معلمان| افزایش حقوق معلمان| طرح رتبه بندی معلمان|فوری: کف حقوق معلمان اعلام شد| حداقل و حداکثر حقوق معلمان

فوری: پایه حقوق معلمان بعد از رتبه بندی| افزایش حقوق معلمان از شهریور

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

فوری: پایه حقوق معلمان بعد از رتبه بندی| افزایش حقوق معلمان از شهریور
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق معلمان افزایشی شد. حقوق معلمان تحت تاثیر لایحه رتبه بندی تغییر کرد. حقوق معلمان  با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق معلمان هر ساله با تنش همراه است. جزئیات جدید حقوق معلمان را بخوانید.

حقوق کارمندان

جزئیات جدید حقوق معلمان

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بعد از ۱۲ سال مسکوت بودن رتبه‌بندی معلمان با تخصیص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در شهریور اجرا می‌شود.

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر و تا سه سال آینده ۱۵۰ هزار نفر از نیروی فرهنگیان کشور بازنشسته می‌شوند و حوزه آموزش و پرورش ۱۸۷ هزار نیرو کمبود دارد که می‌توان این کمبود را با جایگزین کردن نیروهای خرید خدمات و غیرانتفاعی جبران کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال ۵۰۰ نفر در گلستان جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در فرآیند رتبه بندی معلمان، بیشتر معلمان در رتبه های دو و سه قرار میگیرند. تعداد کمی از معلمان نیز در رتبه اول هستند و مقدار کمتری از آن‌ها در رتبه چهار و پنج هستند.

بر اساس پایه حقوقی امسال حداقل حقوق با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به علاوه رتبه بندی پایه اول، بیش از هشت میلیون تومان می‌شود.

مبلغ حقوق پایه‌های دو و سه که بیشتر معلمان را شامل می‌شود نیز بالاتر است و باید آیین‌نامه سریع‌تر اجرایی شود.

بود با اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، حداقل دریافتی آنها هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر آن کمی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان شود. اما اخیرا اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت که معلمان تازه‌کار حداقل هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

نحوه محاسبه مقرری ماه اول در فیش حقوقی

اما مقرری ماه اول در فیش حقوقی معلمان در نظام رتبه‌بندی معلمان چگونه محاسبه می‌شود؟ مقرری ماه اول وجوهی است که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی (آزمایشی به رسمی) و یا افزایش حقوق و مزایا از حقوق مستقیم برداشت و حساب صندوق بازنشستگی واریز می‌شود.

مبلغ فوق از حساب مشترکین صندوق بازنشستگی کسر می گردد ولی مشترکین صندوق تامین اجتماعی مقرری ماه اول ندارند.

پنج بند از حکم کارگزینی مشمول مقرری ماه اول نمی باشد. فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافت، فوق العاده بدی آب و هوا، کمک هزینه عائله مندی، کمک هزینه اولاد و سایر.

افزایش حقوق اولین ماه (مهر) به حساب صندوق واریز می‌شود. جهت محاسبه مقرری آنها از مبلغ افزایش حقوق، فوق‌العاده‌های بدی آب‌وهوا و کمتر توسعه‌یافته از جمع افزایش حقوق کسر گردد.

سیستم حسابداری آموزش‌وپرورش به طور هوشمند این محاسبات را انجام می‌دهد. اگر کسی در ماه مهر حکم افزایش حقوق خورده باشد، همچنین مقرری کسر شده و ماه بعد لغو شود. این مقرری بلافاصله قابل برگشت نیست. در اولین حکم و یا حکم‌های افزایشی بعدی تا سقف مقرری حکم کارگزینی از همکار کسر نمی‌گردد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان آذرماه سال جاری در مجلس تصویب شد. پس از آن شورای نگهبان آن را به مجلس بازگرداند. اصلاحات جدیدی روی لایحه رتبه‌بندی معلمان انجام شد و بار دیگر به شورای نگهبان رفت.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره میزان حقوق معلمان در لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: «شورای نگهبان معتقد است تعیین این موضوع که معلمان کمتر از ۸۰ درصد حقوق دانشگاه خاصی را دریافت نکنند، صحیح نیست.»

او همچنین به تسنیم گفت: تغییراتی را در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال کردیم به این صورت که حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل تغییر یافت. برای نخستین رتبه معلمان، ۴۵ درصد این سه موضوع محاسبه می‌شود. یعنی معلمی که هیچ سابقه‌ای ندارد یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت.  سال آینده حداقل حقوق ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. بنابراین معلمان تازه‌کار حداقل ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.»

سال‌ها بود که نظام رتبه‌بندی معلمان بلاتکلیف بود و سرانجام در ۲۴ آذرماه در مجلس تصویب شد، اما در همین ابتدای راه وزیر آموزش‌وپرورش کمبود بودجه برای اجرای رتبه‌بندی را مطرح کرده است. ماجرا چیست؟

بار‌ها معلمان برای تصویب و اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان در شهر‌ها مختلف تجمع و اعتراض داشتند. مانع اصلی برای تصویب نشدن لایحه رتبه‌بندی کمبود بودجه بود. نمایندگان مجلس این لایحه را با اختصاص بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی تصویب کردند. اما چقدر امکان اجرایی شدن آن با این بودجه وجود دارد؟

پیش‌تر منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود ۷۳۰ هزار معلم شامل طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. همچنین او گفته بود با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی، حقوق معلمان از چهار تا هشت میلیون تومان افزایش می‌یابد.

او همچنین گفته بود حقوق معلمان باید هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر کمی بیش از ۱۶ میلیون تومان باشد.

از سوی دیگر افزایش حقوق لحاظ شده در این طرح قرار است از ابتدای مهرماه برای معلمان لحاظ شود؛ بنابراین تنها برای ۶ ماهه دوم سال و برای ۷۳۰ هزار معلم اگر چهار میلیون افزایش حقوق در نظر بگیریم حدود ۱۷ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان می‌شود.

به عبارتی بودجه اختصاص داده شده برای اجرای لایحه رتبه‌بندی کفاف افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰ را می‌دهد. در صورتی که پیش‌تر مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان شامل سال ۱۴۰۱ هم می‌شود.»

اگر هم افزایش حقوق هشت میلیون تومانی را در نظر بگیریم حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان لازم است. این به معنای این است که دولت برای اجرای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. آن هم فقط برای افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰٫

آموزش‌وپرورش از کسری بودجه مزمن رنج برده

دیروز هم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: «به نظر می‌آید باتوجه به بودجه‌ای که برای سال آینده بسته شده، در ابتدا کسری آنچنانی نداشته باشیم؛ ولی مطمئن باشید در بین راه مصوباتی را خواهیم داشت که با کسری مواجه خواهیم شد.»

نوری گفت: «۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی در سال آینده در یکی از ردیف‌ها درنظر گرفته شده است، اما اینکه آیا برای مصوبه مجلس که اکنون در شورای نگهبان است کافیست یا خیر، به نظر ما نیاز بیشتری دارد و پیشنهاد نمایندگان در مجلس نیز این است که این بودجه را به اندازه نیازی که ما داریم ارتقاء دهند.»

او همچنین گفته وزارت آموزش و پرورش همواره از درصدی کسری بودجه مزمن رنج می‌برده است.

بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشت. این درحالی است که بودجه وزارت ارتباطات ۱۳۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

دیدگاه خود را ارسال کنید