فارس | یک وبگاه تحلیلی صهیونیستی روز دوشنبه در گزارشی نوشت، با توسعه زرادخانه عظیم پهپادهای رزمی، ایران این توان بالقوه را دارد که بازی را در خاورمیانه تغییر دهد.

اعتراف صهیونیست‌ها به قدرت پهپادی ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وبگاه صهیونیستی «جی ان اس» نوشت، این سلاح کشنده جدید نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، متحد راهبردی واشنگتن در منطقه است، بلکه تهدیدی مهم برای منافع منطقه‌ای آمریکا نیز به شمار می‌رود. از آنجایی که ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی با ایران در وین برای بازگرداندن توافق هسته‌ای درگیر هستند، باید این سلاح را در مرکز مذاکرات قرار دهند.

*ایران و ساخت انواع پهپاد انتحاری

بر اساس این گزارش، توسعه پهپادهای مسلح ایران مورد جدیدی نیست. ایران برای اولین بار اواسط دهه ۸۰ میلادی و در طول جنگ با عراق شروع به ساخت آنها کرد. ایران طی سال‌ها، چه از طریق مهندسی معکوس یا تلاش‌های مستقل خود، قابلیت‌های عملیاتی بسیار پیشرفته‌ای را در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین توسعه داده است. ایران پس از برجام، سرمایه‌گذاری هنگفتی در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده و انواع متعددی از پهپادهای رزمی کامیکازه و قابل استفاده مجدد را تولید کرده که  شامل «ابابیل-۳»، «مهاجر-۶»، «شاهد-۱۲۹»، «غزه»، «صاعقه»، «کرار» ، «رعد- ۸۵» و موارد دیگر است  که قادر به رسیدن به ارتفاع ۴۵۰۰۰ پا ،بیش از ۲۴ ساعت  پرواز مداوم برد بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) هستند.

این پهپادها دارای قابلیت‌های پیشرفته در جمع آوری اطلاعات و انجام حملات از طریق پرتاب موشک یا در عملیات انتحاری هستند. توسعه این زرادخانه عظیم به ایران مزیت عملیاتی و راهبردی داده است. پهپادها به راحتی قابل جابجایی و کار هستند، به خدمه کم نیاز دارند و می‌توانند از سکوهای مختلف پرتاب شوند. آنها ایران را قادر می سازند تا به دشمنان خود ضربه بزند و آن را به طور قابل قبولی انکار کند.

*زرادخانه‌های پهپادی نیروهای مقاومت و هراس تل آویو

دردسرسازتر گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد ایران نیروهای نیابتی خود، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و حوثی‌های یمن را به پهپاد مجهز می‌کند. به گزارش مرکز تحقیقات آلما، ایران فناوری پهپادها را به حزب‌الله انتقال داده و این گروه با زرادخانه‌ای متشکل از ۲۰۰۰ پهپاد رزمی از جمله به مدل های پیشرفته مانند مهاجر، شاهد،کرار و صاعقه مجهز است. حزب الله قصد دارد از آنها برای حملات کامیکازه به زیر ساخت‌ها و پایگاه‌های راهبردی اسرائیل استفاده کند.

*عبور ایران از لایه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی

ایران همچنین فناوری و دانش لازم برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین را به غزه که تنها ۷۰ کیلومتر (۴۳.۵ مایل) از «تاسیسات اتمی دیمونا» دورتر است، انتقال داده است. در ماه مه، حماس از پهپادهای کامیکازه به سبک ایرانی مملو از ۱۱ پوند مواد منفجره استفاده کرد .

در خاتمه این مطلب آمده است، اسرائیل نگرانی فزاینده‌ای در مورد پهپادهای ایران دارد، زیرا ایرانی‌ها راه‌های تغییردهنده بازی را برای غلبه بر سامانه‌های پدافند هوایی ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که آیا  سامانه گنبد آهنین می‌تواند پهپادهای ایرانی را شناسایی کند یا خیر.