کد خبر : 427 / /
/

پیام دورهمی شب یلدا/ شب یلدا چه پیامی بدهیم ؟

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به نزدیکی شب یلدا و به منظور آگاهی هموطنان از خطرات ابتلا به بیماری کرونا به دلیل دورهمی ها، پیام های بهداشتی را اعلام کرد.

پیام دورهمی شب یلدا/ شب یلدا چه پیامی بدهیم ؟

شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است.شب یلدا به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان بوده است. شب یلدا، معمولا از انواع میوه‌ها و هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. شب یلدا شبی است که ایرانیان با رفتن به خانه بزرگترها، همراه با حافظ خوانی، شعر و خنده سپری می‌کنند ولی امسال ویروس کرونا مهمان ناخوانده خانه‌های ما شده است.

این روزها به رغم اجرای محدودیت های کرونایی باز هم شاهد از دست رفتن روزانه بیش از ۲۰۰ نفر از هموطنانمان هستیم که اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند باز هم شاهد افزایش این آمار به بالای ۴۰۰ نفر و حتی بیشتر نیز خواهیم رسید پس بیایم آیین این شب را به سال بعد موکول کنیم.

اما آنچه مایه شگفتی است اینکه این روزها می بینیم که برخی که البته تعدادشان هم کم نیست، در تدارک جشنی برای طولانی ترین شب سال هستند.

برای یافتن پاسخ این سووال که چرا برغم جولان ویروس کرونا هنوز برخی سعی می کنند با دورهم جمع شدن ضمن بی توجهی به دستورالعمل ها سختی را به کادر درمانی کشور تحمیل کنند راهی بازار خرم آباد شدم تا با مردمی که برای خریدن آجیل شب یلدا آمده بودند گفت و گو کنم.

حدود ١۴ عصر بود به خیال اینکه این موقع روز بازار شاید تعطیل باشد پیاده راهی بازار شدم، در شهر خرم‌آباد به طور معمول کسبه و بازاریان ساعت استراحت دارند و هنگام ظهر مغازه را می بندند اما چون محدودیت کرونایی در ۲ هفته گذشته اجرا شد اغلب مغازه‌داران برای کسب روزی حلال، کرکره ها را بالا گذاشته بودند.

وقتی به مرکز اصلی فروش موادغذایی تازه بازار رسیدم برخی مغازه ها را دیدم که تغییر شغل داده و به فروش آجیل یلدا مشغول هستند با خانمی حدود ۶٠ ساله که چادر مشکی اش را در گوشه‌ای از لبش به دندان گرفته و مشغول خرید بود از دورهمی شب یلدا پرسیدم.

گرچه با خودم گفتم هنوز حدود ۱۰ روزی تا یلدا مانده، یعنی این خانم کرونا را فراموش کرده که برای خرید تنقلات شب یلدا آمده است، نکند خیال دورهمی شبانه با دوستان یا اقوام در این شب‌های کرونایی را دارد!

4372617پرسیدم مادر چرا تنقلات شب یلدا خریده ای و این همه برای چند نفر است؟ پاسخ داد با غریبه که میهمانی یلدایی نمی گیریم؟ پاسخش شنیدنی بود؛ فقط بچه‌هایم برای این شب طولانی به منزل مان می آیند.

به طور معمول خانواده‌های قدیمی این دیار چندین فرزند دارند، پرسیدم مادر چند فرزند دارید؟ نکند همه برای شب یلدا دعوت هستند؟ پاسخ داد همه پنج فرزند با همسر و بچه هایشان دعوت هستند! انگار کرونا هنوز برای این افراد وجود ندارد، چه می شود امسال صدای اول قاره را نشنویم! صداهایی که از گذشته های دور بجا مانده است.

اینکه شب یلدا خریدی داشته باشیم مهم نیست چون شب یلدا رسمی باستانی و سنتی است باید جشن بگیریم اما اکنون که کرونا مهمان ناخوانده منازل شهر و دیار ما شده بیایید رعایت کنیم و فقط شب یلدا را تنها برگزار کنیم شاید تا ۱۴۰۰ کرونا رفت و دوباره دورهمی و جمع فامیل و دوستان برقرار شد.

هرچند که روند بستری مبتلایان به کرونا با اجرای محدودیت های هوشمند در کشور، اندکی کاهشی داشته است، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهرها و استان های کشور شکننده و آسیب پذیر است و کوچکترین بی توجهی می تواند به بهای گزاف از دست دادن جان تمام شود.

همچنان بیم می رود تا کرونا تحت تاثیر برخی عادی انگاریها، پیک زمستانه هم داشته باشد.

این بار باید بخاطر شیوع بالای کرونا، شب یلدا دور هم جمع نشویم حتی در قالب جمع خانوادگی کوچک چون هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، البته که دیگر نباید خبری از دورهمی های بزرگ با بزرگان فامیل باشد و یلدای امسال هم مانند عید باید همه چیز حتی دورهمی کوچک تعطیل شود.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا گفت: پیش بینی می شود با آغاز فصل زمستان آمار ابتلا به کرونا افزایش یابد، بر اساس مطالعات منتشر شده بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است. به همین علت باید به خانواده های ایرانی با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد.

دورهمی شب یلدا ممنوع

کرونا که میهمانی است که خیال رفتن از زندگی مردم جهان را ندارد پس ما باید براساس خواسته این ویروس وحشی و کشنده رفتار نکنیم، این ویروس آمده است و می‌تواند جان بسیاری از افراد جامعه را بگیرد اما اگر رفتارها و عادات زندگی خودمان را تغییر دهیم ممکن است دست از سرمان بردارد و دیگر روی نحس این ویروس را که زندگی همه را نابود کرده است نبینیم.

شب یلدااین ویروس روزانه چه جان هایی را که نمی‌گیرد، هر پنج دقیقه یک نفر در ایران بر اثر کرونا می‌میرد، هر روز بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مردم ایران بخاطر کرونا جان خود را از دست می‌دهند. آیا این همه مرگ بس نیست که به دورهمی شب یلدا هم فکر می‌کنیم. بیایید دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم و قصه قدیمی شبهای یلدا را به سالهای بعد موکول کنیم.

دورهمی شب یلدا ممنوع چون محیط های بسته همچون خانه با جمعیت زیاد خود عاملی برای انتقال ویروس کرونا است، بیایید یلدا را همانند عید نوروز تنها برگزار کنیم و با دورهمی یلدای ۹۹ را به آخرین یلدای عزیزانمان تبدیل نکنیم.

به عقیده مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها اغلب در شب برپا می‌شود، بنابراین محدودیت‌های شبانه می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای عدم خروج مردم از خانه‌هایشان باشد.

محرز افزود: عید نوروز شاهد آن بودیم که اکثر مردم دید و بازدیدها را کنار گذاشتند و با همین همکاری مردم بود که آمار شیوع کرونا کاهش پیدا کرد اما بعد از مدتی این مساله جدی گرفته نشد و شاهد برگزاری جشن‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بودیم که در نهایت شیوع کرونا به حدی زیاد شد که حتی در بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار وجود نداشت. ممکن است این اتفاق در شب یلدا نیز بیفتد و هر کسی با بی‌توجهی نسبت به خطر ویروس کرونا، می‌تواند جان عزیزانش را به خطر بیندازد.

وی با تاکید بر اینکه مردم شب یلدا را در خانه خودشان و تنها برگزار کنند، تصریح کرد: در جلسه کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا حتماً نگرانی‌ها درباره شب یلدا مطرح می‌شود تا محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال و مانع از تردد افراد برای رفتن به دورهمی‌ها شویم تا مبادا با سهل‌انگاری‌ها آمار ابتلا به کرونا و فوت در اثر آن صعودی شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به خطر عادی‌انگاری کرونا اظهار داشت: تجمع، بیماری را زیادتر می‌کند، بنابراین مردم برای تهیه اقلام شب یلدایی از فروشگاه‌های خلوت خرید کنند و وارد مغازه‌های شلوغ نشوند.

محرز با توصیه به مردم که همچنان به همکاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند، گفت: با رعایت و همکاری مردم است که می‌توانیم بیماری کرونا را به تدریج کاهش دهیم، به طور حتم اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است دوباره در زمستان دچار مشکلات بسیاری شویم.

نگران شب یلدا هستیم

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: همکاری مردم در ۲ هفته اول اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی بسیار درخشان بود و همراه با اقداماتی که در راستای طرح شهید سلیمانی از اوایل آبان ماه شروع شد تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها در شهرها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

157762417وی با بیان اینکه ۴۵ درصد مشاغل در گروه ۲ شغلی هستند، ادامه داد: وقتی شهری از حالت قرمز به نارنجی تبدیل می‌شود و به گروه ۲ شغلی اجازه فعالیت داده می‌شود در حقیقت نصف شهر بازگشایی می‌شود. اکنون مهم‌ترین دغدغه و نگرانی فصل سرما و شب یلدا است، درخواست ما از مردم این است که شب یلدا را به سال بعد موکول کنند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسک هنگام مهمانی و تجمعات خانوادگی لازم است و باید هر یک‌ساعت یک‌بار به مدت ۵ دقیقه هوای محیط را تهویه کرد.

 این پیام ها که در قالب 22 پیام بهداشتی ارائه شده به شرح زیر است:

۱- به امید عید دیدنی سال 1400 یلدا دور هم جمع نمی شویم.

۲- دورهمی شب یلدا دوراز همی سال 1400

۳- کرونا سوغات دورهمی های شب یلدا

۴- بلندترین شب سال را به خطرناک ترین شب سال تبدیل نکنیم.

۵- در شب یلدا به استقبال روزهای بلندتر سال می رویم. خوشی این روزها را با نرفتن به دورهمی خانوادگی دوچندان کنیم.

۶- شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی های کوچک از بین نبریم.

۷- یلدا در خانه می مانیم.

۸- مراقب باشیم دورهمی شب یلدای امسال، آخرین دورهمی عزیزانمان نشود.

۹- شیرینی بلندترین شب سال را با دورهمی های کوچک تلخ نکنیم.

۱۰- در شب یلدا کرونا را به هم سوغاتی (هدیه) ندهیم.

۱۱- می خواهیم سال 1400 را به پدر و مادرمان تبریک بگوییم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.

۱۲- می خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت سین سال 1400 ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.

۱۳-  دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم و قصه قدیمی شبهای یلدا را به سالهای بعد موکول کنیم.

۱۴- بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است پس شب یلدا در خانه می مانیم.

۱۵- یلدایی که طولانی ترین شب سال است را به بزرگترین اندوه سال تبدیل نکنیم.

۱۶-  دورهمی های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار می کنیم.

۱۷- یلدا و زیباییش با آیین سنتی و باستانی برای همه خاطره انگیز است. امسال با خاطره ای متفاوت و از راه دور در کنار هم هستیم.

۱۸- تهدید جان بزرگان فامیل با دورهمی های کوچک

۱۹- تدارک دورهمی شب یلدا تدارک مراسم فوت عزیزان

۲۰- پدر و مادر عزیز چون شما را دوست داریم شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.

۲۱- حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم.

۲۲- ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.