قیمت پراید امروز 8 اسفند 1400

قیمت پراید سقوط کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت پراید در بازار با نوسان همراه است. قیمت پراید سال گذشته با افزایش شدیدی مواجه شد. قیمت پراید به دلیل ثابت نبودن نرخ ارز با افزایش مواجه شد. . قیمت پراید هرگز به زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهد رسید. قیمت پراید را در ادامه خبر مشاهده کنید.

قیمت خودرو در آخرین ماه سال کاهشی شده است. علت کاهش قیمت در بازار خودرو چیست؟ روند کاهشی بازار ادامه دارد؟ قیمت خودرو در روز سوم اسفند ۱۴۰۰ بازار خودرو ایران با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت باما با تغییراتی همراه شده است.

قیمت پراید دوباره تغییر کرده است.طبق آخرین اخبار از بازار خودرو قیمت پراید روند روبه افزایشی داشته است.در روزهای اخیر قیمت پراید تغییرات تازه ای داشته است.این چندمین بار است که قیمت پراید از سال گذشته تاکنون روند افزایشی به خود می گیرد.آخرین خبرهای مرتبط با قیمت پراید را با ما بخوانید.قیمت

خودرو امروز 8 اسفند ۱۴۰۰

قیمت خودرو در آخرین ماه سال کاهشی شده است. علت کاهش قیمت در بازار خودرو چیست؟ روند کاهشی بازار ادامه دارد؟

قیمت خودرو در روز سوم اسفند ۱۴۰۰ بازار خودرو ایران با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت باما با تغییراتی همراه شده است.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز سوم اسفند ۱۴۰۰ در بازار ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ به نرخ ۱۸۵ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل  ۱۴۰۰ در قیمت ۴۸۸ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است.

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس با افزایش سه میلیونی خود نسبت به روز گذشته به نرخ ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۵ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج سه میلیون کاهش داشت و به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان رسید.

 

قیمت بازار انواع خودرو پراید (بهمن ۱۴۰۰)

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان) 
۱۱۱ SE ۱۳۹۹ | سایپا صفر ۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۱ SE ۱۳۹۹ | سایپا صفر ۱۷۱,۰۰۰,۰۰۰
۱۵۱ SE ۱۳۹۹ | سایپا صفر ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۵۱ SE ۱۴۰۰ | سایپا صفر ۱۶۶,۰۰۰,۰۰۰
۱۵۱ SE ۱۴۰۰ | سایپا صفر (قیمت نمایندگی) ۱۴۹,۶۹۸,۰۰۰
۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ | سایپا صفر ۱۶۹,۰۰۰,۰۰۰
۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ | سایپا صفر ۱۷۹,۰۰۰,۰۰۰

قیمت خودروهای داخلی در ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان درحال معامله است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۶ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج نیز در قیمت ۳۲۳ میلیون در بازار موجود است.

قیمت امروز پراید، خودروهای پراید طی هفته گذشته بدون نوسان قیمت روانه بازار شده است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۶۲ میلیون تومان ثابت ماند.  پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۲ میلیون تومان  قیمت خورده است.قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۶۷میلیون تومان رسید.   معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۷۰میلیون تومان اعلام کردند.

پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان  ارزش گذاری شد. قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) به حوالی  ۱۸۵ میلیون تومان رسید.  قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸  نیز در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند.

