حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

کسر 800 هزار تومان از حقوق بازنشستگان به علاوه 2 درصد سهم درمان! | تصمیم نهایی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان این بود؟

یک بازنشسته کارگری گفت: چرا تأمین اجتماعی حرفی از ۲۵درصد باقیمانده‌ی همسان‌سازی نمی‌زند؟ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را یک ماهه اضافه می‌کنند اما ما برای گرفتنِ حقوق خودمان ۶ ماه خون دل خوردیم! نمی‌دانیم کانون‌های بازنشستگی به دنبال حل مشکل بازنشستگان هستند یا نه؟

کسر 800 هزار تومان از حقوق بازنشستگان به علاوه 2 درصد سهم درمان! | تصمیم نهایی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان این بود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

ایلنا نوشت: یک بازنشسته تامین اجتماعی گفت: سی سال حق بیمه دادیم تا در دوران پیری که انواع مرض‌ها به سراغمان می‌آید، دغدغه‌ی هزینه‌ی درمان نداشته باشیم اما باز باید بخشی از حقوق ناچیزِ ماهانه‌ی خود را صرف درمان کنیم.

یکی از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به وضعیتِ بد درمانِ و ناکارآمدی بیمه‌ی تأمین اجتماعی و بیمه‌ی تکمیلی اعتراض کرد و گفت: هر ماه حدود ۸۰۰ هزار تومان به عنوان بیمه تکمیلی و دو درصدِ سهم درمان از حقوق من کسر می‌شود اما این بیمه‌ها اعتبار ندارند. 

وی گفت: پول دارو و دکتر و بیمارستان را معمولا خودمان باید پرداخت کنیم. چرا هر ماه پول زیادی بابتِ بیمه تکمیلی می‌گیرند اما زمانی که به آن نیاز داریم، باز هم برای درمان باید دست در جیبِ خودمان کنیم؟

این بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی گفت: سی سال حق بیمه دادیم تا در دوران پیری که انواع مرض‌ها به سراغمان می‌آید، دغدغه‌ی هزینه‌ی درمان نداشته باشیم اما باز باید بخشی از حقوق ناچیزِ ماهانه‌ی خود را صرف درمان کنیم. 

وی ادامه داد: ماهی یک میلیون تومان پول دارو پرداخت می‌کنیم. نه داروی خاص، بلکه داروهایی که ممکن است هر فردی در سن و سال میانسالی و پیری به آن نیاز داشته باشد. 

این بازنشسته کارگری گفت: چرا تأمین اجتماعی حرفی از ۲۵درصد باقیمانده‌ی همسان‌سازی نمی‌زند؟ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را یک ماهه اضافه می‌کنند اما ما برای گرفتنِ حقوق خودمان ۶ ماه خون دل خوردیم! نمی‌دانیم کانون‌های بازنشستگی به دنبال حل مشکل بازنشستگان هستند یا نه؟

تصمیم نهایی دولت برای بازنشستگان 

در روزهای اخیر وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تایید کرده‌اند که بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان پرداخت شده -البته از طریق واگذاری سهام- و تامین اجتماعی دیگر مشکل اعتبار و بودجه ندارد.

در چنین شرایطی، مروتی (بازنشسته کارگری) خواستار پاسخگویی مدیران سازمان تامین اجتماعی در مورد زمان اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل شد. او در این رابطه با بیان اینکه ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل را از سازمان طلبکاریم؛ می‌گوید: حالا که سهام پالایش نفت شازند به سازمان واگذار شده، سازمان می‌تواند از محل سود این سهام، اعتبار کافی برای اجرای باقیمانده متناسب‌سازی دست و پا کند؛ بنابراین انتظار داریم با شفافیت بگویند چه زمانی این مسئله روبراه می‌شود و متناسب‌سازی دقیقاً از چه ماهی کلید می‌خورد.

او ادامه می‌دهد: ادعا می‌شود که ۲۵ درصد باقیمانده آورده‌ی چندانی برای بازنشستگان ندارد اما در شرایط تورمی، همین مبلغ هم برای بازنشستگان حایز اهمیت است؛ این طلب بازنشستگان از سازمان است که باید از ابتدای سال پرداخت می‌شد اما حالا در ماه نهم هستیم و هنوز تاریخ روشنی اعلام نشده است.

به گفته این بازنشسته، اجرای باقیمانده متناسب‌سازی و افزایش مستمری ماهانه بازنشستگان، یک مزیت دیگر هم دارد؛ اگر این مزایا جزو پایه مستمری باشد، افزایش سال بعد به آن اعمال می‌شود و در درازمدت به نفع بازنشستگان خواهد بود.

مروتی تاکید می‌کند: متناسب‌سازی هر زمان اجرا شود، باید مابه‌التفاوت آن از ابتدای سال پرداخت شود؛ بنابراین ما بازنشستگان کارگری منتظر اعلام رسانه‌ای مدیران سازمان و وزارت کار هستیم؛ حالا که مدعی هستند مشکلات نقدینگی برطرف شده، جوابگوی بازنشستگان باشند و زمان دقیق اجرای باقیمانده متناسب‌سازی را اعلام کنند.

افزایش حقوق کارکنان دولت در ماه جاری؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت برای اعمال افزایش حقوق کارکنان از آذرماه به همراه پرداخت معوقات مهر و آبان قول داده است و کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری می‌کند.

مهدی عیسی زاده درباره زمان اجرای قانون افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: استدلال دولت برای اجرا نشدن قانون افزایش حقوق کارکنان در آبان ماه این بود که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات خود را ثبت نکرده‌اند حال اینکه دولت از ابتدای سال به کامل بودن سامانه مربوطه اشاره داشت.

وی ادامه داد: ما این موضوع را در کمیسیون اجتماعی پیگیری کرده و جلساتی نیز تشکیل شد؛ دولت به ما قول داده که افزایش حقوق کارکنان در آذرماه اعمال شود و معوقات مهر و آبان ماه هم پرداخت شود. امیدواریم به این قول و وعده خود عمل کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان یادآور شد که افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از آبان ماه اعمال شده است.

به زودی نقشه‌راه فراکسیون بازنشستگان تدوین خواهد شد

رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدای مطالبه گر بازنشستگان در دولت و مجلس خواهیم بود، گفت: این فراکسیون نقشه راه خود را به زودی با استمداد از روسای کانون های بازنشستگی تدوین خواهد کرد و مطالبات بازنشستگان را پیگیری می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خانه ملت، در این نشست به موضوعات تامین معیشت بازنشستگان، بهبود جایگاه و شان کانون های بازنشستگی، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تکمیل پوشش های بیمه ای به ویژه بیمه تکمیلی و ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت کمک رفاهی مندرج در قوانین سالیانه و خدمات رفاهی دستگاه های اجرایی به بازنشستگان آن دستگاه، حمایت از صندوق های بازنشستگی و احیای منزلت بازنشستگان پرداخته شد.

خواسته‌های بازنشستگان در چارچوب اجرای قوانین

مهدی عیسی زاده، رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه این فراکسیون بدون حمایت روسای کانون های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی قادر به ادامه فعالیت نیست، گفت: نقشه راه فراکسیون بازنشستگی باید تدوین شود و این نقشه در سه حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طرح ریزی خواهد شد که در این مسیر از همفکری روسای کانون ها بهره مند خواهیم شد.

رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی با بیان اینکه در جامعه بازنشستگان مطالباتی از جنس های مختلف  وجود دارد، افزود: لازم است در فراکسیون بازنشستگان سه کمیته «لشگری، کشوری و تامین اجتماعی» تشکیل شود.

وی اضافه کرد: از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز انتظار داریم آئین نامه اجرایی سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را هرچه سریع تر تدوین کند.

او گفت: عمده خواسته‌های بازنشستگان در چارچوب اجرای قانون و بیشتر در حوزه تأمین معیشت، خدمات درمانی و رفاهیات است. بازنشستگان گنجینه‌هایی هستند که باید از آنان به عنوان اتاق فکر در دستگاه‌ها استفاده شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: از همه توان خود برای تحقق و اجرای قوانین بر زمین مانده استفاده خواهیم کرد.

ضرورت اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور

علی اکبر بسطامی، نایب رئیس فراکسیون بازنشستگان، نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور، گفت: بودجه کشور بر مبنای کار کارشناسی تدوین نمی شود بلکه مبنای آن چانه زنی است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات بازنشستگان که امروز در جلسه مطرح شد اکثرا در قانون دیده شده ولی به دلیل ساختار نادرست بودجه این قوانین به درستی اجرا نشده است.

بسطامی تاکید کرد: لازم است برای اصلاح ساختار بودجه موارد مدنظر جامعه بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده دیده شود تا پس از اینکه مجلس و نمایندگان پیشنهادی را در این خصوص در این حوزه ها ارائه کردند با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی و تامین نشدن بار مالی مواجه نشویم.

گفتنی است نخستین جلسه فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی در عصر روز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ به ریاست مهدی عیسی زاده و با حضور معاون و مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری و تعدادی از رؤسای کانون های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی سراسر کشور در سالن کمیسیون تلفیق  مجلس شورای اسلامی تشکیل و دربارۀ مهم ترین مشکلات حقوقی و درمانی و معیشتی بازنشستگان بحث و گفتگو شد.

لازم به ذکر است که مهدی عیسی زاده (رئیس کمیسیون اجتماعی و فراکسیون)، علی اکبر بسطامی (نائب اول فراکسیون)، روح اله حضرت پور (دبیر اول)، خلیل بهروزی (دبیر دوم) و مجید انصاری (سخنگوی فراکسیون) اعضای این فراکسیون هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید