عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه فرانسه دست اقدامات مداخله جویانه در منطقه بردارد و لزومی به میانجیگری نیست، گفت: حضور عربستان و هر کشور دیگری در توافق هسته‌ای غیرقابل قبول است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه می‌توانم میانجیگر در مذاکرات تهران- واشنگتن باشم، گفت: فرانسه در مذاکرات هسته‌ای همیشه مخالف انرژی هسته‌ای کشورمان بوده است و به هیچ کدام از تعهدات خود در برجام پایبند نبوده و حتی زمانی که ایالات متحده از معاهده هسته‌ای خارج شد نیز هیچ اقدامی انجام نداد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به پیشنهاد میانجیگری فرانسه خوشبینانه نگاه کرد، افزود: اگر فرانسوی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل می‌کردند و همچنین دست از اقدامات مداخله جویانه در منطقه برمی‌داشتند لزومی به میانجیگری آنها نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: فرانسوی‌ها همیشه سعی کرده‌اند که همراه خوبی برای ایالات متحده در مباحث مختلف باشند و همیشه از سیاست آقا اجازه! استفاده کرده و در موضوعات گوناگون سیاست‌های خود را با سیاست‌های کدخدا هماهنگ می‌کنند.

عزیزی همچنین با اشاره به اظهارنظر دیگر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر حضور عربستان در توافق هسته‌ای، گفت: نقش آفرینی عربستان و هر کشور دیگری در توافق هسته‌ای برای ما غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه ایران نقش آفرینی هیچ کشوری را در مذاکرات نمی‌پذیرد، ادامه داد: کشور‌های دیگر خارج از 1+5 حقی برای دخالت در این موضوع ندارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس، تصریح کرد: هیچ یک از اظهارات ماکرون رئیس جمهور فرانسه هیچ جایگاهی ندارد و طرف‌های غربی باید بدانند که آن که باید شرط بگذارد و باید از طرف‌های دیگر تضمین بگیرد، ایران هست و طرفی که باید تعهد دهد که دیگر بدعهدی و خطا نکند طرف‌های غربی هستند.