قتل ناموسی| قتل تازه عروس| مبینا سوری| تازه عروس 14 ساله

دختری که کودک همسر شده بود به طرز فجیعی به قتل رسید/ قاتل شوهر روحانی اوست

مبینا سوری نام نو عروس 14 ساله ای است که چند روز قتل با انگیزه ناموسی توسط شوهر خود که روحانی جوانی است خود به قتل رسید.

دختری که کودک همسر شده بود به طرز فجیعی به قتل رسید/ قاتل شوهر روحانی اوست
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قتل ناموسی اینبار در لرستان اتفاق افتاد. در این حادثه قتل ناموسی دختری ۱۶ ساله به نام مبینا سوری به دست اعضای خانواده خود کشته شد. اهالی بخش سوری لرستان که این قتل ناموسی در آن اتفاق افتاد، انگیزه این قتل ناموسی را تعصبات بی پایه و اساس عنوان کردند. بررسی این قتل ناموسی در جریان دستور قضایی قرار دارد.

۸ شهریور امسال دختر جوانی به نام مبینا سوری ۱۶ ساله، اهل و ساکن بخش سوری استان لرستان که همسر یک فرد روحانی بود؛ با انگیزه ناموسی توسط یکی از اعضای خانواده خود به قتل رسید.

قاتل مبینا سوری اعتراف کرد!

 در حالی که پیش از این رسانه‌ها از کشته شدن مبینا سوری، دختر ۱۴ ساله به دست اعضای خانواده‌اش خبر داده بودند، امروز شنبه ۱۳ شهریور، فرماندار رومشکان اعلام کرد که همسر مبینا که یک روحانی است، به قتل او اعتراف کرده است.

بر اساس گزارش رکنا، فرماندار رومشکان گفته، در پی وقوع این قتل ۸ نفر مظنون از جمله برخی اعضای خانواده مقتول دستگیر شدند که پس از اعتراف قاتل که همسر این خانم است، همه افراد بازداشت شده، آزاد شدند.

فرماندار رومشکان گفته این جنایت دو هفته پیش روی داده و فرد قاتل هم اکنون در بازداشت است.

روز گذشته رسانه‌های ایران گزارش کردند که یک دختر ۱۴ ساله به نام «مبینا سوری» که همسر یک فرد روحانی بود، با انگیزه «ناموسی» توسط اعضای خانواده‌‌اش در لرستان به قتل رسیده است.

در این گزارش‌ها، بدون اشاره به نقش همسر مبینا آمده بود که اعضای خانواده وی، یعنی عموها، برادر، عموی همسرش و پدر همسرش به دلیل سوءظن، نقشه قتل او را کشیده و مبینا را در خانه خودش با روسری خفه کرده‌اند.

قتل مبینا توسط همسر یا خانواده؟!

یکی از اهالی روستای پادروند در مورد جزئیات این قتل ناموسی گفت: «مبینا دختری ۱۴ ساله بود که با یکی از روحانیون جوان روستای ما ازدواج کرده بود. مدتی بود پشت سر مبینا و یکی از جوان‌های روستا حرف و حدیث بود، اما این حرف و حدیث‌ها بیهوده بود. اهالی می‌گفتند که کسی با مبینا تماس گرفته بوده است. منطقه ما یک منطقه عشایری است و فرهنگ مردم طوری است که تعصبات بیهوده زیادی دارند. اگر کسی به یک دختر چپ نگاه کند، مردم با حرف و حدیث او را نابود می‌کنند. مبینا دختر خیلی کم سن و سالی بود و با اجتماع آشنا نبود. من از اهالی روستا که در مراسم فاتحه خوانی او شرکت داشتند شنیدم که می‌گفتند شوهر مبینا گریه می‌کرد و می‌گفت من به همسرم اطمینان داشتم. اما ظاهرا خانواده مبینا و افرادی از خانواده شوهرش به خاطر سوظن و تعصب او را به قتل رساندند.»

جزئیات قتل مبینا سوری، دختر ۱۶ ساله رومشکانی در لرستان

یکی دیگر از اهالی روستا در مورد جزئیات حادثه قتل مبینا سوری گفت: «یک نفر به پدر همسر مبینا گفته بود که نیمه شب جوانی وارد خانه آن‌ها شده است. اما شوهر مبینا خانه بود و این حرف نمی‌توانست صحت داشته باشد. آن‌ها می‌گفتند، مبینا به شوهرش قرص خواب آور داده و شخص غریبه‌ای را وارد خانه کرده است و همین حرف باعث شد که خانواده مبینا یعنی عمو‌ها و برادر او همچنین عموی همسرش و پدر همسرش به خاطر سوظن نقشه قتل او را بکشند. بعد مبینا را در خانه خودش با روسری خفه کردند و بعد از قتل گفته بودند که او خودکشی کرده است. تا اینکه ماموران پلیس برای تحقیقات وارد عمل شدند و مظنونین پرونده را بازداشت کردند. گفته می‌شود عامل قتل یکی از فامیل‌های خود مبیناست. به همین دلیل خانواده اش بابت قتل او شکایتی نکرده اند.»

سردار الهی، فرمانده انتظامی استان لرستان در مورد جزئیات این حادثه گفت: «این قتل به دلیل اختلافات خانوادگی رخ داده بود و متهم به قتل شناسایی و دستگیر شده است. متهم یکی از  بستگان خود مقتول است.»قتل ناموسی مبینا سوری

بازداشت همسر مبینا سوری به اتهام قتل

سرهنگ مهدوی کیا فرمانده انتظامی رومشکان گفت: جسد دختر نوجوان رومشکانی مبینا سوری که در سن ۱۶ سالگی با پسر عمه خود ازدواج کرده بود در یک باغ پیدا شد.

فرمانده انتظامی رومشکان افزود: همسر مبینای ۱۶ ساله به عنوان متهم دستگیر شده است.

به گفته سرهنگ مهدوی کیا اینکه این دختر ۱۶ ساله توسط همسرش به قتل رسیده یاخودکشی کرده در دست بررسی است.

سردار یحیی الهی فرمانده انتظامی لرستان هم دلیل این قتل را اختلافات خانوادگی اعلام کرده است.

 دکتر مصطفی مهرآیین، دکترای جامعه شناسی در تحلیل کارشناسی خود مهم ترین علت وقوع قتل مبینا سوری را تاخر فرهنگی افراد جامعه ای می داند که این نوعروس در آن زندگی می کرد.

علت قتل ناموسی مبینا سوری  توسط شوهرش چه بود؟! 

مبینا سوری همسر یک روحانی بود و در بخش سوری لرستان زندگی می کرد.منطقه محل زندگی مبینا سوری یک منطقه عشایری است.گفته می شود شوهر مبینا سوری به او سوظن پیدا کرده بود و به دلیل تعصبات ،او را به قتل رساند. شوهر مقتول در قتل مبینا سوری  دستگیر شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار رکنا، بعد از قتل ناموسی مبینا سوری سراغ دکتر مصطفی مهرآیین، دکترای جامعه شناسی رفتیم تا تحلیل ایشان را در مورد این قتل بشنویم.

دکتر مهرآیین در توضیح اظهار داشت:«در جوامع پیشرفته محل کار و زندگی زن و مرد منفک شده و همین شکاف محل کار و زندگی سبب می شود فضایی برای زن و مرد ایجاد شود که بتواند روابطی خارج از الگوهای قدیمی جامعه تجربه کند.همچنین با توجه به اینکه بر خلاف قدیم روابط جنسی الزاما منجر به تولید مثل نمی شود،سبب شده روابط خارج از قاعده بیشتر شود.از سویی شکل معماری خانه ها در بحث تغییر شکل روابط زن و مرد موثر است.بسیاری افراد در جامعه شهری در خانه های کوچک مجردی زندگی می کنند یا ممکن است ارتباط نزدیک فضای آپارتمانی با همسایه ها سبب گسترش روابط خارج از قاعده باشد.مورد دیگر این است که در قدیم عشق رمانتیک دشمن خانواده ها بود چرا که آنها با قوانین خود تصمیم به ازدواج برای جوان ها می کردند.اما همین عشق رمانتیک امروزه آغازگر و بنیان ازدواج شده است.اما عشق رمانتیک سیال است و این نوع گرایش سریع از بین می رود.همچنین ذهنیت ما نسبت به بدن تغیر کرده و افراد نسبت به قدرت بدن خود آگاه هستند.به این معنی که مردم با انواع جراحی ها به دنبال کسب زیبایی هستند و دلشان می خواهند جوان بمانند.»

دکتر مصطفی مهر آیین

دکتر مهرآیین با اتکا به این توضیح در ادامه افزود:«حال با درنظر داشتن این نوع تحولات اجتماعی در نظر داشته باشید که جامعه مبینا و امثال او مثل رومینا اشرفی،ذهنیت کلاسیک خود را حفظ کرده اند و ذهنیت انها با واقعیت های جامعه همراه نشده است.در حوزه فرهنگ قبیله ای و عشایری مفاهیمی مثل غیرت هم چنان در شکل کلاسیک خود باقی است که در حقیقت مفاهیم کلاسیک آن منسوخ شده است.البته باید این را در نظر گرفت که این موارد استثنا هستند و در همه جوامع این برخوردها اتفاق می افتد.اگر افراد با تحولات اجتماعی به خوبی همراه باشند،نحوه برخورد آنها هم طور دیگری خواهد بود.این پدیده تاخر فرهنگی است که در برخی جوامع جریان دارد.»

پرسش و پاسخ

  • قاتل مبینا سوری کیست؟
    طبق آخرین نتایج پلیس همسر او مظنون به قتل است، برای اطلاع از جدیدترین خبرها درباره قتل مبینا سوری کلیک کنید
  • آیا همسر او قاتل است؟
    بنابر اعترافات همسر او بله؛ برای اطلاع از آخرین اخبار قتل مبینا سوری کلیک کنید

دیدگاه خود را ارسال کنید