کد خبر: 619061
تاریخ انتشار :

این نوع برنج گران شد + جزییات

برنج‌های مازندران اکنون در بهترین شرایط خوشه دهی هستند، گفت: هیچ کمبود برنجی در مازندران نداریم و هرگونه زمزمه کمبود این محصول از طرف سودجویان و برای واردات خواهد بود.

این نوع برنج گران شد + جزییات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از کارگروه تنظیم بازار درخواست کردیم که یا دوره ممنوعیت واردات برنج را کاهش دهد یا آن را حذف کند تا کشور دچار کمبود برنج نشود.

خطر حذف برنج از سفره مردم جدی تر شد

مسیح کشاورز با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج خارجی در راستای حمایت از برنج ایرانی از ۳۱ تیرماه آغاز می شود و تا آذر ماه ادامه دارد، اظهار کرد: وقتی برنج ایرانی و خارجی از نظر قیمت فاصله ای ندارند این ممنوعیت معنادار نیست و حتی ممکن است برای دوره ممنوعیت کسی تمایل به وارد کردن برنج نداشته باشد و از آن طرف هم برنج ایرانی کم برداشت شود و به طور کل با کمبود برنج در کشور مواجه شویم.

وی ادامه داد: اگر سال های قبل ممنوعیت برقرار می شد برای این بود که تقاضای برنج خارجی در کشور وجود داشت و برای واردکننده هم انگیزه ایجاد می شد ولی در حال حاضر که تقاضایی وجود ندارد و قیمت های آن هم بالاست برای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد که برای دوره ممنوعیت برنج را وارد و در انبارها ذخیره کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: از کارگروه تنظیم بازار درخواست کردیم که یا دوره ممنوعیت واردات برنج را کاهش دهد یا آن را حذف کند که کشور از این جهت دچار کمبود نشود.

وی با اشاره به اینکه برنج از خردادماه سال گذشته تغییر گروه کالایی داد و ارز آن ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تبدیل شد، اظهار کرد: اگر بازار با همین شرایط پیش برود برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف خواهد شد. پیشنهاد می کنیم که دولت یا به طور مستقیم با تخصیص ارز ترجیحی برای واردات یا غیر مستقیم با ارائه یارانه به خریداران حمایت های لازم را داشته باشد.

افزایش عجیب قیمت برنج +  لیست قیمت

قیمت برنج دو برابر می شود؟

دبیر انجمن برنج کشور گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارش، پیش بینی می‌شود که تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برسد.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در واکنش به اظهارات واردکنندگان مبنی بر کمبود عرضه برنج در بازار اظهار کرد: در ابتدای سال واردکنندگان اعلام کردند که در ۲ ماه آینده با قحطی برنج در بازار روبه‌رو می‌شویم که در همان مقطع گمرک آماری مبنی بر واردات یک میلیون تن برنج طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز است، افزود: امسال با فرض آنکه ۲ میلیون تن برنج تولید شود، کسری در تامین نیاز کشور نداریم.

علی زاده شایق ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال با فرض ۴۰۰ هزار تن کسری، کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم. در حالی که در کشور به حدی گرفتار کم آبی یا خشکسالی نشدیم که به یک باره تولید ۲۰ درصد معادل ۴۰۰ هزار تن کاهش یابد.

دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از افزایش سطح زیر کشت برنج در کشور بیان کرد: بارها انجمن برنج و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که شالیکاران سطح زیر کشت را ناشی از مشکلات کم آبی افزایش ندهند.

او سطح کشت نرمال برنج در کشور را ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این‌میزان سطح زیرکشت ارتباطی به خشکسالی و کم آبی ندارد و برای این میزان وزارت جهاد نهاده‌های مورد نیاز را تامین می‌کند.

این مقام‌ مسئول، کشاورزان را مقصر اصلی بحران فعلی دانست و افزود: با توجه به وضعیت مناسب بازار، کشاورزان ۱۰۰ هزار هکتار به سطح کشت اضافه کردند؛ به طوری که از ۵۲۰ هزار هکتار به ۶۲۰ هزار هکتار رسید که این میزان افزایش در مازندران و گیلان نیست و در استان‌هایی همچون اصفهان و خوزستان افزایش داشته است.

کاهش قیمت برنج + جزییات

به گفته او، پایان امسال آمارها نشان می‌دهد که سطح کشت برنج به ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار هکتار رسیده و مابقی از بین رفته است، اما با این حال هم پیش بینی می‌شود که از سطح کشت فعلی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید شود که با احتساب میزان واردات، ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن مازاد داریم.

دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه تفاوت قیمت گیلان و مازندران با شهرهای بزرگ همچنان چشمگیر است، بیان کرد: قیمتی که کشاورز شمالی برنج را به تاجر یا کارخانه دار تحویل می‌دهد، نه تنها در قیمت، بلکه از لحاظ کیفیت هم تفاوت محسوسی با بازار تهران دارد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه تاجرهای بزرگ پس از خرید برنج از استان‌های شمالی، ناخالصی به آن اضافه می‌کنند، از این رو قرار است به مرور برنج در اختیار تعاونی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها قرار گیرد.

 

شایان ذکر است با کاهش سطح تولید برنج ایرانی به نیمی از میانگین تولید در سال های گذشته افزایش قیمت برنج تا دوبرابر قابل پیش بینی است.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت این نوع برنج

برنج‌های نوبرانه مازندران چند روزی است با افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی در مقایسه با پارسال وارد بازار شده است.

برداشت برنج‌ های شمال به صورت رسمی از هفته گذشته شروع شده است و ۱۲۰ هزار شالیکار مازندرانی آرام آرام با طلایی شدن خوشه‌ها آن را برداشت و برای تبدیل به برنج روانه شالیکوبی‌ها می‌کنند بررسی قیمت برنج در شالیکوبی‌های مازندران نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج ارقام محلی از ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با پارسال ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

برنج‌های نوبرانه و جدید مازندران اگرچه هنوز به شکل انبوه در بازار عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد حدود ۵ تا ۶ هزار تومان بیشتر از پارسال است.

این قیمت اگرچه به مذاق شالیکاران چندان خوش نمی‌آید و معتقد هستند قیمت ۲۹ تا ۳۲ هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج با افزایش هزینه‌های تولید چندان متناسب نیست، اما بسیاری از این کشاورزان با توجه به اینکه ذخیره‌های مالی خود را برای کشت برنج هزینه کرده اند اکنون به دلیل نیاز مالی و کاهش نقدینگی مجبور به فروش برنج با این قیمت هستند.

عزیزالله شهیدی فر رییس سازمان جهاد کشاروزی مازندران نیز معتقد است قیمت ۳۰ هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج نوبرانه کفاف مخارج شالیکاران را نمی‌دهد.

گرانی برنج

او با بیان اینکه هزینه‌های تولید برنج امسال افزایش زیادی داشته است، افزود: افزایش حدود ۵۰۰ درصدی قیمت سم و کود و افزایش هزینه‌های کارگری سبب شده است قیمت ۳۰ هزار تومانی که حدود ۳ تا ۵ هزار تومان بیشتر از پارسال است متناسب با هزینه‌های تولید نباشد.

رییس سازمان جهاد کشاروزی مازندران گفت: متوسط هزینه تولید برنج طارم پارسال ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش آن بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان بود، اما هزینه‌های امسال قابل مقایسه با پارسال نیست.

شهیدی فر از دولت خواست حمایت‌های سال گذشته خود از شالیکاران مانند کنترل میزان واردات و جلوگیری از اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج خارجی را امسال نیز ادامه بدهد.

او با بیان اینکه برنج‌های مازندران اکنون در بهترین شرایط خوشه دهی هستند، گفت: هیچ کمبود برنجی در مازندران نداریم و هرگونه زمزمه کمبود این محصول از طرف سودجویان و برای واردات خواهد بود.

۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال زیر کشت برنج رفت و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها