تحلیلگر و نویسنده مشهور جهان عرب توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا را «اوج خیانت» خواند.

عطوان: کجای حذف آرمان فلسطین «روز تاریخی» است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر و نویسنده مشهور جهان عرب با اشاره به اینکه توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا، اوج خیانت است، نوشت که تمامی توافقات و معاهدات قبلی امضاشده با مصر، اردن و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز اینگونه بوده و تمامی توافقات آتی که «دونالد ترامپ» و «جرد کوشنر» داماد او وعده‌ داده‌اند، اینگونه خواهد بود.

عطوان نوشت: اینکه برخی‌ها برای این توافق هلهله و شادی کرده و سعی می‌کنند آن را توجیه کنند و می‌گویند که این توافق «تاریخی» و آغازگر عصر جدید برای جهان عرب است، واقعا دردناک است، آیا فروش فلسطین در راستای اجرای معامله قرن، چشم‌پوشی از قدس و مسجدالاقصی و زیرپا گذاشتن تمامی اصول عربی و اسلامی، روز تاریخی است؟ آیا اسرائیل رهبر سُنی عرب خود را به بهانه مقابله با ایران تاج‌گذاری می‌کند، آغاز دوره جدیدی است؟ آیا این یک گام اصلی در مسیر صلح عادلانه است؟ کدام صلح عادلانه آن هم در توافقی که اسمی از قدس، دولت فلسطین یا طرح عربی در آن نیامده است؟ لطفا اگر برای احساسات ما احترام قائل نیستند، به شعور ما توهین نکنید.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، عطوان نوشت: بله این توافق اماراتی-اسرائیلی به یک صلح دائمی برای آرمان فلسطین منتهی خواهد شد و آن حذف نهایی آرمان فلسطین است و شاید نتانیاهو بهترین تعبیر را برای این موضوع داشت که گفت «آن‌ها روابطشان را با ما عادی می‌کنند چرا که ما قوی هستیم و آن‌ها ضعیف»، اما نتانیاهو از اعرابی حرف می‌زند که روابطشان را با او عادی‌ کرده یا در آینده عادی خواهند کرد نه اعرابی که در مقابل او مقاومت کرده و در حین سخنرانی انتخاباتی خود شلیک موشک‌ها از نوار غزه که همچون بارانی بر سر او و شهرک‌نشینان در شهر اسدود می‌بارید و باعث شد که او همانند موشی برای نجات جان خود فرار کرده و دنبال سوراخی برای پناه گرفتن باشد.

این نویسنده جهان عرب در ادامه نوشت که برخی‌ها مالیات و پاداشی به واشنگتن و ترامپ به صورت نقدی یا خرید سلاح در ازای دریافت حمایت پرداخت می‌کنند و اکنون همین افراد به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به رژیم صهیونیستی نیز این مالیات و پاداش را از منظر ترس و وحشت و با هدف فراهم کردن حمایت در برابر خطر ادعایی، پرداخت خواهند کرد.

عطوان می‌افزاید: ما می‌دانیم که نتانیاهو و ترامپ بحران‌زده برنده این توافق هستند هر چند موقتی باشد، اما دستآورد دولت امارات از امضای این توافق چیست؟ اماراتی که یک کشور غنی نفتی است که قراردادهای دفاعی مشترک با فرانسه، آمریکا و انگلیس امضا کرده و چندین پایگاه نظامی در خاک آن وجود دارد و یک هفته پیش نیز وزیر خارجه آن با همتای ایرانی در فضایی صمیمانه و در راستای بهبود روابط دو کشور دیدار کرد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به اینکه توافقنامه‌های صلح عموما پس از جنگ یا تنش با دشمنان امضا می‌شود، این سوال را مطرح کرد که آیا امارات در وضعیت جنگ با اسرائیل بوده یا وارد جنگی با آن شده که ما خبر نداشتیم؟

وی همچنین با اشاره به امضای معاهدات صلح بین مصر، اردن و سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی نوشت که اگر چه بهره اقتصادی، نظامی و تکنولوژیکی عاید آن‌ها شد اما این سه طرف در اوج نابسامانی هستند، اسرائیل به مصر پاداش حمایت از سد النهضه و حمایت نظامی را داد اما برای الحاق دره اردن و سرقت آب‌ها و اراضی زراعی آن آماده می‌شود و وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ترویج عادی‌سازی روابط با این رژیم را می‌کرد و سابقه هماهنگی امنیتی با آن را دارد، وضعیتی به مراتب دشوارتر است.

عطوان همچنین نوشت که از «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات تشکر می‌کنیم که به اما اطمینان داد سفارت امارات هرگز در قدس اشغالی نخواهد بود بلکه در تل‌آویو و ابودیس خواهد بود و به گمان او این یک «موضع ملی» است.

وی افزود: اکنون پی به دلایلی که باعث ویرانی عراق، لیبی، یمن و سوریه و گرسنگی ملت فلسطین، خیانت به سازمان آزادی بخش فلسطین و مسموم کردن رهبر و بنیانگذار این سازمان که می‌خواست با شعله‌ور کردن آتش مقاومت به اشتباهات اوسلو بیاندیشد، پی بردیم.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در پایان نوشت که از همین شکست لبنان در سال ۱۹۸۲ مقاومت اسلامی پدید آمد و پس از شکست ژوئن ۱۹۶۷ بود که مقاومت فلسطین شکل گرفت و از قلب توطئه کمپ‌دیوید دوم در سال ۲۰۰۰ بود که دومین انتفاضه مسلح فلسطین آغاز شد، این امت دارای عقیده پایدار و استوار هستند و در آینده نیز حتما به پا می‌خیزد.