پایگاه خبری خانه فوتبال:

رشد عجیب سیگار و مواد دخانی بین دختران.سیگار اعتیاد آور است.سیگار و دخانیات سرطان زا هستند.سیگار کشیدن ظلم به خود و اطرافیان است.اعتیاد به سیگار وحشتناک است.

جزئیات مهم|برای ترک سیگار این غذاها را بخورید

استفاده از برخی غذاها می تواند به ترک سیگار کمک کند که در این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.
به گزارش سلام نو به نقل از نشریه پزشکی Everyday Health، متخصصان یادآور می‌شوند که دود تنباکو ترکیبی سمی از حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی آزاد می‌کند که برخی از آنها می‌توانند به گیرنده‌های عصبی در دهان آسیب برسانند و حس چشایی و حتی بویایی را کاهش دهند. با این حال این آسیب همیشه دائمی نیست. مطالعات نشان داده که در عرض دو هفته پس از ترک، متوجه خواهید شد که می‌توانید از طعم‌ها لذت ببرید.
در این‌ میان، برخی مواد غذایی می‌توانند شانس شما را برای ترک سیگار افزایش دهند که عبارتند از:

* شیر

اگر احساس کردید که می‌خواهید سیگار بکشید، یک لیوان شیر بخورید. در مطالعه‌ای که در مجله Nicotine & Tobacco Research منتشر شده، محققان از گروهی متشکل از ۲۰۹ سیگاری پرسیدند که کدام غذاها با طعم سیگار تداخل دارند. محصولات لبنی یکی از غذاهایی بود که طعم سیگار را بدتر می‌کرد.

* میوه‌ها و سبزیجات

بر اساس مطالعه دیگری که در ژورنال Nicotine & Tobacco Research منتشر شده است، سیگاری‌ها نسبت به افرادی‌ که سیگار نمی‌کشند، تمایل به خوردن میوه و سبزی کمتری دارند. متخصصان کلینیک مایو توصیه می‌کنند که وقتی احساس می‌کنید که هوس تنباکو در شما تشدید می‌شود، هویج خام یا هر میوه و سبزی ترد و خوشمزه‌ای را بخورید. موسسه ملی سرطان در آمریکا جویدن سیب یا کرفس را پیشنهاد می‌کند زیرا مشغول نگه‌داشتن دهان ممکن است نیاز روانی به سیگار را متوقف کند.​

وقتی سیگار را ترک می‌کنید، میل شما به میان‌وعده‌ها بیشتر می‌شود، عمدتاً به‌ این‌ دلیل که دیگر نمی‌توانید دست و دهان خود را با سیگار درگیر کنید. اگر برای دفع میل به سیگارکشیدن نیاز دارید چیزی را در دهان خود بگذارید، ذرت بو داده را امتحان کنید. این میان‌وعده کم‌کالری نه‌تنها با مشغول نگه‌داشتن دست‌ها و دهان به ترک سیگار کمک می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید. کلینیک مایو همچنین استفاده از دانه‌های آفتابگردان، آدامس‌های بدون قند یا آب‌نبات‌های سفت را برای کمک به ترک سیگار توصیه می‌کند.

برخی عادت‌های اشتباه بیش از آنکه جنبه جسمانی داشته باشند به دلیل وابستگی‌های ذهنی و روانی ادامه پیدا می‌کنند و شاید سیگار هم یکی از همین عادت‌ها باشد. در این گزارش به توصیه های موثر در جهت ترک سیگار می پردازیم.

​ترک سیگار، ترکیبی از ۲ واژه‌ای که در ظاهر آسان به نظر می‌رسد اما به این سادگی‌ها هم نیست. به گفته مصرف کنندگان، هر زمان که بخواهند می‌توانند مصرف آن را کنار بگذارند اما ترک وابستگی به نیکوتین به این راحتی‌ها اتفاق نمی‌افتد. تبلیغات گسترده‌ای به این منظور در سراسر جهان رایج است و ترک سیگار هم شبیه به هر مخدری به روش‌های متفاوتی معرفی می‌شود اما نمی‌توان هیچ نسخه صد در صدی برای آن در نظر گرفت.

برخی عادت‌های اشتباه بیش از آنکه جنبه جسمانی داشته باشند به دلیل وابستگی‌های ذهنی و روانی ادامه پیدا می‌کنند و شاید سیگار هم یکی از همین عادت‌ها باشد. سیگاری‌ها اغلب ساعت‌های مشخصی را برای کشیدن آن در نظر می‌گیرند و در صورت حذف آن، دچار بی‌قراری‌هایی می‌شوند که نمی‌توان گفت صد در صد آن به جسم‌شان ارتباط دارد.

مرگ بالای ۸ میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات

 آمار نگران کننده‌ای از سراسر جهان درباره افزایش مرگ و میر به دلیل مصرف دخانیات اطلاع‌رسانی می‌شود. بیش از ۸ میلیون نفر سالانه در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. خطر افزایش ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و دیگر مشکلات نیز به قوت خود باقی است و نمی‌توان این احتمالات را نادیده گرفت.

توصیه‌های مهم برای جلوگیری از استعمال دخانیات

اولین راهکار برای ترک سیگار مشورت با پزشک است. طبیعتا پزشک معالج با توجه به ویژگی‌های فردی، سنی و جسمانی افراد داروهای کمک کننده برای ترک سیگار ارائه می‌دهند. برخی از پزشکان نیکوتین تجویزی به صورت اسپری بینی یا استنشاقی برای فرد تجویز می‌کنند. در برخی موارد نیز نیکوتین چسبی یا آدامسی که نیازی به تجویز هم ندارد به افراد توصیه می‌شود. این دارو و کمک کننده‌ها می‌تواند میل شدید به نیکوتین را کنترل کند و روش‌هایی بی‌خطر محسوب می‌شود. روشی دیگر که این روزها باب شده است، سیگارهای الکترونیکی است. اما باید به این نکته توجه داشت که درصد اثربخشی سیگارهای الکترونیکی و میزان آسیب آن بر بدن در دورهای طولانی مدت درمان، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مورد دوم که باید به آن توجه داشت این است که در معرض محرک‌ها نباید قرار گرفت. محیط‌ها و یا شرایط روانی که شما را تحت تاثیر مصرف سیگار قرار بدهد و تمایل‌تان را درباره استعمال سیگار افزایش دهد را باید از خود دور کنید. به عنوان مثال اگر همیشه در زمان صحبت با تلفن سیگار می‌کشید، خود را با کاغذ و خودکار سرگرم کنید تا ذهن‌تان به سمت کشیدن سیگار نرود. روشی دیگر این است که سعی کنید با جویدن آدامس یا خوردن کرفس و هویج خام پیوسته خود را مشغول نگه دارید تا هوس کشیدن سیگار به سرتان نزند.

فعالیت بدنی نیز برای کم کردن میل به استعمال دخانیات موثر است. بالا و پایین رفتن از پله ها، دویدن، انجام ورزش یا هر گونه فعالیتی که ذهن شما را دور از استعمال دخانیات نگه دارد، برای ترک سیگار حتما چاره ساز است. برخی سیگار را تنها راه حل برای کنترل استرس‌شان می‌دانند اما زمانیکه شما روش‌های مختلف آرام کردن ذهن را بلد باشید، دیگر نیازی به حضور نیکوتین برای به دست آوردن آرامش نخواهد بود.

در کنار همه این مهارت‌های شخصی، کمک دوستان و خانواده نیز نقش پر رنگی در ترک سیگار دارد. تقویت ارتباطات با افرادی که شما را در رسیدن به هدف‌تان تشویق کنند و انگیزه شما را در این مورد تقویت کنند، بسیار موثر خواهد بود. در آخر مدام به خود یادآوری کنید که مزایای ترک سیگار برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. رسیدن به هدف‌هایی مثل سلامت بیشتر، داشتن حسی بهتر نسبت به خود، عدم صدمه به دیگران در اثر مصرف سیگار، شادتر بودن و حتی حذف شدن هزینه‌های مربوط به استعمال دخانیات می‌تواند انگیزه شما را در رسیدن به هدف بیشتر کند.

سبقت دختران از پسران در مصرف سیگار

جعفر جندقی، روز شنبه در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، گفت: حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند.
وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و در دختران ۳۱ درصد در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال گزارش می‌شود.

جندقی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.

وی با اشاره به مطالعاتی که در بین افراد بالای ۱۸ سال در کشور انجام شده است، افزود: میزان شیوع مصرف دخانیات در زنان ۴.۴۴ درصد و در مردان ۲۵.۸۸ درصد بوده است.

جندقی گفت: اگر چه روند مصرف دخانیات نسبت به گذشته در کل کندتر شده اما هنوز هم رشد دارد ولی این مهم است که بدانیم این روند در نوجوانان و جوانان و بانوان افزایشی است و این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در گروه‌های تأثیر گذار در آینده مصرف دخانیات افزایشی می‌شود.

وی به روند مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، اشاره کرد و افزود: در پسران حدود ۵.۸۸ درصد کاهش داشته و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش مصرف دخانیات داشته ایم‌.

جندقی ادامه داد: در مجموع در سال ۱۳۸۶ در بین گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۳ درصد مصرف دخانیات داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به ۳.۴ درصد رسیده است.

روایت اول |پرده ای از سیگار

 بوی خوبی دارد، طعم شکلات تلخ است. از صبح زود که آفتاب هنوز طلوع نکرده تا بوق سگ از ابتدا تا انتهای خیابان را گَز می‌کنم تا یک‌لقمه حلال کاسب شوم. قدم شمار موبایل، ۳ کیلومتر پیاده‌روی را روی صفحه نشان می‌دهد. با دیدن مسافت ثبت‌شده، انگار پاهایم سست می‌شود و به بندی وصل است. توان راه رفتن را از دست می‌دهم و به سمت نزدیک‌ترین نیمکت اطرافم حرکت می‌کنم. خودم را یله و رها به نیمکت آهنی سبزرنگی می‌سپارم. سرمای زمستانی، نوک دماغ و گونه‌هایم را سرخ می‌کند.

دود غلیظی در هوا پخش می‌شود، احتمالاً سنمان به زمان ماشین‌دودی نمی‌رسد و شاید آن را در فیلم‌های سینمایی دیده باشیم. مثل دودکش لوکوموتیو، دود خارج می‌شود.

نور خورشید فروکش می‌کند و یک غروب غم‌انگیز در فضا حاکم می‌شود. «نم‌نم» قطرات باران با بوی تپه خاک که در چند قدمی از نیمکت تلنبار شده، درهم می‌آمیزد، ولی باز به بوی شکلات تلخ نمی‌تواند غلبه کند.

قطرات باران ضرب می‌گیرد، پوک عمیقی می‌زند. شاید به جمله «ژرژ ساند»، فعال حقوق زنان فکر می‌کند، ژرژ معتقد است که یک سیگار، ساعت‌های گوشه نشینی را با یک‌میلیون تصویر دل‌پذیرتر می‌کند. البته ساند، آن موقع از عوارض مصرف دخانیات اطلاعاتی نداشته و با پزشکانی که احتمال مبتلا شدن به سرطان، تحلیل رفتن ریه‌ها و ناباروری را ازجمله عوارض رایج دخانیات می‌دانستند، دمخور نبوده است.

رُژ لب قرمز، مو‌های فرفری شده و عینک با صفحات گرد به دخترک هویت بخشیده است. شاید دختر در میان توده‌ای از دود، به دنبال آرامش می‌گردد. دود سیگار باعث می‌شود که سرفه‌ام بگیرد. ته گلویم می‌سوزد و احساس می‌کنم که می‌خواهم عُق بزنم! 

روایت دوم

بیش از یک ماه از آخرین دیدارمان می‌گذرد. معمولاً ساعتم را چند دقیقه جلوتر می‌کشم تا از زمان عقب نمانم. روی یکی از صندلی‌های چوبی کافه، منتظر دوست هستم. زنگوله بالای در به صدا درمی‌آید. دو دختر وارد کافه می‌شوند، یکی از آن‌ها، لباس بدقواره‌ای به تن دارد البته برخی معتقدند لباس با آستین‌های بلند، سرشانه‌های افتاده در صنعت پوشاک، مد روز است. دختر دومی نیز لباسی مردانه پوشیده و مو‌های خود را از ته تراشیده است.

یکی از دختر‌ها، در میان گپ و گفت: خود پاکتی از جیب خود خارج می‌کند و سیگاری بلند و نازک را به دهان می‎‌گذارد. ویروس وسوسه به دختر دومی نیز سرایت می‌کند و او نیز یک نخ از پاکت خارج می‌کند. بعد از تأخیر چنددقیقه‌ای دوستم وارد کافه می‌شود. مدتی را به چاق‌سلامتی می‌گذرانم، به اطراف نگاه می‌کنم دختران و پسران، دود‌ها را در هوا رها می‌کنند؛ شاید اگر به قهوه‌خانه می‌رفتم، دود کمتری را استشمام می‌کردم. کسی کوچک‌ترین تعجبی نمی‌کند و انگار این موضوع فقط برای من غریبه است.

روایت سوم

استاد، کلاس را تمام می‌کند؛ دانشجویان در راهرو‌ها پخش می‌شوند. حیاط علوم پایه دانشگاه، همیشه خلوتی برای گروهی از دختر و پسر‌ها است. جمع‌های خودمانی، سیگار‌های مشارکتی و جوانان آویزان از این‌وآن برای یک نخ اضافی، این نیز منظره‌ای از دانشگاه است. بعد از پایان کلاس به سمت خوابگاه حرکت می‌کنم، کوله که بر شانه انداختم آن‌قدر سنگین است که به کمرم فشار می‌آورد. گام‌هایم را تندتر می‌کنم تا سریع‌تر برسم. گروهی از دانشجویان دختر و پسر باهم در چند قدمی‌ام، حرکت می‌کنند. پسری لاغراندام سیگاری به پسر‌ها تعارف می‌کند و پاکت را به سمت جیب خود می‌برد که ناگهان صدا یکی از دختر‌ها بلند می‌شود. چرا به ما دختر‌ها سیگار تعارف نکردی، فکر می‌کنید فقط خودتان بلدید سیگار بکشید و آزادی داشته باشید. دختر چند سیگار برمی‌دارد و میان بقیه دختر‌ها پخش می‌کند.

«پدرم، خودش سیگاری است، ولی اگر بفهمد من هم سیگار می‌کشم از خانه بیرونم می‌کند، وقتی هیجانی می‌شوم باید سیگار بکشم»، این جملات از زبان ترمه دانشجوی فنی مهندسی یکی از دانشگاه‌های تهران بیان‌شده است.

«از ژست سیگار کشیدن دوستم خوشم می‌آمد برای همین دوست داشتم آن را تجربه کنم. در نخستین تجربه نمی‌دانستم چطور باید بکشم، اوایل برای تهیه سیگار از دکه‌ها هم خجالت می‌کشیدم و می‌گفتم که برای پدرم یک بسته سیگار فلان می‌خواهم. کوچه خلوتی را پیدا می‌کردم تا کسی از آشنایان اتفاقی من را نبیند. در مواقع بروز اتفاقات مختلف احساس می‌کنم بین انگشتانم چیزی کم است و هیجانی می‌شوم، نخستین چیزی که به طرفش می‌روم سیگار است.»

زن و مرد برابر هستند

کارخانجات دخانیات برای فروش بیشتر یک تصمیم مهم گرفتند؛ زنان نیز باید مانند مردان سیگار بکشند تا پول هنگفتی را به جیب تولیدکنندگان دخانیات وارد کنند. در تلویزیون، بیلبورد‌های تبلیغاتی و پرد‌های نقره‌ای سینما، سیگار به دست زنان می‌دهند؛ موج فمنیست نیز بر دهل برابری زن و مرد در جامعه می‌دمد و به زنان جامعه غربی و شرقی این باور را القا می‌نمایید که آن‌ها نیز باید برای ایجاد هویت در جامعه مانند آقایان در امکان عمومی سیگار بکشند. خیلی زود این پدیده در جامعه فراگیر شد و زنان برای بیان روشنفکری خود به ژست سیگار کشیدن روی‌آورند. سرمایه‌داران نیز از همه‌ی ابزار‌های رسانه‌ای بهره می‌گیرند تا بتواند یک نخ بیشتر بفروشند و با افزودن مصرف‌کننده به چرخه مصرف، یک سود هنگفت نصیب خودشان شود.

جامعه سنتی ما نیز از این موضوع مستثنا نیست، اخیراً در خیابان‌ها و اماکن عمومی شاهد هستیم، دختران جوان سیگار بر لب دارند، بدون واهمه و ترس، پُکی به سیگار می‌زنند و دود آن را در هوا رها می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی چالشی با دود سیگار راه می‌اندازند و این پدیده مذموم را به مد در جامعه تبدیل می‌کنند.

حال با توجه به فرهنگ سنتی‌مان، مصرف سیگار برای بانوان مذموم و هنوز موج آن در جامعه ایرانی برعکس تمدن غرب ترویج نشده است و ناهنجاری تلقی می‌شود. بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده افزایش مصرف دخانیات (قلیان، سیگار و پیپ) در زنان مشهود هست، به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۰، زنان ۳.۷ درصد انواع محصولات دخانیات را مصرف کرده‌اند که این آمار در سال ۹۵ به ۴ درصد افزایش یافت.

علل گرایش دختران به دخانیات

برخی از کارشناسان معتقدند که خلأ‌های عاطفی و اجتماعی، رقابت‌های اجتماعی ناسالم، الگوبرداری‌های خانوادگی، احساس نادرست در مورد برابری زن و مرد، رقابت با مردان و فشار انواع تنش‌ها و استرس‌ها از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت زنان و دختران سیگاری است. ارتباط درست والدین با نوجوانان و جوانان و برطرف کردن خلأ‌های روحی و عاطفی آن‌ها می‌تواند مانعی باشد تا آن‌ها به سمت سیگار و قلیان گرایش پیدا نکنند. آگاه‌سازی خانواده‌ها می‌تواند ما را به این امر مهم برساند.

دخترانی که در سنین نوجوانی و جوانانی به دنبال استقلال و آزادی در عمل هستند. نوجوانان سیگار می‌کشند، چون می‌خواهند بزرگ باشند و بزرگ به‌حساب بیایند. این رفتار در میان دختران نوجوان و جوان بیشتر است و باکار‌هایی مانند آرایش‌های زنانه و پوشیدن لباس‌های نامناسب و به دست گرفتن سیگار خود را بزرگ‌تر از سن واقعی نشان دهند.

سیاهی دود هیچ نسبتی با ظرافت زنانه و لطافت مادرانه ندارد. سیگار دروازه ورود به دنیای اعتیاد است به‌طوری‌که ۹۵ درصد افرادی که در باتلاق اعتیاد فرورفته‌اند از سیگار شروع کرده‌اند. در سال‌های اخیر قبح این کار در حال از بین رفتن است و می‌بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک‌ها و اماکن عمومی بانوان سیگار مصرف می‌کنند. اعتیاد علاوه بر وابستگی روحی، صد‌ها مشکلات جسمانی را ایجاد می‌کند.

گرانی سیگار|ناراحتی اهل دود؛خوشحالی ضد دودها

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ سیگار در پی افزایش عوارش گمرکی و مالیات خبر داد و خواستار بهبود وضعیت تامین ارز مواد اولیه دخانیات برای تامین بازار و جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ شد.
محمد رضا تاجدار با اشاره به حواشی مربوط به مالیات دخانیات در سال گذشته، اظهار کرد: در امسال هم علیرغم اینکه قرار بود افزایش پنج واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده سیگار طبق قانون جدید، از سال دوم اجرا، یعنی دی ماه ۱۴۰۱ اعمال می‌شد، از ابتدای امسال افزایش یافت.
بر این اساس به گفته وی از ابتدای امسال مالیات برندهای خارجی معادل ۴۵ درصد به علاوه دو درصد حق انحصار و برندهای داخلی ۳۰ درصد به علاوه دو درصد حق انحصار خواهد بود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، تصریح کرد: بعد از این افزایش نرخ پایه، سود بازرگانی بیشتر کالاها کاهش پیدا کرد، اما برای دخانیات مانند سابق ۱۱ درصد است. بنابراین عوارض گمرکی برای مواد اولیه دخانیات شش برابر شده که روی نرخ محصول نهایی تقریباً اثر ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد.

تاجدار در ادامه از مشکلاتی در سامانه‌ها در پی تغییر نرخ پایه حقوق گمرکی خبر داد و گفت: همچنین سازمان امور مالیاتی برداشت اشتباهی از قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته و افزایش پنج واحد درصدی را برای توتون و خرمن هم اعمال کرده و مالیات این دو را به ترتیب به ۱۵ و ۴۰ درصد رسانده است. البته بعد از مکاتبه‌ها مقرر شد این اشتباه اصلاح شود که هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ سیگار در امسال گفت: برای محاسبه نرخ باید افزایش پنج واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده و تاثیر ۲۰ تا ۳۰ درصدی افزایش حقوق گمرکی را در نظر گرفت. اما به دلیل حفظ بازار و رقابت با شرکت‌های داخلی و سیگارهای قاچاق، شرکت‌های مختلف، با احتیاط نرخ خود را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند و برخی هم هنوز قیمت‌های جدید را اعمال نکردند.

تاثیر روانی افزایش نرخ ارز بر بازار

البته به گفته رئیس انجمن دخانیات، اخیرا تاثیر روانی افزایش نرخ ارز هم باعث افزایش نرخ سیگار در سطح خرده‌فروشی‌ها شده بود.
تاجدار همچنین از مشکلاتی در تامین ارز مواد اولیه خبر داد و خواستار بهبود این وضعیت برای تامین بازار و جلوگیری از افزایش نرخ بیشتر شد.

سیگار

پاکسازی ریه‌ها با این سه روش طبیعی

ریه خود را نجات دهید. تکنیک‌های پاک‌سازی ریه برای افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و افرادی که دارای بیماری‌های مزمنی هستند که بر سیستم تنفسی تأثیرگذار است (مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و فیبروز کیستیک) مفید است. تنفس در هوای آلوده، دود سیگار و سایر سموم می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود. حفظ سلامت ریه‌ها برای حفظ سلامت کل بدن ضروری است.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بودن در معرض آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. استعمال سیگار نیز عامل مرگ یک نفر از هر پنج نفر در ایالات متحده است.

در این مطلب به سه روش طبیعی می‌پردازیم که افراد می‌توانند برای پاکسازی ریه‌های خود از آنها استفاده کنند.

مصرف چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که به کاهش التهاب ریه کمک می‌کنند. این ترکیبات حتی قادرند از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند.

مطالعه‌ای که در کشور کره بر روی بیش از هزار بزرگسال صورت گرفت، نشان داد ریه افرادی که روزانه حداقل دو فنجان چای سبز می‌نوشند، نسبت به کسانی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کنند، عملکرد بهتری دارد.

بخار درمانی

بخار درمانی یا بخور گرفتن برای باز کردن مجرای تنفسی و بهبود عملکرد ریه در تخلیه مخاط مفید است.

مبتلایان به بیماری‌های ریوی در هوای سرد و خشک دچار علائم شدیدتری می‌شوند؛ اما بخار گرم و رطوبت برعکس عمل می‌کند و باعث بهبود تنفس و شل شدن مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه‌ها می‌شود. از این رو  استنشاق بخار آب می‌تواند موجب تسکین فوری شده و به افراد برای داشتن تنفس راحت‌تر کمک کند.

ورزش

ورزش منظم موجب بهبود سلامت جسم و روح افراد می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و ناراحتی‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ورزش، عضلات را به فعالیت بیشتر وا می‌دارد؛ این افزایش فعالیت باعث افزایش تنفس بدن شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات وارد می‌شود. ورزش کردن گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را در دفع دی اکسید کربن اضافه‌ای که به علت ورزش تولید شده، یاری می‌کند.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: