پایگاه خبری خانه فوتبال:

به دنبال کاهشی شدن نرخ دلار و یورو در بازار، قیمت خودرو نیز در بازار رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تعداد فروشندگان خودرو در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید است، اما در مجموع معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، در عین حال وضعیت بازار خودرو طوری است که قیمت‌ها چندان باثبات نیستند و به عنوان مثال برای خودرویی مانند پراید قیمت بین ۱۲۵ تا ۱۱۷ میلیون تومان اقیمت خودروعلام می‌شود

افت خودرو در بازار امروز به‌طور میانگین، ۱۰میلیون تومانی بود و گفته شد که حتی پراید ۱۱۷میلیونی هم خریدار ندارد!

در پی کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شد به طوری که قیمت خودروهای داخلی هفت تا ۱۰ میلیون تومان پایین آمد. در عین حال قیمت خودروهای خارجی نیز به طور متوسط حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت.

همزمان با سقوط قیمتها، خودروسازان داخلی به فروش فوق العاده ادامه داده و آنطور که معاون وزیر صنعت گفته، تا پایان سال، ۱۵۳ هزار خودروی داخلی تولید و عرضه می‌شود.

این شتاب در کاهش قیمتها که بازار خودرو را در رکود قرار داده، در بازار سکه هم تاثیر مستقیم داشته و آنها که با حباب بالا سکه خریده‌اند را رنجیده خاطر کرده است؛ چراکه خبر شوکه کننده امروز این بود: سکه بیش از یک میلیون تومان ارزان شد.

بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه امروز (۲۹ مهر۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزتومان است.

نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به آخرین معاملات دیروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت سکه

اما ریشه اصلی کاهش قیمت خودرو و سکه پس از هفته‌ها تورم قیمت، ریزش بزرگ در بازار ارز بود. به‌طوری که دلار به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت.

هم‌اکنون قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش شدید نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۹۸۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان درج شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۴ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگاران خبر فوری از صرافی‌های سطح شهر حاکیست بسیاری از صاحبان دلار در میدان فردوسی تهران برای فروش دلارهای خود هجوم آورده‌اند.

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا درباره دلایل شوک امروز کاهش قیمت به بازار، گفت: افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار و برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی، دو دلیل عمده ریزش قیمت طلا و سکه است.

به گفته او  یکی از اتفاقات بی‌سابقه در این بازار، تاثیر کاهش قیمت طلا بر افت نرخ ارز بود. طوری که در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران، قیمت سکه امامی به ۱۴میلیون و ۶۲۰هزار و سکه طرح قدیم به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان سقوط کرد. قیمت نیم سکه نیز در بازار امروز ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان، ربع سکه پنج میلیون و ۴۰۰هزار سکه یک گرمی دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. همچنین هر مثقال طلا در بازار امروز پنج میلیون و ۴۸۲هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۹۳هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت دلار

افزون بر دلایل اقتصادی، به‌نظر می‌رسد دلایل سیاسی هم در ریزش قیمتها بی تاثیر نبوده است. اعلام پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران که نشان دهنده زنده بودن برجام است، در کنار سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق که منتهی به تزریق ارز به بازار شد، از عوامل کاهش شدید قیمت دلار است.

پیش‌بینی کارشناسان این است که اگر روند صعودی محبوبیت جو بایدن در انتخابات ادامه یابد و زمینه برای آزادسازی ۱۵۰میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران که ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، فراهم شود، کاهش قیمتها همچنان ادامه خواهد داشت.

 

منبع: خبر فوری

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: