بلوا بر سر اثربخشی واکسن سینوفارم

آخرین پژوهش درباره اثر بخشی واکسن سینوفارم در برابر کووید-۱۹، در انستیتوی ملی بهداشت پرو انجام شد. این مطالعه نشان داد که اثربخشی واکسن سینوفارم در پیشگیری از عفونت چندان بالا نیست. البته این تحقیق تاکید دارد که میزان اثربخشی تزریق دو دوز واکسن سینوفارم در پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا «۹۴ درصد» است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

این اولین بار نیست که اثر بخشی واکسن‌های کرونا جنجال آفرین می‌شود، البته احتمالا آخرین بار نیز نخواهد بود. اما این بار اثربخشی واکسن سینوفارم توسط منتقدانی از چند کشور آسیایی و اروپایی مورد تردید قرار گرفته است.
منتقدان مدعی اند که واکسن سینوفارم اثربخشی لازم برای مقابله با سوش دلتا کرونا را ندارد. البته پیش از این هم برخی از شهروندان ایرانی و شهروندان کشور‌های حوزه خلیج فارس، اثربخشی سینوفارم را زیر سوال برده بود. آن‌ها مدعی اند که سینوفارم در برابر سوش دلتا بی اثر است.
این واکنش‌ها باعث شده تا مسئولان این شرکت داروسازی در برابر انتقاد‌ها موضع گیری کنند.  
در این رابطه شرکت داروسازی سینوفارم اعلام کرد که واکسن‌های تازه توسعه یافته این شرکت که سویه‌های دلتا و بتا کروناویروس را مورد هدف قرار می‌دهد، بسیار موثر هستند.
ژانگ یونتائو، معاون یکی از شرکت‌های وابسته به سینوفارم در این باره می‌گوید: این شرکت چهار واکسن ارتقاء یافته علیه کووید ۱۹ را در نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین (CIFTIS) که از ۲ تا ۷ سپتامبر سال جاری میلادی در پکن برگزار شد، معرفی کرد. این واکسن‌ها براساس فناوری‌های متفاوت نظیر بر پایه پروتئین نوترکیب،  غیرفعال یا ضعیف‌شده و mRNA توسعه یافته‌اند.
او گفته که نخستین واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»، بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.

اثر بخشی سینوفارم چقدر است؟

آخرین پژوهش درباره اثر بخشی واکسن سینوفارم در برابر کووید-۱۹، در انستیتوی ملی بهداشت پرو انجام شد. این مطالعه نشان داد که اثربخشی واکسن سینوفارم در پیشگیری از عفونت چندان بالا نیست و این موضوع باید هنگامی درصد بالایی از جمعیت دو دوز واکسنشان را دریافت کردند، در نظر گرفته شود و تزریق دوز‌های سوم یادآور واکسن برای افزایش محافظت کارکنان پزشکی خط مقدم می‌تواند مد نظر قرار گیرد.
البته تحقیق انستیتوی ملی بهداشت پرو  نشان داده که تزریق دو دوز واکسن سینوفارم در پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا «۹۴ درصد» است.
در این میان دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا نیز اخیراً گفته که اکنون نمی‌توانیم درباره اثر واکسن‌ها مقایسه خوبی انجام دهیم. زیرا هنوز اطلاعات‌مان نسبت به واکسن‌ها و پلتفرم‌های مختلف واکسن ناقص است.
البته عاطفه عابدینی می‌گوید که سازمان جهانی بهداشت این واکسن‌ها را قبول کرده و به همه جوامع توصیه کرده که باید سعی کنید، واکسیناسیون را با هر پلتفرمی انجام دهید. حتی اگر اثرش کم است؛ بنابراین بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت درصد واکسیناسیون مهمتر از نوع واکسن است.

اما برخی از محققان و پزشکان معتقدند که تمامی واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت از مرگ افراد واکسینه شده جلوگیری می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با وجود جهش‌های مداوم کووید-۱۹ همچنان اثر بخشی واکسن‌ها از جمله سینوفارم در برابر مرگ زایی مورد تایید است.
علاوه بر این ۱۰ کشور اروپایی از جمله اتریش، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاد، سوئیس نیز گفته اند که همچنان واکسیناسیون شهروندان شان را با واکسن چینی سینوفارم ادامه می‌دهند.
همچنین داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم یا نهایی واکسن سینوفارم نیز که در اختیار سازمان جهانی بهداشت گذاشته شده است، اثربخشی ۷۸.۱ درصدی آن را در برابر عفونت علامت‌دار کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

دوز سوم به جای سینوفارم؛ فایزر، مدرنا یا آسترازنکا

محققان و متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که افراد واکسینه شده با دو دوز واکسن سینوفارم باید دوز یادآور را مدرنا، فایزر و یا آسترازنکا بزنند.  البته در حال حاضر کامبوج و امارات این رویه را آغاز کرده اند.
به عقیده گروهی از پزشکان، دوز سوم یا همان یادآور باید شش ماه پس از تزریق دوز دوم دریافت شود. البته آن‌ها تاکید دارند که تزریق دوز سوم باید برای افراد با بیماری زمینه‌ای بیشتر به کار گرفته شود.  
اما با این وجود برخی از کشور‌ها که دوز اول و دوم را سینوفارم ارائه کرده اند، برای دوز یادآور مدرنا، فایزر و یا آسترازنکا را به شهروندان خود تزریق می‌کنند.

در این میان انستیتوی ملی بهداشت پرو نیز در مطالعات اخیر خود پبشنهاد داده است با توجه به جهش کووید-۱۹ برای تقویت اثربخشی واکسن سینوفارم از واکسن‌های تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت استفاده شود. هر چند این مسئله هنوز به تایید و تاکید سازمان جهانی بهداشت نرسیده است.

منبع: فرادید

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • ناشناس
    0

    جالبه آسترازانکا لخته خون میاره و این سینوفارم،اگه نزدی هم،مهم،نیست. یعنی حده وسط نداره؟که لخته خون نیاره ؟

  • ناشناس
    0

    اثر بخش هست یا نیست وقتی چیزی ندارید کاچی به از هیچی ولی چیزی که مهمه بی عرضگی دولت برای خدمات درمانی که نمیتونه به مردمش کمک کنه وشب ها با خیال راحت سر روی بالش میگذارند بدون اینکه بدانند هستند کسانی که از بابت پرداخت هزینه درمان کرونا عاجز شدن

  • جواد عظیمی
    1

    با کمال تاسف شعار «هرچقدر پول بدهی همانقدر آش میخوری» چینی ها در مورد مصنوعات و کالاها حتی در رابطه با «واکسن ساخت چین» هم صدق می‌کند، بیست‌و هشت سال پیش دوستی تعریف می‌کرد، مدادتراش چینی که با گیره روی سطحی مثل میز کار فیکس میشه از نظر دوام و کارایی در چهار الی پنج مدل ساخته میشه اولی یک دلار قیمت داره اما محکم و کارایی بالا با گارانتی سه ساله، دومی ٨٠/دلار با آ۶ماه گارانتی و آخری بدون گارانتی و قیمتش هم ١٠/دلار است که متاسفانه قریب به اتفاق تجار ایرانی آخری یا یکی مانده به آخر را سفارش می‌دادند، حالا واکسن سینوفارم هم همین سرنوشت را پیدا کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان