کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام کاهش دمای هوا تا ۹ درجه در اغلب مناطق کشور از امروز، گفت:

 هوا سرد می شود | کاهش ۹ درجه ای هوا در اغلب مناطق کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هواشناسی طی دو روز آینده افزایش دما را برای تهران و برخی از استان های دیگر پیش بینی کرده است. هواشناسی رعد و برق و وزش باران موسمی را  برای بسیاری استان ها احتمال داده است. هواشناسی در اکثر مناطق کشور جو آرام پیش بینی کرده است. هواشناسی برای بسیاری از استان ها آسمانی صاف پیش بینی کرده است. هواشناسی در برخی از مناطق احتمال وقوع سیل موقتی را نیز پیش بینی کرده است. 

کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام کاهش دمای هوا تا ۹ درجه در اغلب مناطق کشور از امروز، گفت: امروز با ورود سامانه بارشی از غرب و شمال‌غرب، سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و غرب تهران، بارندگی‌ها تقویت می‌شود.

«فریبا گودرزی» امروز یکشنبه درباره وضعیت آب و هوا عنوان داشت: شدت بارش‌ها امروز برای استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، نیمه جنوبی فارس، کرمان، هرمزگان، جزایر شرقی خلیج‌فارس، تنگه‌هرمز و خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: روز (دوشنبه) بارش‌ها به غرب اصفهان و جنوب‌غرب کشور اکشیده خواهد شد و تا چهارشنبه  ادامه خواهد داشت.

گودرزی اضافه کرد:  آبگرفتگی معابر، بالاآمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر نیز در استان‌های پربارش پیش‌بینی شده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده در نیمه شرقی کشور، وزش باد شدید رخ خواهد داد. آب‌های دریای‌خزر برای امروز و دوشنبه و آب‌های خلیج‌فارس تا سه‌شنبه مواج و متلاطم است.

وی ادامه داد:هم زمان با ورود سامانه بارشی از امروز کاهش دمای ۷ تا ۹ درجه در مناطق شمال‌غرب و سواحل دریای‌خزر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب‌غرب، مرکز و شرق کشور، پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت آب و هوای کشور در هفته آتی، در عین حال از کاهش تدریجی دما در اغلب مناطق کشور از روز جمعه ۲۴ دی ماه خبر داد.

صادق ضیاییان گفت: امروز (پنجشنبه ۲۳ دی) با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در مناطقی از غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی به طور پراکنده در گیلان، همچنین در شمال خوزستان، چهار محال بختیاری و غرب اصفهان بارش باران و برف و در مناطق سردسیر و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: روز جمعه (۲۴دی) گستره فعالیت سامانه بارشی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل خزر، استان‌های واقع در جنوب البرز مرکزی شامل تهران، البرز و قزوین و برخی از مناطق استان کرمان را در بر خواهد گرفت.

او در ادامه تاکید کرد: شدت بارش در جنوب آذربایجان غربی و نیمه جنوبی اردبیل، غرب کردستان و کرمانشاه، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و زنجان، شرق لرستان، جنوب وغرب اصفهان، چهار محال بختیاری و نیمه شمالی فارس، استان‌های گیلان و مازندران و کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. در این روز در برخی از نقاط غرب، و دامنه های جنوبی البرز پدیده رعد و برق و در مناطق جنوبی کشور رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی انتظار می رود.

ضیاییان ادامه داد: روز شنبه(۲۵دی) در اغلب نقاط کشور، بارش رخ می‌دهد و در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، برخی مناطق یزد، شمال خراسان جنوبی و خراسان رضوی بارش شدت خواهد داشت. همچنین روز یکشنبه (۲۶دی) در جنوب، جنوب شرق و شرق کشور بارش ادامه خواهد داشت و موج دیگری از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود.

وی افزود: بارش در شمال غرب، غرب، برخی مناطق از دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل شمالی کشور رخ خواهد داد. شدت بارش این روز در جنوب فارس و بوشهر، جزایر واقع در تنگه هرمز و مرکز خلیج فارس، برخی مناطق هرمزگان و کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و همچنین جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان می‌باشد. در این روز شدت بارش در شمال غرب، غرب و دامنه‌های البرز غالبا به صورت برف یا باران است

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، ادامه داد: روز دوشنبه(۲۷ دی) به جز نواحی کویر مرکزی کشور بیشتر مناطق بارش خواهند داشت. در نواحی جنوبی باران و در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و البرز، غرب و شمال غرب کشور عمدتا برف خواهد بود.

وی با اشاره به این که از جمعه (۲۴ دی) تا یکشنبه (۲۶دی) کاهش تدریجی دما در حدود ۷ تا ۱۲ درجه در شمال غرب، غرب و سواحل شمالی رخ خواهد داد، تاکید کرد: همچنین این کاهش دما در دامنه‌های جنوبی البرز حدود ۵ تا ۷ درجه خواهد بود. شرق، شمال شرق و جنوب غرب و مرکز روز دوشنبه و سه شنبه(۲۷ و ۲۸دی) کاهش دمای ۶ تا ۱۲ درجه‌ای را در پیش دارند.

او در ادامه اظهار کرد: شنبه تا دوشنبه دریای خزر مواج است. همچنین در روز جمعه (۲۴ دی) نیمه غربی خلیج فارس، روز شنبه(۲۵ دی) خلیج فارس و تنگه هرمز و روز یکشنبه (۲۶ دی) شرق و مرکز خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.

وی در پایان درباره وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده، گفت: آسمان تهران فردا (۲۴ دی‌ماه) ابری و بارش باران و مه رقیق و گاهی وزش باد و رگبار باران با احتمال رعد و برق با حداقل دمای شش و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد و طی روز شنبه ( ۲۵ دی‌ماه) ابری و بارش باران و مه رقیق در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای۳ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران امروز نیمه ابری همراه با بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان شرقی و غربی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

از پنجشنبه سامانه بارشی جدید از شمال غرب وارد کشور می‌شود و شمال غرب، غرب، ارتفاعات جنوب غرب، غرب سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

کارشناس سازمان هواشناسی همزمان با اعلام تشدید بارندگی‌ها در جنوب، از آغاز بارش برف، وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و کولاک برف در ارتفاعات نیمی از استان‌ها به‌ویژه شمال غرب کشور خبر داد که تا فردا (۱۶ دی‌ماه) ادامه خواهد داشت.

«فریبا گودرزی»افزود: امروز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه‌های استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، یزد، قزوین، البرز، تهران، سمنان، غرب اصفها و شمال کرمان شاهد بارندگی هستیم که در ارتفاعات به شکل برف است. 

وی گفت: فردا (پنجشنبه) در ارتفاعات و دامنه‌های استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان بارش‌ها ادامه خواهد داشت.

گودرزی بیان‌داشت: پرهیز از سفرهای غیر ضروری و در صورت سفر به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، عدم بتن‌ریزی، مدیریت در مصرف انرژی، تمهیدات لازم در حفظ ماشین‌آلات کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های امدادی توصیه می‌شود.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، بارش‌ باران در مناطق شمالی کشور که از امروز شدت می‌گیرد در پی نفوذ جریانات در دریای خزر خواهد بود، ضمن اینکه سامانه بارشی در جنوب هنوز فعال است.

وی همچنین برای ارتفاعات تهران بارش برف را پیش بینی کرد که در مناطق غیر مرتفع استان به شکل باران خواهد بود.

سازمان هواشناسی از بارش باران و برف در برخی استان‌ها و کاهش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما در ۴ استان کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و برف همراه با وزش باد و کاهش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است. در جنوب استان‌های بوشهر،‌فارس و برخی مناطق کرمان و هرمزگان ابرناکی، وزش باد ، بارش باران و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

فردا در جنوب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، وزش باد همراه با رعدوبرق و بارش باران روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است .بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه و سه شنبه در جنوب شرق کشور افزایش ابر، وزش باد و در سایر مناطق جو ارام است.

در حالی بر اساس اعلام کارشناس سازمان هواشناسی قرار بود بارش برف در تهران از صبح دیروز آغاز شود که این پیش‌بینی درست از آب در نیامد. محمد اصغری در این‌باره گفته بود: تهران از امشب ابری می‌شود و از فردا صبح (جمعه) در پایتخت شاهد بارش برف خواهیم بود.

آسمان پایتخت امروز نیمه ابری است و بیشینه و کمینه دما به ترتیب ۱۰ و ۲ درجه است.

میانگین وزش باد در جهت غرب-شمال غرب ۱۳ تا ۳۳ کیلومتر بر ساعت است. احتمال بارش باران در تهران امروز یک درصد است و پوشش ابر ۲۴ درصد خواهد بود.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در جاده‌های پنج استان کشور خبرداد.سرهنگ احمد شیرانی درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از تردد روان خودروها در تمامی جاده‌های کشور است و هیچ مشکل و گره ترافیکی گزارش نشده است.وی درباره آخرین وضعیت جوی جاده‌ها نیز اظهارکرد: بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گزارش شده و در برخی از محورهای استان‌های خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز بارش باران گزارش شده است.

به گفته شیرانی، در آزادراه کرج - قزوین نیز مه گرفتگی گزارش شده است.

وی ادامه داد: روز دوشنبه این شرایط جوی در استان‌های مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی،‌ آذربایجان غربی همچنین ارتفاعات تهران، کرمان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد همچنین ۲۷ مرداد رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در آذربایجان شرقی،‌آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران، سمنان و مازندران همچنین جنوب فارس و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

اصغری گفت: در سه روز آینده در شرق و جنوب‌شرق کشور به ویژه شرق خراسان جنوبی و زابل وزش باد شدید گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود در این مدت در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، جنوب تهران، البرز،‌جنوب سمنان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، جنوب ایلام و غرب خوزستان وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در هفته جاری در اغلب نقاط کشور کاهش نسبی دما بین ۳ تا ۶ درجه پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۳۵ و ۲۵ درجه خواهد بود.

اصغری اضافه کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۵ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۱۰ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.