به گزارش پایگاه خبری نشان :

همشهری‌آنلاین: ویروس کرونا فقیر و غنی، سیاستمدار و شهروند، هنرمند و دانشمند نمی‌شناسد و هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. این شعاری است که از ابتدای شیوع کرونا بسیار شنیده شده است. در این چند ماه که این ویروس مهمان اهل جهان بوده است بسیاری از چهره‌های سرشناس در سراسر جهان به این ویروس هزارچهره مبتلا شده‌اند.

شخصیت‌های برجسته و مشهور ایرانی از جمله اهالی سیاست هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند و برخی از آن‌ها نیز بر اثر ابتلا به این ویروس بیمار شده‌اند

یکی از چهره‌های سرشناس در ایران که به این بیماری مبتلا شد علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، بود. بیماری لاریجانی بیش از سایر افراد مشهور خبرساز شد؛ چراکه پس از ابتلای اول در فروردین و گذراندن طول درمان در خبرها آمد او دوباره به ویروس کرونا مبتلا و در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور مهمان «چتر خبر» همشهری‌آنلاین بود. او در بخشی از گفتگو درباره ابتلای علی لاریجانی به کرونا، میزان ماندگاری آنتی‌بادی پس از ابتلا به کوویدـ۱۹ و احتمال ابتلای مجدد به این بیماری توضیحاتی ارائه داد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره میزان ماندگاری آنتی‌بادی در بدن انسان پس از ابتلا به ویروس کرونا گفت: میزان ماندگاری آنتی‌بادی به طور دقیق مشخص شده است. آنتی‌بادی یک ماه بعد از عفونت بالا می‌رود و به اوج می‌رسد. این مرحله اول تولید آنتی‌بادی است و مرحله‌ای است که بدن تلاش می‌کند این ویروس را دفع کند. بعد که ویروس دفع می‌شود، آنتی‌بادی غلظتش پایین می‌آید ولی تولیدش ادامه دارد و اصلا صفر نمی‌شود و اگر تماس مجدد با ویروس اتفاق بیفتد باز بالا می‌رود. این حالتی است که برای بسیاری از عفونت‌های دیگر هم همین‌طور است. درست است که بعد از عفونت غلظت آنتی‌بادی پایین می‌آید، ولی به این معنا نیست که افراد ممکن است دوباره این عفونت را بگیرند. 

او درباره توصیه به مبتلایان بهبودیافته مبنی بر این‌که بعد از ۳ ماه دوباره پروتکل‌ها را رعایت کنند توضیح داد: این‌که می‌گوییم همه افراد ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند به این دلیل است که همه این کارها را انجام دهند و عادت کنند. افرادی که به بیماری مبتلا و درمان شده‌اند ایمنی کامل دارند و مطمئنا مثل فرد واکسینه هستند و احتمال این‌که مجددا مبتلا شوند کمتر می‌شود به جز آن گروهی که با وجود این‌که درمان شده‌اند هر از گاهی از بینی‌شان این ویروس دفع می‌شود.

ماجرای ابتلای مجدد لاریجانی به کرونا چه بود؟

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «چرا آقای لاریجانی ۲ بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند» به همشهری‌آنلاین گفت: خیر. به نظر من ایشان ۲ بار مبتلا نشدند. من در جریان بیماری ایشان بودم؛ این ویروس نه فقط در ایشان در بسیاری از افراد دیگر هم می‌تواند برگردد یعنی فرد موقعی مبتلا می‌شود و با علائمی به پزشک مراجعه می‌کند و سیستم ایمنی عمل می‌کند و بهتر می‌شود بعد از مدتی سیستم ایمنی کم می‌آورد و باز این ویروس برمی‌گردد. درحقیقت این عفونت یک بار وارد بدن شده است، ولی در مراحل مختلفی خودش را نشان می‌دهد. آقای لاریجانی هم تستی که اول دادند مثبت بوده تست بعدی منفی شده و این همان خطایی است که تست دارد و بعد از مدتی تستشان دوباره مثبت شده شاید به این دلیل که عفونت در بدنشان دوباره زیاد شده است. تست‌ هم می‌تواند به غلط مثبت هم به غلط منفی شود. 

دکتر ملک‌زاده افزود: در این مورد بحث‌های بسیار زیادی وجود دارد که آیا واقعا این عفونت مجدد اتفاق می‌افتد یا نه. در دنیا روی این موضوع خیلی کار شده موارد معدودی مثل این موردی که شما گفتید هم گزارش شده ولی واقعا به چند دلیل این هنوز پذیرفته نشده است. اولا این را بدانید که بسیاری از بیماری‌های ویروسی دنباله و عواقب دارند یعنی ویروس از بین می‌رود ولی هنوز فرد تب می‌کند، بی‌حال است یا درد مفاصل دارد این‌ها واکنش ایمنی بدن است. 

مطالعاتی که در دنیا انجام شده است نشان می‌دهد اولا ۲ تا ۳ علامت این ویروس ۷۵ تا ۸۰ درصد مواقع تا مدت‌ها باقی می‌ماند و حتی گاهی فرد کاملا خوب می‌شود، اما بعد از ۱ یا ۲ ماه دوباره تب می‌کند. در مورد آقای لاریجانی هم به نظر من همین‌طور است یعنی یک بار مبتلا شدند و بار دوم ابتلای مجدد نبوده بلکه همان عواقب ابتلای اولیه بوده است. 

دکتر ملک‌زاده با اشاره به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گفت: البته ما این موضوع را به طور کامل رد نمی‌کنیم که برخی افراد که سیستم ایمنی بدنشان مشکل دارد و نمی‌توانند آنتی‌بادی و مقاومت ایجاد کنند ممکن است ۲ بار هم مبتلا شوند، ولی این‌ها استثناست نه قاعده./ همشهری