در چهارمین هفته مرداد ۹۹ تلاطم قیمتی را در بازارهای مالی مشاهده نکرده ایم، اما به طور کلی روند بازار سیر نزولی داشت و از نوسان کمی برخوردار بود.

معجزه در بازار بورس ؛ فردا کابوس بورس تمام می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازار بورس سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی تمام عیاری کرده است.بازار بورس در معاملات هفته جاری ۲۱۸ هزار واحد کاهش داشت.بازار بورس که طی ۵ ماهه نخست امسال روز‌های طلایی را سپری می‌کرد از هفته قبل با ریزش همراه شده است.بازار بورس نگرانی‌ شدیدی را برای تازه واردان بورسی ایجاد کرده است.اصلاح بازار بورس در هرزمانی که لازم باشد و شرایط آن مهیا شود شکل می‌گیرد.

موفقیت در بورس

آخرین هفته مرداد ۹۹ با نوسان های قیمت در بازار سکه و ارز شروع شد به طوری که در ابتدای هفته شاهد کاهش قیمت سکه و ارز بوده ایم اما در اواسط هفته نرخ ها روند صعودی به خود گرفت که این افزایش قیمت ماندگار نبود و با کاهش قیمت در پایان هفته به کار خود پایام داد بازار سرمایه نیز همچنان روند نزولی هفته گذشته را پیش گرفته بود که در برخی ایام  و در ساعاتی محدود شاهد افزایش شاخص کل بودیم اما به طور میانگین میزان کاهش بیشتر از افزایش کوتاه مدت آن بود.  

هفته ای پر از نوسان برای نرخ دلار و یورو

در آخرین هفته مرداد ۹۹ دلار و یورو شاهد نوسان قیمتی زیادی بودند، اما میزان این نوسان چشمگیر نبود به طوری که در اواین روز هفته دلار و یورو به ترتیب به نرخ ۲ هزار و ۵۰ و ۲۶ هزار تومان بود در روزهای بعد روند قیمت افزایش بود و در چهارمین روز دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی به نرخ ۲۲ هزار ۵۰ تومان رسید و یورو نیز ۷۵۰ تومان گران شد، اما در روزهای بعد رند نزولی قیمت ارز از سر گرفته شد ئو در اخرین روز هفته  دلار با کاهش ۱۵۰ تومان به قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید ویورو نیز ۱۵۰ تومان ارزان شد.

بورس-تهران

سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان نزدیک شد 

هر قطعه سکه طرح جدید در اولین روز هفته با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ تومان به فروش رسید و هر گرم طلای ۱۵۸ عیار با نرخ  یک میلیون و ۲۶ هزار تومان خرید و فروش شد که در آخرین روز هفته سکه با افزایش   متوسط ۱۵۰ هزا تومانی  به  قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش حدود ۳۵ هزار تومان به قیمت ۱ میلیون و ۴۹ هزار تومان فروخته شد.

موفقیت در بورس

نوسان نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: در آخرین روز هفته حباب سکه به ۴۵۰ هزار تومان رسید و اونس جانس در اوایل هفته روند کاهشی داشت، اما در اواسط هفته شاهد افزایش اونس جهانی به میزان ۴۳ دلار بوده ایم که این روند پایدار نماند و در روزهای پایانی هفته کاهش یافت که به طور میانگین اونس جهانی حدود ۶۳ دلار با نوسان همراه بود.  افزود: در چهارمین هفته مرداد ۹۹ هر قطعه سکه طرح جدید به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان با نوسان همراه بود همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار به طور متوسط در طول هفته به میران ۳۵ هزار تومان نوسان داشت.

بذر افشان تصریح کرد: بازار طلا و سکه در آخرین هفته مرداد روند ثاتی را در پیش نگرفته بود بلکه همراه با نوسان در قیمت همراه بود به طوری که در روزهای ابتدایی هفته روند نزولی را پیش گرفته بود، اما در اواسط هفته روند صعودی بود و در روزهایی پایانی هفته بازار روند کاهش قیمت را پیش گرفت.

دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران  گفت: در این هفته با نوسان نرخ ارز مواجه بودیم که بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت  وشاهد خروج  نقدیگی از بازار سرمایه بودیم که تصور می‌شد این سرمایه به سمت بازار طلا و سکه رفته است در صورتی این چنین نیوده است و در این دوران تنها یک درصد از این نقدینگی وارد بازار شده  است و مابقی آن به سمت بازارهای مالی دیگر سوق یافتند.

او بیان کرد: بازار طلا و سکه همجنان شاهد کاهش تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به میزان حدود ۸۰ تا ۹۰ است، اما میزان خرید سکه نسبت به هفته گذشته تقریبا  ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بذر افشان گفت: پیش بینی می‌شود اگر  اونس جهانی طلا افزایش نیابد  و خبرهای تاثیر گذار اقتصادی نداشته باشم  دور از انتطار است که افزایش قیمت را تجربه کنیم و با ورود به ماه محرم امکان کاهش قیمت در برخی از ایام را خواهیم داشت.

موفقیت در بورس

بازار سرمایه با اصلاح قیمت به تعادل می رسد 

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط لازم برای رشد و اقبال به بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ به دلیل اتخاذ سیاست‌های پولی  و مالی صحیح  دولت  و مسئولین اقتصادی سبب شد نقدینگی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیار تومانی با کنترل سایر بازارها به سمت بازار سرمایه سوق یابد.  

او افزود: عدم تدابیر لازم برای ورود نقدیگی بیش از حد معقول به بازار سرمایه سبب اختلاف بین ارزش ذاتی و اسمی سهام شد که اگر  ابزارهایی نظیر معافیت  مالیاتی، ورود شرکت‌های جدید به بازار بورس، افزایش سرمایه در سهام‌ها و انتشار اوراق با محوریت بخش خصوصی  در انتهای سال ۹۸ اتخاذ می‌شد که در حال حاضر با تاثیر پذیری بیش اندازه ورود نقدینگی در بازار سرمایه مواجه نمی‌شدیم.

بورس

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تاثیر پذیری بازار سرمایه سبب شد  اغلب سهام صنایع و شرکت‌ها بیش از حد منطقی مورد معامله قرار می‌گرفتند که این امر سبب شد دوره بازگشت سرمایه  ۳۴ ساله برای یک سرمایه گذاری  به طور متوسط ۳ درصد کاهش پیدا  کند  که در پی آن بازار نسبت به انتشار  هر خبری حتی خبر مثبت در این هفته  همچنان شاخص با ریزش همراه بود  در صورتی این چنین اخبار در ۲ ماه گذشته سب رشد شاخص بورس بود.  

آقابزرگی بیان کرد: به نطر می‌رسد دوره اصلاح قیمت در بازار ائامه دار باشد چراکه لازم است اختلاف‌هایی که در ارزش سهام‌ها وجود دارد  به منظور شفاف سازی باید اصلاح قیمت در بازار انجام شود و انتطار نداریم اُفت شاخص ۳ تا ۴ درصدی به صورت پیاپی  داشته باشم، اما پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده روند بازار نزولی باشد چراکه بازار بورس به تعادل واقعی خود روز به روز نزدیک‌تر می‌شود.

بورس