پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق معلمان افزایشی شد. حقوق معلمان مکفی نیست. حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی با تغییر همراه خواهد شد. حقوق معلمان با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق معلمان با تنش همراه است.

خبر خوش برای فرهنگیان|واریزی جدید در حقوق معلمان

به نقل از ایرنا، از موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، حمیدرضا نجف‌پور کردی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ١۴٠١ موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: سود مصوب مجمع بین فرهنگیان عضو این موسسه تسهیم شده است.

وی با اشاره به اینکه سود در نظر گرفته شده برای اعضای شاغل، جزو دارایی‌های آنان منظور و در صورت وضعیت آنها اعمال می‌شود، تصریح کرد: از سود ۱۶ هزار میلیارد ریالی، بیش از ٢هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال متعلق به ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ عضو بازنشسته بازه زمانی اول مهر ١۴٠٠ تا اسفند ١۴٠١ بوده که به صورت نقدی به حساب آنها واریز شده و قابل برداشت است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تشریح روند واریزی‌ها برای فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه اظهار کرد: این واریزی به حساب افراد مشمول نزد بانک های سرمایه، ملی و سایر بانک ها انجام شده که در راستای تحقق سیاست های بانک مرکزی و صندوق ذخیره جهت احیای بانک سرمایه از همه اعضای شاغل درخواست می‌شود تا نسبت به افتتاح حساب در بانک سرمایه متعلق به فرهنگیان اقدام کنند.

نجف‌پور کردی اضافه کرد: افتتاح حساب فرهنگیان در بانک سرمایه موجب می‌شود تا زمینه تسهیل در پرداختی‌های موسسه در زمان بازنشستگی برای آنان به حداقل زمان ممکن کاهش یابد ضمن آنکه به ارتقای هرچه بیشتر توانمندی‌های این بانک هم کمک به‌سزایی می‌شود.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه میانگین سود اعضای بازنشسته در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ١۴٠١بیش از ٢٠ میلیون ریال بوده است، بیان کرد: بیشترین سود پرداخت شده بیش از ١١٠ میلیون ریال است.

وی درباره نحوه اطلاع فرهنگیان عضو از میزان تخصیص سود خود گفت: فرهنگیان شاغل می‌توانند با مراجعه به وب سایت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در قسمت صورت وضعیت اعضا یا با نصب سوپراپلیکیشن فرهنگیان به نشانی https://szf.satpay.ir سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ١۴٠١را که به حساب آنها منظور شده است، مشاهده کنند.

افزایش حقوق معلمان بعد از رتبه بندی

پس از مشخص شدن شرایط رتبه‌بندی معلمان گروه‌هایی از جامعه فرهنگیان کشور بودند که نسبت به برخی بند‌های طرح رتبه‌بندی اعتراضاتی داشتند و مخالفت‌های خود را اعلام کردند.

در نهایت پس از مشکلات فراوان، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد.

رتبه‌بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل می‌شود. اجرایی شدن این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه می‌شود.

با وجود این و پس از مشخص شدن شرایط رتبه‌بندی معلمان گروه‌هایی از جامعه فرهنگیان کشور بودند که نسبت به برخی بند‌های طرح رتبه‌بندی اعتراضاتی داشتند و مخالفت‌های خود را اعلام کردند.

یکی از این اعتراضات واریز نشدن وجه علی‌الحساب اجرای طرح رتبه‌بندی برای بعضی از فرهنگیان بود و گروهی بابت پرداخت نشدن این مبلغ معترض بودند.

چندی پیش علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره اظهار کرد: مبلغ علی‌الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است.

بنا بر گفته او، ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت وجه علی‌الحساب برای معلمان مشمول این طرح شده است.

او اظهار کرده بود: این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شده‌اند یا در مرخصی بدون حقوق بوده‌اند به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شده‌اند.

واریز مبلغ علی‌الحساب رتبه‌بندی شروع شد، اما مبلغ مذکور به افرادی که در حالات استخدامی زیر قرار دارند پرداخت نشده است:

الف) رسته اداری و مالی

ب) رسته خدمات

ج) معلمان شاغل در پست‌های کمتر از کارشناسی نظیر انباردار و …

د) مامور به تحصیل تمام‌وقت

ه) مامور به سایر دستگاه‌ها با پرداخت حقوق از مقصد

و) مامور به سایر دستگاه‌ها با پرداخت حقوق از مبدا (به استثنای دانشگاه فرهنگیان)

ز) مرخصی بدون حقوق، انفصال، غیبت غیرموجه و قطع حقوق به هر دلیل

ح) مرخصی زایمان

ط) معلمان طرح مهرآفرین (به استثنای همکارانی که به دلیل ایثارگری از پیمانی به رسمی تبدیل وضعیت یافته‌اند.)

ی) مامور به خارج از کشور

ک) حق‌التدریس، قراردادی، سربازمعلم و دانشجومعلم

در این بین و در روز‌های گذشته تعداد زیادی از فرهنگیانی که به دلیل استفاده از مرخصی زایمان این مبلغ علی‌الحساب را دریافت نکرده‌اند اعتراض خود را نسبت به این شرایط اعلام کرده‌اند.

پیام یکی از معترضان بدین شرح است:

مبالغی تحت عنوان وجه علی‌الحساب رتبه‌بندی به حساب همکاران فرهنگی واریز شد. این مبلغ به حساب فرهنگیان خانمی که رسمی بوده و از مرخصی با حقوق زایمان استفاده می‌کردند واریز نشده است. آیا این موضوع با سیاست‌های فرزندآوری مغایر نیست؟ آیا بین افرادی که در سال گذشته مرخصی زایمان بوده‌اند با کسانی که سال‌های گذشته از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند یا کسانی که در آینده قرار است از آن استفاده کنند، تفاوت وجود دارد؟

در همین خصوص سخنگوی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: احتمال دارد که وجه علی‌الحساب مطرح شده در طرح رتبه‌بندی به این معلمان که به دلیل زایمان در مرخصی هستند، پرداخت نشده باشد، اما در بحث ارزشیابی که به سال‌های گذشته مطرح می‌شود، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

او گفت: در این بحث و برای دلیل پرداخت نشدن وجه علی‌الحساب برای این افراد رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

طرح مهرآفرین و افزایش حقوق معلمان

حقوق معلمان

شیوا قاسمی پور با اشاره به اعلام نظر رسمی هیأت تطبیق مصوبات در خصوص مشمول شدن معلمان طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: بر اساس تبصره ۴ ماده ۳ آئین نامه دولت اجرای حکم رتبه بندی به تکمیل فرآیند استخدام مطابق قوانین و مقررات شده است، در حالیکه نیروهای طرح مهرآفرین که نیروهای قراردادی شرکتی یا نهضتی بوده اند در سال ۹۱ بصورت پیمانی جذب اداری آموزش و پرورش شدند و باید مشمول قانون رتبه بندی معلمان شوند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس ادامه داد: این معلمان هم اکنون به طور متوسط ۱۱ سال سابقه خدمت پیمانی در آموزش و پرورش دارند و حدود ۱۵۰۰ ساعت آموزش ضمن خدمت دیده اند و لذا عدم شمول آنان در طرح رتبه بندی به نوعی تضییع حقوق آنها محسوب می‌شوند، در حالیکه بنا بود این افراد ظرف مدت ۵ سال تعیین تکلیف شوند ولی عملا به فراموشی سپرده شدند.

وی با اشاره به موافقت ضمنی وزارت آموزش و پرورش با این موضوع، گفت: با توجه به ایرادی که هیأت تطبیق مصوبات به آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان وارد کرده است، دولت مکلف است آیین نامه را جهت رفع آن اصلاح کند که در این صورت مشکل افراد مشمول طرح مهرآفرین نیز مرتفع خواهد شد و این افراد نیز میتوانند به عنوان معلمان آموزش و پرورش با رعایت سایر شرایط قانونی از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: این مهم با پیگیری‌های فراوان اعضای کمیسیون آموزش محقق شد و با نظارت مجلس و کمیسیون آموزش نیز اجرایی خواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: