کالابرگ الکترونیک | کوپن الکترونیک | کالا کارت

شارژ 530 هزار تومانی کارت یارانه بگیران | شارژ کالابرگ الکترونیک یارانه بگیران از امشب

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان گیلان، مرکزی و قزوین از امروز خبر داد.

شارژ 530 هزار تومانی کارت یارانه بگیران | شارژ کالابرگ الکترونیک یارانه بگیران از امشب
کدخبر : 14087
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: پس از هرمزگان از امروز طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان گیلان، مرکزی و قزوین نیز آغاز شد. با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگ شده که در آینده نزدیک بتوانیم به صورت سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کنیم.

وی افزود: حتماً این طرح تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت هیچ بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند، اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.

مرتضوی گفت: مردم می‌توانند کالابرگ‌ الکترونیکی انتخاب کنند یا یارانه نقدی و قیمت هم براساس شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنایش بر این است برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

کالابرگ الکترونیک

مجری پروژه کالابرگ الکترونیک گفت: زیرساخت‌ها برای اجرای طرح فراهم شده و در طول دوره مشخص قیمت‌ها برای فرد مصرف‌کننده ثابت می‌ماند.

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی مردم طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی مبتنی بر یارانه است. این طرح که نه تنها در آستانه اجرای سراسری قرار دارد بلکه در یکی از استان‌های کشور بصورت آزمایشی در حال اجرا است. با این حال هنوز بسیاری از مردم با چگونگی کارکرد این کالابرگ‌ها آشنایی ندارند.

برنامه چهارشنبه شب تهران ۲۰ با اجرای علی مروی در ادامه بحث دو شب پیش به موضوع کالابرگ‌های الکترونیک اختصاص یافت. در این قسمت از برنامه تلاش شد ضمن روشن‌سازی ابعاد مختلف توزیع کالابرگ الکترونیکی، به سؤال بینندگان مبنی بر نحوه سازوکار این کالابرگ‌ها پاسخ داده شود.

در ابتدای برنامه مروی توضیح داد: در کشور ما با وجود انجام جراحی‌های اقتصادی متعدد، طبق آمار مصرف کالا‌های اساسی مردم در حال کاهش است. در خیلی از کشور‌های دنیا برای پایین نیامدن سرانه مصرف کالا‌های اساسی مانند گوشت، مرغ و ... دولت‌ها به گروه‌های هدف، کالابرگ‌هایی به اشکال مختلف می‌دهند. در ایران نیز از چند ماه گذشته برخی نمایندگان و کارشناسان پیشنهاد توزیع کالابرگ الکترونیک مبنی بر یارانه‌ها را به بخش‌های مختلف جامعه مطرح کرده‌اند.

مروی ادامه داد: تبدیل یارانه‌ها به کالابرگ ماه‌ها عقب افتاده است که یکی از اصلی‌ترین دلایلش می‌تواند این باشد که ما بانک اطلاعاتی خوبی از موضوع نداریم. یعنی شناسایی و دسترسی خانوار‌ها و افرادی که باید این کالابرگ را دریافت کنند درست نیست.

در ادامه برنامه حمید فرداد، مجری پروژه کالابرگ الکترونیک، به تبیین موضوع پرداخت و با اشاره به اینکه در همه جای دنیا شبکه مالی اعتباری در کنار شبکه مالی نقدی فعالیت می‌کند گفت: ما تا این لحظه شبکه اعتباری که بتوانیم مبتنی بر آن مقداری کالا را به ازای هر کدملی تعریف کنیم، به صورت یک‌پارچه در کشور نداشتیم. من می‌خواهم یک کالایی را به یک کدملی در هر جایی از حکمرانی قلمرو ایران برسانم، چگونه می‌توانم؟ پس از تصویب قانون کالابرگ الکترونیک در مجلس، برای اجرای این قانون نیاز به تأمین ابزار مختلفی داشتیم. ما زیرساخت بزرگی را اجرا کردیم که می‌شود این اطلاعات را بر کدملی سوار کرد. یعنی می‌توان برای هر کد ملی مقادیری کالا تعریف کرد.

فرداد افزود: این بستر، بستر بسیار بزرگی است. ما تا الان بستر یک پارچه در کشور نداشتیم که بتوان طرح‌های مختلف مثل طرح کالابرگ الکترونیک را در آن اجرا کرد. این طرح دو مزیت دارد، یکی اینکه شما می‌توانید به اعتبار یارانه خود تا یک ماه جلوتر کالا‌های اساسی بر پایه جدول مبنا را خریداری کنید. دومین مزیت این که در طول دوره مشخص قیمت‌ها برای فرد مصرف‌کننده ثابت می‌ماند.

فرداد درباره چگونکی کارکرد کالابرگ الکترونیک توضیح داد: تلاش شده کرامت مردم در این طرح حفظ شود و فرد بتواند خودش تصمیم بگیرد از کدام نام تجاری کالا تهیه کند و در یخچال و سفره خانه خود قرار دهد.

فرداد ادامه داد: برای مثال در این جدول به ازای هر نفر از اعضای خانواده یک روغن ۸۱۰ گرمی به قیمت ۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر این فرد روغن ۸۱۰ گرمی را تهیه کند ۱۴ هزار تومان خودش می‌دهد و ۴۸.۰۰۰ تومان از اعتبارش پرداخت می‌شود. فرقی نمی‌کند کدام نام تجاری یا کالا را انتخاب کند. مثلاً فرد علاقه‌مند است بجای روغن پخت و پز آفتاب‌گردان روغن کنجد یا ... بخرد. مبتنی بر جدول ۴۸ هزار تومان را از اعتبارش پرداخت می‌کند و مابه‌تفاوت را خودش نقدی پرداخت می‌کند. در مثالی دیگر شخصی با خانواده ۴ نفره می‌تواند ۴ کیلو تخم‌مرغ طبق جدول مبنا تهیه کند. اما فرض کنیم کسی ۱ کیلوگرم تخم‌مرغ اعتبار دارد، اما ۲ کیلو بگیرد. از هزینه ۱ کیلوگرم آن ۳۲ هزار تومان را دولت می‌دهد و ۱۵ هزار تومان را خودش پرداخت می‌کند و هزینه ۱ کیلوی دیگر تماماً توسط خود شخص پرداخت می‌شود.

فرداد گفت: هر کدملی برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی به ارزش ۵۳۰.۰۰۰ تومان ۲۹۴.۲۵۰ تومان شارژ می‌شود و در صورتی‌که فرد از همه یا بخشی از اعتبار خود استفاده نکند، اعتبار باقی مانده ماه بعد به صورت یارانه نقدی به حساب او واریز می‌شود.

فرداد با ذکر اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان گفت: از وقتی این طرح اجرا شده فروشگاه‌های زیادی درخواست عضویت دادند. حداقل هزار و ۲۵۰ فروشگاه متصل هستند و ۲۸۰ فروشگاه نیز در صف اتصال قرار دارند. فروشگاه‌ها علاقه به عضویت دارند چرا که میزان فروش آن‌ها بالا می‌رود.

فرداد در پایان درباره طریقه اتصال فروشگاه‌ها گفت: این قابلیت به همه دستگاه‌های کارتخوان با بروزرسانی و بارگزاری نرم‌افزار اضافه می‌شود. پشت کارت بانکی شخص شماره سریالی است که کدملی و به طبع آن اطلاعات اعتباری شخص در آن ذخیره شده است. وقتی کارت بانکی شخص را در دستگاه پز می‌کشند اطلاعات شخص استخراج می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه