چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/18 03:21
کد خبر: 17269

قرص ضد کرونای انگلیسی در ایران | خبر مهم در مورد تزریق دز سوم واکسن

حق‌ازلی گفت: برنامه‌هایی برای بررسی قرص ضد کرونای انگلیسی در کشور ما هم وجود دارد و حتی مواد اولیه آن را هم در کشور داریم؛ اما بهتر است اطلاعات بیشتر را سازمان غذا و دارو ارائه دهد اما امکان ساخت چنین دارویی برای ما هم فراهم است.

او با اشاره به آغاز تزریق دز سوم واکسن به کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال، تصریح کرد: البته درصد واکسیناسیون دز سوم هنوز چندان بالا نیست و کمتر از ۲ دردصد و ۱.۲ درصد است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تشریح وضعیت کرونا در کشور و با تاکید بر لزوم افزایش درصد واکسیناسیون درباره بررسی داروی ضد کرونای انگلیسی در ایران توضیحاتی داد.

مهرداد حق ازلی، با اشاره به اینکه مدارک اپیدمیولوژی حاکی از آغاز پیک ششم نداریم، گفت: اما شواهد، افزایش تعداد موارد سرپایی و بستری را نشان می‌دهد که البته مفهوم آن آغاز پیک ششم نیست؛ اما در چنین شرایطی باید مراقبت‌های فردی و اجتماعی افزایش یابد؛ زیرا به دلیل کاهش مراقبت‌ها افراد بیشتری درگیر بیماری شدند و به همین علت هم ما شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز هستیم.

وی گفت: متاسفانه با وجود افزایش درصد واکسیناسیون در جامعه، اما مراقبت‌های فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته است و این درحالی است که تاکید مداوم ما رعایت نکات بهداشتی حتی پس از تزریق واکسن است.

او ادامه داد: هنوز به این نقطه که بگوییم در کدام یک از شهرها ممکن است پیک ششم آغاز شود، نرسیده‌ایم و این خطر همیشه برای کشور وجود دارد؛ ولی احتمال خطر در استان‌هایی که رعایت پروتکل کمتری دارند و درصد واکسیناسیونشان هم پایین‌تر است، بالا است.

وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و نظر کمیته علمی در این باره، با تاکید بر اینکه با بازگشایی مدارس در همه نقاط دنیا افزایش موارد ابتلا هم گزارش شده است، افزود: این نشان می‌دهد باید درصد واکسیناسیون در بالغین افزایش یابد و در عین حال بر رعایت بهداشت فردی بچه‌ها، رعایت تهویه، نوبت‌بندی حضور در مدارس و.... تاکید کنیم تا افزایش موارد ابتلا به دنبال بازگشایی را به تعویق اندازیم.

دبیر بورد داخلی کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه محدودیت‌های کرونایی به اندازه کافی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش موارد بیماری شده است. توصیه اصلی ما افزایش پوشش واکسیناسیون است. نباید فراموش کنیم هنوز در اپیدمی قرار داریم و باید تمام توصیه‌های بهداشتی که از ابتدای کرونا به آن اشاره می‌کردیم را رعایت کنیم تا از ایجاد چرخه جدید ویروس جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قرص ضدکرونا که اخیرا از سوی بریتانیا تایید شده و بررسی‌های احتمالی ایران در این زمینه نیز، گفت: این دارو در چرخه تولید مثل ویروس توانایی مهار آن را دارد و می‌تواند تا ۹۰ درصد از مرگ و میر و بستری جلوگیری کند؛ ولی این تحقیقات اولیه است. اما به نظر می‌رسد این دارو در مهار پاندمی تاثیرگذار باشد. وجود این دارو به مفهوم کنار گذاشتن امر واکسیناسیون نیست و واکسیناسیون، استفاده از دارو و رعایت پروتکل‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند ما را از شر این ویروس رهایی بخشد.

حق‌ازلی در این باره افزود: برنامه‌هایی برای بررسی این دارو در کشور ما هم وجود دارد و حتی مواد اولیه آن را هم در کشور داریم؛ اما بهتر است اطلاعات بیشتر را سازمان غذا و دارو ارائه دهد اما امکان ساخت چنین دارویی برای ما هم فراهم است.

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره سامانه هوشمند مدیریت کرونا نیز گفت: گزارشات از این سامانه بویژه در استان قزوین امیدوار کننده است و شرایط مهار را به خوبی انجام دادند و سامانه‌های اطلاعاتی افراد به هم متصل شده است و توانستند افراد مثبت را شناسایی کرده و هشدار لازم را به آنها دهند؛ البته هنوز گزارش کامل ارسال نشده است اما مقدمات کار رضایت بخش بوده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xqljb