حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

واریز یک ماه فوق العاده ویژه برای این مستمری بگیران | واریز یک حقوق اضافه برای بازنشستگان

رئیس کمیته امداد از واریز یک ماه مستمری فوق‌العاده به حساب این خانوارها خبر داد.

واریز یک ماه فوق العاده ویژه برای این مستمری بگیران | واریز یک حقوق اضافه برای بازنشستگان
کدخبر : 13952
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان اعلام شد.علی اکبر عیوضی گفت: درحال‌حاضر، دو ماه دیگر از معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده که در دو ماه آینده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در ارتباط با وضعیت مستمری و مطالبات  حقوق بازنشستگان کارگری گفت:   حقوق بازنشستگان در دی بازنشستگان کارگری به همراه یک ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح پرداخت شد. درحال‌حاضر، دو ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده که در دو ماه آینده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.

حقوق بازنشستگان

با آغاز ماه رجب، رئیس کمیته امداد از واریز یک ماه مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان زلزله‌زده در استان آذربایجان غربی خبر داد.

سیدمرتضی بختیاری؛ رئیس کمیته امداد اظهار کرد: در پی وقوع زمین‌لرزه 5,4 ریشتری در استان آذربایجان شرقی، یک ماه مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان آسیب‌دیده از زلزله واریز شد.

وی با بیان اینکه این مبلغ، معادل یک ماه مستمری ماهانه بر حسب تعداد اعضای خانوار است، ادامه داد: مستمری فوق‌العاده به عنوان کمک معیشت به حساب سرپرستان خانوار در مناطق زلزله‌زده واریز شد.

مبلغ مستمری فوق‌العاده برای خانوار تک نفره 550 هزار تومان، خانوار 2 نفره به 780 هزار تومان، خانوار سه نفره یک میلیون و 90 هزار تومان، خانوار چهار نفره یک میلیون و 400 هزار تومان و برای خانوار پنج نفره و بالاتر یک میلیون و 720 هزار تومان پرداخت شده است.

حقوق بازنشستگان

در لایحه‌ی بودجه‌ی سال بعد، مزایای مزدی بازنشستگان زیرمجموعه‌ی دولت افزایش یافته است.

در بند ۳ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره دارد از افزایش حق عائله مندی و اولاد سخن به میان آمده و اینگونه قید شده است که «امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد.»

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: بایستی حق عائله‌مندی و حق اولاد برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش یابد؛ دولت در لایحه بودجه، حقوق بازنشستگان زیرمجموعه‌های خود را بیست درصد افزایش داده در عین حال، افزایش مزایای مزدی نیز شامل حال این بازنشستگان می‌شود اما برای کارگران بازنشسته این مزایا به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار هم افزایش نمی‌یابد!

به گفته‌ی این بازنشسته، مستمری‌بگیران کارگری انتظار دارند در سال آینده مزایای مزدی آن‌ها همپای افزایش پایه مستمری و حتی بیشتر از آن افزایش یابد؛ حق عائله‌مندی بازنشستگان کارگری خیلی ناچیز است.

او در پایان می‌گوید: ما بازنشستگان تامین اجتماعی از تمام این مزایا و افزایشات محرومیم ولی وقتی پایان سال می‌رسد می‌گویند عیدی شما را دولت تعیین می‌کند و باید اندازه‌ی بازنشستگان دولت عیدی بگیرید! همچین چیزی اصلاً عادلانه نیست!

او در ارتباط با عیدی پایان سال بازنشستگان کارگری گفت: در ارتباط با عیدی، هنوز مبلغ و زمان پرداخت آن مشخص نشده؛ بایستی مبلغ آن تعیین و با تامین اعتبار در ماه‌های آینده به حساب بازنشستگان کارگری واریز شود.

مسئله بعدی باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل است که به گفته عیوضی، توسط کانون عالی در حال پیگیری است.

او می‌گوید: جلسات متعددی با مدیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شده و هنوز ادامه دارد؛ تلاش فعالان صنفی بازنشستگان بر این است که باقیمانده متناسب‌سازی تا قبل از پایان سال محقق شود؛ بازنشستگان انتظار دارند با تامین اعتبار، مطالبات باقیمانده متناسب‌سازی را قبل از پایان امسال دریافت کنند.

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه