بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

وام بلاعوض برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | کمک هزینه ویژه تأمین‌ اجتماعی به این گروه از بیمه شدگان

پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا به عبارتی دیگر کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

 وام بلاعوض برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | کمک هزینه ویژه تأمین‌ اجتماعی به این گروه از بیمه شدگان
کدخبر : 13953
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود. 

بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم به افراد مشمول واجد شرایط، یکی از تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا به عبارتی دیگر کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است، اما برخی هنوز نمی‌دانند این کمک‌هزینه به چه کسانی پرداخت می‌شود و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

هدف از پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک هزینه مراسم ترحیم، جبران بخشی از هزینه‌هایی است که بازماندگان افراد مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به دنبال فوت آنان متحمل شده‌اند. کمک هزینه مراسم ترحیم، رقم مقطوعی است که در صورت فوت همسر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی به فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر؛ و در صورت فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی، به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

مهدی شکوری (مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی)، برقرار بودن ارتباط بیمه‌ای با سازمان تأمین‌اجتماعی تا زمان فوت را شرط اصلی پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم اعلام می‌کند و در مورد مشمولان دریافت این کمک‌هزینه می‌گوید: مشمولان دریافت این کمک‌هزینه، بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، توافقی، رانندگان، کارگران ساختمانی، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و قالیبافان بیمه‌شده هستند.

وی در مورد مبلغ ریالی کمک هزینه مراسم ترحیم نیز می‌گوید: تا سال 86 رقم این کمک هزینه در شهرهای مختلف براساس جمعیت هر شهر، مبالغ متفاوتی بود اما از سال 86 به بعد، مبلغ پرداختی به یک ماه حداقل حقوق زمان فوت برمبنای مصوبه شورای عالی کار اصلاح شده و در تمامی شهرها به‌صورت یکسان پرداخت می‌شود.

شکوری همچنین می‌افزاید: در 9 ماهه نخست سال جاری، مجموعاً 167 میلیارد تومان در قالب کمک هزینه مراسم ترحیم به 46 هزار و 444 نفر از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی یا بازماندگان واجد شرایط آنان پرداخت شده و این در حالی است که در سال 1400 در مجموع به 81 هزار نفر متقاضی واجد شرایط 202 میلیارد تومان پرداخت شده بود.

به گفته شکوری، غیرحضوری شدن فرایند اداری درخواست و دریافت کمک هزینه مراسم ترحیم، تعداد متقاضیان دریافت آن را افزایش داده است؛ چون افراد به‌راحتی می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی درخواست بدهند و بدون نیاز به مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی، در کمترین زمان آن را دریافت می‌کنند.

به‌منظور تسهیل در پرداخت هزینه مراسم ترحیم مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی، مدتی است که زمینه ارائه تعهد مذکور به بازماندگان واجد شرایط به‌صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  فراهم شده است. تنها با بارگزاری گواهی فوت بیمه‌شده یا همسر وی در این سامانه، کمک‌هزینه ترحیم بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی به حساب بیمه‌شده یا بازماندگان وی واریز می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه