مذاکره کننده ارشد سابق دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران، ناکارآمدی تحریم‌های دولت فعلی واشنگتن علیه تهران را یادآور شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگاران جوان، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران مسیر پیش روی دولت جو بایدن برای دستیابی به توافق تازه با ایران را دشوارتر از قبل پیش بینی کرد.

وندی شرمن در مصاحبه مفصلی با شبکه آمریکایی پی آر آی، ضمن یادآوری اقداماتی که دولت دونالد ترامپ در چند سال اخیر در ارتباط با برجام صورت داده، گفت دولت بایدن برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای با ایران بی تردید مسیر دشواری را پیش رو دارد.

مذاکره کننده ارشد دولت باراک اوباما در خصوص چگونگی تعامل دولت جدید آمریکا با ایران پس از بازگشت به برجام تاکید کرد ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم. در سال ۲۰۲۰ و تقریبا ۲۰۲۱ هستیم. شرایط تغییر کرده است. هر چند این توافق بواسطه متحدان اروپایی ما و روسیه و چین زنده نگه داشته شده، اما تا حدی دچار از هم گسیختگی نیز شده است.

شرمن به انعطاف پذیری ایران برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام اشاره کرد و افزود: با این حال ما باز هم در شرایط قبل قرار نداریم؛ بنابراین کار سخت می‌شود.

او راه حصول بهترین مسیر روبه جلو را آغاز مذاکرات با طرف‌های اروپایی و سپس روسیه و چین دانست.

عضو تیم مذاکره کننده آمریکا در سال ۲۰۱۵ اذعان کرد: مذاکره کنندگان ایرانی بسیار سرسخت هستند. آن‌ها تا جای ممکن خواسته‌های خود را پیش از مذاکره با دولت جدید مطرح خواهند کرد.

شرمن معتقد است که دولت بایدن باید در مذاکرات از اهرم اعمال نفوذ بهره بگیرد. او ابراز امیدواری کرد بایدن تیمی کارآمد و توانمند را برای مذاکره با ایران انتخاب کند. تیمی که قطعا با تیم دولت ترامپ تفاوت خواهد داشت.

شرمن همچنین در بخشی از این مصاحبه گریزی به وعده‌های تازه دولت ترامپ در خصوص تشدید تحریم‌های ایران در روز‌های پایان کار خود در جهت ناهموار کردن مسیر بایدن برای بازگشت به برجام داشت و گفت دولت ترامپ درصدد است تا هر آنچه می‌تواند انجام دهد تا کار برای رئیس جمهور منتخب و کامالا هریس، معاون او دشوار شود. شرمن یادآور شد بسیاری از این تحریم‌ها مشابه تحریم‌های پیشتر اعمال شده است و تنها نام جدیدی خواهند داشت.

این مقام آمریکایی ضمن اذعان به ناکارآمدی سیاست تحریمی دولت ترامپ ادعا‌هایی را نیز عنوان کرد: تحریم‌های اساسی تغییر نخواهند کرد. آن‌ها موجب بازگرداندن ایران به میز مذاکره نشده و رفتار‌های مخرب این کشور در منطقه را تغییر نداده اند.

این مقام آمریکایی مسیر بازگشت دولت بایدن به برجام و مذاکره با ایران را به پازلی پیچیده تشبیه کرد که نیازمند بکارگیری تیمی متشکل از افراد توانمند است.