پایگاه خبری خانه فوتبال:

اخیرا شاهد این هستیم که بازار فروش روغن نباتی بسیار راکد بوده و دلیل آن هم عدم عرضه این محصول توسط فروشندگان در بازارهای مختلف است.

در همین رابطه به سراغ چندین فروشنده اقلام خوراکی که به صورت عمده در بازار فعالیت می‌کنند رفته و درخصوص علت عدم عرضه روغن نباتی و جامد با آن‌ها به گپ و گفت پرداختم.

حاج علی یکی از عمده فروش‌های قدیمی محصولات غذایی در بازار که حدود ۵۰ سال به انجام این کار مشغول است در پاسخ به علت کمبود روغن نباتی در بازار، گفت: این روزها روغن نباتی مثل طلا شده و هرکسی نمی‌تواند این محصول رو با قیمت مناسب خریداری و در فروشگاه به مشتریان عرضه کند.

این حاجی بازاری با سابقه ادامه داد: در چند سال گذشته به راحتی می توانستیم روغن جامد را از کارخانه های تولیدی با قیمت کمتر و مصوب در بازار خریداری کنیم و در ادامه آنها را با نرخی که اتحادیه به ما اعلام می‌کرد به دست مردم برسانیم، اما این روزها شاهد کم کاری تولید کنندگان روغن نباتی در کارخانه ها هستیم؛ چرا که آنها دیگر محصول خود را به صورت مستقیم به فروشندگان عمده اقلام در بازار عرضه نمی کنند و ما مجبور هستیم روغن نباتی را از طریق واسطه ها خریداری کرده و به اجبار با قیمت بیشتر به مردم بفروشیم.

یکی دیگر از بازاریان که در حال حاضر در حوزه عرضه اقلام مصرفی به صورت عمده در بازار فعال است، در خصوص علت کمبود روغن نباتی در بازار گفت: وجود دلال ها در این حوزه باعث شده تا دیگر نتوانیم به راحتی روغن‌نباتی را به صورت مستقیم از کارخانه ها دریافت کنیم دلال‌ها این محصول را از کارخانه ها به صورت عمده و با قیمت کمتر خریداری و سپس همان محصول را با قیمت بیشتر به فروشندگان حاضر در بازار می فروشند.

این فرد ادامه داد: ما هم پس از خریداری روغن‌نباتی از طریق واسطه ها این محصول را به ناچار با قیمت بیشتر از عرف بازار به تقاضا کنندگان عرضه می‌کنیم.

رقابت افزایش قیمت روغن جامد با دلار/ توزیع حلب‌های روغن توسط واسطه‌ها در بازار

روغن نباتی

یکی دیگر از بازاریان نیز بهانه همیشگی و دم دستی افزایش قیمت دلار را بر سر زبان آورد و گفت: با افزایش قیمت دلار، نرخ روغن نباتی هم بالا رفته و باعث شده تا دیگر برای عرضه این محصول به سراغ کارخانه‌های تولید کننده روغن نباتی نرویم؛ چرا که خرید روغن نباتی برای ما فقط ضرر و زیان را به همراه دارد و روغن ها بر روی دستمان می ماند و با این قیمت ها کسی حاضر به خریدن آن‌ها نیست.

با توجه به اظهارات کسبه حاضر در بازار، به این نکته می رسیم که وجود واسطه ها و فعالیت آنها در بازار باعث شده تا عرضه روغن نباتی با قیمت مصوب در فروشگاه ها کاهش پیدا کند، از طرفی فعالیت این افراد سبب افزایش کاذب قیمت محصول روغن نباتی شده چرا که در حال حاضر قیمت یک حلب روغن نباتی چیزی حدود یک میلیون ریال برای خریدار آب می خورد.

با توجه به وضعیت معیشتی اقشار جامعه که درصد قابل توجهی از آنها افراد با درآمد متوسط هستند و از سوی دیگر نیاز آنها برای استفاده از روغن نباتی باعث شده تا زیر بار فشار خرید این محصول کمر خم کنند و در این بین برخی ها نیز از خریدن روغن نباتی صرف نظر کنند.

چندی پیش بنا به گفته مسئولان نظارتی در بازار، انبارهای احتکار روغن نباتی آن هم به تعداد قابل توجهی کشف شدند و به گفته آنها اقلام مکشوفه پس از ثبت و ضبطشان با قیمت مصوب در بازار عرضه خواهد شد؛ اما با وجود گذشت چندین روز از کشف و شناسایی انبارهای احتکار روغن نباتی شاهد این هستیم که این محصول در بازار های مختلف به راحتی در دسترس متقاضیان قرار نمی‌گیرد.

نقش کمرنگ سازمان های نظارتی بر بازار در این بین باعث شده تا هر کسی به خود اجازه دهد با مایحتاج سفره های مردم بازی کرده و سبب ایجاد التهاب در بازار شوند، سوال اصلی این است که روغن های نباتی و جامد که توسط مسئولان و بازرسان سازمان های نظارتی بر بازار از انبارهای احتکاری کشف شدند، اکنون کجاست و چه بلایی بر سر آن ها آمده است؟

بدیهی است که پس از توزیع اقلام مکشوفه احتکاری باید عرضه این محصول به حالت عادی و با نرخ مصوب برگردد، اما شاهد این هستیم که همچنان فروش روغن نباتی با مشکل مواجهه است و ارقامی که بر روی این محصول حک شده گواه وقوع تخلف گرانفروشی در بازار را می‌دهد؛ لذا می طلبد که مدیران سازمان های نظارتی بر بازار به خود تکانی داده و از پشت میز به میدان بیایند و برای حل مشکل و معیشت مردم در بازارهای مختلف حرکتی انجام دهند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: