دل‌انگیزان می‌گوید: با توجه به عوامل موثر بر قیمت طلا، طی یک دوره محدود مثلاً تا سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۹ که همچنان سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد قیمت طلا صعودی خواهد بود.

پیش بینی تکان دهنده از بازار طلا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلا از ۹۵۰ هزار تومان گذشته و طی روزهای اخیر همچنان روند صعودی به خود گرفته است. آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟

سهراب دل‌انگیزان، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه می‌گوید: روند بازار طلای کشور به سه عامل قیمت دلار، قیمت جهانی اونس و تقاضای داخلی ارتباط پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در بازار جهانی، اونس یک روند صعودی دارد و پیش‌بینی‌های اکثر مؤسسات بین‌المللی و  خود ما و در حقیقت محاسبات تکنیکالی انجام شده بر روی قیمت طلا، همچنان قیمت اونس را صعودی می‌دانند، به گونه‌ای که احتمال این‌که از قیمت اونس جهانی از مرز ۲۰۰۰ دلار بگذرد و حتی آستانه‌های ۲۲۰۰ و ۲۴۰۰ را در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ببیند وجود دارد. بنابراین طلا در حوزه انس صعودی است.

طلا دلار

دل‌انگیزان می‌افزاید: عامل دوم افزایش قیمت طلا در بازار داخلی، قیمت دلار داخلی است. وضعیت موجود و رشد نقدینگی نشان از افزایش قیمت دلار دارد.

وی به عامل سوم یعنی تقاضای داخلی پرداخته و عنوان می‌کند: وقتی که کشور در شرایط تورمی به سر می‌برد و قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر اقتصاد نیز در رکود است، یعنی تولید سودی ندارد؛ قاعدتاً طلا یکی از بهترین پناهگاه‌های سرمایه‌های مردم است، بنابراین از تقاضای داخلی هم کاسته نمی‌شود.

این کارشناس با اشاره پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۰ می‌گوید: با توجه به عواملی که ذکر شد، طی یک دوره محدود مثلاً تا سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۹ که همچنان سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد قیمت طلا صعودی خواهد بود اما ممکن است نوساناتی هم داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز