اربعین | پیاده روی اربعین

سایت شماره یک:

رئیس ستاد اربعین از زائران خواست در کربلا یک روز بیشتر نمانند.  سفر مردم برای زیارت اربعین منتفی است؛ مگر مسیر‌های هوایی.  گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط سختی را برای پیاده روی اربعین ایجاد کرده است. رئیس ستاد اربعین در این زمینه اظهار داشت: هیچ زائری به پایانه‌های مرزی مراجعه نکند. تمامی مرز های شش گانه برای پیاده روی اربعین تا اطلاع ثانوی بسته شدند.

اربعین

به گزارش سایت شماره یک، هم‌زمان با انتشار اخبار رسمی از آشفتگی در مرزهای غربی ایران به دلیل تجمع شهروندان ایرانی برای ورود به عراق به مناسبت اربعین، هلال احمر ایران مرگ ۹ شهروند ایرانی را در عراق تایید کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران بدون اشاره به دلایل جان باختن این شهروندان گفت که این آمار تنها مربوط به شهر کربلا است.

از میزان تلفات شهروندان ایرانی در سایر شهرهای عراق تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال رئیس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرده است که تاکنون بیش از هشت‌‌هزار و ۴۰۰ نفر از «زائران ایرانی» نیز برای دریافت خدمات پزشکی به مراکز این سازمان در عراق مراجعه کرده‌اند که بیش از شش‌هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها دچار گرمازدگی شده‌اند.

همچنین غلامرضا علی‌محمدی مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام از مصدومیت ۲۰ «زائر اربعین» در محور دشت عباس به دهلران به دلیل واژگونی مینی‌بوس خبر داده است.

ستاد امدادرسانی شهری عراق نیز روز با انتشار بیانیه‌ای از مرگ دو نفر از جمله یک شهروند زن ایرانی در پی آتش‌سوزی در یک هتل در کربلا خبر داده بود.

با وجود تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی مبنی بر آماده ‌بودن امکانات برای مراسم حکومتی «پیاده‌روی اربعین» بر اساس گزارش‌های مردمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی و هم‌زمان با تائید مقامات رسمی، وضعیت در مرزهای ایران و عراق و در شهرهای مذهبی عراق آشفته است تا جایی که مقامات جمهوری اسلامی از بسته شدن تمام مرز‌های منتهی به معابر خروجی ایرانیان به عراق به‌دلیل «ناکافی بودن امکانات، کثرت جمعیت و هوای گرم» خبر دادند.

 بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، هزاران نفر از شهروندان ایرانی در حالی پشت مرزهای عراق گیر افتاده‌اند که به حداقل امکانات دسترسی ندارند.

برخی کاربران نیز که تجربه حضور در نقاط مرزی را در ساعت‌ها و روزهای گذشته داشته‌اند، درباره وقوع حادثه‌ای بدتر از «منا» هشدار داده‌اند، حادثه‌ای به هنگام مراسم حج در سال ۱۳۹۴ که طبق آمار رسمی دولت عربستان سعودی حدود ۸۰۰ کشته بر جای گذاشت، حال آن که منابع دیگر شمار قربانیان را بیش از دو هزار نفر عنواان کرده‌اند. این حادثه به دلیل ازدحام جمعیت رخ داد.

علاوه بر گزارش‌های مردمی، منابع رسمی نیز درباره وضعیت موجود در مرزهای غربی کشور هشدار داده‌اند، از جمله رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه با اشاره به شرایط نامناسب و ازدحام جمعیت گفت که «استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران در پی دارد».

ساعتی پس از اعلام این خبر، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران ضمن درخواست از شهروندان ایرانی برای بازگشت از مسیرهای منتهی به مرزها از آمادگی پلیس برای مسدود کردن تمامی مسیرها خبر داد و گفت در این شرایط «صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته باشیم.»

روایت عجیب زائران اربعین از وضعیت بغرنج امکانات در عراق

مرز عراق تا اطلاع بعدی بسته شد | گذرنامه موقت اربعین صادر نمی شود

به نقل از صدا و سیما، سید مجید میراحمدی اظهار کرد: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهای مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه و پس از ۵ ساعت مشورت به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

میراحمدی تاکید کرد: به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.

وی افزود: بعد از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: ان شاء الله بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

اربعین

گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط را سخت کرده است

سیدمجید میراحمدی صبح شنبه در گفت و گو با شبکه خبر این اظهارات را بیان کرد و گفت:  زائران حسینی به شایعاتی که در فضای مجازی درباره عبور از مرزها مطرح می شود توجه نکنند،  تاکید ستاد اربعین بر مراجعه نکردن به مرزهاست .

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد که شرایط به گونه نیست که زائران به مرزها مراجعه کنند،  گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط را سخت کرده است .

به گزارش ایرنا، آماده نبودن زیرساخت های مناسب در خاک عراق برای انتقال زائران اربعین به شهرهای زیارتی سبب شد تا از روز جمعه ستاد اربعین با هدف حفظ سلامت زوار مرزهای شش گانه با عراق را ببندد.

بیشترین سفر زائران اربعین به کشور عراق مربوط به سال ۹۸ و اولین سال لغو روادید میان دو کشور است که جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می شد؛ اما بنابر آمار دستگاه های ذیربط تاکنون و بیش از یک هفته مانده به اربعین حسینی، حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای مختلف وارد عراق شده اند.

بر اساس پیش بینی های حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پشت مرزها، در مسیر حرکت به سمت مرز و با قصد حضور در مراسم اربعین حسینی دا دارند که افزایش تعداد به بیش از ۴ میلیون زائر را رقم خواهد زد.

اربعین

هرج و مرج در راهپیمایی اربعین سبب بسته شدن مرز های ایران و عراق شدند!

در پی هرج و مرج و شکل‌گیری صف‌های طویل در مرز ایران و عراق، وزیر کشور ایران اعلام کرد که مرزها بسته شده‌اند و از شهروندان خواسته شد که به سوی مرز حرکت نکنند.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی که برای بازدید از مرزها، در شهر مرزی مهران حضور داشت، مقام‌های مرزی عراق را مسبب مشکلات پیش‌آمده توصیف کرد و گفت که آن‌ها «ظرفیت خروج مسافران ایرانی» را ندارند.

به گفته وزیر کشور، مرزبانی ایرانی مشکلی با بررسی مدارک مسافرانی که می‌خواهند وارد عراق شوند، ندارد. اما از آنجا که مرزبانی عراق در بررسی مدارک مسافران ایرانی که می‌خواهند به کشور بازگردند، سرعت‌عمل کافی ندارد، تعداد بسیار زیادی از مسافران پشت مرزها مانده‌اند.

آقای وحیدی گفت: «صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته باشیم.»

همزمان اعلام شد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز با احمد وحیدی تماس گرفته و به او دستور داده که مشکلات مسافران را به سرعت حل کند.

این حجم مسافر، به دلیل مراسمی مذهبی است که در چند سال اخیر بنیان‌گذاشته شده و در تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی، «راهپیمایی اربعین» توصیف می‌شود.

در این مراسم که سابقه تاریخی ندارد، برخی برای حضور در مراسم «اربعین» که چهل روز بعد از روز عاشورا برگزار می‌شود، به سوی مقبره امام حسین (سومین امام شیعیان) حرکت می‌کنند.

آرامگاه امام سوم شیعیان و همچنین آرامگاه برادرش عباس در شهر کربلا قرار دارد.

خبرگزاری فارس در یک گزارش ویدئویی، تصاویری هوایی از شهر مرزی مهران نشان می‌دهد که در آن، صدها خودروی پارک شده دیده می‌شود و گزارشگر تاکید می‌کند که ظرفیت این شهر برای پارک خودروهای بیشتر تکمیل شده است.

این خودروها به مسافرانی تعلق دارند که تصمیم گرفته‌اند، ادامه راه را بدون خودرو طی کنند.

سفر «زائران» به عراق همزمان با اربعین، با حمایت گسترده سازمان‌های دولتی همراه است.

احمد وحیدی خطاب به شهروندانی که برای رسیدن به مرز ایران و عراق، بلیط اتوبوس خریده‌اند گفت که به سوی مرز حرکت نکنند و هزینه بلیط‌های آن‌ها نیز پس داده خواهد شد.

درباره میزان هزینه دولتی این مراسم گزارش دقیق منتشر نشده است. اما در عین حال انتقادهایی از حجم هزینه‌هایی که برای این مراسم خرج می‌شود نیز در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر