باشگاه خبرنگاران/ یک نویسنده صهیونیست در گزارشی نوشت: در صورت تلاش دولت جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، ممکن است رژیم صهیونیستی با جو بایدن رو در رو شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

باراک راوید، نویسنده صهیونیست در مقاله‌ای که در پایگاه والا منتشر شد امکان رویارویی کابینه رژیم صهیونیستی با دولت جو بایدن را در موضوع هسته‌ای ایران بعید نمی‌داند.

راوید معتقد است بایدن در چارچوب تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به توافق بهتر با ایران، تصمیم دارد به توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اقداماتی علیه این تصمیم آغاز کرده است و به نظر می‌رسد در روز‌های پیش از انتخابات زودهنگام در اسرائیل، این تلاش‌ها بیشتر شود.

راوید در این مقاله آورده است: اسرائیل و دولت بایدن در نگرش به توافقنامه هسته‌ای با ایران در دو جهت متضاد حرکت می‌کنند، یکی تلاش می‌کند به این توافقنامه باز گردد و دیگری سعی می‌کند چنین اتفاقی رخ ندهد. بایدن و مشاورانش پس از پیروزی در انتخابات، بار‌ها تاکید کردند در پی توافق اصولی با ایران هستند تا هم تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود و هم آمریکا به توافقنامه هسته‌ای باز گردد.

وی فاش ساخت: تاکنون هیچ تماسی میان دولت بایدن و اسرائیل برقرار نشده است، اما نتانیاهو و مشاوران نزدیکش به همراه رون دریمر، سفیر تل آویو در واشنگتن در پیام‌هایی جداگانه خطاب به دولت جدید آمریکا، از مخالفت خود با بازگشت به توافقنامه هسته‌ای سخن گفته اند. نتانیاهو اعلام کرده است دولت جدید آمریکا حق ندارد چنین کاری انجام دهد. دریمر نیز این اقدام را اشتباه فاحش خوانده و حتی با بیان اینکه بازگشت به توافقنامه هسته‌ای برای خاورمیانه خطرناک و وحشت آور خواهد بود، آن را بالاتر از اشتباه دانسته است.

باراک راوید نوشت: مشاوران جو بایدن که عموما در دولت باراک اوباما منصب‌های بالایی در اختیار داشتند، پیام‌های نتانیاهو و نزدیکانش را می‌شنوند. این پیام‌ها برای برخی از آنان یادآور اتفاقات سال ۲۰۱۵ یعنی حملات آن زمان نتانیاهو علیه دولت آمریکاست، با آنکه از این روند برایشان مایه خرسندی نیست، به روی خود نمی‌آورند و در این مرحله سکوت در پیش گرفته اند.

این نویسنده اسرائیلی ادامه داد: در مورد ایران، شاهد موضع واحدی در کابینه اسرائیل نیستیم. با آنکه نتانیاهو و دریمر راه تندرو‌ها را در پیش گرفته و با هر گونه بازگشت به توافقنامه هسته‌ای مخالفت کرده اند، وزرای جنگ و امور خارجه یعنی بنی گانتس و گابی اشکنازی به همراه آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش، موضع متفاوتی دارند و توافق با ایران را رد نمی‌کنند، اما می‌گویند توافق باید جدید و به مراتب بهتر از توافق سال ۲۰۱۵ باشد.

بر اساس مقاله باراک راوید، با توجه به اینکه تا به الان تماس خاصی میان مقامات عالی رتبه اسرائیل با اعضای دولت جو بایدن برقرار نشده است، مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی اسرائیل سعی کرده اند از سفر اخیر مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل سود ببرند، زیرا به نظر می‌رسد میلی پس از آغاز به کار دولت بایدن نیز در سمت خود باقی بماند و اگر چنین شود، آنگاه ممکن است میلی به پلی برای ارتباط میان اسرائیل با دولت جدید آمریکا تبدیل شود.

راوید فاش کرد: مارک میلی با نتانیاهو، گانتس، کوخاوی و برخی از مقامات عالی رتبه نظامی دیگر در اسرائیل دیدار کرد. پیام اصلی همه این نشست‌ها برای آمریکا این بود که بایدن نباید در بازگشت به برجام عجله کند بلکه باید تلاشش را بر این اصل استوار کند که از فشار‌های ناشی از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران جهت رسیدن به توافق بهتر با این کشور بهره ببرد، اما اگر بخواهد به سرعت به برجام بازگردد، این اهرم فشار را از دست خواهد داد و راه رسیدن به توافق بهتر را دشوار خواهد کرد.

پیام دیگری که اسرائیل از طریق میلی به آمریکا ارسال کرد تا او با اعضای دولت جدید کشورش در میان بگذارد، این بود که به روابط با عربستان و امارات اهمیت دهد. این پیام به این دلیل است که بایدن بار‌ها از این دو کشور به دلیل جنگ یمن و نقض حقوق بشر انتقاد کرده است هرچند مقامات اسرائیلی معتقدند بایدن در تعامل با این دو کشور باید نرمش بیشتری داشته باشد و از توافقنامه‌های عادی سازی روابط و فضای جدیدی که در منطقه ایجاد شده است، سود ببرد تا پل‌های ارتباطی میان آمریکا و این کشور‌ها تخریب نشود.

باراک راوید در انتها تاکید کرد: اوضاع سیاسی در اسرائیل بر روند مذاکرات تل آویو با بایدن تاثیر خواهد گذاشت، زیرا او در شرایطی کارش را در کاخ سفید آغاز می‌کند که اسرائیل درگیر انتخابات است. نتانیاهو تمایل دارد سفری به آمریکا و دیداری با بایدن داشته باشد، اما مشخص نیست آیا بایدن تمایلی دارد در چنین شرایطی این دیدار برگزار شود یا خیر,، زیرا ممکن است تمایل نداشته باشد به او به عنوان چهره‌ای نگریسته شود که در انتخابات بعدی اسرائیل مداخله می‌کند درست مانند رئیس جمهور قبلی (ترامپ) که در سه انتخابات اخیر اسرائیل مداخله کرده بود.