معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای پایان پایبندی ایران به پروتکل الحاقی، راهکاری در خصوص برجام پیدا شود.

مسکو نگران ضرب‌الاجل ایران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) ابراز امیدواری کرد که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل 21 فوریه (سوم اسفندماه) ایران برای پایان پایبندی به پروتکل الحاقی، مصالحه‌ای در خصوص برجام حاصل شود.

وی در یک کنفرانس خبری با اشاره به این ضرب‌الاجل تصریح کرد: «با توجه به قانونی که به تصویب ایران درآمده است و با در نظر گرفتن (ضر‌ب‌الاجل) ۲۱ فوریه، زمان زیادی نداریم تا ایران گام بعدی را در جهت کاهش تعهدات (برجامی) خود که به صورت داوطلبانه پذیرفته بود، بردارد. بهتر است مصالحه‌ای را پیدا کنیم که به جلوگیری از تنش‌های بیشتر قبل از آن ضرب‌الاجل کمک کند».

این مقام روس سپس ادامه داد که اولویت بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی در این خصوص توضیح داد: «احتمالاً انجام یکباره این کار غیرممکن است اما به تعویق انداختن این اقدام اشتباه است. ما به وضوح این مسئله را به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم».

ریابکوف در خصوص بحث‌هایی درباره طرفی که باید گام اول را بردارد، توضیح داد که به منظور جلوگیری از بحث‌ها درباره طرفی که می‌بایست گام اول را بردارد، منطقی است تا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد که طبق آن واشنگتن و تهران به طور همزمان اقداماتی را انجام دهند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» از ایران درخواست کرد که علیرغم فشارهای ایالات متحده آمریکا و شرایطی که ایران را وادار به کاهش تعهدات برجامی کرده است، از خود خویشتنداری نشان دهد.

وی در این زمینه گفت: «ما منطق اقدامات آنها و دلایلی که ایران را تحریک (به کاهش تعهدات برجامی) کرده را درک می‌کنیم. باوجود این، ضروری است که خویشتنداری پیشه کرد و یک رویکرد مسئولانه را در پیش گرفت».

روز گذشته (چهارشنبه)، خبرنگار وال‌استریت ژورنال مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه داده که طی آن مدعی شده ایران تجهیزات جدیدی را به تاسیسات هسته‌ای اصفهان وارد کرده و تولید اورانیوم فلزی را از روز ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز کرده است. ماده‌ای که تولید شده فلز اورانیوم طبیعی بوده که ایران گفته از آن برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند.

ریابکوف سپس در این خصوص تصریح کرد که اقدامات تهران نشان می‌دهد که آنها «مصمم هستند که وضعیت کنونی را تحمل نکنند».

روز گذشته (چهارشنبه)، «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی‌جی‌ان‌تی» چین در خصوص ضرب‌الاجل ایران برای توقف پایبندی به پروتکل الحاقی گفت که اگر تا سوم اسفند تحریم‌ها برداشته نشود، چاره‌ای جز توقف اجرای پروتکل الحاقی نداریم.

وی در این خصوص تأکید کرد: «اگر قبل از این تاریخ (سوم اسفندماه) اتفاقی نیفتد و تحریم‌ها قبل از آن تاریخ برداشته نشود، ما چاره‌ای جز اجرای تصمیمات دولت خود نداریم و بنابراین اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف خواهیم کرد و این به مفهوم آن است که میزان بازرسی‌ها و شمار بازرسان (آژانس) در ایران کاهش خواهد یافت. ما همچنان در «ان پی تی» خواهیم بود و همچنان توافقات پادمانی خود را با آژانس خواهیم داشت و همچنان به ان پی تی و توافقات متعهد باقی خواهیم ماند و بازرسان بر اساس این دو ابزار همچنان می‌توانند به کار خود در ایران ادامه دهند اما نه به اندازه‌ای که پروتکل الحاقی به آنها اجازه می‌دهد.»

علیرغم آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است اما مقام‌های دولت وی بارها برای بازگشت به این توافق برای ایران شرط‌گذاری کرده و بازگشت خود را به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی منوط کرده‌اند.

با اینحال، مقام‌های ایران تصریح کرده‌اند که آمریکا با خروج از برجام، این توافق بین‌المللی را نقض کرده و این آمریکا است که باید گام اول را برداشته و تمامی تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را لغو کند.