پایگاه خبری خانه فوتبال:

 یارانه نان به زودی پرداخت می شود. یارانه نان مبلغ چندانی ندارد. یارانه نان به همه افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نان پس از گرانی سرسام آور آرد پرداخت خواهد شد. یارانه نان به منظور جلوگیری از افزایش قاچاق آرد مطرح شد.

مدیر شبکه سراسری خیرات نان با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله این شبکه با هدف ترویج و گسترش فرهنگ خیرات نان و توزیع رایگان آن میان نیازمندانِ آبرومند اعلام کرد که برای سال جاری صدور ۱۴ هزار کارت نان برای کمک به ۱۴ هزار سرپرست خانوارِ نیازمند پیش‌بینی شده است. 

امیر اقبالخانی با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله بنیاد وفاق سبز علوی کشور در بحث خیرات نان و ترویج این سنت پسندیده که بر آن شدیم تا با راه‌اندازی شبکه سراسری خیرات نان بتوانیم هدفمندتر در اقصی نقاط کشور این طرح را پیش ببریم، اظهار کرد: شبکه سراسری خیرات نان کشور در سراسر کشور اقدام به توزیع نان رایگان میان نیازمندان آبرومند شناسایی شده می‌کند. در این راستا کارت‌های بانکی برای نیازمندان صادر شده است تا در زمان خرید نان، شان این افراد خدشه‌دار نشود.

وی ادامه داد: در هر استان نیز رابطی جهت شناسایی نیازمندان و معرفی آنها به شبکه وجود دارد که پس از دریافت اسامی این افراد از سوی رابطان، لیست آنها به بانک‌ها جهت صدور کارت خرید نان ارائه خواهد شد. بعد از صدور کارت، کارت‌ها نیز در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد تا ماهانه این کارت برای آنها شارژ شود. این کارت‌ها همچون کارت‌های بانکی است با این تفاوت که روی کدهای نانوایی‌ها سوییچ شده است.

مدیر شبکه سراسری خیرات نان با بیان اینکه این کارت‌های بانکی به صورت ماهانه شارژ و میان سرپرستان خانواری که توان خرید نان را ندارند توزیع می‌شود، افزود: کارت‌های بانکی صادر شده صرفا برای خرید «نان» تهیه شده است، زیرا خیران به نیت نان وجهی را برای تامین خرید نانِ نیازمندان پرداخت کرده‌اند.

اقبالخانی اعلام کرد که برای سال جاری صدور ۱۴ هزار کارت نان برای کمک به ۱۴ هزار سرپرست خانوارِ نیازمند پیش‌بینی شده است.

بنابر اظهارات وی، بالغ بر یک میلیون خیر در بحث خیرات نان به این شبکه کمک می‌کنند که بالغ بر ۲۵۰ هزارنفر از آنها به صورت ماهانه در خرید نان مشارکت دارند.

مدیر شبکه سراسری خیرات نان در ادامه راه‌های مشارکت خیران در خیرات نان را نیز اعلام کرد و گفت: خیران و نیکوکاران می‌توانند برای مشارکت در خیرات نان از طریق شماره حساب ۵۸۹۲۱۰۷۰۴۴۸۶۱۵۶۸ یا شماره‌گیری کد #۲۲۲۱*۷۸۰* در خیرات نان مشارکت کنند./ایسنا

یارانه نان به حساب مردم واریز می‌شود؟

دولت افزایش قیمت نان بعد از طرح هوشمندسازی یارانه‌ها را جزو خط قرمز خود اعلام کرد. این در حالی است که قیمت آرد برای نانوایی‌ها بعد از این طرح آزاد شد. اما مردم با همان قیمت گذشته اقدام به خرید نان سنتی می‌کنند.

در همین راستا دولت برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد اقدام به نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها کرد. چراکه گفته می‌شود تا پیش از این برخی از نانوایی‌ها بیش از ۳۰ درصد سهمیه آرد خود را خارج از شبکه به فروش می‌رساندند.

افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان

دولت برای جبران افزایش هزینه‌ نانوایی‌ها، ازجمله دستمزد کارگران، اجاره و هزینه‌های حمل‌ونقل، ۱۵ درصد مشوق مالی در نظر گرفت. اما گویا با گذشت بیش از سه ماه از اجرای این طرح هنوز این طرح تشویقی به‌حساب نانوایی‌ها واریز نشده است.

اخیراً محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی کشور، از افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان خبر داد و تاکید کرد که دستگاه‌های هوشمند بنا به نرخنامه ۱۴۰۰ کار می‌کنند و فروش با نرخ سال گذشته نمی‌تواند پاسخگوی هزینه نانوایان باشد.

او این موضوع را تائید کرد که دولت هنوز بسته حمایتی مورد اشاره را به حساب نانوایان واریز نکرده است.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و غیرحجیم، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه پخت نان عنوان کرد: با توجه به ثبات قیمت نان در سه سال اخیر، افزایش ۲۰۰ درصد هزینه طبخ نان دور از ذهن نیست. برای مثال در سال جاری در کنار سایر هزینه‌ها، فقط هزینه کارگری ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.

او شیوه فعلی پرداخت یارانه نان را صحیح ندانست و گفت: یک بار در سال ۱۳۸۹ یارانه نان هدفمند شد. در آن سال یارانه نان به‌حساب مردم واریز شد و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای نانوایان کیفیت نان نیز خواه ناخواه افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: شیوه فعلی پرداخت یارانه نان منسوخ‌ است. در روش‌های جدید یارانه مستقیماٌ به‌حساب مردم واریز می‌شود و یا در قالب بسته حمایتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این فعال صنفی ابراز کرد: دولت سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یارانه نان تخصیص می‌دهد. اما نکته جالب اینجاست که نه دولت، نه مردم و نه تولیدکنندگان از وضعیت فعلی راضی نیستند.

جزئیات جدید از تغییر یارانه نان

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با اشاره به فروش کیلویی نان گفت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

سهمیه هر فرد چند کیلو نان است؟

در چند روز گذشته موضوع فروش نان در کشور به صورت کیلویی با عنوان «طرح مهیا» مطرح شده و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان نیز به تازگی در یک برنامه تلوزیونی اعلام کرد که با توجه به تخلفات کم فروشی برخی از نانوایی‌ها پیشنهاد شده است تا نان به صورت کیلویی در کشور فروخته شود.

مصطفی کشتگر در خصوص این طرح و نحوه جلوگیری از کم‌فروشی‌ها و تخلفات توسط نانوایان اظهار کرد: بنده نیز بحث فروش کیلویی نان را در فضای مجازی خواندم. تاکنون نامه یا ابلاغیه‌ای برای ما نیامده تا قیمت و شرایط فروش نان را در این طرح مشخص کند. بحث ما این است که اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد آیا شرایط بهتر خواهد شد؟ ما می‌گویم نه.

وی با بیان اینکه اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد، شرایط موجود را بهتر نخواهد کرد، افزود: به عنوان مثال نان سنگک به صورت برشته قابل مصرف است، اما اگر فروش کیلویی باشد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.

منبع: ایسنا

صفر تا صد خرید نان در طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد     

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد از دیروز در استان تهران آغاز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه آینده اکثر نانوایی‌های کشور به کارتخوان‌‌های هوشمند مجهز شوند. محمد جلال درباره مدیریت هوشمند یارانه آرد در استان تهران اظهار داشت: این طرح آغاز شده است اما هیچ تغییری در سمت تقاضای مردم و همچنین قیمت نان ایجاد نمی‌شود. یعنی نه در قیمت و نه در مقدار خرید نان هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و محدودیتی وجود ندارد و فقط به نانوایی‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه از کارتخوان‌های جدید استفاده کنند. وی افزود: مشتری در زمان خرید نان، مبلغ را وارد نمی‌کند، بلکه فقط تعداد نان و نوع نان را که در نانوایی از پیش تعریف شده است وارد می‌کند. به عنوان مثال اگر از نانوایی سنگکی خرید کند، مثلا تعداد 3 عدد نان را وارد می‌کند که با قیمت قبلی همان 3 هزار تومان در مجموع 9 هزار تومان می‌شود و با کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان هوشمند همان مبلغ از حساب وی کسر می‌شود. مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد:‌ هیچ تغییری در سمت مردم از نظر قیمت و تعداد نان ایجاد نمی‌شود، فقط نانوا در هر شب 15 درصد از عملیات فروش را به عنوان یارانه دریافت می‌کند. مثلا اگر نانوا 100 عدد نان 3 هزار تومانی فروخته باشد در پایان شب 15درصد این مبلغ یعنی 45 هزار تومان به عنوان یارانه دریافت خواهد کرد. جلال گفت:‌ عملکرد نانوایی‌ها مبتنی بر فروش تعداد نان بر مبنای کارتخوان هوشمند است و همچنین سهمیه آرد یارانه‌ای که به نانوا تعلق می‌گیرد نیز بر اساس عملکرد تولید و فروش تعداد نان محاسبه می‌شود. وی افزود: پرداخت 15درصد از قیمت فروش نان برای نانوا به خاطر جبران افزایش هزینه دستمزد، اجاره‌ها و سایر هزینه‌های جانبی است. به گفته جلال، با نصب کارتخوان‌های هوشمند دیگر نانوا نمی‌تواند مبلغ مازاد به ازای نان از مردم دریافت کند و این جلوی گرانفروشی نان را هم می‌گیرد. وی افزود: نصب کارتخوان‌های جدید از امروز(دیروز) شروع شده و با سرعت جلو می‌رود، البته در مناطق روستایی سرعت کمتری نسبت به شهرها خواهد داشت؛ اما مردم در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند، چون تغییری در قیمت و مقدار نان برای آنها ایجاد نمی‌شود. جلال درباره اینکه اگر برخی افراد بخواهند به بهانه این طرح گرانفروشی کنند باید چه کار کرد، بیان داشت: در این کارتخوان‌ها مردم فقط تعداد نان را وارد می‌کنند و قیمت به صورت پیش‌فرض وجود دارد. به عنوان مثال اگر قیمت هر نان سنگک 3 هزار تومان باشد وقتی عدد 3 برای خرید نان را وارد کنید خود به خود 9 هزار تومان از حساب مشتری کم می‌‌شود. 

یارانه نان به کارت سرپرست خانوار واریز شد | مبلغ یارانه نان اعلام شد

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آمارها آمده است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن نیاز سالانه صنف و صنعت کشور به آرد و گندم است. ولی در واقع آن مقدار آردی که صنف و صنعت نیاز دارد بیشتر از ۱.۵ میلیون نیست و مابقی آن هرز می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: سال گذشته دولت گندم را با قیمت هر کیلو۵۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کرد که این گندم با قیمت ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت تحویل داده می‌شد. یعنی دولت ۲۳۰۰ تومان در هرکیلو به صنف و صنعت یارانه می‌داد.

وی تصریح کرد: همین پایین بودن قیمت گندم و آرد باعث شد که برخی کارخانه‌ها بیش از نیازشان آرد تحویل بگیرند و مابقی آرد یا وارد بازار آزاد می شد یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد. یعنی دولت منابع زیادی را به عنوان یارانه می داد ولی این منابع یا بازار داخلی را دچار تورم می کرد یا از کشور خارج می‌شد.

هاشمی در ادامه گفت: با آزادسازی قیمت گندم و آرد مشخص خواهد شد کدام کارخانه‌ها واقعی و کدام کارخانه‌ها براساس رانت فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده دولت به هیچ عنوان گندمی به صنف و صنعت نخواهد داد، اظهار کرد: باید از اول سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ کارخانه‌ها خودشان با کشاورزان قراردادببندند و به سمت کشت قراردادی بروند تا جلوی رانت گرفته شود و کارخانه های واقعی خودشان را نشان دهند.

 یارانه نان به کارت ویژه واریز می شود

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مورد طرح جدید اختصاص یارانه نان به برخی اقشار مورد نظر گفت: زیرساختی طراحی کردیم که وقتی خریدی انجام می‌شود که مربوط به کالاهای اساسی یارانه‌دار و مدنظر دولت است، در مرکز بانک مرکزی بررسی می‌شود که اگر کالا یارانه‌دار باشد، آیا به فرد خریدار یارانه تعلق می‌گیرد یا نه که اگر یارانه به او تعلق گیرد بخشی از هزینه خرید آن کالای اساسی از حساب شخص برداشت می‌شود و بخشی نیز به عنوان یارانه به آن اختصاص می‌یابد.

وی گفت: هیچ کارت جدید و یا حساب جدیدی برای مردم صادر نمی‌شود و نیازی نیست که مردم کاری انجام دهند، بلکه افرادی که مشمول این یارانه می‌شوند هنگام خرید این یارانه به آنها اختصاص می‌یابد.

معاون بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین در مورد تسویه حسابی که با نانوایی‌ها انجام می‌شود تغییری نخواهیم داشت، به عبارت دیگر تسویه حساب با نانوایی‌ها و پرداختی که باید انجام شود، در همان سیکل و سامانه پایا که به صورت روزانه انجام می‌شود، حساب نانوایی‌ها تسویه خواهد شد و در مواردی که دسترسی سامانه ضعیف باشد هماهنگی لازم با وزارت فناوری اطلاعات و اطلاعات انجام شده است که همه نانوایی‌ها به دستگاه کارتخوان (P.O.S) مجهز شوند و زیرساخت‌ها در این زمینه تقویت می‌شود.

همچنین محمد هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز گفت: دولت می‌خواهد رانت موجود در زنجیره تامین و توزیع آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کند، این کار بدون هیچ تغییری در خرید نان و قیمت نان انجام می‌شود؛ یعنی می‌خواهیم موضوع قاچاق آرد و انحراف در زنجیره تامین آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین ببریم، درعین حال قیمت کالا یعنی نان برای مردم تغییر پیدا نکند.

وی این اطمینان خاطر را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داد که حتی دولت می‌خواهد کاری کند که مردم نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزان‌تر نسبت به سال گذشته خریداری کنند. تاکنون چگونه کار می‌کردیم که نان به قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسید، آرد یارانه‌دار در کیسه‌های مخصوصی بین نانوایی‌ها توزیع می‌شد که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به نان می‌کردند و به قیمت ارزان به دست مردم می‌رساندند. البته در این چرخه هزار و یک مفسده و انحراف وجود داشت، حال می‌خواهیم آرد یارانه‌دار را‌‌‌‌‌‌‌‌ بین نانوایی‌ها توزیع کنیم، مکانیسم آن این گونه تعریف شده که آن بخشی از آرد که تبدیل به نان شده و به مردم فروخته می‌شود، یارانه مدنظر به آن اختصاص دهیم و یارانه به مصرف‌کننده برسد.منبع: فارس

جزئیات نحوه خرید نان با کارت‌ بانکی مخصوص!

معاون فناوری‌های بانک مرکزی گفت: زیر ساختی طراحی کرده ایم که افراد مشمول یارانه، با کارت کشیدن در خرید کالا‌های اساسی مانند نان با سیستمی هوشمند در همان زمان خرید یارانه خود را دریافت کنند.

مهران محرمیان معاون فناوری های وزارت بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا نیازی به افتتاح حساب جدید بانکی است؟

محرمیان: نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست. هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد. هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداخت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: