عضو کارگزاران و عضو اتحاد ملت وضعیت این دوحزب برای انتخابات 1400 را تشریح کردند.

آخرین وضعیت دو حزب نامدار اصلاح‌طلب برای انتخابات ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«علی محمد نمازی»، عضو حزب کارگزاران، درباره برنامه های انتخاباتی کارگزاران و اینکه آیا کمیته انتخابات این حزب تشکیل شده است یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: هنوز هیچ خبر جدیدی در این باره ندارم و اتفاق خاصی رخ نداده است.

او افزود: جلسه جدیدی تشکیل نشده است. کارگزاران به دنبال این است که کمک کند که در جبهه اصلاحات ائتلافی ایجاد شود تا احزاب و گروه ها به صورت جداگانه عمل نکنند بلکه در چارچوب جبهه اصلاح طلبان، وارد انتخابات شوند. 

نمازی ادامه داد: بنابراین، اینها بحث هایی است که از دو سه ماه قبل مطرح بوده و هنوز بحث جدیدی مطرح نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در حال حاضر تا جایی که بنده در جریان هستم، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات کار می کند. همه فعالیت های مربوط به انتخابات توسط شورای هماهنگی اصلاح طلبان، صورت می گیرد. 

او عنوان کرد: اگر کارگزاران با سایر احزاب به توافق برسد، یقیناً هماهنگ خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: نظر شخصی بنده این است که بحث اصلی اصلاح طلبان، حضور یا عدم حضور در انتخابات است به عنوان مثال در سال ۸۴، هدف مشارکت بود و کاندیداهای مختلفی از اصلاح طلبان وارد میدان شدند اما بحث اصلی مجموعه اصلاح طلبان در حال حاضر بر سر این است که شرکت کنیم یا نکنیم که این مسئله به فضای جامعه بازمی گردد.

سخنگوی حزب اتحاد ملت: هنوز به کاندیدای قطعی نرسیده ایم/ ذات مواضع جریان اصولگرا، مواضعی نیست که جامعه سالم و آزادی‌خواه به آن اقبال نشان دهد

 

«حسین نورانی نژاد»، سخنگوی حزب اتحاد ملت، درباره برنامه های انتخاباتی این حزب و اینکه آیا رایزنی با کاندیداها و بررسی برنامه هایشان آغاز شده است یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ما هنوز به کاندیدای قطعی نرسیده ایم و در حال حاضر درباره استراتژی ها بحث و گفتگو می کنیم. درباره کاندیداها و برخی افراد در جلسات اظهارنظرهایی می شود، منتهی چیزی تاکنون نهایی نشده است.

او در پاسخ به این که چه چهره هایی در جلسات مطرح شده اند؟ افزود: ممکن است در این جلسات از برخی افراد برای کاندیدا شدن در انتخابات 1400 نام برده شود اما در جلسات حزب اتحاد ملت، هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بخواهیم، اسمی را مطرح کنیم بلکه بیشتر روی  بحث و گفتگو درباره راهبردها و استراتژی ها، تمرکز کرده ایم.

سخنگوی حزب اتحاد ملت درباره مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و تاثیر آن روی برنامه ریزی احزاب چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، عنوان کرد: به هر حال نمی توان کتمان کرد که نتیجه انتخابات آمریکا بر حوزه داخلی مان تاثیرگذار است و شاید فضای بیشتری برای سیاست ورزی ایجاد شود، چراکه دوره ترامپ، دوره خاصی بود که بنا بر شرایطی که دولت او ایجاد کرد و به نوعی دولتی استثنایی بود؛ عملا برخی جریان ها ملاحظات مضاعفی را برای ارائه نظرات خودشان در نظر می‌گرفتند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: ما در یک شرایط خاص در برابر یک دولت غیرعادی قرار گرفته بودیم که به هیچ عهد و پیمانی متعهد و پایبند نبود؛ به هر روی شرایط، شرایطِ تقابل سخت بود از این رو امیدواریم که این شرایط در دولت بایدن تغییر کند و از سوی داخل نیز باید راهبردها، راهبردهای متفاوتی باشد و به سمت حل مسائل مان با آمریکا، حرکت کنیم. 

او بیان کرد: به نظر نمی رسد که با توجه به تجارب چهار دهه اخیر بتوانیم بگوییم، در وضعیت خصمانه ای که در روابط دو کشور قرار دارد، ما بُرد کرده ایم.

نورانی نژاد ادامه داد: ما باید به سمت حل مسئله با آمریکا حرکت کنیم چراکه شرایط نه جنگ و نه صلح برای دوره ترامپ بود اما برای دولت جدید، بهتر است رویکردی مبنی برای حل مسئله داشته باشیم.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شانس کاندیداهای اصلاح طلب را در برابر کاندیداهای اصولگرایان چگونه ارزیابی می کنید؟ تصریح کرد: اگر مردم به رأی دادن ترغیب و به تاثیرگذاری رأی شان امیدوار شوند قاعدتا جریان‌های تندرو اصولگرا و جریانی که در مجموع شرایط فعلی را عملا رقم زده و چه دولت را داشته باشند و چه نداشته باشند، دست بالا در سیاست و قدرت را در ایران دارند، بنابراین آنها هیچ شانسی برای رأی آوری ندارند. 

او ادامه داد: مطلقا اصولگرایان در وضعیت عادی، اگر مشارکت بالا باشد، شانسی ندارند. چرا که نوع مواضع شان، مواضعی است که اقبال اقلیت بسیار کوچک را به دنبال خواهند داشت. در واقع ما به این نقطه باز می گردیم که آیا می توان امیدی در مردم ایجاد کرد که اولا، یک انتخابات معنادار و اثر بخش پیش رو داریم یا خیر. ثانیا این که آیا به نهادهای انتخابی اجازه استفاده از همه اختیارات و تاثیرگذاری لازم داده می‌شود یا خیر. 

نورانی نژاد تصریح کرد: اگر این دو معنا تحقق پیدا کند، مردم در انتخابات، مشارکت بالایی خواهند و در آن صورت، اصولگرایان تحت هیچ شرایطی با این گفتمان ها و رویکردهای زورگویانه و منقبضی که دارند، نه در ایران و نه در هیچ جای دیگری از دنیا اقبالی نخواهند داشت.

او در پایان گفت: ذات مواضع جریان اصولگرا، مواضعی نیست که جامعه سالم، آزادی‌خواه و عدالت‌جو و خواهان پیشرفت به آن اقبالی نشان دهد.