حسین کنعانی‌مقدم گفت: احتمالا او حامل یک ضرب‌العجل برای ایران است که اگر ایران تصمیم خود را نگیرد اروپایی‌ها به دنبال تصمیم‌گیری‌های بعدی می‌روند.

مورا برای تعیین ضرب‌العجل به ایران می‌آید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر احتمالی انریکه مورا به ایران می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی از سوی اروپایی‌ها به ایران باشد؛ به ویژه آنکه این سفر در شرایطی می‌خواهد انجام شود که چندی است در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها سکوتی همه‌جانیه چه از سوی مقامات ایران و چه از سوی مقامات دیگر کشورهای طرف مذاکره وجود دارد.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «باتوجه به مسئولیتی که انریکه مورا دارد یعنی مسئول هماهنگی کشورهای اروپایی در امر مذاکرات، سفر او به تهران می‌تواند بسیار مهم باشد و احتمالا او حامل یک ضرب‌العجل برای ایران است که اگر ایران تصمیم خود را نگیرد اروپایی‌ها به دنبال تصمیم‌گیری‌های بعدی می‌روند. از طرفی سفر پادشاه عمان به ایران، سفر آقای رئیسی به کشورهای منطقه و البته سفر بشار اسد به ایران نشان می‌دهد تهارن مرکز تصمیم‌گیری‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی شده است».

او ادامه داد: «اروپایی پیرو سیاست‌های آمریکایی‌ها هستند و می‌گویند که تهران مانع اخذ توافق نهایی شده است و سعی می‌کنند ایران را مقصر جلوه دهند. ایران هم شروط خودش را دارد و تا شروط مطرح‌شده محقق نشود، تن به توافق نمی‌دهد. سنا و کنگره هم با بایدن در موضوع مذاکرات مخالفند و فعلا شرایط پیچیده‌ای را شاهد هستیم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «من چندین بار گفته‌ام که احتمالا در نهایت توافقی مشروط امضا شود؛ به این معنی که توافق انجام می‌شود اما طرفین باید اقداماتی را انجام دهند که بخشی از آن شروط محقق می‌شود و بخشی نه. بخشی از تحریم‌ها هم رفع خواهد شد و بخشی رفع نمی‌شود و در نهایت توافق از موضوع تهی می‌شود».

کنعانی‌مقدم در پایان درباره ابعاد سفر بشار اسد به تهران گفت: «مسائل منطقه به هم گره خورده است. اروپا بعد از جنگ روسیه و اوکراین در آستانه فروپاشی است و آمریکا هر کاری می‌کنند که اروپا را حفظ کند به همین دلیل می‌خواهد محور مقاومت در منطقه خاورمیانه را تضعیف کند و به همین دلیل است که زیر بار رفع تحریم‌ سپاه نمی‌رود».