پایگاه خبری خانه فوتبال:

سربازی برای مردان از اهمیت بالایی برخوردار است. هر ساله سربازی با شائبه های زیادی همراه است. خرید سربازی با شرایط زیادی مواجه است.خرید سربازی در وضعیت عادی منتفی است. افزایش حقوق سربازی با تغییراتی همراه بوده است.

دستور فوری برای کارفرماها و مشمولان سربازی

اشتغال مشمولان غایب در سازمان‌های دولتی و خصوصی ممنوع شد
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: کسانی که به نحوی مشمولان غایب را در موسسات دولتی و غیر دولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها ثبت نام و به کارگیری کنند به محاکم صالحه قضایی معرفی می‌شوند.
مجازات در نظر گرفته شده برای این دسته از افراد برای اولین بار پرداخت هزینه سالانه یک سرباز برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به مبلغ حدود ۳۰۰ میلیون ریال بوده و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز در حدود ۹۰۰ میلیون ریال جریمه می‌شوند.

تغییر مدت زمان دوره آموزشی سربازی

فارس: رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، مدت دوره آموزشی سربازی را اعلام کرد.
امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص مدت دوره آموزشی سربازی اظهار داشت: در حال حاضر مدت دوره آموزشی سربازی بین ۶ تا ۸ هفته متغیر است.
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: مدت دوره آموزشی سربازی بسته به نوع مرکز و نوع تخصص آموزشی متفاوت است؛ به طور مثال نخبه‌ها یک ماه دوره آموزشی سربازی سپری می‌کنند؛ همچنین افرادی که در حال حاضر در مناطق گرمسیر دوره آموزشی سربازی خود را طی می کنند به مدت ۶ هفته و کارکنان وظیفه‌ای که در مناطق خوش آب و هوا مشغول خدمت باشند مدت دوره آموزشی سربازی آنها ۸ هفته خواهد بود.

وی گفت: در گذشته مدت دوره آموزشی سربازی ۴۵ روز بود که بعد از آن دو هفته به آن اضافه شد که از دو سه ماه پیش تاکنون مدت دوره آموزشی سربازی بسته به مرکز و تخصص بین ۶ تا ۸ هفته خواهد بود.

خرید سربازی

سربازی و زنان و سینما

سردار طلایی تاکید کرد: یک وجه از موضوعیت سربازی که هر شهروندی با یک دوره آموزشی خودش را آماده دفاع از کیان کشور و ملتش بکند. این یک فرض است که بر همه واجب و لازم است. حتی از نگاه بنده برای بانوان هم این امر لازم و واجب است که بتوانند در مواقع لزوم از کشورشان دفاع کنند متناسب با شرایط خودشان البته.

خدمت سربازی از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز از بزرگترین چالش هایی بوده که همواره جوانان از نوجوانی به بعد با آن دست به گریبان هستند چراکه این راه برای آنها هیچ مسیر فرعی ندارد. جوانان باید ۲ سال از زندگی خود را صرف خدمت سربازی کنند که البته این برای بسیاری از آنها هم شیرین است؛ با این حال نمایندگان مجلس و دولتمردان برای هموار کردن این مسیر هر از چندگاهی گزینه هایی مثل خرید سربازی، معافیت مشروط، کاهش روزهای خدمت به شرط تاهل و.. فعال می کنند که شاید برای مقطعی پاسخگو باشد اما مشکل عمده جوانان را حل نمی کند. در همین رابطه با سردار مرتضی طلایی گفتگو کردیم تا ابعاد این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

فروش سربازی مصادف با بی عدالتی

وی افزود: من با اشراف و اطلاعاتی که دارم می دانم در تمام کشور‌های دنیا هر شهروندی موظف است در یک دوره سنی آموزش هایی را برای دفاع از کشورش ببیند و کشور‌ها به شیوه‌های مختلف این متد را اجرا می‌کنند. مثل مدل کشور ما که دو سال یا ۱۸ ماه آموزش می‌بینند و خدمت می‌کنند و تا یک دوره سنی در احتیاط قرار می‌گیرند. این چیزی است که در همه کشور‌ها بوده و هست و باید باشد. نکته مهم این است که شیوه سربازی فروشی راهکار خوبی نیست. فروش سربازی نوعی نابرابری بین افراد برقرار می کند و آنها به این واسطه که پول دارند و می‌توانند بروند و سربازی بخرند و کسانیکه پول ندارند کماکان به سربازی  می روند؛ این با اصل عدالت سازگاری ندارد.

سربازی

افزایش تسهیلات به سربازان برای ایجاد انگیزه

طلایی تاکید کرد:امروز سربازی در نیروی انتظامی خدمت می‌کند ولی در پس ذهن او نابرابری وجود دارد و فکر می‌کند اگر من هم پول داشتم پایان خدمت را خریده بودم و انگیزه‌های خدمت در او از بین می‌رود. اما قانون‌گذار به این نتیجه رسیده که برای افرادی که در خارج تحصیل می‌کنند و مواردی دیگر سطحی ایجاد کند و به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور حفظشان کند تا به کشور برگردند و مفید به فایده باشند. از این رو معافیت‌ها و یا فروش سربازی می‌تواند انگیزه‌ای دنبال کند مثلا اینکه فرد بعد از تحصیل به کشور برگردد و در خارج نماند پس نمی‌توان امکان فروش سربازی را مطلقا رد کرد. چون در غیر این صورت دانشجوی ایرانی خارج از کشور به خاطر سربازی برنمی گردد و در خارج از کشور می‌ماند. اگر ما امکاناتی به سربازان بدهیم و بتواند برگردد وبرای معافیت خود پولی بدهد و انگیزه بازگشت و خدمت در کشور را پیدا کند نتایج این تصمیم خوب خواهد بود.

وی افزود: باید موضوع سربازی را سمتی ببریم که فرد حس کند اگر به سربازی برود میزان افتخارات ملی و معنوی و مسئله تامین هزینه‌های جاری او بیشتر و بهتر از انتخاب نرفتن است. ما امروز این مشکل را داریم. اگر قانون‌گذار و دست اندر کار این جنس تسهیلات را در نظر بگیرد بسیار خوب خواهد بود. امروز ما به اعضای بسیج به مناسبت حضورشان در بسیج تسهیلات و خدمات می‌دهیم. مثلا برای متاهلین سربازی در محل سکونت است و یا هزینه زندگی را به او بدهیم وقتی فرد بداند که وقتی به سربازی می‌رود در کنار خانواده است و در عین حال هزینه‌های زندگی او تامین می‌شود قطعا به سربازی می‌رود.

ضرورت آموزش های غیر نظامی به سربازان

طلایی گفت: نکته دیگر این است که در دوره سربازی باید بغیر از آموزش‌های لازم نظامی به جهت مهارتی نیز سربازان را توانمند کنیم و در یگان‌ها و پادگان‌ها مشاغلی را با هماهنگی فنی و حرفه‌ای ایجاد کنیم تا سرباز هم دوره سربازی را رد کند و هم آموزش‌های حرفه‌ای ببیند. به نظر من مهم‌تر از همه این است که هر کسی در هر شغلی وقتی لباس مقدس سربازی را به تن می‌کند باید در جامعه به عنوان یک شخصیت برجسته و برتر دیده شود. چه اشکالی دارد که استفاده از مترو، اتوبوس، تئاتر، سینما، موزه‌ها و مراکز مختلف را برای سربازانمان رایگان کنیم ؟و هر سربازی بتواند با کارت سربازی خود به رایگان از مترو و اتوبوس استفاده کند. وقتی فرد ببیند بخاطر سربازی اینچنین برای او کرامت قائل هستند و به او احترام می‌گذارند با نگاهی ارزشی دیده می‌شود سربازی محبوب خواهد شد. ما می‌توانیم برای سربازانمان تسهیلاتی را ایجاد کنیم که از سربازی نرفتن پرهیز کنند و سربازی بیشتر برایشان ارزشمند باشد.

وی ادامه داد: باید به آمار سربازان آماده به خدمت و نیاز‌های یگان‌های گوناگون اشراف داشت. به نظر من نیروی انتظامی از جمله یگان هایی است که بیشترین نیاز را به نیرو دارد و شاید برای اینکه بار تعهدات استخدامی در نیروی انتظامی بالا نرود که توان تامین هزینه‌ها وجود نداشته باشد استفاده از سربازان یکی از بهترین کار‌ها است. اما سربازان متخصص در رشته‌های مورد نیاز نیروی انتظامی. ما می‌توانیم در همه حوزه‌های پلیس از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کنیم. ما باید انگیزه تحصیل را بالا ببریم و می‌توانیم زا ظرفیت نیروهای تحصیل کرده در دانشگاه‌ها برای تامین نیاز‌های جامعه در حوزه‌های خدماتی از طریق نیروی انتظامی استفاده کنیم.

سربازی برای بانوان لازم است

او در پایان گفت: ما می‌توانیم نیاز‌های یگان‌های مختلفمان را در شاخه‌های گوناگون مشخص کنیم و رشته‌های مختلف را که در این بخش‌ها موضوعیت دارند با سربازگیری از دانشگاه‌ها وارد یگان‌ها کنیم مگر بخش خودرویی ما نیاز به تامین و بازسازی ندارد؟! متخصصین مکانیک را می‌توان سرباز گرفت و تسهیلاتی به آنها داد. مگر یگان‌های ما کار‌های مختلف عمرانی ندارند؟! یک وجه از موضوعیت سربازی که هر شهروندی با یک دوره آموزشی خودش را آماده دفاع از کیان کشور و ملتش بکند. این یک فرض است که بر همه واجب و لازم است. حتی از نگاه بنده برای بانوان هم این امر لازم و واجب است که بتوانند در مواقع لزوم از کشورشان دفاع کنند متناسب با شرایط خودشان البته.هر شهروندی در هر کشوری از جمله کشور عزیزمان، موظف است برای اینکه ادای دین بکند به کشورش، در حال حاضر بیاید در یک دوره ای بایستد و کمک بکند برای توسعه و پیشرفت کشور و آموزش هم ببیند برای صیانت و دفاع، در مواقع لزوم، از کشورش.حالا اینجا می توان هم به جهت تحصیلی و هم به جهت تخصصی و حرفه ای ‌و هم به جهت آموزشی، ما به گونه ای سیاست گذاری کنیم که سرباز، مثل دانشگاه، وقتی مثلا به یگان ویژه ورود پیدا کرد و دوره خدمتش تمام شد، متخصص در یک رشته ای هم بشود و برود. این به نظر بنده شدنی است.

معافیت جدید سربازی

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای دریافت کارت معافیت مشمولین متاهل دارای ۳۰ سال سن و دارای حداقل دو فرزند خبر داد.

محسن دهنوی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به نشست امروز کمیسیون تلفیق نوشت:

«به منظور رعایت عدالت و حرکت به ⁧‫سربازی حرفه‌ای‬⁩ در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم تا فرآیند و ارقام خرید سربازی، اصلاح اساسی شود.

‌لذا مشمولین متاهل دارای ۳۰ سال سن و حداقل ۲ فرزند، کارت معافیت به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.»

طرح پنج ساله شدن خدمت سربازی

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس در دفاع از طرح ۵ ساله شدن سربازی گفت: در جلسه‌ای که با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم پیشنهادی مطرح شد که سربازان را به صورت پیمانی و ۵ ساله حقوق بدهیم و بعد استخدام کنیم.

طرح خرید خدمت سربازی|منتفی شد؟

«حسین بامیری » در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای خرید سربازی گفت: این بند به پیشنهاد یکی از  اعضای کمیسیون تلفیق مطرح و به تصویب رسید،اما  هنوز تصمیم گیری  در مورد این طرح در کمیسیون تلفیق نهایی نشده است و رایزنی ها  در این زمینه ادامه دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه برای قانون گذاری در مورد اینگونه موضوعات باید با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی انجام شود، اظهار داشت:  احتمال دارد این تصمیم منتفی و یا اصلاح شود.

نماینده لردگان تصریح کرد: بر اساس برخی شنیده ها ستاد کل نیروهای مسلح  با ارسال نامه‌ای به مجلس اعلام کرده است  که با  اجرای این طرح مخالفت است.

بامیری اضافه کرد: مجلس  در تلاش است تا این طرح شامل متاهلینی شود که به دلایلی نتوانستند در زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی دوران مقدس سربازی  خود را به پایان برسانند و باید منتظر تصمیم گیری نهایی در این زمینه باشیم.

گفتنی‌ست پیش از این سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱   از موافقت  نمایندگان این کیمسیون با خرید  خدمت سربازی برای سربازان غایب  خبر داد و گفت: خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند. 

همچنین دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود. 

قیمت جدید خرید سربازی

محمدرضا میرتاج الدینی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی در سال آینده گفت: طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می توانند خدمت سربازی شان را خریداری کنند.

وی افزود: این شامل مشمولانی می شود که حداقل ۵ سال از غیبت آن‌ها گذشته باشد. آن ها می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند.

 با توجه به قیمت حدودی یورو در بازار ارز تهران-حدود ۳۰ هزار تومان- هزینه خرید خدمت سربازی این افراد به تومان تقریبا ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون مصوب کردند تا مشمولان سربازی که به دلیل حضور در خارج از کشور محسوب می‌شوند بتوانند سربازی خود را بخرند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه کسانی که از پیش از زمان مشمولیت‌شان در خارج از کشور بوده و چند سال است که از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می‌گذرد و در خارج به سر می‌برند به منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: بر اساس این مصوبه درآمد حاصل از خرید سربازی توسط این افراد برای حمایت از سربازان در مناطق مرزی و محروم صرف خواهد شد.

میرتاج الدینی خاطر نشان کرد: علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق با مصوبه امروز خود به وزارت نیرو اجازه دادند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آبی مناطق مرزی اوراق بفروشد.

 وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین تغییرات حوزه سربازی اظهار داشت: هر دوره در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سربازی یک اتفاقاتی افتاده است که هم اکنون ما در مقام ارزیابی بعضی از آنها را خیلی نافع موضوع سربازی نمی‌دانیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک طرف موضوع سربازی ستاد کل نیروهای مسلح است چون محل سربازی نیروهای نظامی و انتظامی است اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است؛ وقتی مجلس قانونی را مصوب کرده الان هم می‌تواند خودش اصلاح کند؛ البته ما نه در این موضوع، در همه موضوعات وقتی در مجلس طرح می‌شود تمام دستگاه‌های ذیربط دعوت شده و نظرات کارشناسی‌شان اخذ می شود.

وی با بیان این مطلب که نزدیک به ۲۵ جلسه با حضور دستگاه‌های ذیربط و همچنین ستاد کل در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شده، افزود: در حال بررسی پیشنهادات همکاران هستیم؛ چرا که موضوع، حساس و مهم بوده و وقت بیشتری از ما گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که امسال بتوان این طرح را با کمک عزیزان در ستاد کل به نقطه مشخص رسانده تا در مجلس طرح شود.

جلال زاده در خصوص جزئیات موجود در طرح مدنظر اعلام کرد: این طرح تکلیف غایبین را مشخص می‌کند و اینکه من‌ بعد چگونه باید بحث سربازی را پیگیری کرد؛ موضوع حقوق، بحث مشمولان و ایرانیان خارج از کشور نیز مطرح شده و همه این موارد در قالب یک طرح آمده است که در کمیسیون هر هفته یک جلسه پیرامون پیرامون این موضوع تشکیل می شود.

وی در خصوص اینکه این طرح چه زمانی به طور مشخص، قابلیت ارائه در مجلس را خواهد داشت گفت: انشاالله طرح در سال آینده قابلیت ارائه در صحن علنی را داشته باشد.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیگر پرسشی در این خصوص که هر از چند گاهی برخی نمایندگان در خصوص سربازی اظهار نظر کرده و در مورد خرید سربازی سخن می گویند گفت: خرید سربازی برای مشمولان سربازی اصلاً موضوعیت ندارد؛ اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از یک عددی گذشته به طور مثال فرض کنید فردی ۵۵ ساله و مشمول غائب است برای آنها «احتمالاً» این موضوع در طرح جدید مطرح می‌شود اما برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد.

 وی گفت: ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰ سال مقیم آنجا بوده و اصلاً تابعیت آن کشور را داشته اما می‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و... برای آنها بحث خرید سربازی مطرح شود؛ اما برای مشمولان جدید که هر سال دارد اعلام می‌شود خرید سربازی مطرح نیست.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: