پایگاه خبری خانه فوتبال:

ویتامین نقشی اساسی در تنظیم و سلامت دارد.ویتامین کارکرد سلول ها را برای سوخت و ساز تنظیم می کند. هر ویتامین کارایی و صورت های گوناگون دارد. کمبود ویتامین عوارض وحشتناکی در بدن ایجاد می کند. ویتامین مخصوصا دی تاثیر مهمی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد.
پزشک فوق تخصص روماتولوژی معتقد است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان در زنان و پروستات در مردان با کمبود ویتامین دی افزایش می‌یابد.
دکتر بیتا باغبانی گفت: ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی بوده که نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و کمبود آن زمینه‌ساز پوکی استخوان، افتادن و شکستگی است.
دکتر باغبانی به منابع دریافتی ویتامین دی اشاره کرد و افزود: مواجهه با نور آفتاب و مصرف غذاهای دریایی به ویژه شاه ماهی، سالمون و...، روغن جگر ماهی و به میزان کمتر میگو، حاوی ویتامین دی هستند.

مواد غذایی سرشار  از ویتامین دی

ویتامین دی

وی با بیان این که ویتامین دی در مواد غذایی به مقدار کم یافت می‌شود، اظهارکرد: این ویتامین در مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، برخی از غلات، شیر غنی شده با ویتامین دی، سویا و به مقدار کمتر در گوشت سفید یافت می‌شود.
وی توضیح داد: این ویتامین با افزایش سن کاهش یافته و به ویژه در فصل زمستان ساخت آن در بدن به حداقل می‌رسد.
به گفته این پزشک فوق تخصص، شناخت و درمان کمبود ویتامین دی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای سلامت سیستم عضلانی-اسکلتی، قلبی عروقی و سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار و حیاتی است.
وی عنوان کرد: کاهش مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی، کاهش مواجهه با نور خورشید، مشکلات گوارشی که باعث سوء جذب این ویتامین می‌شود و همچنین بیماریهای کبدی و کلیوی که باعث کاهش ساختن فرم فعال این ویتامین می‌شوند، از دلایل ایجاد کمبود این ویتامین در بدن است.
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به کمبود متوسط ویتامین دی به طور معمول بی‌علامت هستند و هرچه کمبود آن شدیدتر و طولانی تر باشد بیماران کم کم علامت‌دار می‌شوند.

ویتامین دی
دکتر باغبانی عنوان کرد: بیماران دارای کمبود ویتامین دی در ابتدا دچار نرمی استخوان شده و اگر این روند طولانی تر شود، تبدیل به پوکی استخوان می‌شود که فرد را مستعد سقوط، افتادن و شکستگی استخوان‌ها می‌کند.

ویتامین دی

وی دردهای استخوانی و عضلانی را از علائم کمبود ویتامین دی ذکر کرد و اظهارکرد: کمبود این ویتامین نه تنها باعث علائم عضلانی-اسکلتی می‌شود، بلکه با برخی کانسر‌ها و عفونت‌ها در ارتباط است.

ویتامین دی
وی تصریح کرد: کاهش این ویتامین در بدن باعث نقص در اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی و بروز یکسری عفونت‌ها در سیستم تنفسی و باعث بیماری‌های خود ایمنی و فشار خون و... می‌شود./منبع: بهداشت نیوز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: