پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت رسمی مرغ و تخم مرغ در یک پیش بینی عجیب. نرخ در دو فصل گذشته با نوسانات زیادی رو به رو بوده .قیمت رسمی مرغ دو نرخی است . قیمت رسمی مرغ در بازار با دو نرخ دولتی و آزاد پخش می شود . قیمت رسمی مرغ با توجه به منجمد و غیر منجمد بودن متفاوت است . قیمت رسمی مرغ را با ما دنبال کنید.

یک پیش بینی عجیب از آینده مرغ و تخم مرغ

درحالی دولت حذف دلار۴۲۰۰ کالاهای اساسی را از سال گذشته کلید زد و ارز دولتی حدود ۲۰کالا را هم حذف کرد، که الان بحث حذف ارز دولتی نهاده‌های دام مطرح است که تاثیر مستقیم در قیمت مرغ، گوشت و تخم‌مرغ دارد.نظر فعالان مرغ و تخم‌مرغ را در این باره جویا شدیم.

موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برخی کالاهای اساسی که این روزها زیاد درباره آن شنیده ایم، هر چند در ظاهر از سوی کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح است، ولی از سال گذشته توسط دولت کلید خورد و پیگیری شد، به گونه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته به بیش از ۲۵ قلم کالا اختصاص می‌یافت که دولت به صورت چراغ خاموش تا الان ارز ۴۲۰۰ حدود ۲۰ قلم کالای اساسی را حذف کرده است و درحال‌حاضر حدود ۵ الی ۶ قلم کالا این ارز یارانه‌ای را دریافت می‌کنند.

حذف ارز روغن

شواهد امر هم نشان می‌دهد که دولت درحال‌حاضر به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ برای واردات برخی اقلام دیگر از جمله روغن هم هست.

​یکی از اقلامی که طی امسال دولت در مقطعی با توقف اختصاص ارز یارانه‌ای به آن کالا چراغ خاموش حذف ارز ۴۲۰۰ این کالا را عملی کرده است، مرغ و تخم‌مرغ بود که قیمت مرغ در آن مقطع به حدود ۴۰ هزار تومان و تخم‌مرغ به شانه‌ای حدود ۵۰ هزار تومان رسید.

​حال که بحث حذف ارز یارانه‌ای این چند قلم کالا از جمله نهاده‌های دامی مطرح است، سراغ برخی مسئولان تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوط به مرغ و تخم‌مرغ رفتیم تا نظر آنها را درباره حذف ارز ۴۲۰۰ و تاثیراتی که می‌تواند بر بازار این محصولات داشته باشد، جویا شویم.

مردم مرغ گران‌تر را هم می‌توانند بخرند

پرویز فروغی دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور در این باره اظهار کرد: درحال‌حاضر واردات نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام ما ولی به کام عده‌ای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که ارز دولتی برداشته شود تکلیف تولید‌کنندگان مشخص می‌شود افزود: اگر نهاده‌ها به هر قیمت وارد شود، قیمت مرغ نیز بر اساس آن تعیین خواهد شد و بحث‌های ما با سازمان حمایت برای تعیین قیمت مرغ تمام می‌شود.

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور ادامه داد: البته این شرایط باعث کمبود نقدینگی مرغداران خواهد شد و لازم است که بانک‌ها و دولت به مرغداران برای افزایش و تامین نقدینگی کمک کنند.

وی تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران، تصمیم درستی است که باید بسیار زودتر از این اجرا می‌شد.

فروغی درباره اینکه این تصمیم ممکن است به کاهش قدرت خرید مردم منجر شود گفت: مردم چطور گوشت بیش از ۱۰۰ هزار تومان را می‌خرند مرغ را نیز می‌توانند بخرند.

وی اظهارکرد: در ابتدا ممکن است بازار به افزایش قیمت مرغ واکنش نشان دهد و میزان مصرف آن در میان مردم کاهش یابد اما به هر حال باید پروتیئن مورد نیاز مردم تامین گردد.

فروغی گفت: حذف ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی ممکن است باعث کاهش فروش مرغداران شود اما با توجه به اینکه این نرخ ارز عملا به شکل درستی به‌دست مرغداران نمی‌رسید حذف آن قابل قبول است.

وی اظهارکرد: نهاده‌های وارداتی با ارز دولتی دست دلالان قرار دارد و سود آن را این دسته سوء استفاده‌کنندگان می‌برند اما به نام صنعت مرغ تمام می‌شود.

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور در واکنش به اینکه با ارز ۱۷۵۰۰ تومانی قیمت یک کیلوگرم مرغ چقدر خواهد شد، گفت: هنوز این رقم محاسبه نشده است؛ اما باید توجه داشت که درحال‌حاضر نیز تنها بخشی از نهاده‌های دامی با ارز دولتی تامین می‌شود و مابقی هزینه‌های تولید به صورت آزاد تامین می‌شود.

قیمت دان مرغ با حذف ارز دولتی ۳ برابر می‌شود

برخلاف آقای فروغی که مخالفت چندانی با حذف ارز ۴۲۰۰ نداشت، کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نظر دیگری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ نهاده‌های دامی دارد و می‌گوید: حذف دلار ۴۲۰۰ تاثیرات عمیقی خواهد داشت و قیمت دان سه برابر یعنی ۹ هزار تومان خواهد شد.

وی افزود: دان یا خوراک دام آماده شامل کنجاله سویا، ذرت و مواد دیگری است که در جیره مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه مرغداران سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد/کف قیمت مرغ ۳۶ هزار تومان می‌شود

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران ادامه داد: قیمت خوراک طیور با در نظر گرفتن نهاده دولتی ۴۴۰۰ تومان می‌شود که در صورت آزاد شدن نرخ ارز حدود ۹ هزار تومان می‌شود که درپی این افزایش قیمت، نرخ سایر محصولات نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: حذف ارز دولتی واردات نهاده دام حدود ۲۰۶ هزار میلیارد ریال هزینه اضافه در سال به صنعت مرغ گوشتی کشور تحمیل می‌کند که باید جبران شود.

کمالی افزود: ارز ۱۷۵۰۰ تومانی به معنی برداشته شدن نرخ ارز نیست بلکه دولت در واقع محل تزریق یارانه‌ها را تغییر می‌دهد و حال می‌شود آن را به تولید‌کننده و مصرف‌کننده تزریق کرد، در غیر این صورت دچار تنش شدیدی می‌شویم که بسیاری از مرغداران را از چرخه تولید خارج خواهد کرد.

وی افزود: در این شرایط مرغداران نقدینگی نخواهد داشت و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت زیرا قیمت هر کیلوگرم مرغ حداقل ۳۶ هزار تومان می‌شود.

یارانه حذف دلار ۴۲۰۰ را باید به مرغداران و مصرف‌ مرغ اختصاص دهند

کمالی اظهارکرد: اگر پولی ناشی از برداشته شدن ارز دولتی در اختیار دولت قرار می‌گیرد باید آن را به صندوق حمایت از طیور وارد کند تا مرغداران برای تولید از آن استفاده کنند و به مردم نیز کالابرگ دهند تا بتوانند مرغ بخرند.

وی افزود: در غیر این صورت مصرف مرغ در کشور ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت؛ مردم قدرت خرید گوشت قرمز ۱۸۰ هزار تومانی ندارند و به سمت مرغ آمده‌اند و با این کار امکان خرید مرغ را نیز نخواهند داشت.

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران ادامه داد: همچنین لازم است که مالیات و عوارض واردات نهاده‌های دامی برداشته شود تا جهش قیمت شدیدی در قیمت نهاده‌های دامی ایجاد نشود.

وی در واکنش به اینکه مرغداران از گذشته می‌گفتند که نهاده با قیمت ۴۲۰۰ تومانی به دستشان نمی‌رسد بنابراین آزادسازی نرخ ارز نیز نباید تاثیری بر روی هزینه‌های تولید آنها داشته باشدگفت: در ۹ ماه ابتدای سال، ۳۰ درصد نهاده به قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار گرفت و بقیه را آزاد خریداری کردند و جهش قیمتی که با آزادسازی ارز خواهیم داشت چند برابری نیست زیرا یک تا دو پله این آزاد‌سازی را امسال طی کردیم.

سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار اظهار کرد: وقتی می‌گویند که قیمت با ۱۷۵۰۰ تومان تک نرخی شود به معنی آن است که دوباره نرخ دولتی برای ارز در نظر گرفته شده و دوباره چند نرخی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که نرخ ارز دولتی حتی ۱۰۰ تومان نیز با بازار آزاد تفاوت داشته باشد به معنی ایجاد رانت برای برخی افراد است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ادامه داد: بارها به مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از طرف کانون نامه زده شده که با وجود آنکه حذف ارز دولتی به صنعت طیور کشور لطمه وارد می‌کند اما موافق آزاد شدن ارز هستیم.

وی تصریح کرد: حذف ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی میزان نقدینگی تولید‌کنندگان را کاهش می‌دهد اما با این وجود معتقدیم که نرخ نهاده‌ها باید آزاد شود و نرخ دولتی و حتی نیمایی به آن اختصاص نیابد.

طلاکش در واکنش به اینکه، افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت تمام شده تخم‌مرغ، مصرف آن را کاهش می‌دهد و این موضوع به ضرر خود تولید‌کننده نیز هست؛ اظهارکرد: من نیز نگران کاهش مصرف تخم‌مرغ با گرانی آن بودم اما با گرانی اخیر این محصول در بازار، مشاهده شد که مصرف تخم‌مرغ با قیمت شانه‌ای ۵۰ هزار تومان نیز کاهش نیافت زیرا مردم چیزی ارزان تر از تخم‌مرغ برای خرید پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: وقتی همه چیز گران می‌شود مرغ و تخم‌مرغ نیز به نسبت گران خواهد شد و مردم نیز خود را با افزایش قیمت این محصولات تطبیق خواهند داد.

این مقام صنفی گفت: دولت برای ۵ دهک اول ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است که بابت همین یارانه تولید مرغ و تخم‌مرغ است.

وی تاکید کرد: در صورتی که قیمت ارز ۱۷۵۰۰ تومان باشد قیمت هرشانه تخم‌مرغ برای مردم حدود ۵۳ هزار تومان خواهد شد که هم اینک نیز با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده ها، قیمت تخم‌مرغ همان عدد است.

شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران نیز به احتمال تغییر ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در سال آینده واکنش نشان داد و گفت: در صورتی که قرار است نرخ ارز مرجع از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش یابد، بهتر است که به یک باره نرخ ارز کالاهای مختلف آزاد شود تا دیگر رانتی برای برخی واردکنندگان باقی نماند، هر چند که این امر ممکن است خساراتی به بخش تولید وارد کند.

وی گفت: لازم است که تصمیم گیری‌ها به بخش تولید و تعاونی‌های کشاورزی برگردد همچنین از فعالیت افراد غیرمسئول در نهادهای تاثیرگذار دولتی جلوگیری به عمل آید.

 

 

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: