پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار عجیب شده. قیمت دلار نوسانی شد. قیمت دلار به روشی جدید و در بازاری جدید اعلام می شود. قیمت دلار کاهشی شد.در هفته‌های اخیر انتظارات تورمی در حال بازی با قیمت دلار بوده است.

ادامه کاهش قیمت ارز در بازار|قیمت دلار کاهشی شد

وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد که در ساعات گذشته روند قیمت‌ها مانند روزهای گذشته نزولی بوده است و هر دلار امروز به ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

در روزهای گذشته قیمت انواع ارز در بازار آزاد روند نزولی داشت و نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش نسبی مواجه شد. در ساعات گذشته از امروز (پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه) نیز افت قیمت‌ها در بازار ارز ادامه داشت.

در بازار آزاد هر دلار آمریکا با ادامه روند نزولی روزهای گذشته به ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان هم رسید و قیمت آن نسبت به دیروز ۶۰۰ تومان کمتر شد.

قیمت هر یورو نیز با کاهش جزئی به ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. قیمت هر درهم نیز در بازار آزاد تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت دلار

ارزش ذاتی قیمت دلار 45 هزار تومان است

قیمت دلار

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز در این خصوص بیان کرد: دلار در حال حرکت به سمت ارزش ذاتی خود است. این طبیعت روندهاست که زمانی که روند صعودی می‌شود اخبار منفی بیشتر دیده می‌شوند و زمانی که روند نزولی در بازار حاکم است، توجه به اخبار مثبت بالا می‌رود.

وی افزود: برای مثال دبیر کل کانون صرافان از بازگشت دوباره دلار به کانال 30 هزار تومان صحبت کرده است که باید گفت این‌گونه نیست و دلار حول محور ارزش ذاتی خود قدم برمی‌دارد که هر ماه به آن اضافه می‌شود. من دیگر دلار زیر 40 هزار تومان را نمی‌بینم.

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در مورد توافق ایران و عربستان ادامه داد: اینکه بین ایران و عربستان توافقی شکل گرفته است برای دلار خبر خوبی محسوب می‌شود، اما هنوز در حد همان خبر است و تاثیری که بر روی این ارز داشته هم در همین حد است.

حق‌شناس بیان کرد: اما اینکه گشایشی در کانال‌های ارتباطی کشور اتفاق می‌افتد و مشکلاتی که برای درهم در امارات پیش آمده بود حل می‌شود یا نه هنوز مشخص نیست. چیزی که الان وجود دارد هزینه سنگین اخبار است؛ به طور مثال صحبت‌هایی در خصوص فروش دلار و انتقال اسکناس‌ها به بازار از سوی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین خبرهایی از این دست مطرح شده که بیشتر نگران‌کننده است.

این کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت کنونی سیاست‌گذار گفت: دست سیاست‌گذار خالی است و با خبردرمانی سعی می‌کند قیمت را پایین بیاورد. اگر پشت این خبردرمانی‌ها اتفاقی نیفتد دلار دوباره به روند صعودی خود و حتی سقف قبلی بازمی‌گردد.

او ادامه داد: اما اگر روند مثبتی در پیش باشد و مشکلات حواله درهم بر طرف شود آن زمان قیمت در حوالی 43 تا 44 و حتی مدتی در ارزش ذاتی خود یعنی 45 هزار تومان باقی بماند.

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: قیمت دلار و نوسانات و افزایش‌ها در کوتاه‌مدت از هیچ منطق اقتصادی و فنی پیروی نمی‌کند و کاملا هیجانی است.

سیامک قاسمی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: بازار ارز کاملا در وضعیت overshooting قرار دارد که قبلا هم در بازار بورس تجریه شده بود.

به گفته او، این وضعیت دو ویژگی مهم دارد: نوسانات و افزایش‌ها در کوتاه‌مدت از هیچ منطق اقتصادی و فنی پیروی نمی‌کند و کاملا هیجانی است. یک اصلاح قیمت در پی آن خواهد بود. مواظب باشید.

شرط ثبات ارزی قیمت دلار

تلاش دولت و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز وارد فاز تازه‌ای شده ولیکن پیش‌بینی اینکه سرانجام این ثبات روی چه قیمتی ایجاد خواهد شد، سخت است و باید منتظر سیاست‌ها و برنامه‌های ارزی روزهای آینده ماند.

افزون بر صدور اجازه به صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز به نرخ توافقی، نرخ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حدود ۱۰۰۰تومان در روز گذشته افزایش یافت که به‌نظر می‌رسد با ادامه روند واقعی‌سازی نرخ ارز در این مرکز و همچنین نقش فعال‌تر صرافی‌های مجاز در روزهای آینده، از شکاف هرچه بیشتر نرخ در بازار ارز جلوگیری شود.

وقتی شنبه شب، امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد ریزش قیمت دلار دور از انتظار نیست، کمتر کسی تصور می‌کند که صبح قیمت با هیجان، روند صعودی پیدا کند، اما در میانه روز ورق برگشت تا این سؤال مطرح شود که سرانجام قیمت ارز آرام می‌گیرد؟

عقب‌نشینی بانک مرکزی از سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی و محدود شدن این نرخ به واردات کالاهای اساسی یک گام به جلو بود، اما اعلام نرخ پایین‌تر از نرخ بازار در مرکز مبادله ارزی نشان داد که ایستادگی سیاستگذار بر نرخ جواب نمی‌دهد و در روز سوم مبادلات این مرکز، نرخ ارز خدماتی شناور شد و افزایش ۱۰۰۰تومانی اسکناس دلار در مرکز مبادله ارزی بیانگر واقع‌نگری بیشتر بانک مرکزی است.

قیمت دلار

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: