دهک بندی یارانه | واریزی یارانه ها مرداد ماه

یارانه بگیران حساب هایشان را چک کنند | یارانه شهریور ماه واریز شد!

یارانه معیشتی شهریورماه نیز به مانند دفعات گذشته به صورت نقدی و غیر کالایی واریز خواهد شد. این یارانه از شامگاه فردا، یکشنبه بیستم شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد دوشنبه، بیست و یکم شهریور قابل برداشت خواهد بود.

یارانه بگیران حساب هایشان را چک کنند | یارانه شهریور ماه واریز شد!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جاماندگان یارانه 1401 بخوانند. آخرین وضعیت جاماندگان یارانه متکی به بودجه دولت جدید می باشد. جاماندگان یارانه می توانند درخواست خود را به سایت های معتبر ارسال کنند. دولت رئیسی برای جاماندگان یارانه شهریور فرصت جدید معین کرد. آخرین اخبار مربوط به  وضعیت جاماندگان یارانه را در ادامه بخوانید.

مرحله یکصد و سی و نه واریز یارانه معیشتی از شامگاه فردا، یکشنبه بیستم شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

برای ماه شهریور نیز به مانند چند ماه گذشته شماری از شهروندانی که درخواست آنها برای دریافت یارانه معیشتی به تازگی مورد موافقت قرار گرفته است، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه خواهد شد. این افراد مشمول در یافت یارانه‌های معوقه خواهند شد. بخشی از این معوقات همراه یارانه شهریور و الباقی آنها در نوبت‌های بعدی واریز یارانه معیشتی تسویه می‌شود.

بنابر این تا زمانی که نام نویسی از متقاضیان یارانه جدید ادامه دارد و به موازت آن به اعتراض، معترضان رسیدگی می‌شود احتمال اضافه شدن به فهرست یارانه بگیران نیز وجود خواهد داشت.

این افزایش درحالی است که قرار است هر ۶ ماه یکبار فهرست یارانه بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به روز رسانی شود. به صورت مشخص این به روز رسانی با هدف غربالگری این فهرست و حذف احتمالی آن گروه از شهروندانی که به دلیل تغییر شرایط اقتصادی در دهک دهم قرار گرفته‌اند، انجام خواهد شد.

آخرین بار این به روز رسانی پیش از پرداخت یارانه تیر ماه انجام شد، بنابراین نوبت بعدی این به روز رسانی آذر ماه خواهد بود.

پرداخت یارانه معیشتی از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به بعد وارد فاز جدیدی شد، به دنبال اجرای برنامه اصلاحات ارزی، تمامی یارانه‌های نقدی در هم اقدام و در قالب یارانه معیشتی به شهروندانی که در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارند، پرداخت شد.

میزان این یارانه برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به ازاء هر نفر و برای شش دهک درآمدی دیگری به میزان ۳۰۰ هزار تومان است.

دولت به شهروندان مستقر در دهک دهم درآمدی، یارانه‌ای پرداخت نمی‌کند اما این گروه می‌توانند مانند سایر مردم از یارانه نان، سوخت و دارو به صورت برابر استفاده کنند.

در ماه‎‌های گذشته رسیدگی به درخواست معترضان دهک بندی به وزارت رفاه و در مقابل ثبت درخواست جاماندگان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها سپرده شده است.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند و همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و بصورت تفکیک شده ثبت کنند.

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایند و با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد زوج است در روز‌های زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد فرد است، در روز‌های فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

گفتنی است سامانه‌ای که قبلا فعال بود صرفا قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می‌توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و ... بصورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

چگونگی اعمال دهک بندی یارانه ها

دهک‌بندی درآمدی خانوارها بر اساس یک سری اطلاعات مربوط به درآمد و دارایی افراد صورت می‌گیرد، بدین صورت که گردش تمامی حساب‌های فرد، تراکنش‌های کارتی و اینترنتی، اطلاعات مربوط به حقوق، مالیات و بیمه و همچنین دارایی‌هایی از قبیل خودروهای فرد مورد نظر هستند؛ خانوارهای هموطنان بر اساس درآمد و دارایی‌های ذکرشده در طول چندین سال رتبه‌بندی می‌شود و در آخر تعداد اعضای خانوار نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

ما برای دهک‌بندی دو نکته مهم را لحاظ می‌کنیم؛ یکی اینکه درآمد و دارایی خانوار در طول چند سال ملاک دهک‌بندی قرار می‌گیرد تا برآورد وضعیت اقتصادی خانوار دقیق باشد یعنی کسی که به‌هردلیل طی یک مدت کوتاه گردش حساب بالایی داشته است نباید در دهک بالای درآمدی قرار گیرد و در نظر گرفتن گردش حساب‌های این فرد طی چند سال باعث پایین آمدن میانگین گردش حساب و قرار گرفتن وی در دهک‌های پایین‌تر خواهد شد.

این‌گونه نیست که اگر به‌عنوان مثال یک کشاورزی، در یک ماه از سال، درآمد و گردش حسابی داشته باشد، به‌خاطر یک ماه گردش مالی یارانه‌اش حذف و یا دهک‌بندی وی تغییر کند؛ چرا که گردش مالی یا درآمدها در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیگر اینکه تعداد اعضای خانوار نیز بر دهک‌بندی اثرگذار است؛ به‌عبارتی در حالتی که درآمد و دارایی دو خانوار با همدیگر برابر باشد، خانوار با جمعیت کمتر در دهک بالاتری نسبت به خانوار پرجمعیت قرار می‌گیرد همچنین به‌دلیل ناقص بودن اطلاعات املاک، اطلاعات ملکی افراد در طرح اخیر معیار دهک‌بندی درآمدی قرار نگرفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید