کد خبر: 620455
تاریخ انتشار :

نوبت واکسن کرونا با قیمت بالا به فروش میرسد! + جزییات

ز زمانی‌که واکسیناسیون سالمندان با اولویت افراد بالای ۸۰ سال شروع شد، ۶۳ روز می‌گذرد. قرار بود تا پایان خرداد، واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال در کشور تمام شود، در هشتمین روز از تیر، هنوز دایره واکسیناسیون سالمندانی بالای ۷۰ سال تمام نشده و خیلی‌ها نگران دریافت دوز اول هستند. آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اواخر اردیبهشت اعلام کرد، برنامه اینگونه بود که واکسیناسیون برای ۸۰ ساله‌ها شروع شود و با اختلاف ۵ سال، هر هفته گروه جدیدی از سالمندان در اولویت تزریق قرار گیرند. حالا با نزدیک شدن به نیمه تیرماه، نه‌تنها واکسیناسیون به ۶۰ ساله‌ها به‌عنوان آخرین گروه از سالمندان نرسیده که افراد بالای ۷۰ سال در گیرودار دریافت دوز دوم‌ هر روز در صف می‌ایستند و آنهایی که دوز اول را هم نگرفته‌اند، هراس جاماندن دارند

نوبت واکسن کرونا با قیمت بالا به فروش میرسد! + جزییات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

واکسن کرونا برای افراد بالای 65 سال اجرایی شده است.مرحله بعدی واکسن کرونا از طریق پیامک به اطلاع افراد خواهد رسید.همچنین واکسن کرونا برای افراد دارای بیماری های خاص انجام شده است.دانشجویان و دانش آموزان به زودی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.درادامه جزییات و زمان تزریق واکسن کرونا به دانشجویان را بخوانید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: احتمالاً می‌توانیم در مرداد ماه برنامه واکسیناسیون اساتید و دانشجویان را با توجه به واکسن‌های موجود آغاز کنیم.

زمان واکسیناسیون اساتید و دانشجویان اعلام شد

سیما سادات لاری درباره رویکرد ستاد مقابله با کرونا در زمینه آموزش اظهار کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، به علت مشکلات ناشی از آموزش مجازی به خصوص در مقاطع اول تا سوم ابتدایی، آموزش حضوری از سال تحصیلی آینده است.

وی افزود: البته اجرای این موضوع نیازمند هماهنگی بین‌بخشی و وزارتخانه‌ها و دولت خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که در صورت حضوری شدن آموزش، اولویت‌های واکسیناسیون کرونا برای اساتید، معلمان و دانشجویان چگونه خواهد بود، تصریح کرد: تامین واکسن وارداتی، ورود واکسن تولید داخل به فرآیند واکسیناسیون و سرعت گرفتن این فرآیند در ماه‌های آتی در دستور کار قرار دارد؛ امیدواریم که با تامین به‌موقع واکسن وارداتی و البته استفاده از واکسن تولید داخل بتوانیم از مرداد ماه واکسیناسیون معلم‌ها و اساتید دانشگاه را آغاز کنیم و پس از آن وارد واکسیناسیون عمومی شویم؛ زمان‌بندی واکسیناسیون بستگی به میزان واکسن‌های خارجی تامین شده و واکسن‌های تولید داخل دارد.

لاری متذکر شد: با توجه به نیازهای جهانی به واکسن کرونا، این رقابت برای تامین واکسن همچنان جریان دارد بنابراین احتمالا می‌توانیم در مرداد ماه برنامه واکسیناسیون اساتید و دانشجویان را با توجه به واکسن‌های موجود آغاز کنیم.

واکسن کرونا

جزییات واکسیناسیون دانشجویان و معلمان اعلام شد

 دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات واکسیناسیون معلمان و دانشگاهیان را اعلام کرد.

سیما سادات لاری درباره وضعیت واکسیناسیون دانشجویان، معلمان و استادان علیه کرونا، اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی بالینی نیز در مرحله اول واکسینه شدند و تعداد دیگری نیز ممکن است اضافه شوند که واکسیناسیون آنها هم انجام خواهد شد. در مورد واکسیناسیون سایر دانشجویان نیز به میزان واکسن‌هایی بستگی دارد که در دسترس قرار می‌گیرد، بنابراین بر اساس تعداد واکسن‌های وارداتی یا تولید داخل، برنامه ریزی برای واکسیناسیون دانشجویان انجام می‌شود.

کرونا

لاری درباره برنامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا نیز گفت: در مورد واکسیناسیون دانش آموزان نیز در حال حاضر واکسن تأیید شده برای سن کمتر از ۱۸ سال در کشور نداریم و اکنون برنامه‌ای در زمینه واکسیناسیون دانش آموزان وجود ندارد. در سایر کشورها نیز کودکان جامعه هدف تزریق واکسن کرونا نبوده‌اند. البته در برخی کشورها تزریق یکی از انواع واکسن‌های کرونا به گروهی از کودکان آغاز شده که هنوز نتایج آن منتشر نشده است.

خبر خوب درباره واکسیناسینون دانشجویان

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، از واکسیناسیون اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های در مردادماه جاری و واکسیناسیون کلیه دانشجویان تا پایان فصل پاییز خبر داد.

علیرضا رییسی در نشست "هم‌اندیشی برنامه‌ریزی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش رو" که به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزش وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و رؤسای دانشگاه‌های شریف، تهران و شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در خصوص وضعیت واکسیناسیون در کشور باید گفت با این حجم از بدعهدی‌هایی که در حوزه واکسن با آن روبه‌رو هستیم، روی خارجی‌ها نمی‌توان خیلی حساب باز کرد، اما ان‌شاءالله در هفته آینده مبحث ورود واکسن داخلی را خواهیم داشت تا بتوانیم در این حوزه پاسخگو باشیم.

وی با بیان این‌که هموطنان عزیزمان در سنین ۷۰ سال به بالا در کشور واکسینه شده‌اند، ابراز داشت: بنا بود تا پایان خردادماه هموطنان عزیزمان در سنین ۶۰ سال به بالا را بتوانیم واکسینه کنیم که با توافقی که در این خصوص صورت گرفته است و بر اساس پیش بینی که وجود دارد، این عزیزان تا نیمه تیرماه واکسینه خواهند شد.

بیش از آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها نگران مدارس هستیم

معاون وزارت بهداشت در خصوص امکان واکسیناسیون دانشجویان جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها، ابراز داشت: در این خصوص بنده آنقدر که نگران شروع آموزش حضوری مدارس هستم، نگرانی در خصوص دانشجویان ندارم زیرا دانشجویان بالغ هستند و به هر نحوی دارای ابزار و تجهیزات الکترونیکی در این خصوص می‌باشند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بتوانند به هر شکلی دروس را به شکل مجازی بگذرانند اما در حوزه دانش آموزان نیازمند تصمیم جدی هستیم، خصوصا برای مدارس ابتدایی تا نظام آموزشی بیش از این دچار صدمه و آسیب نشود.

رییسی با بیان این‌که دانش آموز مقطع اول ابتدایی که نه نیکمت و همکلاسی و نه زنگ استراحت و هم شاگردی را دیده‌ است، دچار صدمات بسیار در حوزه آموزش خصوصا در پایه اول خواهند شد، گفت: ما اکنون برخی دانش‌آموزان دوم ابتدایی را داریم که خواندن را آموختند، اما نوشتن را نیاموختند که این بسیار نگران‌کننده است. 

افزایش مشکلات اجتماعی با بسته بودن مدارس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: در چنین شرایطی، مشکلات اجتماعی مانند افزایش تعداد کودکان کار، ازدواج در سنین پایین و ترک تحصیل دانش آموزان افزایش قابل توجهی داشته است که این آسیب‌ها به این راحتی قابل جبران نخواهد بود. بر این اساس آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها باید از اولویت‌های ما باشد تا بتوانیم مشکلات ایجاد شده در این حوزه را تا حدودی رفع کنیم.

دانشجویان تا انتهای فصل پاییز واکسینه خواهند شد

وی با تاکید بر این‌که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در مسیر تهیه ابزار، در خصوص واکسن نیز شرایط خود را مورد بررسی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می‌توانیم در مردادماه جاری ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کرده و در ادامه در شهریور ماه جاری ۵۰۰ هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

تاریخ تزریق واکسن کرونا برای دانشجویان و دانش آموزان اعلام شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهرماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه نیز یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذر ماه واکسینه خواهند شد. برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دانشگاه‌های کشور در خصوص بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

در صورت انجام واکسیناسیون، ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد

رئیسی با بیان این‌که در صورتی که واکسیناسیون را انجام دهیم ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد، گفت: البته ممکن است برای واکسنی این ایمنی حدود ۸۰ درصد باشد، یعنی ۲۰ درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق کرده‌اند مبتلا شوند اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به این‌که اکثر دانشجویان جوان هستند و به همین جهت دارای قدرت بدنی بیشتری می‌باشند، اساتید و کارکنان را که در سنین بالاتری قرار دارند در مرداد ماه واکسن خواهیم زد.

وی در خصوص نوع واکسن‌های تزریقی به دانشجویان، ابراز داشت: واکسن‌های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت استانداردسازی خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: کرونا به ما آموخت که در خصوص تهویه فضای دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی نیازمند بازنگری جدی هستیم. داشتن پنجره‌های استاندارد در محیط خوابگاه و داشتن تهویه طبیعی کمک شایانی به ما در مسیر مبارزه با کرونا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که از همه مسوولان می‌خواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند زیرا بسته بودن دانشگاه‌ها و مدارس و تکیه بر آموزش‌های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: باید دغدغه شما مسئولان به عنوان نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب نامه‌ای جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در ستاد ملی عنوان و طرح شده و مصوب شود. 

واکسیناسیون دانشجویان در فضای دانشگاهی انجام شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشت: پیش‌فرض من این است فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، می‌تواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارایه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه‌ها به ما ارایه می‌دهند.

وی در خصوص ورود واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی، گفت: بیان این گونه نظرات از سوی برخی در جامعه بازار سیاه و ورود واکسن‌های تقلبی را توسعه خواهد داد. تاکنون هیچ بخش خصوصی نتوانسته است یک دز واکسن وارد کشور کند، زیرا واکسن اکنون یک کالای سلامت نیست بلکه موضوعی سیاسی شده است و دولت‌ها با یکدیگر در این خصوص معامله می‌کنند. هیچ شرکتی نمی‌تواند از یک دولت خرید واکسن کند بلکه ما باید به عنوان دولت آن شرکت را معرفی کنیم.

۸۴ درصد واکسن‌های جهان را تنها ۵ کشور استفاده کرده‌اند

رییسی در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد واکسن‌های جهان را تنها ۵ کشور استفاده کرده‌اند و این یک آپارتاید وحشتناک است. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دز واکسن در آمریکا و انگلیس ظرف یک هفته آینده منقضی خواهد شد اما این تعداد را به هیچ کشوری نمی‌دهند و دور خواهند ریخت. این‌ کشورها دنبال این هستند که پاسپورت واکسن درست کنند به این معنا که فردی که واکسن زده است به هر کشوری که خواست می‌تواند سفر کند اما فردی که به واکسن دسترسی نداشته است این امکان را نداشته باشد، که این نوعی تحقیر کشورها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سبد واکسن کوواکس ما ۱۶.۸ میلیون دز واکسن خریداری کرده‌ایم که تاکنون تنها دو میلیون از این تعداد تامین شده است. واکسن داخلی در صورت گرفتن مجوزها در تیرماه حدود ۳ میلیون، در مردادماه به شش میلیون و در ادامه به هشت میلیون جهت تزریق خواهد رسید.

تزریق دز اول واکسن به همه گروه‌های هدف تا پایان سال

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، رییسی اضافه کرد: ما قطعا تا پایان سال دز اول واکسن را به همه گروه‌های هدف خواهیم زد، اما اکنون استراتژی دولت باید این باشد که با چین قرارداد ببندیم تا واکسن این کشور که برای کودکان ۵ سال به بالا تایید شده است را خریداری کنیم زیرا دانش‌آموزان به جهت دوری از مدرسه در حال آسیب هستند.

وی با بیان این‌که فردی که واکسن زده است ناقل و حامل ویروس است و می‌تواند خانواده را دچار کند، بیان داشت: در دنیا تحقیق شده است که رستوران‌ها بیشترین انتقال ویروس را انجام می‌دهند، بنابراین یکی از مکان‌هایی که باید دقت شود تا انتقال ویروس در فضای دانشگاهی در آن رخ ندهد، سلف سرویس‌ها و غذاخوری‌های دانشجویان و اساتید است. بهتر است غذاها را به شکل بیرون بر در اختیار دانشجویان قرار دهند، در فضای دانشگاهی نیز در فضای بسته اصلا غذا سرو نشود و در فضای باز صورت گیرد.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشکل ساز شد!

سالمندان همچنان برای تزریق واکسن کرونا و ایستادن در نوبت واکسیناسیون با مشکل روبرو هستند.

Play Videoحجم ویدیو: 7.56M | مدت زمان : 00:00:29 جامعه

اردیبهشت ماه سال جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که فاز اول واکسیناسیون با تزریق واکسن به کادر درمان رو به پایان است و افراد سالمند بالای ۸۰ سال برای واکسیناسیون می‌توانند به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و کد ملی خود را ثبت کنند تا واکسن کرونا به آنها تزریق شود.

واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال با کمترین چالش اجرا شد و سپس به ترتیب افراد بالای ۷۵ و ۷۰ سال در اولویت تزریق واکسن‌های وارداتی کرونا قرار گرفتند اما مشکل اساسی از جایی شروع شد که تزریق دوز دوم واکسن کرونا با تأخیر مواجه شد.

با توجه به اینکه دوز دوم واکسن سینوفارم باید در فاصله ۲۸ روزه از دوز اول تزریق می‌شد، سالمندانی که دوز اول این واکسن را تزریق کرده بودند، نسبت به عدم تأمین دوز دوم واکسن کرونا، نگران بودند و به صورت حضوری به مراکز بهداشتی مراجعه و درباره زمان تأمین دوز دوم واکسن کرونا، سؤال می‌کردند؛ این تجمع ایجاد شده در مراکز بهداشتی، علاوه بر برانگیختن نگرانی سالمندان از نبودن دوز دوم واکسن کرونا، نگرانی بسیاری از متخصصین حوزه سلامت را برانگیخت زیرا همین تجمع‌ها نیز خود می‌توانند عامل انتقال بیماری کرونا باشد و جان سالمندان را به خطر بیندازد.

در نهایت وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای چند خطی اعلام کرد که زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود و مردم از مراجعه حضوری به مراکز بپرهیزند.

در ادامه این اطلاعیه آمده بود که "تأخیر چندروزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه تاثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت" اما به نوع واکسن‌ها و حداکثر مدت زمان استاندارد برای تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن، اشاره ای نشده بود!

به دلیل عدم پاسخگویی مناسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برخی از خبرنگاران نیز، اقناع افکار عمومی به خوبی صورت نگرفت و مراجعه حضوری مردم به مراکز بهداشتی برای جویا شدن زمان تأمین دوز دوم واکسن کرونا، همچنان ادامه یافت و حتی راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا برای کاهش تجمعات نیز، چاره کارنبود، زیرا واکسنی برای تزریق در کار نبود.

ضعف در اطلاع رسانی از سوی هلال احمر و وزارت بهداشت!

بیست و هفتم خردادماه سال جاری هلال احمر از واردات محموله جدید واکسن کرونا به کشور خبر داد. در همین راستا محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: «پس از هماهنگی‌های انجام شده ساعت ۶ صبح امروز دو میلیون دُز واکسن از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور شد.»

پس از انتشار این خبر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود نوشت: «ساعت ۶ صبح امروز یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. دو میلیون دوز نبوده و یک میلیون دوز بوده است؛ فرودگاه مهرآباد هم نبوده، بلکه از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده؛ دوستان عجله دارند از قافله خبر عقب نیفتند؟»

با وجود این تناقضات و ابهامات ایجادشده در اذهان عمومی، وزارت بهداشت همچنان پاسخگوی بسیاری از خبرنگاران حوزه سلامت نبود و وزارت بهداشت تنها به توییت چندخطی و کنایه آمیز سخنگوی سازمان غذا و دارو اکتفا کرد و اطلاعیه‌ای صادر نکرد؛ پیگیری‌های خبرنگار تسنیم برای رفع این ابهامات نیز در نتیجه عدم پاسخگویی وزارت بهداشت بی نتیجه ماند.

در نهایت، معاون فنی گمرک نیز اعلام کرد که محموله جدید واکسن کرونا وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده که این محموله حاوی یک میلیون دوز در قالب ۵۷ بسته به وزن تقریبی ۱۷ تن بوده است و پس از ساعاتی، سخنگوی جمعیت هلال احمر نیز درباره میزان محموله واکسن کرونای وارد شده توسط این مجموعه، سخنان خود را اصلاح و بیان کرد: «آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر دو میلیون دوز است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی صبح امروز فقط یک میلیون دوز آن به دستمان رسید و مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبداء به ایران خواهد رسید.»

جدا از این این تناقض‌گویی‌ها که نتیجه‌ای جز تضعیف اعتماد عمومی نسبت به دولت نداشت؛ ضعف عملکردی وزارت بهداشت در اطلاع‌رسانی صحیح، رسمی و به موقع، باعث شد با اعلام مجدد ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور، سالمندان که مدت‌ها چشم انتظار دوز دوم واکسن کرونا بودند، مجدداً به صورت حضوری به مراکز بهداشتی کشور مراجعه کنند تا دوز دوم واکسن را دریافت کنند.

اگرچه همزمان با ورود محموله جدید واکسن کرونا به کشور، رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: «تمام افرادی که منتظر دریافت دوز اول یا دوم واکسن کرونا هستند، پیامک دریافت خواهند کرد و افراد پیش از دریافت پیامک به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند.» اما گشت وگذاری در سطح شهر و توضیحات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران حکایت از ضعف عملکردی وزارت بهداشت در مدیریت واکسیناسیون کرونا دارد.

اختلال در نوبت دهی به مردم در پی ازدحام در مراکز بهداشتی!

عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علت تجمع سالمندان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز بهداشتی به تسنیم می‌گوید: «مشکل ما این است که افرادی که قبلاً دوز اول را تزریق کرده‌اند، منتظر پیامک برای تزریق دوز دوم نمی‌مانند و به‌صورت حضوری به مراکز مراجعه می‌کنند. تا زمانی که این ازدحام وجود دارد نمی‌توانیم پیامک برای حضور افراد دیگر صادر کنیم زیرا تجمع مردم باعث می‌شود ما مجبور باشیم به افرادی که به صورت حضوری مراجعه کرده‌اند واکسن بزنیم.

ما پیامک را بر اساس ظرفیت تزریق‌مان ارسال می‌کنیم بنابراین اگر افراد حضوری مراجعه ‌کنند ما گاهاً مجبور می‌شویم برای رفع ازدحام، به افرادی که خودسرانه و بدون دریافت پیامک مراجعه کرده‌اند واکسن کرونا را تزریق کنیم که این مسئله باعث می‌شود در روند واکسیناسیون اختلال و بی نظمی ایجاد شود و امکان ارسال پیامک برای تزریق واکسن فراهم نشود! »

ضعف وزارت بهداشت در اقناع افکار عمومی و عدم پاسخگویی مناسب و به موقع به رسانه و مدیریت روند واکسیناسیون کرونا در کشور، علاوه بر عدم حفظ کرامت سالمندان، باعث شده این افراد به دلیل ترس از عدم تأمین به موقع واکسن به صورت حضوری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند که این امر، به دلیل نقض رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا خواهد شد و ضروری است وزارت بهداشت سریعاً نسبت به نوبت دهی به افراد اقدام کند.

قیمت های عجیب نوبت‌ فروشی واکسن کرونا!

بررسی‌های میدانی از ادامه وضعیت نابسامان تزریق دوز دوم واکسن سالمندان حکایت دارد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان واکسن بین ۵ تا ۱۵ ساعت در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند، سودجویان اقدام به نوبت‌فروشی می‌کنند و گروهی برای دریافت واکسن، از روز قبل در ماشین منتظر می‌مانند و شب را همانجا می‌خوابند.

اصناف

قیمت های عجیب نوبت‌ فروشی واکسن کرونا!

معطلی‌های ۵ تا ۱۵ ساعته، شب‌ ماندن در خیابان و خودرو و نوبت‌هایی که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ این خلاصه وضعیت واکسیناسیون دوز دوم واکسن کرونا در روزهای گذشته تهران است. گزارش میدانی صبح دیروز از ۶مرکز واکسیناسیون خودرویی و غیرخودرویی در تهران حکایت از ادامه وضعیت نابسامان تزریق واکسن به سالمندانی است که انتظار دوز دوم را می‌کشند. حالا در همین صف‌ها، کسب‌وکارهای جدید با نرخ‌های تعیین شده ایجاد شده است، مثل سودجویانی که در صف‌های خودرویی، به دیرآمده‌ها نوبت‌فروشی می‌کنند.

از زمانی‌که واکسیناسیون سالمندان با اولویت افراد بالای ۸۰ سال شروع شد، ۶۳ روز می‌گذرد. قرار بود تا پایان خرداد، واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال در کشور تمام شود، در هشتمین روز از تیر، هنوز دایره واکسیناسیون سالمندانی بالای ۷۰ سال تمام نشده و خیلی‌ها نگران دریافت دوز اول هستند. آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اواخر اردیبهشت اعلام کرد، برنامه اینگونه بود که واکسیناسیون برای ۸۰ ساله‌ها شروع شود و با اختلاف ۵ سال، هر هفته گروه جدیدی از سالمندان در اولویت تزریق قرار گیرند. حالا با نزدیک شدن به نیمه تیرماه، نه‌تنها واکسیناسیون به ۶۰ ساله‌ها به‌عنوان آخرین گروه از سالمندان نرسیده که افراد بالای ۷۰ سال در گیرودار دریافت دوز دوم‌ هر روز در صف می‌ایستند و آنهایی که دوز اول را هم نگرفته‌اند، هراس جاماندن دارند. دریافت دوز دوم واکسن بین ۵ تا ۱۵ ساعت معطلی دارد؛ این را سالمندان ایستاده در صف‌های طولانی می‌گویند. از پیامک‌های وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی درباره دریافت دوز دوم هم خبری نیست، اگر هم پیامی فرستاده شده باشد، تغییری در روند فعلی واکسیناسیون ایجاد نمی‌کند. تنها شرط قبول سالمندان برای تزریق واکسن، ثبت‌نام حضوری است. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ها و پیام‌های متعدد از مردم می‌خواهند تا مراجعه حضوری نداشته باشند. اما آنها که مراجعه نکردند، از قافله واکسن عقب ماندند. «ثبت‌نام واکسن کرونا روزانه ساعت ۷ تا ۸ صبح توسط همکاران انتظامات انجام می‌گیرد. غیراز لیست معتبر و مهر شده که توسط همکاران انتظامات نوشته می‌شود هیچ لیست دیگری قابل‌قبول نیست. افرادی که در لیست معتبر ثبت‌نام شده اند لطفا طبق ردیف در صف حضور داشته باشند.» این نوشته روی در ورودی یکی از مراکز تجمیعی در غرب تهران است؛ نوشته‌ای که با اطلاعیه‌های قبلی و ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir مغایرت دارد.

 اخبار روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 قیمت های عجیب نوبت‌ فروشی واکسن کرونا!

 کف قیمت پراید بالا رفت!

 دور زدن قانون سقف اجاره / دریافت مالیات تاثیری بر قیمت ها دارد؟

نوبت‌فروشی از ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان

ساعت ۹: ۱۵- باغ پرندگان: وضعیت در مراکز واکسیناسیون خودرویی متفاوت است؛ یکی از آنها مرکز باغ پرندگان است. صف واکسن تا کیلومترها دورتر هم رفته است، با ماشین ۱۰ دقیقه زمان می‌برد تا از آخر به انتهای صف رسید. خودروها درست مانند صف پمپ گاز، در حاشیه خیابان متوقف شده‌اند. یکی از آنها که در صف ایستاده می‌گوید این صف از ساعت ۵ بعدازظهر روز قبل تشکیل شده، آنهایی که آخر صف هستند از ساعت ۳و ۴ صبح آمده‌اند. ورود خودروها به مرکز بسیار کند است، برخی کنار پیاده‌راه، سفره پهن کرده‌اند و مشغول صرف صبحانه‌اند. زن جوانی می‌گوید: «برای یک واکسن باید کل خانواده اسیر شوند. اشتباه کردیم که از همان اول اینجا واکسن دوز اول مادرم را زدیم، می‌گویند باید حتما در همین مرکز، دوز دوم را هم تزریق کنیم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم برای یک واکسن ۱۶- ۱۵ ساعت مجبور به انتظار باشم. هنوز هم نوبتمان نشده و زیر این آفتاب گرمازده شده‌ایم.»

واکسن نورا

یکی دیگر از متقاضیان واکسن به ماجرای فروش نوبت در همین صف‌ها اشاره می‌کند: «دیشب که آمدیم ماشین دهم بودیم، اما حالا نوبتی که به ما می‌دهند شماره ۴۰ است. این وسط ۳۰ نوبت فروخته شده که ما باید این همه معطل بمانیم.» کمی عقب‌تر یک پیرمرد هم می‌گوید که از ساعت ۷عصر روز گذشته اینجا بوده و شب را داخل ماشین گذرانده. او می‌گوید بعضی‌ها به خانه می‌روند و به دیگران می‌سپارند تا مراقب نوبت‌شان باشند. آنهایی که اینجا هستند، شب را در ماشین خوابیده‌اند. موضوع فروش نوبت را یکی از مسئولان این مرکز هم تأیید می‌کند: «اینجا کسانی هستند که نوبتشان را می‌فروشند. بیشترشان جوانند و سالمندی همراهشان نیست. از خودشان سؤال کنید قیمت می‌دهند. بستگی به نوبتی دارد که گرفته‌اند، هرچه جلوتر باشند، پول بیشتری باید بدهید. هر نوبت بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.» او توضیحات دیگری هم می‌دهد: «گاهی برای این که دیگران معترض نشوند، سالمند متقاضی واکسن را سوار ماشین می‌کنند و با هم داخل مرکز می‌شوند. هیچ‌کس هم متوجه نمی‌شود.» مسئولان همین مرکز اما می‌گویند مراجعه به مراکز واکسیناسیون خودرویی اشتباه است؛ چراکه سرعت کار بسیار پایین است؛ درحالی‌که در مراکزی که مردم در صف می‌ایستند، سرعت بالاتر است. اینجا معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ ساعت معطلی دارد.

 

انتظار برای واکسن از ۴ صبح

ساعت ۸ صبح؛ بوستان ولایت: مرکز واکسیناسیون بوستان ولایت، ۲ بخش دارد؛ یکی خودرویی و دیگری غیرخودرویی. صف خودرویی‌ها طولانی است. نزدیک به ۱۰۰ خودرو منتظرند؛ درحالی‌که هنوز مرکز باز نشده است. مردی کنار خودرویش ایستاده، ۷۳ ساله است، برای دریافت دوز دوم واکسن از تهرانپارس به اینجا آمده: «زمان نوبت دوم من ۲۴ خرداد بود، اما هیچ اطلاعی ندادند که چه زمانی و به کجا مراجعه کنم. دیروز از ساعت ۳ صبح در صف خودروهای پارک پرندگان ایستادم و ساعت حدود ۱۰ بود که نوبتم شد، اما مسئول مرکز واکسن نزد و گفت باید فقط به همان مرکزی که واکسن اول را زده‌اید مراجعه کنید. امروز ساعت ۴صبح آمدم و نخستین نفر سر صف هستم.» متقاضیان واکسن از ساعت ۴صبح آمده‌اند و گلایه دارند: «با توجه به این میزان مراجعه باید مرکز را زودتر باز می‌کردند؛ آن‌هم در این گرما. هیچ‌یک از مسئولان توجهی به این وضعیت ندارند.» نگهبان مرکز می‌گوید ساعت آغاز کار، ۸: ۳۰ است، اما واکسیناسیون ساعت ۹ شروع می‌شود.

شیرینی بدهید، نوبت می‌دهم

ساعت ۴: ۴۸ بامداد؛ میدان پونک: هوا گرگ و میش است، آفتاب نزده اما چند نفری مقابل مرکز تجمیعی واکسیناسیون در یکی از محلات غربی تهران منتظرند. یک نفر کاغذ و خودکاری در دست دارد و اسم یادداشت می‌کند؛ تا آن ساعت اسامی ۳۰ نفر یادداشت شده است: «از ساعت ۳: ۳۰ اینجا هستم و نام خودم هم نخستین نفر است. البته نگهبان اصرار می‌کند که اینجا تجمع نکنیم و برویم ساعت ۸ بیاییم، اما آن موقع دیر است و دیگر واکسن به ما نخواهد رسید.» این را مرد سالخورده‌ای که مشغول نام‌نویسی است، می‌گوید. متقاضیان واکسن می‌گویند فقط مراجعه حضوری نتیجه دارد. وزارت بهداشت پیامی نمی‌فرستد: «کدام پیام؟ ۱۵ خرداد زمان تزریق دوز دوم واکسنم بود و تا همین حالا اطلاعی به من نداده‌اند. ۳ روز است که می‌آیم اما تا نوبت به من می‌رسد، واکسن تمام می‌شود. امروز دیگر صبح زود آمدم و با این حال نفر پانزدهم هستم.» مرد دیگری از میان جمعیت جلوتر می‌آید: «تمام این برنامه‌ها برای این است که واکسن را پولی کنند. خب، از همان اول قیمت بگذارند و ما را این همه عذاب ندهند. چه وضعیتی است که برای یک واکسن باید این همه بروبیا داشته باشیم؟» نگهبان مجموعه جلوی در ورودی قدم می‌زند، کاور سبزرنگی به تن کرده و پاسخ برخی مراجعان را می‌دهد: «اینها بی‌جهت ایستاده‌اند، ما نوبت‌ها را از ۱۰شب قبل پخش کرده‌ایم. این اسامی را که یادداشت می‌کنند برای دوزهای اضافه است. به آنها گفته‌ام که اگر دوست دارند ساعت ۸ به بعد بیایند، اگر واکسن اضافه‌تری مانده بود، باز هم نوبت می‌دهیم و واکسن می‌زنند.» نوبت‌ها ساعت ۲ نیمه‌شب تمام می‌شود، اما نه برای همه: «من تمام شب بیدارم و عمدتا نوبت‌ها تا ساعت ۲ صبح تمام می‌شود، اما یک شیرینی به‌خودم بدهی، نوبت اضافه برای امروز دارم. ساعت ۱۰ تا ۱۰: ۳۰ سالمندتان را بیاورید و واکسن بزنید.» ‌

نمی‌توانیم منتظر پیام وزارت بهداشت بمانیم

ساعت ۶ صبح؛ سازمان برنامه: خیابان خلوت است. یک برگه روی سکوی سیمانی جلوی نگهبانی مرکز سلامت نصب شده تا مردم اسمشان را بنویسند. تا آن ساعت صبح، ۳۲ نفر برای تزریق واکسن اسم نوشته‌اند. نگهبان تأکید می‌کند که ۳۰: ۸به بعد مراجعه کنند. مقابل در ورودی پر از اطلاعیه درباره ساعت مراجعه و ممنوعیت تزریق واکسن برای متقاضیان مراکز بهداشتی دیگر است. زن ۷۲ ساله روی لبه جدول کنار خیابان نشسته و می‌گوید، نوبت دوز دومش ۲۶ خرداد بود، اما هیچ‌کس با او تماس نگرفته: «امروز ساعت ۳۰: ۵ ثبت‌نام کردم و همین جا هم منتظرم تا درهای مرکز باز شود. نمی‌توانم منتظر پیام وزارت بهداشت بمانم. شاید تا چندماه دیگر هم به من زنگ نزنند. واکسنم چه می‌شود.» مسئول مرکز در بخش نگهبانی نشسته و می‌گوید کمی از شلوغی‌ها کم شده: «ما حدود ۴۰۰– ۳۰۰ واکسن در روز تزریق می‌کنیم، اما از دیروز جمعیت کمتر شده و شلوغی نداریم. هفته پیش اگر می‌آمدید اینجا ۶ صبح جای سوزن انداختن نبود، مردم از در و دیوار این سالن ورزشی بالا می‌رفتند، اما امروز تا همین ساعت فقط ۳۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در ادامه هم احتمالا خلوت‌تر از روزهای قبل می‌شود.»

مراجعه‌ها کم شده

ساعت ۶: ۵۳ صبح؛ نواب: در مرکز سلامت محدوده اتوبان نواب، هر روز به حدود ۶۰۰ نفر واکسن تزریق می‌شود؛ هر چند که به‌گفته نگهبان، مراجعه‌کنندگان در مقایسه با روز اول نصف شده‌اند. مسئول مرکز در را باز می‌کند، اما اجازه ورود به کسی نمی‌دهد: «در روزهای اول نزدیک به ۲هزار نفر اینجا جمع می‌شدند، حالا به یک‌سوم رسیده‌اند. مردم جمع می‌شوند و شلوغ می‌شود اما وقتی واکسیناسیون شروع می‌شود، معطلی شاید ۵دقیقه هم نشود.» متقاضیان واکسن اما این حرف‌ها را رد می‌کنند. مرد سالخورده‌ای می‌گوید: «دیروز ساعت ۹ صبح آمدم، اما واکسن به من نرسید. مجبور شدم ۵ صبح بیایم.» نوبت‌های نام‌نویسی پشت در این مرکز به عدد ۵۰ رسیده و هر لحظه جمعیت بیشتر می‌شود. به کسی اجازه ورود به حیاط مرکز را نمی‌دهند، هوا گرم است و آفتاب بر سر مردم می‌کوبد. آنها از نگهبان می‌خواهند حداقل اجازه بدهد داخل شوند و روی صندلی زیر سایه بنشینند: «هدف اذیت کردن ماست. یک مرکز را می‌بندند بدون این که اطلاع‌رسانی کنند، یک مرکز هم با وجود این همه جمعیت که سرپا ایستاده، اجازه نمی‌دهد داخل شویم و روی صندلی بنشینیم.» او روز گذشته ساعت ۶ صبح مراجعه کرده بود، اما بعد از ۲ ساعت یک نفر آمده و به آنها گفته که اینجا دیگر واکسن تزریق نمی‌شود، بروید: «نمی‌توانستند این را روی در ورودی مرکز بنویسند تا این‌همه آدم سرگردان نشوند؟» مرد سالخورده اینها را می‌گوید.

صبح‌ها جای سوزن‌ انداختن نیست

ساعت ۴۵: ۱۰صبح، مجیدیه: در ورزشگاه میراسماعیلی در مجیدیه اوضاع کمی آرام است. به‌گفته کسانی که واکسن می‌زنند و از سالن خارج می‌شوند، صبح جای سوزن ‌انداختن نبود، حالا اما از ازدحام جمعیت کم شده. به‌گفته مسئولان این مرکز، جمعیت مراجعه‌کننده برای تزریق دوز دوم از روز یکشنبه کم شده و عمدتا در ساعت‌های ابتدای روز، کمی شلوغ می‌شود. آنها می‌گویند تقریبا بیشتر کسانی که دوز اول را دریافت کرده بودند در حال تکمیل شدن دوز دوم هستند و با این وضعیت احتمالا از هفته آینده واکسیناسیون جامانده‌های بالای ۷۰ سال و حتی بالای ۶۵ سال هم آغاز می‌شود.

لزوم ارائه گزارش روزانه از روند واکسیناسیون در تهران

یکشنبه، جلسه‌ای فوری با محوریت واکسیناسیون کرونا در ستاد مقابله با کرونای تهران تشکیل شد. در این جلسه نظارت بر ساماندهی هرچه بهتر روند واکسیناسیون و تقویت زیرساخت‌های نوبت‌دهی و همچنین لزوم ارائه گزارش روزانه از روند واکسیناسیون در تهران، مورد تأکید قرار گرفت. در این جلسه علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران همراه معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران حضور داشتند. زالی به وضعیت خاص استان تهران اشاره کرد و گفت که باید اطلاع‌رسانی‌ها از مراکز واکسیناسیون و نحوه ارائه خدمات، در اولویت قرار گیرد. او خواستار ارائه گزارش‌های روزانه از روند واکسیناسیون در پایتخت شد: «باید کمیته هماهنگی برای بهبود روند واکسیناسیون تشکیل شود و بازدید از مراکز تجمیعی واکسیناسیون افزایش پیدا کند.» او از مسئولان خواست تا با تامین فضای مناسب، برای نوبت‌دهی و خروج از چالش‌های موجود واکسیناسیون، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

در همین جلسه، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، این اطمینان خاطر را داد که برای ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمبود واکسنی وجود ندارند. او گفت که از هفته آینده، یک و نیم‌میلیون دوز واکسن به‌صورت هفتگی به وزارت بهداشت تحویل و سپس بین مراکز توزیع می‌شود، در کنار آن، واکسن کووبرکت هم به مرحله تولید و توزیع می‌رسد، بنابراین ترکیبی از واکسن‌های خارجی و داخلی به میزان کافی برای پایتخت تامین می‌شود. او در ادامه خواستار تشکیل تیم‌های پشتیبانی تزریق واکسن شد. به‌گفته او، بسیج و نیروهای مسلح برای در اختیار گذاشتن فضای فیزیکی و نیروی لازم اعلام آمادگی کرده‌اند. رئیسی تشکیل کمیته هماهنگی ۳ دانشگاه علوم پزشکی را ضروری دانست با این توضیح که: «تشکیل این کمیته با حضور معاونان و مدیران فنی امور بهداشتی هر ۳ دانشگاه پایتخت، به مسئولیت دکتر زالی، در کنار راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی بی‌نقص، بسیاری از چالش‌های موجود در این زمینه را مرتفع خواهد کرد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها