچنین تأکید کرد که ایران «کاملاً صراحت» دارد که درباره برنامه موشکی خود وارد مذاکره نمی‌شود.

باقری در این خصوص گفت: «و در مورد توانمندی‌های دفاعی‌امان، معیار ما، تأمین و تضمین منافع ملی است و کاملاً واضح است که هیچ‌کس بر سر امنیت ملی خود مذاکره نمی‌کند».

زمان احیای حقوق ملت ایران رسیده است

باقری در ادامه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت درباره احیای برجام مذاکره کند و توضیح داد: «واقعاً معتقدم که این فرصت خوبی برای کسانی است که با زوایای مختلف توافق آشنا هستند تا از حقوق دفاع کنند و حقوق ملت ایران را احیا کنند».

نه آمریکایی‌ها و نه اروپایی‌ها برجام را اجرا نکرده‌اند

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه تأکید کرد که دو مسئله در برجام وجود دارد: محتوای قانون و رفتار آن دسته از طرف‌هایی که این توافق را اجرا کردند. نه آمریکا قبل از خروج از برجام و نه اروپایی‌هایی که در این توافق باقی مانند، به درستی تحریم‌ها را رفع نکردند و با ایران تجارت نداشتند.

علی باقری در این خصوص گفت: «ما همچنین بر این باوریم که اجرای برجام در چند سال گذشته دقیقاً دنبال نشده است و آمریکایی‌ها زمانیکه در برجام بودند و حتی هنوز در آن زمان که از آن خارج نشده بودند، برجام را به طور جامع اجرا نمی‌کردند. این مسئله درباره اروپایی‌ها نیز صدق می‌کند که از برجام خارج نشده‌اند اما عملاً نتوانستند به طور کامل به این توافق پایبند باشند».

دور جدیدی از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر و هشتم آذر ماه) در پایتخت اتریش برگزار شده است و همچنان ادامه دارد و علی‌رغم آن که برخی مدعی هستند که این مذاکرات به بن بست رسیده است اما وزارت خارجه روسیه با مثبت ارزیابی کردن این مذاکرات، اعلام کرده است که ادعاها درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین اشتباه است.

در چند روز اخیر و با شروع مذاکرات برجامی، مقام‌های ایران به ویژه علی باقری تأکید کرده‌اند که ایران به شدت در مذاکرات جدی است و حتی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز (پنجشنبه) تأکید کرد که ارائه دو سند از سوی ایران به طرف مقابل که شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای می‌شود، نمایانگر جدیت ایران در مذاکرات است.

پیش از این علی باقری اعلام کرده بود که که هیأت جمهوری اسلامی ایران در وین شب گذشته ۲ سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را در اختیار طرف مقابل قرار داده است که البته جزئیاتی در این خصوص تاکنون ارائه نشده است و از طرف دیگر نیز ک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات وین تایید کرد که هیات مذاکره کننده ایران دو سند در زمینه لغو تحریمها و تعهدات هسته ای به طرف اروپایی ارائه کرده است. 

مذاکرات در حالی در وین ادامه دارد که هنوز هیچ‌ خبری در خصوص تاریخ پایان این مذاکرات منتشر نشده است و تنها برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که احتمالاً این مذاکرات تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس