قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید

کاهش عجیب  قیمت طلا  | قیمت طلا در بازار امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده است. کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار رخ داده است.قیمت طلا اکنون به سطح پایینی سقوط کرده است.قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت طلا در روز چهارشنبه به‌دنبال یک کاهش ناچیز در نرخ سود خزانه‌داری آمریکا و دلار ثابت شد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش قابل‌توجه نرخ بهره فدرال رزرو را در اجلاس دوروزه آن داشتند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید. قیمت طلا در روز گذشته تا ۱۸۴۹ دلار و ۹۰ سنت کاهش‌یافته بود که پایین‌ترین رقم از شانزدهم فوریه را نشان می‌داد.

قیمت طلا در معاملات آتی با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید.

طبق گفته‌ تحلیلگران، طلا در هفته‌های اخیر به‌دنبال بالا رفتن منحنی نرخ سود خزانه‌داری آمریکا کاهش قابل‌توجهی داشته‌ اما پایین آمدن این منحنی امروز از قیمت آن حمایت کرده‌است.

کاهش ۰.۳ درصدی ارزش دلار هم قیمت این فلز گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزها مناسب‌تر کرده‌است.

شرکت‌کنندگان بازار انتظار دارند فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره خود را ۵۰ واحد در پایان اجلاس ۲ روزه خود در روز چهارشنبه افزایش دهد تا تورم مهار شود.

با وجود این‌که طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم به حساب می‌آید، اما بالا رفتن نرخ بهره سود نگهداری آن را به صفر می‌رساند.

این درحالی‌ست که بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی یا ترس از تورم می‌تواند طلا را یک‌بار دیگر به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس برساند.

بالا رفتن ارزش دلار در برابر روپیه هند و یوآن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران طلای دنیا، یک دوره پرچالش برای این فلز گران‌بها به وجود می‌آورد.

قیمت نقره با یک کاهش ۰.۱ درصدی به ۲۲ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده و پلاتین با ۳ درصد افزایش، ۹۶۲ دلار و ۹۳ سنت معامله می‌شود.

پالادیوم هم با ۲.۱ درصد افزایش به ۲۲۶۲ دلار و ۸۴ سنت رسیده‌است.

قیمت طلا کاهشی شد 

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت رسید.

 هر اونس طلا امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت معامله می‌شود. کاهش ارزش طلا را می‌توان نتیجه سقوط سنگین بازار بورس وال‌استریت در روز جمعه دانست. وال‌استریت درابتدای هفته رشد ناچیزی داشت و اخیراً تا محدوده منفی پایین آمده‌است.

کاهش ارزش دلار هم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد که نشانه‌ای از بی‌ثباتی بازار قبل از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکاست.

از طرف دیگر تعطیلات چین و کاهش شاخص مدیران خرید در ماه آوریل در کنار شرایط همه‌گیری کرونا در یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا قیمت این فلز گرانبها را به چالش کشیده‌است. بحران اوکراین و نگرانی‌ درمورد رکود اقتصاد دنیا به‌خاطر اختلال در زنجیره‌های عرضه هم بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.

به‌نظر می‌رسد برای مهار تورم فزاینده، نیاز به کاهش شدید نقدینگی باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران انتظار یک فضای سخت نقدینگی را در سال جاری میلادی دارند که قیمت طلا را در بلاتکلیفی نگه می‌دارد.

 

شمش بدون بازده در مواقع نامطمئن به عنوان یک ذخیره امن و پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. شاخص دلار آمریکا به دنبال کاهش بازدهی خزانه‌داری از بالاترین سطح ماه می ۲۰۲۰ کاهش یافت و باعث شد طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. معامله‌گران مشتاقانه منتظر نشست بانک مرکزی اروپا هستند.

به نقل از رویترز، در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. ادوارد میر تحلیلگر موسسه من کپیتال اظهار کرد: به نظر می‌رسد طلا افزایش نرخ های آمریکا را نادیده می‌گیرد و به طور خاص بر تورم متمرکز شده است.

دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا در جهان، یک درصد افزایش یافت و به ۱۱۰۴.۴۲ تن رسید.

در بازار فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۵.۷۹ دلار در هر اونس رسید و پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۹۸۷.۹۷ دلار رسید و پالادیوم ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۷ دلار و ۶۱ سنت رسید.

به نقل از رویترز، در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. شاخص دلار آمریکا نزدیک به بالاترین حد در دو سال گذشته بود و باعث شد طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۹۷ دلار رسید و پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۷۸ دلار رسید. پالادیوم پس از رسیدن به قله ۲۵۵۰.۵۸ دلاری در آخرین جلسه که بالاترین میزان از ۲۴ مارس بود، ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۴۴۸ دلار و ۱۴ سنت رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در حالی که به دنبال حمله موشکی به یک ایستگاه قطار محل پناه گرفتن غیرنظامیان در اوکراین بار دیگر درگیری و تنش بین روسیه و غرب شدت گرفته و کیف خواستار تشدید تحریم ها علیه مسکو شده است قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.81 درصد افزایش به 1947 دلار و 54 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0.40 درصد رشد به 1945 دلار و 60 سنت رسید.

تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از تبعات جنگ اوکراین و همچنین نرخ بالای تورم سبب شده تا قیمت طلا علیرغم تقویت دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا همچنان افزایشی باقی بماند.

روز جمعه ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به بالاترین رقم حدود 2 سال گذشته رسید و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی حدود یک ماه اخیر قرار گرفت. اظهارات مقام های فدرال رزرو در مورد ضرورت افزایش سریعتر نرخ بهره جهت مقابله با تورم بالا دلیل اصلی تقویت دلار بوده است.

سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز دیروز تا بالاترین رقم 3 سال گذشته رشد داشت و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شد.

اما در همین حال اوکراین با متهم کردن روسیه به انجام حمله موشکی به یک ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک که منجر به کشته شدن دست کم 52 غیرنظامی شده خواستار دریافت تسلیحات بیشتر و وضع تحریم های شدیدتر علیه مسکو شده است. آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس این حادثه را محکوم کرده اند. در مقابل وزارت دفاع روسیه گفته موشک هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته اند تنها توسط ارتش اوکراین استفاده می شود و نیروهای نظامی روس روز جمعه به هیچ هدفی در شهر کراماتورسک حمله نکرده اند.

شورای جهانی طلا اعلام کرد عملکرد طلا در سه ماهه نخست امسال بهترین عملکرد فصلی از سه ماهه دوم سال 2020 تاکنون بوده و فلز زرد رشد 8 درصدی را به ثبت رسانده است. به گفته این شورا، با توجه به افت ارزش سهام در بازارهای بورس و تضعیف بازار اوراق قرضه طلا یکی از بهترین عملکردها را در میان بازارهای مختلف داشته است.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد،   قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون  و ۸۶۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷میلیون و ‌۲۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲میلیون و۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

 قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۱۹هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵میلیون و ۵۹۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۲۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴  هزار و ۹۹۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸هزار و ۵۹۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸هزار و ۳۰۷ تومان اعلام شده است.

هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۱,۲۸۴,۳۰۰ (یک میلیون و دویست و هشتاد و چهار هزار و سیصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۱.۱۶ درصدی داشته است.
 هر گرم طلای ۱۸ عیار چند؟ 
 جدول قیمت 3 روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۲۸۴,۳۰۰ ۱۵,۰۰۰ ۱.۱۶ 11:27
۱,۲۶۹,۳۰۰ ۲۰,۱۰۰ ۱.۵۸ روز قبل
۱,۲۴۹,۲۰۰ -۷,۲۰۰.۰۰ -۰.۵۸ ۲ روز پیش

به گزارش رویترز، در حالی که نگرانی ها از جنگ اوکراین و بالا رفتن قیمت نفت موجب شده تا اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود قیمت طلا روز جمعه شاهد رشد هفتگی بود، اما با توجه به بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا روز جمعه قیمت فلز زرد نوسان محدودی را شاهد بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۵۸ دلار و ۲۹ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه با ۰.۴۰ درصد کاهش به ۱۹۵۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.

انتظار انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا موجب شده تا هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود.

کریس گافنی تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «اگر نرخ بهره همچنان بالا برود می تواند روند افزایشی قیمت طلا را مختل کند.»

وی افزود: «اما فضای کلی حاکم بر بازار همچنان به نفع قیمت طلاست. با توجه به بالا بودن نرخ تورم همچنان اشتها برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا بالاست. ما شاهد ورود مشتریانی به بازار هستیم که می خواهند به دارایی های خود تنوع بیشتری ببخشند.»

هفته گذشته فدرال رزرو پس از سه سال نرخ بهره را افزایش داد و تجار انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در ماه می نیز نرخ بهره را نیم درصد دیگر افزایش دهد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید.

قیمت طلا امروز سه‌شنبه ثابت ماند زیرا بازده خزانه‌داری آمریکا به دنبال موضع تورم تهاجمی رئیس فدرال رزرو به بالاترین حد در چند سال اخیر رسید، در حالی که تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین از تقاضا برای این فلز گرانبها حمایت کرد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید و بهای معاملات این بازار روز گذشته برای تحویل فوری با افزایش ۱.۴۰ درصدی ۱۹۲۳ دلار و ۳۰ سنت بود.

بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۹۳۹ دلار و ۴۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلا در روز گذشته با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ۱۹۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: امروز هیچ ورودی جدیدی برای تغییر قیمت در آسیا وجود ندارد و باعث می‌شود طلا بین بازدهی بالاتر ایالات‌متحده و افزایش احساسات ریسک‌گریزی بماند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو افزود که بانک مرکزی ایالات‌متحده در صورت لزوم برای کاهش تورم بسیار زیاد، نرخ‌های بهره را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری برای اولین بار از ماه می ۲۰۱۹ به بالای ۲.۳ درصد جهش کرد، در حالی که شکاف بین نرخ‌های اوراق بهادار دو و ۱۰ ساله خزانه‌داری بیشتر کاهش یافت که نشانه‌ای بالقوه از رکود اقتصادی است. بازده و نرخ بهره بالاتر باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره می‌شود.

پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۵۷۲.۶۹ دلار در هر اونس رسید.

هر اونس نقره با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۵.۳۲ دلار رسید و پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۳۹.۹۹ دلار رسید.

تقویت ارزش دلار نیز در افت قیمت طلا موثر بوده است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب دیروز شاهد جهش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

دیوید جونز استراتژیست ارشد بازار در موسسه کپیتال دات کام گفت: «شاهد آن هستیم که طی ۱۰ روز گذشته افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین و خرید های احتکاری فروکش کرده است.»

در حالی که خوش بینی در مورد مذاکرات آتش بس موجب تقویت احساس ریسک پذیری در بازارهای مالی شده و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن را کاهش داده است، قیمت طلا در طی هفته اخیر شاهد افت ۲.۸ درصدی بود.

ادوارد میر تحلیلگر موسسه مان کپیتال هم در این باره گفت: «اگر آتش بس برقرار شود یا توافقی بین طرفین به دست بیاید، قیمت طلا ممکن است به سرعت افت کند.»

اوایل این هفته فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و پیش بینی کرد که نرخ بهره را باز هم افزایش خواهد داد. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا را بالا می برد.

قیمت فلز گرانبهای طلا امروز چهارشنبه ۱۶ مارس ثابت ماند زیرا بازارها در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو ایالات‌متحده و نشست سیاسی و مذاکرات صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۳۰ درصدی همراه بود و به ۱۹۱۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش، به ۱۹۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و پنج دقیقه صبح به وقت شرقی است.

تحلیلگران اظهار کردند: طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار دارد و ممکن است بین ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۰ دلار در هر اونس جهش کند.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه آوا ترید، گفت: قیمت طلا در روزهای گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافته است که خبر خوبی برای کاهش تورم به همراه دارد.

قیمت فلز پالادیوم ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۴۵۳.۴۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴.۷۷ دلار و پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش به ۹۹۴.۶۶ دلار رسید.

به گزارش رویترز، مارگارت یانگ استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «یک عامل مهم (کاهش قیمت) رشد سوددهی اوراق قرضه است. همچنین به نظر می رسد که بازار خود را برای افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه آماده کرده است. اینها عوامل کاهنده قیمت محسوب می شوند.»

وی افزود: «با توجه به این واقعیت که هر دو طرف درگیر مایل به گفت وگو هستند، من فکر می کنم احتمالا بدترین روزهای بحران اوکراین را پشت سر گذاشته ایم. بعید است قیمت طلا بیش از رقم هایی که هفته گذشته به ثبت رسید بالا برود و یا رکورد جدیدی را ثبت کند.»

در حالی که انتظار می رود فدرال رزرو در نشست دو روزه خود در اواخر هفته جاری نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد، سوددهی اوراق قرضه ده سال خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته رسیده است.

طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در امریکا حساس است زیرا هرگونه افزایشی هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش می دهد.

روز دوشنبه شاخص ها در بازارهای جهانی بورس نیز به امید فروکش کردن بحران اوکراین شاهد ترمیم بود و این موضوع به افت بیشتر قیمت طلا کمک کرد.

به گزارش رویترز، قیمت فلز پالادیوم هم امروز ۰.۳ درصد افزایش داشت و به رقم ۳۰۰۵ دلار و ۶۳ سنت رسید اما از بالاترین رقم تاریخی خود که دیروز به ثبت رسیده بود (۳۴۴۰ دلار و ۷۶ سنت) فاصله گرفت. روسیه تامین کننده ۴۰ درصد پالادیوم جهان است که در صنعت تولید خودروهای کم آلاینده استفاده فراوانی دارد.

از ابتدای امسال تاکنون و به دنبال وضع تحریم های غرب علیه روسیه که موجب کمبود عرضه این فلز گرانبها شده قیمت پالادیوم ۸۰ درصد جهش داشته است.

روسیه هشدار داده در صورتی که غرب خرید نفت از این کشور را متوقف کند ممکن است قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد و مسکو نیز ممکن است خط لوله اصلی انتقال گاز به آلمان را ببندد.

شاخص ارزش دلار روز دوشنبه به بالاترین رقم ۲۱ ماه گذشته رسید و موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: ریسک گریزی سرمایه‌گذاران تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی بوده و بنابراین منعکس‌کننده تقاضا برای دارایی‌های غیرکاغذی است.

جنگ روز یکشنبه برای دومین روز متوالی مانع تخلیه دو هزار نفر از شهر تحت محاصره ماریوپول در اوکراین شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است عملیات روسیه ادامه پیدا خواهد کرد مگر این که کی‌یف تسلیم شود.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۰۵۴.۳ تن رسید که بالاترین میزان از اواسط مارس سال ۲۰۲۱ بود.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد اونس طلا ممکن است به صعود تا مرز ۲۰۶۵ دلار ادامه دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۴.۳ درصد صعود کرد و به ۳۱۳۰ دلار و۱۶ سنت رسید در حالی که ابتدای معاملات تا مرز ۳۱۷۲ دلار و ۲۲ سنت صعود کرده بود.

روسیه در ۴۰ درصد از تولید جهانی پالادیم که در ساخت مبدلهای کاتالیتیکی خودرو استفاده می‌شود، سهم دارد.

بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۵ دلار و ۷۶ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با دو درصد افزایش، در ۱۱۴۳ دلار و ۴۷ سنت ایستاد.

اکنون قیمت اونس تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، افزایشی بوده و به ۱۹۷۰ دلار رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند طلای جهانی می‌تواند بار دیگر وارد کانال دو هزار دلاری نیز بشود. اما در بازار ایران قیمت دلار، طلا و سکه با توجه به اخبار مذاکرات وین و انتظار معامله‌گران از حصول توافق، کاهشی است.

روسیه تولید کننده 40 درصد از پالادیوم جهان است که در صنعت خودروسازی مصرف فراوانی دارد. جنگ اوکراین و نگرانی از کاهش عرضه پالادیوم روسیه سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها در مسیر ثبت رشد هفتگی 25 درصدی قرار گیرد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «به نظر می رسد که روسیه قصد کاستن از شدت حملات خود را ندارد و تحریم ها علیه این کشور قرار است تشدید شود. این وضعیت می تواند موجب اختلال در فعالیت های تجاری و دشوار شدن عرضه پالادیوم این کشور شود.»

وی در عین حال افزود: «ممنوعیت پروازها، مشکلات لجستیکی و تحریم ها موجب خواهد شد قیمت پالادیوم افزایشی باقی بماند زیرا این مشکلات در شرایطی رخ می دهد که تقاضا برای این فلز به شدت رو به افزایش است.»

اوله هانسن تحلیلگر ساکسو بانک در این باره گفت: «بحران روسیه و اوکراین همچنان موجب تقویت قیمت فلزات گرانبها خواهد شد.»

 به دنبال حمله روسیه به یک نیروگاه هسته ای در اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا به شمار می رود و در حالی که سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های امن هستند قیمت طلا روز جمعه علیرغم اندکی کاهش در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از می ۲۰۲۱ قرار گرفت.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۹۳۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت طلا نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۹۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته شهردار شهر انرگودار اوکراین، نیروگاه هسته ای زاپوریژیا روز جمعه و پس از حمله نیروهای روسی دچار آتش سوزی شده است.

روسیه قبلا نیروگاه هسته ای تعطیل شده چرنوبیل واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال کیف را تصرف کرده است.

دولت های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده ای را علیه اشخاص، شرکت ها، بانک ها و بانک مرکزی روسیه به اجرا گذاشته است.

اتحادیه بازار طلای لندن گفته از ۶ شرکت پالایش طلای روس در مورد ارتباط احتمالی شان با موسسات تحریم شده این کشور استعلام کرده و در صورت اثبات وجود چنین ارتباطی مجوز همکاری آنها با این اتحادیه دچار مشکل خواهد شد.

وزارت دارایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، خرید ارز خارجی و طلا را برای سال جاری میلادی متوقف کرده است.

قیمت فلز پالادیوم هم پس از رسیدن به رقم ۲۸۳۵ دلار و ۴۸ سنت در اوایل امروز اندکی عقب نشست و با رشد ۱.۶ درصدی نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۲۸۱۸ دلار و ۸۶ سنت رسید. روسیه از تولید کنندگان عمده پالادیوم در جهان است.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت تایگر بروکرز استرالیا اظهار کرد: پتانسیل نرخهای بهره بالاتر به دلیل فعالیتهای اقتصادی بهتر مسلما برای طلا منفی است. در یک مقطع واقعیت دورنمای اقتصادی بهتر روی قیمتهای طلا سنگینی می کند.

در این بین شهر خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است، روز چهارشنبه تحت بمباران سنگین قرار گرفت در حالی که دور جدید تحریمهای آمریکا، مدرنیزه کردن پالایشگاههای نفت را برای روسیه دشوارتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که اطمینان داد نرخ بهره در نشست مارس محتاطانه افزایش پیدا می کند، صعود کردند.

با وجود این که طلا در شرایط ناملایمات اقتصادی و سیاسی به سرمایه گذاری امن تبدیل می شود اما به شدت به افزایش نرخ بهره آمریکا حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۶۴۵ دلار و سه سنت رسید. بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۱۹ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۰۷۳ دلار و۳۲ سنت معامله شد.

به گزارش رویترز، روسیه تامین کننده 40 درصد پالادیوم جهان است. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: «با توجه به کمبود و جهش قیمتی که در قیمت خودروها شاهد هستیم و همچنین اختلال های به وجود آمده در عرضه رشد قیمت قابل توجه پالادیوم چندان تعجب آور نیست.»

به گفته اسپیواک، جنگ در اوکراین و تحریم هایی که از سوی کشورهای غربی بر روسیه تحمیل شده سبب کاهش قابل توجه دسترسی به پالادیوم تولیدی روسیه شده است.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی روز سه شنبه به بالاترین رقم 20 ماه گذشته رسید و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

سرمایه گذاران اکنون منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در کنگره هستند تا سرنخ های جدیدی از افزایش نرخ بهره به دست بیاورند.

 در حالی که مقام های روسی و اوکراینی مذاکرات آتش بس را آغاز و کشورهای غربی تحریم ها علیه مسکو را شدت بخشیده اند و این عوامل موجب کاهش تقاضا برای خرید تقاضا برای سرمایه گذاری امن شده قیمت طلا روز سه شنبه شاهد اندکی کاهش بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.19 درصد کاهش به 1905 دلار و 38 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.33 درصد افزایش به 1906 دلار و 90 سنت رسید.

به گزارش رویترز، مذاکرات آتش بس بین مقام های روسی و اوکراینی روز گذشته در حالی در بلاروس آغاز شد که روسیه با گذشت 4 روز از آغاز درگیری با تحریم های اقتصادی فزاینده ای مواجه شده است.

طلا در هنگام بروز وضعیت های پیش بینی نشده سیاسی و مالی همواره به عنوان محلی امن جهت سرمایه گذاری تلقی می شود و از ابتدای ماه فوریه تاکنون شاهد رشد حدودا 6.5 درصدی بوده است. هفته گذشته قیمت فلز زرد به بالاترین رقم 18 ماه گذشته یعنی 1973 دلار و 96 سنت رسید.

روز دوشنبه بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد و برخی اقدامات دیگر جهت جلوگیری از خروج سرمایه را به اجرا گذاشت. اما رییس بانک مرکزی این کشور گفته تحریم ما مانع از فروش ارز جهت تقویت روبل شده است.

تعداد شرکت های غربی ای که انتظار می رود بازار روسیه را ترک کنند رو به افزایش است و شرکت هایی همچون بی پی و شل از خارج کردن سرمایه های خود از صنعت انرژی این کشور سخن گفته اند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد افزایش به 1029.02 تن رسید.

پس از شوک ژئوپلیتیکی اولیه حمله نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین، اونس طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد اما تحلیلگران درباره نوسان بالایی که پیش روی این فلز ارزشمند قرار دارد، همچنان هشدار می دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بازار طلا در چند روز معامله گذشته تحت تاثیر بحران در اوکراین، شاهد حدود ۱۰۰ دلار نوسان قیمت بود. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد ریزش کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.

تحلیلگران به شفافیت پیرامون تحریمها به عنوان یکی از دلایل عقب نشینی طلا اشاره و خاطرنشان کردند بسیاری روی واکنش شدیدتر غرب در قبال روسیه حساب کرده بودند.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره به کیتکونیوز گفت: بخشی از تنش سیاسی شدید از بین رفته است. می دانیم که پوتین بسیار گسترده تر از آنچه تصور می رفت، به اوکراین حمله کرده است. پیش از آن این باور وجود داشت که پاسخ غرب قوی خواهد بود و شامل حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت می شود اما چنین اتفاقی نیافتاد.

تحریمها بر اساس واکنشی که بازارها نشان دادند، به شدت و محدودیتی که می توانستند باشند، نبودند. یکی از قابل توجه ترین نتایج این وضعیت عدم تاثیر تحریمها بر بازار انرژی و متعاقبا استرس کمتر در خصوص عرضه نفت بود.

میلک ادامه داد: قیمتهای نفت پایین آمدند. انتظارات تورمی کمتر و نرخهای بهره واقعی بالاتر، برای طلا عالی نیستند. غرب صادرات نفت یا گاز روسیه را تحریم نمی کند و همزمان ممکن است حمایت بیشتری از جانب اوپک دریافت کنیم.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز گفت: علاوه بر آن اختلاف نظر غرب درباره حذف دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت، نشان می دهد شدت واکنشها متفاوت خواهد بود. مقاومت بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا برای وضع تحریمهای شدیدتر علیه روسیه مانند ممنوعیت دسترسی به سیستم سوئیفت، بخشی از دلیل معکوس شدن روند افزایشی قیمت طلاست.

اکنون به نظر می رسد که اروپا در یک صف متحد با آمریکا قرار نگرفته است و انگلیس شدیدترین تحریمهای ممکن را وضع می کند و این امر اندکی از بحران می کاهد.

بعلاوه نیروی صعودی قیمت طلا که تحت تاثیر این اتفاق ژئوپلیتیکی شکل گرفت، به سرعت ته کشید و این همان اتفاقی بود که در سال ۲۰۱۴ در زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه مشاهده شد. تعجب آور نیست که همه این رشد قیمت به سرعت از دست برود.

با این حال میلک هشدار داد تنشهای میان روسیه و اوکراین در هر زمانی ممکن است تشدید شود. در زمان جنگ تنها چیزی که می توانیم از آن مطمئن باشیم این است که هیچ چیز معلوم نیست.

نمی توان بانک مرکزی آمریکا را فراموش کرد

علاوه بر تنشهای ژئوپلیتیکی، خبر خوب برای طلا این است که بسیاری از سرمایه گذاران در خصوص افزایش نرخهای بهره در آمریکا در پی جنگ در اوکراین به ارزیابی مجدد پرداخته اند و اکنون احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در مارس از ۸۰ درصد به ۲۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

این دیدگاه وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است برای مدت طولانی تری سیاست تسهیلی خود را حفظ کند و دیدگاه مذکور از طلا پشتیبانی خواهد کرد. بانکهای مرکزی نمی خواهد در زمانی که نوسان بالاست، نقدینگی را حذف کنند و نمی خواهند مهار تورم به قیمت فروپاشی اقتصاد تمام شود.

به گفته میلمان، اوکراین در نشست سیاست پولی مارس در رادار توجه فدرال رزرو قرار خواهد داشت. وضعیت ژئوپلیتیکی احتمالا مانع از آن می شود که بانک مرکزی آمریکا به دفعاتی که بازار پیش بینی کرده بود، نرخ بهره را افزایش دهد.

تحلیلگران بعید نمی دانند اونس طلا حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار را تست کند زیرا این فلز ارزشمند به سرعت از ۱۸۰۰ دلار به ۱۹۰۰ دلار صعود کرد. میلک سطح حمایتی طلا را ۱۸۶۰ دلار و سطح مقاومتی طلا را ۱۹۱۶ دلار می داند و انتظار دارد طلا در معاملات هفته جاری در بازه محدودی معامله شود.

علاوه بر اقدام نظامی روسیه در اوکراین، بازارها توجه دقیقی به اظهارات هفته جاری جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته های بانکی مجلس و سنا خواهند داشت.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین گزارش اقتصادی هفته جاری، آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در فوریه خواهد بود که روز جمعه منتشر می شود و انتظار می رود آمار نشان دهد اقتصاد آمریکا در فوریه ۴۳۸ هزار شغل جدید اضافه کرده است.

همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید در روز سه شنبه، گزارش اقتصادی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه، شمار متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید موسسه ISM روز پنج شنبه منتشر خواهند شد.

قیمت طلا در بازار جهانی (۷ اسفند)

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات پرنوسان دیروز با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۸۸۹ دلار و ۳۴ سنت رسید.

در حالی که حمله روسیه به اوکراین موجب ایجاد نوسان های شدیدی در بازار فلزات گرانبها شده است قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش نزدیک به یک درصدی بود و قیمت فلز پالادیوم نیز افت داشت.

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات پرنوسان دیروز با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۸۸۹ دلار و ۳۴ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۲.۰۱ درصد کاهش به ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت رسید.

دانیل بریسمن تحلیلگر کامرزبانک در این باره گفت: «ما فکر می کنیم برای کاهش قیمت طلا هنوز زود است و ریسک تشدید بیشتر درگیری ها وجود دارد. از این رو ممکن است این اصلاح قیمت موقتی باشد.»

بریسمن افزود، با این حال برخی فعالان بازار معتقدند تحریم های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به اندازه کافی شدید نیستند.

روز پنجشنبه و به دنبال اعلام آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت طلا با بیش از ۳ درصد جهش به ۱۹۷۳ دلار و ۹۶ سنت رسیده بود. اما قیمت فلز زرد نسبت به بالاترین رقم های روز پنجشنبه بیش از ۹۰ دلار عقب نشینی کرده است.

دیوید مگر مدیر بخش معاملات فلزات گرانبهای موسسه های ریج فیوچرز گفت: «افزایش شدید قیمت با افت شدید قیمت کاملا تحت تاثیر عوامل فنی بود.»

ترمیم ارزش سهام در بازارهای بورس جهان نیز بر میزان سرمایه گذاری امن در بازار طلا تاثیر گذاشته، هرچند که تحلیلگران انتظار دارند نوسان در بازارها همچنان طی روزهای آتی بالا باشد.

قیمت فلز پالادیوم هم دیروز با ۱.۳ درصد کاهش به ۲۳۷۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت این فلز گرانبها روز پنجشنبه و به دنبال خبر جنگ در شرق اروپا به بالاترین رقم از ماه جولای یعنی ۲۷۱۱ دلار و ۱۹ سنت رسیده بود.

کارلو آلبرتو دی کاسا تحلیلگر بازار فلزات گرانبها گفت، با توجه به اینکه روسیه از تولید کنندگان عمده پالادیوم به شمار می رود جنگ اوکراین و احتمال تحریم مسکو و شرکت های روسی بیش از همه قیمت پالادیوم را تحت تاثیر قرار می دهد.

در پی حمله روسیه به اوکراین قیمت طلا 35 دلار در هر اونس افزایش یافت به گفته کارشناسان افزایش قیمت ها ادامه می یابد.امروز در بازارهای جهانی قیمت اونس طلا در پی حمله روسیه به اوکراین 35 دلار افزایش یافت. سرمایه گذاران سرمایه گذاری روی فلز زرد را بسیار امن تر دیده اند و تقاضا به شدت افزایش یافته و قیمت ها را بالا کشیده است.

امروز هر اونس طلا به قیمت 1944 دلار در لحظه انتشار خبر افزایش یافت البته در مقاطعی به 1947 دلار و 30 سنت هم رسیده بود.با رشد امروز قیمت طلا، افزایش قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 95.30 دلار و نسبت به یکسال گذشته 138 دلار و 40  سنت رسیده است.

امروز سایر فلزات گرانبها هم رشد قیمت داشتند به طوری که فلز پلاتینوم 15 دلار و پالادیوم 72 دلار رشد قیمت داشت. روسیه چندین موشک به شهرهای اوکراین شلیک  کرده و نیروهای ارتش این کشوردر سواحل جنوبی قرار دارند.

رویترز می نویسد: طلا همواره یک سرمایه امن در زمان تنش است و سرمایه گذاران سرمایه های خود را به این سمت می برند.

«جفری هالی» یک تحلیلگر ارشد بازار اعلام کرد:  ما احتمالا بیشترین میزان قیمت طلا را هم شاهد باشیم.»

قیمت مثقال طلا 18 عیار

روز قبل هر مثقال طلا 18 عیار برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که هر مثقال طلا 18 عیار که ۳ روز پیش تا ۵,۲۱۹,۰۰۰ (پنج میلیون و دویست و نوزده هزار) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۱۸ درصدی به ۵,۱۵۸,۰۰۰ (پنج میلیون و یکصد و پنجاه و هشت هزار) تومان رسید.

قیمت اونس طلا

روز قبل هر اونس طلا برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر اونس طلا که ۲ روز پیش تا ۱,۸۹۶ (یک هزار و هشتصد و نود و شش ) رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۱۵ درصدی به ۱,۸۹۹ (یک هزار و هشتصد و نود و نه ) رسید.

صرافی ملی اما در هفته‌ای‌که گذشت قیمت دلار را اندکی افزایش داد، به این ترتیب در ابتدای هفته دلار در این صرافی با قیمت ۲۴هزار و ۴۳۶تومان به فروش می‌رسید اما در آخرین معاملات هفته ۲۵هزار و ۲۳۳تومان قیمت خورده بود.

طلا و سکه در دوراهی دلار و اونس جهانی

بازار طلا و سکه نیز این هفته اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد. هر چند هنوز به محدوده قیمتی که هفته گذشته در آن معامله می‌شد نرسیده است. دلیل اصلی افزایش قیمت طلا نیز، بالارفتن اونس جهانی بود که ابتدای هفته گذشته ناگهان افزایش ۵۰دلاری را تجربه کرد. در طول هفته نیز با اندکی ثبات این شاخص و کاهش نرخ ارز، طلا و سکه هم پایین آمد اما در معاملات آخر هفته اونس جاانی به مرز ۱۹۰۰دلار نزدیک شد و به همین دلیل کاهش قیمت ارز نتوانست چندان طلا و سکه را پایین بیاورد.

به این ترتیب، سکه تمام هفته را در قیمت ۱۱میلیون و ۹۷۳هزارتومان آغاز کرد و در آخرین معاملات هفته با اندکی کاهش به ۱۱میلیون و ۹۴۸هزارتومان رسید.

همچنین نیم سکه که شنبه در قیمت ۶میلیون و ۷۸۰هزارتومان معامله می‌شد، روز پنجشنبه به قیمت ۶میلیون و ۷۰۰هزارتومان رسید که ۸۰هزارتومان کاهش را نشان می‌دهد.

ربع سکه هم نسبت به ابتدای هفته ۳۰هزارتومان کاهش یافت و تا پایان هفته به ۳میلیون و ۷۵۰هزارتومان رسید.

اما سکه یک گرمی چندان تغییر قیمت نداشت و در محدوده ۲میلیون و ۲۸۳هزارتومان معامله شد.

به نظر می‌رسد هفته آینده هفته سرنوشت‌سازی برای بازارهای دارایی باشد. کاهش قیمت ارز در آخر هفته نیز این موضوع را تایید می‌کند که احتمالا اخبار مهمی از مذاکرات به گوش خواهد رسید. اگر این اتفاق بیفتد باید هفته آینده منتظر نوسانات زیادی در بازار طلا و ارز باشیم.

چرا نوسانات قیمت طلا و سکه محدود بود؟

صادقین می‌گوید: بیش از ۷۰ درصد عوامل تعیین‌کننده در قیمت طلا و سکه، متاثر از قیمت دلار، انتظارت تورمی از بازار ارز و اخبار سیاسی است. تنها ۳۰ درصد آن تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار دارد.

او می‌افزاید: عامل اساسی که باعث شد با وجود افت نرخ اونس، قیمت سکه و طلا در ایران کاهش چندانی نداشته باشد، ابهام در نتیجه رسیدن مذاکرات وین است.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: امروز شاهد کاهش معنادار قیمت ارز نبودیم و دلار همچنان در کانال ۲۶ هزار تومان است. تا زمانی که روند دقیقی برای بازار ارز مشخص نشود، فعالان سکه اقدام به فروش نمی‌کنند.

قیمت‌ها به کانال پایین‌تر بازمی‌گردد؟

در چنین شرایطی آیا امکان بازگشت قیمت طلا و سکه به کانال‌های پایین‌تر وجود دارد؟

صادقین می‌گوید: مادامی که قیمت سکه بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حمایتی بسیار معتبر و به ویژه در کانال ۱۲ میلیون تومان باشد، انتظار فروش‌های عجیب و غریب نمی‌رود.

او تاکید می‌کند: اما اگر اخبار مثبتی از وین مخابره شود و دلار به سطوح کمتر از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کند، احتمال زیادی برای بازگشت قیمت طلا و سکه به کانال‌های پایین‌تر وجود دارد.

ابهام در مذاکرات و انتظارات تورمی

اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای در نوعی ابهام و سکون به سر می‌برند. طرفین دستیابی به توافق را عملی می‌دانند اما هیچ‌یک گام نهایی را بر نمی‌دارند. آیا ممکن است ادامه این شرایط، با افزایش انتظارات تورمی، قیمت‌ها را در بازار سکه صعودی کند؟

صادقین می‌گوید: رفتار چهار هفته اخیر معامله‌گران چنین احتمالی را نشان نمی‌دهد. در واقع زمانی که اخبار در حالت سکون قرار دارد، هم خریداران و هم فروشندگان احتیاط می‌کنند.

او می‌افزاید: اکنون انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد. تنها اخبار نسبتا موثق از وین، چه مثبت و منفی می‌تواند اثر جدی بر قیمت‌ها بگذارد.

پیش‌بینی قیمت دلار

اما قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟ این کارشناس بازارهای مالی پاسخ این پرسش را نیز وابسته به تحولات وین می‌داند.

صادقین می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار بسته به اخبار برجامی، بین ۲۶ و ۶۰۰ تا ۲۷ و ۴۰۰ هزار تومان نوسان داشته باشد.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره گفت: به دلیل بحران اوکراین، قیمت طلا از طریق کانال تورم به دلیل قیمتهای بالاتر نفت و از کانال ریسک گریزی به دلیل افت بازارهای سهام پشتیبانی شده است. اگر عامل اوکراین را از دست دهیم، طلا به سرعت عقب نشینی خواهد کرد. به نظر می رسد بازار طلا فعلا بانکهای مرکزی بزرگ را نادیده گرفته است زیرا سرمایه گذاران در غبار جنگ گم شده اند و داشتن دیدگاه کلان یا بنیادین جامع در این نوع بازار بسیار دشوار شده است.

طلا معمولا به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر منازعات ژئوپلیتیکی دیده می شود و با وخامت بحران پیرامون اوکراین، بهای معاملات نقدی اونس طلا از ۳۱ ژانویه حدود پنج درصد رشد کرده و در مسیر دهمین رشد روزانه در ۱۲ روز معامله گذشته است.

عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد، کاهش بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا بود که هزینه نگهداری طلا را کمتر کرد. همچنین افت ارزش دلار آمریکا، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی جذابتر کرد.

بر اساس گزارش رویترز، دیوید میچل، مدیرکل شرکت فلزات ارزشمند ایندیگو گفت: اگر روسیه عرضه گاز به اروپا را کاهش دهد و به قیمتهای بالاتر انرژی به صورت سراسری منتهی شود، اتفاق مثبتی برای طلا خواهد بود و اونس طلا به حدود ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ دلار می رسد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۲۳ دلار و ۷۹ سنت معامله شد. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۰۲۶ دلار و ۸۶ سنت ایستاد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۲۳۴۹ دلار و ۸۲ سنت بود.

نوسانات شدید در بازارهای بورس و افزایش قابل توجه سوددهی اوراق قرضه دولتی سبب شده تا آمارهای این هفته تورم آمریکا از اهمیتی دوچندان برخوردار شود. آمارهای شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژانویه قرار است روز پنجشنبه منتشر شود و انتظار می رود با رشد نیم درصدی تورم سالانه آمریکا را به ۷.۳ درصد برساند که بیشترین رشد تورم از سال ۱۹۸۲ خواهد بود.

هنگام افزایش نرخ تورم معمولا طلا به محلی امن جهت سرمایه گذاری تبدیل می شود، اما رشد نرخ بهره در آمریکا می تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری در این بازار را بالا ببرد.

دو مقام ارشد دولت آمریکا روز شنبه گفتند، روسیه حدود ۷۰ درصد نیروی رزمی ای را که برای حمله به اوکراین مورد نیاز است به میدان آورده است. این در حالی است که به گفته مقام های روسی این کشور قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار طلا در موسسه اوآندا گفت: «فضای فعلی بازار خیلی به ضرر طلاست. سرمایه گذاران در حال مد نظر قرار دادن انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو هستند و قیمت طلا از رقم ۱۸۰۰ دلار پایین تر آمده است.»

بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش می دهد. انتظارها برای افزایش نرخ بهره همچنین سبب شده تا دلار در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی ۷ ماه گذشته قرار گیرد و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

اما به گفته اوله هانسن تحلیلگر ساکسو بانک، با توجه به افزایش نوسانات در بازارهای بورس و در حالی که بازار در حال وفق دادن خود با فضای جدید افزایش نرخ بهره است، بازار طلا به عنوان محل امنی جهت در امان نگه داشتن دارایی ها از نرخ بالای تورم مجددا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شورای جهانی طلا پیش بینی کرده تقاضا برای طلا، شمش های کوچک و سکه های طلا در سال ۲۰۲۲ بالا باقی خواهد ماند و این افت قیمت طلا را محدود تر خواهد کرد. این شورا انتظار دارد بانک های مرکزی جهان با شتابی آهسته تر به خرید طلا ادامه دهند.

همچنین هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۲.۹۸ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۲۷۶,۵۰۰ (یک میلیون و دویست و هفتاد و شش هزار و پانصد ) تومان معامله شد.

جدول قیمت ۳ روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت (تومان)

مقدار تغییر

درصد تغییر

تاریخ

۱,۲۷۶,۵۰۰

۳۸,۱۰۰

۲.۹۸

۱۱:۲۷

۱,۲۳۸,۴۰۰

-۷,۱۰۰.۰۰

-۰.۵۸

روز قبل

۱,۲۴۵,۵۰۰

۱۵,۲۰۰

۱.۲۲

۲ روز پیش

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۲۵۰هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۲۰هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک میلیون و ۶۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و۳۷۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت اونس جهانی طلا امروز سوم بهمن ۱۸۴۱ دلار اعلام شد. طلای ۱۸ عیار نیز در بالاترین قیمت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد.قیمت اونس جهانی طلا امروز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در بالاترین نرخ با روندی افزایشی ۱۸۴۱ و در پایین‌ترین نرخ ۱۸۳۶ دلار اعلام شد.

قیمت طلا ۱۸ عیار در بالاترین نرخ بازار نیز امروز در بالاترین قیمت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و در پایین‌ترین نرخ یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ثبت شده است.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز اظهار کرد: این حرکت طلا بعضی از تحلیلگران را متعجب کرد زیرا به سرعت اتفاق افتاد. بازار طلا ماههاست که حرکت قیمت محدود و رو به پایین داشته است. افزایش قیمت‌های نفت و تقاضای قوی خرده فروشی هم به بالا رفتن قیمت طلا کمک کرده است. افزایش قیمت نفت، هزینه استخراج طلا را افزایش می‌دهد. ممکن است محدودیت بیشتر در روند استخراج طلا مشاهده شود. همچنین تقاضای واقعی برای طلا همچنان قوی است. ضرابخانه آمریکا بزرگترین فروش طلا در ۱۲ سال گذشته را تجربه کرده و ضرابخانه پرث مینت استرالیا شاهد شکسته شدن رکورد فروش ۱۰ ساله بوده است. سرمایه گذاران متوسط با سریعترین روند در ۱۰ سال اخیر طلا خریداری می‌کنند.

همه نگاه‌ها به نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا دوخته شده که بعدازظهر روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. چالی پیش بینی کرد موضع بانک مرکزی آمریکا همچون سابق موافق تحکیم سیاست پولی خواهد بود و این امر باعث ریزش سنگین بازار سهام آمریکا می‌شود. ممکن است اصلاح قیمت معناداری در بازارهای سهام روی دهد. عملکرد طلا در هفته جاری به نزول بازارهای سهام و تخصیص دوباره سرمایه به فلزات ارزشمند بستگی خواهد داشت. حتی نقره هم ممکن است در رشد قیمت پیشتاز شود. وی افزود: اگر بالای سطح ۱۸۵۰ دلار شکسته شود، راه برای صعود طلا به محدوده ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلار و نهایتا سطح ۱۹۰۰ دلار هموار می شود.

نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا که بلافاصله با کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی دنبال می‌شود، مهمترین رویداد هفته جاری محسوب می‌شود. تحلیلگران انتظار دارند نشانه های بیشتری درباره نخستین دور افزایش نرخ‌های بهره در مارس دریافت کنند و شفافیت بیشتری درباره تعدیل محرک‌های مالی فدرال رزرو ایجاد شود. بازارها در حال حاضر روی چهار دور افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال ۲۰۲۲ حساب می‌کنند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: افت بازده اوراق قرضه به شکسته شدن قیمت بالاتر طلا کمک کرد اما در مجموع طلا ممکن است تا زمان نشست سیاست پولی هفته آینده بانک مرکزی آمریکا همچنان در محدوده ۱۸۰۰ تا ۱۸۴۰ دلار معامله شود.

انتظاراتی که برای آغاز تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در مارس وجود دارد، سال میلادی جاری قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است زیرا افزایش نرخهای بهره، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را بالا می برد.

به گفته مویا، طلا ممکن است از تنشهای ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه پشتیبانی شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: روسیه ممکن است در مدت کوتاهی به حمله جدیدی علیه اوکراین دست بزند اما واشنگتن تا زمانی که بتواند دیپلماسی را دنبال می کند.

طلا همچنین از افزایش قیمتهای نفت که نگرانیها نسبت به تشدید فشارهای تورمی را برانگیخته و جایگاه این فلز ارزشمند به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم را تقویت می کند، سود برده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۴.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۰۲۴ دلار و ۵۰ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۲.۷ درصد افزایش، ۲۴ دلار و هشت سنت بود.

هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز با کاهش ۰.۸۵ درصدی، از ۱۱۹۸۹۰۰ (یک میلیون و یکصد و نود و هشت هزار و نهصد ) تومان به ۱۱۸۸۷۰۰ (یک میلیون و یکصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد ) تومان رسید.

جدول قیمت طلا  ۱۸ عیار

قیمت (تومان)

مقدار تغییر

درصد تغییر

تاریخ

۱۱۸۸۷۰۰

-۱۰۲۰۰.۰۰

-۰.۸۵ 

۱۱: ۲۴

۱۱۹۸۹۰۰

-۴۰۰.۰۰

-۰.۰۴

روز قبل

۱۱۹۹۳۰۰

-۳۰۱۰۰.۰۰

-۲.۵۱

۲ روز پیش

در هفته سوم دی‌ماه، سکه با ثبت بازدهی منفی ۳.۷درصدی بیشترین بازدهی منفی را در بین بازارهای مختلف ثبت کرد.قیمت سکه ۳.۷ درصد و طلا ۲.۶ درصد در این هفته کاهش داشتند.

پس از آن طلا نیز با کاهش ارزش ۲.۶درصدی مواجه شد. بورس نیز کاهش ۲.۱۱ درصدی را تجربه کرد. دلار و یورو در صرافی ملی نسبت به سایر بازارها کاهش کمتری را تجربه کردند.به این ترتیب دلار بازدهی منفی ۱درصدی و یورو بازدهی منفی ۰.۸۸درصدی را ثبت کردند.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۳۰هزار تومان است.هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 223 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و230  هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و  50 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 550 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 630 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 636 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 300 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 717 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و188 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 303 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 703 تومان اعلام شده است.در بازار آزاد هر دلار آمریکا 28 هزار و 40 تومان و درهم امارات 7 هزار و 670 تومان معامله می شود.

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

26 هزار و 717

قیمت دلار (بازار آزاد)

28 هزار و 40

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30 هزار و303

قیمت یورو (بازار آزاد)

قیمت درهم

7 هزار و 670

قیمت پوند

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

12میلیون و 50 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

12میلیون و 230 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6میلیون و 550 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

3 میلیون و 630 هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 250 هزار

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و223هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 636 هزار

مثقال طلا

5 میلیون و 300هزار

انس طلا(دلار)

1820

امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته قیمت یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

در معاملات صبح روز ‌چهارشنبه ۲۲ دی، قیمت سکه در نیمه روز ۱۲ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان تومان ثبت شد که نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است.امروز قیمت نیم سکه ۴۵ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به قیمت ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان مبادله شد و قیمت سکه گرمی به ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان رسید.همچنین امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته قیمت یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز با کاهش ۰.۷۱ درصدی، از ۱،۲۶۶،۱۰۰ (یک میلیون و دویست و شصت و شش هزار و یکصد ) تومان به ۱،۲۵۷،۱۰۰ (یک میلیون و دویست و پنجاه و هفت هزار و یکصد ) تومان رسید.

قیمت (تومان)                   مقدار تغییر                           درصد تغییر                   تاریخ

۱،۲۵۷،۱۰۰                             -۹،۰۰۰.۰۰                                    -۰.۷۱                        ۱۱: ۱۸

۱،۲۶۶،۱۰۰                           -۱۴،۵۰۰.۰۰                                  -۱.۱۵                        روز قبل

۱،۲۸۰،۶۰۰                            -۹،۷۰۰.۰۰                                   -۰.۷۶                   ۲ روز پیش

قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ میلادی و تحت تاثیر ترمیم اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در این بازار شاهد کاهش بیش از ۴ درصدی بود در حالی که طی دو سال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته بود.

 در حالی که ترمیم اقتصاد جهانی موجب شده تا سرمایه گذاری امن در بازار طلا کاهش یابد و در شرایطی که بانک های مرکزی خود را برای افزایش نرخ بهره جهت مقابله با رشد تورم آماده می کنند قیمت طلا علیرغم رشد در جلسه، سال 2021 را با بدترین عملکرد طی 6 سال گذشته به پایان رساند.

 قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات واپسین روز سال 2021 با 0.80 درصد افزایش به 1829 دلار و 20 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه فوریه هم با 0.80 درصد رشد به 1828 دلار و 60 سنت رسید.

جعفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا در این باره گفت: «علیرغم تقویت نسبی ارزش دلار، خودداری از ریسک پذیری در پایان سال سبب شد تا قیمت طلا در جلسه قبل افزایش یابد.»

تقویت دلار سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

قیمت طلا در سال 2021 میلادی و تحت تاثیر ترمیم اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در این بازار شاهد کاهش بیش از 4 درصدی بود در حالی که طی دو سال گذشته 48 درصد افزایش یافته بود.

در این سال دامنه نوسان قیمت طلا قابل توجه و بین 1676 و 1959 دلار بود. این در حالی بود که سال 2020 قیمت طلا بهترین عملکرد 10 سال گذشته خود را تجربه کرده و بالاترین رقم تاریخی خود یعنی 2072 دلار و 50 سنت را به ثبت رسانده بود.

دومینیک اشنایدار تحلیلگر بازار طلا در هنگ کنگ گفت: «اگر موضوع تورم مطرح نبود قیمت طلا بسیار کمتر از این می بود. اما تورم بالا سبب شده تا قیمت طلا علیرغم تحولات مربوط به تقویت رشد اقتصادی و عادی سازی سیاست های پولی کشورهای توسعه یافته همچنان بالا باقی بماند.»

به صورت کلی انس جهانی طلا و قیمت بازار ارز بر قیمت طلا و سکه تأثیرگذار است. زمانی که انس جهانی و بازار ارز نوسان داشته باشند، طبیعتاً بازار طلا و سکه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود، در هفته پیش رو انس جهانی کمتر نوسان داشته باشد. اگر چه روز گذشته انس جهانی نسبت به روزهای قبل روند کاهشی داشت اما بازار ارز نوسان زیادی داشت و بر روند قیمت طلا و سکه اثر گذاشت. داد و ستد درون بازار طلا به کندی انجام می‌شود. این نوسان بر تقاضا و خرید مردم اثر منفی می‌گذارد و به صورت معمول در این شرایط مردم از خرید منصرف می‌شوند و در روزهای کم نوسان بازار خرید می‌کنند.

آرامش بازار طلا و سکه داد و ستد را افزایش خواهد داد. زمانی که تقاضا در بازار افزایش یابد، تصمیم‌گیری‌ها بهتر و صحیح‌تر می‌شود. از سویی فروشنده صنعت طلا برای فروش یا خرید طلا تصمیم‌گیری بهتری خواهد داشت. در بازار سکه نیز عرضه و تقاضا مکمل یکدیگر هستند و اگر یک روز یا یک هفته عرضه نشود و از سویی تقاضا زیاد شود، روند کلی بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اگر نگاهی تاریخی داشته باشیم، بودجه موضوعی نیست که تأثیرگذار شدید بر بازار طلا و سکه داشته باشد و بازار به واسطه بودجه ملتهب نخواهد شد. همچنین بر روند داد و ستد بازار هم تأثیرگذار نیست. بعد از تصویب بودجه پیشنهادی دولت، توسط مجلس شورای اسلامی شاهد تأثیرات اندک بر بازار طلا و سکه خواهیم بود. نباید فراموش کنیم که بودجه موضوعی نیست، بتواند تأثیر منفی و ملموس بر بازار طلا و سکه ایجاد کند. امیدواریم امسال هم همین روند ادامه داشته باشد و اثر التهاب آور بر بازار نداشته باشد.

در تمامی کشورها مذاکرات مشابه برجام بر بازارهای مالی تأثیرگذار خواهد بود. اگر شکل مدیریت اقتصادی ایجاد شود، التهاب و نوسان بازار طلا و سکه نیز کم خواهد شد. نتیجه منفی مذاکرات بر بازار طلا، سکه و اقتصاد کلان ایران اثرگذار است و حتی تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی نیز خواهد بود. مسئولین اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید این روند را مدیریت کنند تا آرامش در بازار شکل بگیرد. اگر روند مذاکرات و نتیجه نهایی نشسته‌های برجامی مثبت باشد، به نفع کشورهای مسلمان و ایران خواهد بود. بیش از ۳۵ سال است که جمهوری اسلامی ایران گرفتار تحریم‌های خارجی است. خوشبختانه با مدیریت ایجاد شده، این تحریم‌ها خیلی آزاردهنده نبودند. امیدوار هستیم، بعد از این نیز نتیجه نشسته‌ای برجامی مثبت باشد تا بازار در مسیر منطقی خود حرکت کند. اگر نتیجه مذاکرات منفی باشد، نیازمند مدیریت صحیح هستیم تا اقتصاد بازار از نظر قیمتی دگرگون نشود.

در بازار امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار نسبت به روز قبل ، با ۳۹۰۰ تومان کاهش، ۱,۲۷۹,۵۰۰ (یک میلیون و دویست و هفتاد و نه هزار و پانصد ) تومان نرخ گذاری شد.​

جدول قیمت ۳ روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت (تومان)

مقدار تغییر

درصد تغییر

تاریخ

۱,۲۷۹,۵۰۰

-۳,۹۰۰.۰۰

-۰.۳۱

۱۱:۳۰

۱,۲۸۳,۴۰۰

-۱۲,۲۰۰.۰۰

-۰.۹۶

روز قبل

۱,۲۹۵,۶۰۰

۴۰۰

۰.۰۳

۲ روز پیش

پس از انتشار آمار تورم روز جمعه همه نگاه‌ها به نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا دوخته شده و تحلیلگران می‌گویند طلا در موقعیت خوبی برای سوپرایز کردن سرمایه گذاران و صعود به سطح بالاتر قرار دارد.

آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد قیمت مصرف کننده آمریکا در نوامبر با سریع‌ترین روند سالانه در حدود ۴۰ سال اخیر افزایش پیدا کرده و ۶.۸ درصد رشد کرده است. واکنش به این آمار گوناگون بود، زیرا بخش‌هایی از این گزارش، از به اوج رسیدن فشار‌های قیمت حکایت داشت.

آمار تورم، عامل تعیین کننده در موضع بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری پیرامون تحکیم سیاست پولی خواهد بود؛ و از آنجا که موضع موافق جروم پاول، رییس فدرال رزرو از سوی بازار‌ها به حساب آمده است، بازار‌ها به مواضع دیگر و پیش بینی‌های اقتصادی چشم دوخته اند.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" اظهار کرد: پیش بینی بازار‌ها از افزایش سریعتر نرخ‌های بهره ممکن است پیش از حد زودهنگام باشد، زیرا بانک مرکزی آمریکا تا حد زیادی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. واقعیت این است که طلا پیشتر به اظهارات پاول درباره تعدیل سریعتر خرید ماهانه اوراق قرضه واکنش نشان داده است. وی دیگر به راحتی از عبارت موقتی بودن تورم استفاده نمی‌کند. اما با این حال بانک مرکزی آمریکا بیشتر از قبل در موضع تسهیلی مانده است به خصوص پس از این که پاول در سمت خود ابقا شد و لائل برینارد به عنوان نایب رییس بانک مرکزی آمریکا انتخاب شد.

پاول بر این باور است که تورم به مدت اندکی طولانی‌تر ادامه خواهد داشت، اما ملایمتر می‌شود. برای طلا مهم است که به خاطر سپرده شود تنها به دلیل این که بانک مرکزی آمریکا آماده است اندکی سریعتر خرید اوراق قرضه را تعدیل کند، لزوما به معنای آن نیست که آماده است نرخ‌های بهره را افزایش دهد.

ابزار دیده بان فدرال CME نشان می‌دهد که احتمال نخستین افزایش نرخ‌های بهره در ژوئن ۴۳.۳ درصد است، اما میلک هشدار داد ممکن است خیلی زود باشد و نرخ‌ها در ژوئن افزایش پیدا نکند. به نظر می‌رسد روند رشد تورم آهسته می‌شود و تا چند ماه دیگر قیمت بنزین به اندازه ماه گذشته افزایش نخواهد داشت. همچنین ممکن است شاهد کاهش استفاده از خودرو‌ها باشیم. در چنین صورتی تورم به اوج می‌رسد و بازار طلا هم به این باور می‌رسد. خویشتن داری بانک مرکزی آمریکا اتفاق خوبی برای طلاست و به همین دلیل میلک انتظار دارد طلا هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA پیش بینی کرد بازه معاملات اخیر ۱۷۶۰ تا ۱۸۰۰ دلار طلا در هفته جاری حفظ می‌شود. وی گفت: تورم چسبنده‌تر از انتظارات خواهد بود و این وضعیت دورنمای میان مدت و بلندمدت طلا را مثبت می‌کند. تسریع چرخه افزایش نرخ‌های بهره ریسک بزرگی برای طلاست که ممکن است باعث فروش گسترده در کوتاه مدت شود، اما بعید است چنین اتفاقی بیافتد.

میلک گفت: ریسک قیمت هفته جاری برای طلا در جهت صعودی است و بازه ۱۷۹۰ تا ۱۷۹۵ دلار، سطح قیمت معقولی خواهد بود.

هفته جاری علاوه بر نشست بانک مرکزی آمریکا که مهمترین رویداد هفته خواهد بود، آماری شامل خرده فروشی و تولید صنعتی آمریکا منتشر می‌شود. تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هم روز پنج شنبه اعلام می‌شود. شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا روز سه شنبه، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک روز چهارشنبه و مجوز‌های ساخت و آغاز ساخت خانه، متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و شاخص تولید فدرال رزرو فیلادلفیا روز پنج شنبه منتشر خواهد شد.

در صورتی که قیمت سکه به سوی مرز ۱۳ میلیون تومانی برود، احتمال نوسان نزولی در بازار سکه تقویت می شود.سکه امامی در آخرین روز هفته توانست بالای محدوده حساس ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. تحلیل گران فنی باور دارند تا زمانی که سکه بالای محدوده یاد شده قرار دارد، احتمال ورود تقاضای بیشتر به بازار وجود دارد. دیشب در بازار پشت خطی نیز فلز گران بهای داخلی توانست تا محدوده ۱۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رشد کند. با این حال، سکه از سوی اونس طلا برای رشد بیشتر حمایت نمی شود و ماندن طلای جهانی زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار موجب شده است که توان صعودی سکه محدودتر شود.

اگر امروز فلز گران بهای داخلی بتواند خود را بالای محدوده تعیین کننده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نگه دارد، می تواند حتی تا سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رشد پیدا کند. با این حال، در صورتی که سکه به سوی مرز ۱۳ میلیون تومانی برود، شانس های افزایشی سکه بازان بسیار کاهش خواهد یافت.

سکه امامی در هفته گذشته به کمک افزایش قیمت دلار توانست از مرز ۱۳ میلیون تومانی عبور کند. در مقطعی حتی سکه امامی تا نقطه ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان پیش روی کرد. با توجه به اینکه اونس طلا در هفته گذشته روند صعودی نداشت، دلیل اصلی افزایش سکه را می توان به رشد ۵ درصدی دلار نسبت داد.

در روز جاری نیز روند دلار برای سکه اهمیت زیادی دارد. عبور دلار از مرز ۳۱ هزار تومانی می تواند سکه را به بالای محدوده ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی برساند. برگشت دلار به سوی مرز ۳۰ هزار تومانی می تواند سکه را به زیر ۱۳ میلیون تومان بازگرداند. با تمام این تفاسیر دشوار است با توجه به احتیاط مذاکراتی، سکه از محدوده ۱۲ میلیون و ۹۰۰ الی ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خارج شود.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷ هزار و ۹۳۱تومان است.

هم‌اکنون در بازار داخلی، قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 254 هزار تومان، قیمت دلار 27 هزار و 931 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 570 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 350 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

مشاهده آنلاین قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار

قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 674هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 435 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم‌‌اکنون،‌ قیمت دلار 27 هزار و 931 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 647 تومان، پوند انگلیس 39 هزار و 12 تومان و درهم امارات 7 هزار و 612 تومان اعلام شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 715 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 186 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 804تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 194 تومان اعلام شده است.

طلا یک بار دیگر به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد و تحلیلگران وال استریت را نسبت به روند قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری بدبین کرداونس جهانی طلا در بالاترین نرخ ۱۸۵۷ دلار و در پایین‌ترین قیمت ۱۸۴۹ دلار را ثبت کرد. قیمت طلا ۱۸ عیار در کمترین نرخ بازار امروز یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و در بالاترین قیمت به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه در بازار امروز با یک نوسان نسبی همراه بود و به قیمت ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم‌سکه در سایت اتحادیه طلا تهران شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد. قیمت ربع سکه سه میلیون و ۷۷۰ هزار تومان اعلام شد.

طلا هفته پیچیده ای داشت و آمار اقتصادی مختلف و موضع موافق تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی کانادا نیروی صعودی را از این فلز ارزشمند دور کرد.

بهای معاملات هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا آخرین بار ۱۸ دلار و ۷۰ سنت معادل یک درصد کاهش یافت و در ۱۷۸۳ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد کاهش نشان داد اما رشد ماهانه یک درصدی داشت.

بازارها سرگرم هضم کندی شدید اقتصاد آمریکا بودند که برای سه ماهه سوم گزارش شد. همچنین شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی که معیار محبوب بانک مرکزی آمریکا برای سنجش تورم است، در سپتامبر در نرخ بالای ۳.۶ درصد ماند. بانک مرکزی کانادا هفته گذشته با پایان دادن به برنامه تسهیل پولی و جلو بردن زمان افزایش نرخهای بهره همه را غافلگیر کرد.

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۳.۸ درصد نسبت به روند قیمت طلا بدبین بودند در حالی که ۳۰.۸ درصد نظر خنثی داشتند و ۱۵.۴ درصد به افزایش قیمت خوش بین بودند.

سرمایه گذاران خُرد همچنان نسبت به طلا خوش بین ماندند. از میان ۷۴۵ نفری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، ۶۰.۵ درصد به قیمت طلا خوش بین، ۲۲.۵ درصد بدبین و ۱۷ درصد نظر خنثی داشتند.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: حساب باز کردن بازار روی افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره و تحکیم سریعتر سیاست پولی روی قیمت طلا تاثیر گذاشته است. طلا هفته گذشته بالاترین سطح محدوده معاملاتی اخیرش را تست کرد اما در آستانه تعطیلات پایان هفته ریزش کرد و به قیمت پایین جدیدی نزولی کرد. به نظر می رسد پیشروی اکتبر به پایان رسیده باشد. هدف قیمت طلا در هفته جاری ۱۷۶۸ دلار و سپس ۱۷۵۷ دلار است.

دلار قویتر عامل دیگری است که باعث شده است تحلیلگران نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین باشند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA در این باره گفت: من به دلار آمریکا در هفته جاری خوش بین هستم. با تداوم رشد فشارهای تورمی، تصور می کنم بانک مرکزی آمریکا لحن موافق افزایش نرخهای بهره را در نشست آتی خود داشته باشد و به آغاز تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه اشاره کند.

نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بعدازظهر روز چهارشنبه اعلام می شود و مهمترین رویداد هفته خواهد بود. رویداد مهم بعدی انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا در روز جمعه است.

تحلیلگرانی که نظر خنثی دارند، تاکید می کنند تا زمانی که طلا نتواند مرز ۱۸۰۰ دلار را با موفقیت بشکند، در بازه معاملات وسیعی که گرفتار شده است، خواهد ماند.

جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد کیتکونیوز گفت: روند طلا در نمودار روزانه افزایشی است اما روز جمعه خریداران ضعیف شدند و طلا باید نیروی جدیدی را نشان دهد تا روند صعودی را زنده نگه دارد.

دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز اظهار کرد: در کوتاه مدت طلا باید هدف ۱۷۶۰ دلار را حفظ کند که سطح حمایتی مهم بعدی محسوب می شود.

قیمت طلا امروز در بازار

 به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا در معاملات امروز پنجشنبه، تحت تأثیر عقب‌گرد سود اوراق قرضه آمریکا، تقویت شد و قیمت‌ها به مرز ۱٫۸۰۰ دلار بازگشت.سرمایه‌گذاران منتظر نتایج اجلاس‌های سیاست‌گذاری امروز بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن هستند تا ببینند آیا افزایش زودتر از موعد نرخ بهره در دستور کار آنها قرار دارد یا خیر.

قیمت طلا حساسیت بالایی به افزایش نرخ بهره دارد و در صورت این افزایش سقوط خواهد کرد. از سوی دیگر بالا نبردن نرخ بهره در صورتی که به تورم دامن بزند می‌تواند موجب خرید بیشتر طلا و تقویت قیمت آن شود.

تا ساعت ۷:۲۴ روز پنجشنبه به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۹۹.۱۳ دلار رسید.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با رشدی ۰.۰۸ درصدی به ۱٫۸۰۰.۲۰ دلار رسید.

عامل اصلی افزایش قیمت امروز طلا افت سود اوراق قرضه آمریکا بود که باعث شد تقاضا برای خرید سرمایه‌های غیر سوددهی مانند طلا، بالا برود.سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا که این هفته همیشه بالای ۱.۶۰ درصد بود، در معاملات امروز تا ۱.۵۵۶ درصد پایین آمد که این کمترین نرخ آن در دو هفته اخیر است.

 بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۷۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از رکورد بالاترین قیمت یک ماه اخیر که اواخر هفته گذشته ثبت کرد، ۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۷۸۹ دلار و ۳۰ سنت رسیده است. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۷ درصد کاهش، در ۱۷۹۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

بهای بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا افزایش یافت و هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را بالا برد. دلار همچنان نزدیک به بالاترین رکورد یک هفته اخیر که روز سه شنبه صعود کرده بود، ماند و جذابیت خرید طلا برای سرمایه گذاران خارجی را کمتر کرد.

فعالان بازار اکنون منتظر نتیجه نشست سیاست پولی روز پنج شنبه بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا و دیدار کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا در سوم نوامبر هستند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، تقریبا قطعی است که آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا اعلام خواهد شد و بازده اوراق قرضه آمریکا بالاتر می‌رود در حالی که طلا برای ماندن در نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلار به سختی تقلا می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد بازده واقعی پایین‌تر برای این که مانع ازسرگیری روند نزولی طلا شود، کافی است هر چند که نیروی کافی صعودی برای شکسته شدن مقاومت طلا در سطح ۱۸۳۵ دلار فراهم نمی‌کند.

در حالی که بانک مرکزی ژاپن آماده حفظ برنامه محرک مالی عظیم خود و کاهش پیش بینی تورم امسال می‌شود، رشد انتظارات تورمی در منطقه یورو می‌تواند چالشی برای بانک مرکزی اروپا ایجاد کند.

طلا اغلب پناهگاه مطمئن دارایی در برابر تورم حاصل از اجرای محرکهای مالی بانکهای مرکزی شناخته می‌شود با این حال افزایش نرخهای بهره و تعدیل تدابیر محرک مالی، بازده اوراق قرضه دولتی را بالاتر می‌برد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و یک سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۰۲۳ دلار و ۴۸ سنت بود. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، در ۲۰۰۷ دلار و ۶۵ سنت ایستاد.

 

قیمت طلا امروز