در جدول زیر قیمت روز انواع پراید را در بازار آزاد مشاهده می‌کنید.
معامله‌کنندگان قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE را حوالی ۱۷۰میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به دو روز گذشته یک میلیون ارزان شده است.
پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۲ میلیون تومان  قیمت خورده است. که به معنای کاهش یک میلیونی طی دو روز گذشته است.  قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۶۷میلیون تومان رسید.
قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) به حوالی  ۱۸۵ میلیون تومان رسید که به معنای کاهش ۲میلیونی طی دو روز گذشته است. قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۶۲ میلیون تومان ثابت ماند.
پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان ارزش گذاری شد. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸  نیز در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند.
قیمت بازار انواع خودرو پراید (دی ماه)
برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۱,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۶۷,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۲,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰

قیمت پراید در مرز ۱۹۰ میلیون تومان قرار گرفت

در حال حاضر ارزان ترین مدل پراید صفر را از بازار می‌توانید با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کنید.قیمت جدید پراید وانت مدل ۱۴۰۰ برای امروز ۱۶۸ میلیون تومان اعلام شده است. گران ترین مدل پراید صفر نیز در بازار نسخه ۱۱۱ است که قیمتی در حدود ۱۸۸ میلیون تومان دارد. پراید ۱۳۱ صفر مدل ۹۸ نیز با قیمتی تقریبی ۱۶۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

.پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان ارزش گذاری شد که به معنای کاهش ۲میلیونی طی یک روز گذشته است. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند.قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) امروز حوالی ۱۸۸ میلیون تومان ثابت ماند با این حال این خودرو طی هفته گذشته حدود دو میلیون افزایش قیمت داشته است.

 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ با کاهش یک میلیونی به ۱۶۲ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۳ میلیون تومان  قیمت خورده است که نسبت به روز گذشته یک میلیون تومان ارزان شده است.  قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم با ریزش ۲ میلیونی به ۱۶۸میلیون تومان رسید.

در گزارش زیر قیمت روز انواع پراید را در بازار آزاد مشاهده می‌کنید.
طبق مشاهدات از قیمت امروز پراید،  معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۷۲میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به معاملات  روز گذشته دو میلیون گران شده است.
پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان  ارزش گذاری شد ک و پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ در رنج ۱۶۰ میلیون تومانی روانه بازار شد.
قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) امروز حوالی  ۱۸۸ میلیون تومان ثابت ماند با این حال این خودرو طی هفته گذشته حدود دو میلیون افزایش قیمت داشته است.
 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز به ۱۶۳ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۴ میلیون تومان  قیمت خورده است.  قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۷۰میلیون تومان رسید.
قیمت بازار انواع خودرو پراید (دی ماه)
برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۴,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۳,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کانال تلگرام گسترش نیوز
خودروهای خانواده پراید امروز با افزایش قیمت روانه بازار شد.
معامله‌کنندگان قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۶۹میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته یک میلیون گران شده است. محاسبات حاکی از آن است که قیمت این خودرو طی دو روز گذشته حدود ۲میلیون افزایش یافته است.
قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰  در رنج ۱۷۲میلیون تومان و قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند.
قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ با افزایش یک میلیونی نسبت به روز گذشته به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است.   قیمت این خودرو طی دو روز گذشته حدود ۲میلیون افزایش یافته است.
پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان  ارزش گذاری شد و پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ نیز در رنج ۱۵۷ میلیون تومانی روانه بازار شد که افزایش سه میلیونی را نسبت به روز گذشته ثبت کرده است.
 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز به ۱۶۴ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۵ میلیون تومان  قیمت خورده است.
قیمت بازار انواع خودرو پراید 
برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۷,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۹,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۸,۰۰۰,۰۰۰

معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۶۸میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته یک میلیون گران شده است. محاسبات حاکی از آن است که قیمت این خودرو طی یک هفته اخیر حدود ۶میلیون افزایش یافته است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰  در رنج ۱۷۲میلیون تومان و قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند.
قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ با افزایش یک میلیونی نسبت به روز گذشته به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده است. پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان  ارزش گذاری شد و پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ نیز در رنج ۱۵۴ میلیون تومانی روانه بازار شد که افزایش یک میلیونی را ثبت کرده است.
 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز به ۱۶۴ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۵ میلیون تومان  قیمت خورده است.
برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۴,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۸,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
بررسی قیمت ها در خانواده پراید گویای این نکته است که این محصول به رغم توقف تولید همچنان در جاده رشد قیمت به حرکت خود ادامه می دهد.قیمت پراید این روزها جنجالی شده، شرکت سایپا هم قیمت پراید را هرروز بالاتر می برد، به دلیل پرطرفدار بودن قیمت پراید را بالا می برند، قیمت پراید تسبت به ماشین های دیگر ارزان تر است.

 قیمت خودروها در هفته منتهی به 10 دی ماه سال جاری افت و خیز را به خود دیدند. در میان محصولات پرتیراژ شرکت های خودروساز در حالیکه قیمت دو خانواده کوییک و ساینا نسبت به هفته گذشته تغییری را به خود نمی بیند و خانواده های دنا و پژو 207 نیز تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکردند شاهد هستیم که پژو 405 مدل SLX و همچنین پراید 131 در جاده افزایش قیمت با هم کورس گذاشتند. پژو 405 مدل SLX در هفته ای که گذشته به نسبت هفته پیش از آن رشد 2.8 درصدی را تجربه کرد. پراید 131 نیز پشت سر پژو 405 افزایش قیمت 1.8 درصدی را در بازه زمانی یاد شده تجربه کرده است. به نظر می رسد متقاضیان بازار بار دیگر خودروهای محبوب سالیان پیش را برای خرید انتخاب کرده اند و همین مساله نمودار قیمت آنها را در بازار صعودی کرده است. البته نمی توان به راحتی از کنار آیتم کاهش عرضه دو خودروی یاد شده نیز گذشت. متقاضیان که برای پیدا کردن مدل صفر پراید 131 باید زمان بیشتری را صفر کنند زیرا نزدیک به یک و سال و نسم است که تولید آن متوقف شده است. پژو 405 مدل SLX نیز به رغم حضور در کارخانه به نوعی قطره چکانی عرضه می شود. این محصول پر طرفدار که روزگاری گل سر سبد محصولات ایران خودرو محسوب می شد طی مدت زمانی که از سال جاری گذشته در هیچ یک از طرح های فروش ایران خودرویی ها حضور نداشته است. حال به سراغ بازار می رویم تا افت و خیز قیمت خودرو را بررسی کنیم. 

بررسی قیمت  محصولات تولیدی ایران خودرو در هفته منتهی به 10 دی ماه امسال نشان می دهد در حالیکه خانواده پژو 206 به صورت دسته جمعی رشد قیمت را تجربه کردند اما محصولاتی مانند پژو 207 معمولی، پژو 207 با سقف پانوراما،پژو پارس معمولی، دنا معمولی، دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک، سمند LX  و سمند سورن پلاس با همان قیمت های هفته گذشته در بازار داد و ستد شدند. در میان اعضای خانواده 206، تیپ 5 این محصول بیشترین رشد قمیت هفتگی را در کارنامه خود ثبت کرد این خودرو در هفته ای که گذشته به نسبت هفته گذشته با قیمت 325 میلیون تومان داد و ستد شد و رشد 1.5 درصدی را به خود دید. قیمت تیپ دو آن نیز حدود 1.1 درصد رشد را به خود دید و با قیمت در حدود 275 میلیون تومان خرید و فروش شد. 206 صندوقدار به رغم دارا بودن بیشترین قیمت اما کمترین رشد هفتگی را تجربه کرد. قیمت این خودرو افزایش حدود 0.6 درصدی را به خود دید و با قیمت حدود 328 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شد.    

در خانواده دنا تنها مدل پلاس این خودرو با گیربکس معمولی و موتور توربو شارژ رشد قیمت را به خود دید و دو محصول دنا معمولی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک بدون تغییر قیمت بنسبت قیمت های هفته گذشته در بازار حضور داشتند. قیمت رشد 0.5 درصدی را تجربه کرد و قیمت خود را تا حدود 400 میلیون تومان بالا اورد. متقاضیان می توانستند دنا معمولی را با قیمت 357 میلیون تومان  و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک با قیمت 475 میلیون تومان خریداری کنند.

در گروه پژو 207 علاوه بر مدل معمولی این خودرو، دو مدل پژو 207 با سقف پانوراما نیز تغییر قیمتی را به خود ندیدند. اما پژو 207 با فرمان برقی رشد حدود 0.2 درصدی را تجربه و با قیمت 365 میلیون تومان در بازار حضور دارد. پژو 207 معمولی و پژو 207 با سقف پانوراما به ترتیب با قیمت های 355 میلیون و  374 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشتند. پارس معمولی نیز در جاده ثبات قیمت حرکت کرد و همچنان با قیمتی در حدود 283 میلیون تومان به متقاضیان عرضه شد. اما پارس LX رشد قیمتی حدود 0.8 درصدی را در کارنامه ثبت و قیمت خود را به حدود 345 میلیون تومان رساند. پژو 405 مدل SLX با رشد 2.8 درصدی قیمت خود را به 313 میلیون تومان افزایش داد.

از بازار سمند هم خبر می رسد در حالیکه سمند با موتور EF7 با رشد 1.1 درصد قیمت خود را در بازار به حدود 275 میلیون تومان رساند. اما دو عضو دیگر این خانواده یعنی سمند سورن پلاس و سمند LX بدون افزایش قیمت به ترتیب با قیمت های 307 میلیون تومان و 257 میلیون تومان در بازار حضور دارند.  

رشد قیمت پراید 131 ثبات قیمت خانواده کوییک

بررسی قیمت ها در خانواده پراید گویای این نکته است که این محصول به رغم توقف تولید همچنان در جاده رشد قیمت به حرکت خود ادامه می دهد. در حالی که پراید 131 در هفته ابتدایی دی ماه با رشد قیمتی حدود 1.8 درصدی با پرداخت حدود 167 میلیون تومان قابل خریداری است پراید 111 یک میلیون تومان به قیمت خود اضافه کرد و در حال حاضر با قیمت 186 میلیون تومان در بازار حضور دارد. این میزان رشد به آن معناست که قیمت پراید هاچ بک (بدون صندوق) در یک هفته حدود 0.5 درصد افزایش را تجربه کرده است.  

در خانواده تیبا، در حالیکه تیبا صندوقدار رشد 0.5 درصدی را به خود دیده، شاهد هستیم که قیمت تیبا رشد یک درصدی را  در کارنامه خود ثبت کرد. قیمت تیبا صندوقدار با این میزان رشد به حدود 179 میلیون تومان رسید و عرضه کنندگان تیبا 2 قیمتی حدود 186 میلیون تومان روی خودروی در اختیار خود گذاشتند. در خانواده کوییک و خانواده ساینا هیچ تغییر قیمتی به نسبت هفته گذشته دیده نمی شود. کوییک R با قیمت 204 میلیون تومان قابل خریداری است. کوییک S نیز ثبات قیمت را تجربه کرد. این خودرو در حال حاضر با قیمت حدود 218 میلیون توماندر بازار حضور دارد. کوییک معمولی به عنوان ارزان ترین عضو این خانواده نیز با قیمت حدود 197 میلیون تومان در بازار دیده می شود. در خانواده ساینا، سه عضو آن یعنی ساینا معمولی، ساینا S و  ساینا پلاس به ترتیب با قیمت های 191 میلیون و 203 میلیون و 211 میلیون تومان  داد و ستد می شود.

علت گران شدن پراید

تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایت‌ها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش داده‌اند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است.

علت گرانی سه میلیون تا چهار میلیون تومان پراید در یک هفته چیست؟ 

عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.

هفته گذشته، وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارت‌نیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب می‌شود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر می‌کند. پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت. علاوه بر این، قرار بود در این روزهای نبود پراید در خط تولید، خودروهای جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند اما به نظر می‌رسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام مانده‌اند.

کمبود تقاضای 3 میلیونی در بازار خودرو

آن طور که تاکنون اعلام شده میزان تقاضا در بازار خودرو تا سالانه به سه میلیون دستگاه هم می‌رسد اما خودروسازان حتی به یک میلیون خودرو تولیدی هم دست نیافته‌اند. هرچند آنها اعلام کرده‌اند که میزان خودروهای معوق در طرح‌های پیش‌فروش را به کمترین حد ممکن طی سال‌های اخیر رسانده‌اند اما طبق آخرین گزارش سازمان بازرسی میزان خودروهای ناقص در پارکینگ به ۱۴۰ هزار خودرو می‌رسد. ناتوانی خودرو سازان در تامین قطعات خودرو نیز به بحران فعلی دامن زده است. در همین حال که بازار به دلیل بی‌پاسخ ماندن به تقاضاهای موجود تحت فشار است، قیمت دلار نیز نوساناتی داشته که به نظر می‌رسد این نوسانات به بازار خودرو هم سرایت کرده است. 

مشخصات فنی پراید

بررسی های فنی نشان می دهد که حدود 90 درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن می‌توان قیمت پراید را تعیین کرد. در مورد خودرو پراید با وزن 915 کیلوگرم، حدود 800 کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی 35 هزار تومان است، 28 میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. 20 درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از 33 میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.

هزینه متوسط بلندمدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود (به دلیل تولید به مدت بیش از 5 دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود 20 تا 30 درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان می‌دهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از 50 میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید 60 میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه (تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به 150 میلیون تومان رسیده است. در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار 4200 تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر 70 میلیون تومان (10 میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.

ژو ۲۰۶ تیپ پنج با افزایش سه میلیون تومانی، بیشترین رشد قیمت را در بین خودرو‌های داخلی به‌ثبت رساند و در بازار ۲۸۸ میلیون تومان فروخته شد. تیبا هاچ‌بک پلاس نیز به همین اندازه کاهش قیمت پیدا کرد و ۱۶۶ میلیون تومان قیمت خورد.

خودرو‌های مونتاژی بازار نیز روز آرامی را پشت سر می‌گذارند؛ با این حال کیا سراتو مدل ۹۸ امروز ۹۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و در مقایسه با آخرین روز کاری هفته قبل رشد ۳۰ میلیون تومانی را تجربه می‌کند. قیمت روز خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

پژو ۲۰۶ صندوقدار، دو میلیون تومان ارزان و ۲۸۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد. سمند EF۷ سومین روز مهر، ۲۵۴ میلیون تومان‌ و پژو پارس ۲۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند و هر کدام رشد یک میلیون تومانی را در مقایسه با هفته قبل به‌ثبت رساندند.

افزایش قیمت پراید در پاییز 

در این روزها شاهد افزایش قیمت پراید و خودروهای داخلی هستیم. پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد و رشد شش میلیون تومانی را تجربه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ پنج و دنا تیپ یک نیز نسبت به معاملات روز یکشنبه هفته جاری پنج میلیون تومان قیمت بیشتری دارند. همچنین بین محصولات سایپا تیبا هاچ‌بک پلاس سه میلیون تومان گران شد و ۱۶۹ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت روز محصولات ایران‌خودرو و سایپا را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.پژو ۲۰۷ امروز بیشترین رشد قیمت را بین محصولات داخلی بازار داشت. این خودرو با جهش ۱۰ میلیون تومانی، ۳۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس شش میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج و دنا پنج میلیون تومان، و سمند EF۷ دوگانه‌سوز چهار میلیون تومان از خرید و فروش‌های روز یکشنبه قیمت بیشتری دارند.

قیمت پراید ۱۳۱ معادل ۱۳۷ میلیون تومان، قیمت پراید ۱۳۲ معادل ۱۳۲ میلیون تومان، قیمت پراید ۱۵۱ معادل ۱۴۵ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ معادل ۱۶۰ میلیون تومان گزارش شده است.

قیمت پراید در پاییز افزایش می یابد؟

در این روزها شاهد افزایش قیمت پراید و خودروهای داخلی هستیم. پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد و رشد شش میلیون تومانی را تجربه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ پنج و دنا تیپ یک نیز نسبت به معاملات روز یکشنبه هفته جاری پنج میلیون تومان قیمت بیشتری دارند. همچنین بین محصولات سایپا تیبا هاچ‌بک پلاس سه میلیون تومان گران شد و ۱۶۹ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت روز محصولات ایران‌خودرو و سایپا را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.پژو ۲۰۷ امروز بیشترین رشد قیمت را بین محصولات داخلی بازار داشت. این خودرو با جهش ۱۰ میلیون تومانی، ۳۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس شش میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج و دنا پنج میلیون تومان، و سمند EF۷ دوگانه‌سوز چهار میلیون تومان از خرید و فروش‌های روز یکشنبه قیمت بیشتری دارند.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ در رنج ۱۷۲میلیون تومان اعلام شده است.قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ اگرچه حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند اما این خودرو طی یک هفته اخیر ۵میلیون تومان گران شده است.قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده است. پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان  ارزش گذاری شد و پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ نیز در رنج ۱۵۳ میلیون تومانی روانه بازار شد که نسبت به چهار روز گذشته یک میلیون افزایش داشته است. 
 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز به ۱۶۴ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۵ میلیون تومان  قیمت خورده است. 
معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۶۷میلیون تومان اعلام کردند که نسبت معاملات سه روز گذشته ۳میلیون گران شده است. محاسبات حاکی از آن است که قیمت این خودرو در چهار روز گذشته حدود ۵میلیون افزایش یافته است

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)

پراید ۱۵۱ پلاس ۱۴۰۰ صفر ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ پلاس ۱۳۹۹ صفر ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۰ صفر ۱۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۳۹۹ صفر ۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۳۲ SE ۱۳۹۸ صفر ۱۵۳,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۶۷,۰۰۰,۰۰۰ 
پراید ۱۱۱‌ SE ۱۳۹۹ صفر ۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
منبع: باما

 

برخلاف انتظارات نوسانات قیمت ها در روزهای پایانی هفته در بازار خودرو شدت گرفته است؛ این نوسانات قیمتی به گونه ای است که در بین خودروهای پراید مدل ۱۳۱ آن در این مدت یک میلیون تومان گران شده است و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۳۲ آن نیز در این مدت ۷ میلیون تومان گران شده است و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است و پراید ۱۵۱ نیز در این مدت جهش قیمتی چشمگیری را تجربه کرده است و این خودرو از ۱۴۲ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۱۴۴ میلیون تومان رسیده است و پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ نیز در این مدت یک میلیون تومان دیگر گران شد و ۱۵۱ میلیون تومان قیمت خورد.

خودروهای پژو نیز در این مدت نوسانات قیمتی چشمگیری را تجربه کردند؛ در بین خودروهای مونتاژ این گروه پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ از ۸۵۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۲۰ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۹۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۳۹۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان رسیده است و پژو پارس سال نیز در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۲۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای سمند نیز امروز از نوسانات قیمتی در امان نماندند و سمند LXEF۷ مدل ۹۹ از ۲۵۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۵۵ میلیون تومان رسید و خودرو سمند LX مدل ۱۴۰۰ از ۲۳۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۳۱ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۲۱۷ میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای دنا نیز در ۲۴ ساعت گذشته جهش قیمت های چشمگیری را تجربه کردند؛ دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ در این مدت ۴ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۳۱۲ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در حال حاضر ۱.۳۳ درصد گران شده است و ۳۰۱ میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت روز پراید در جدول زیر آمده است:

قیمت پراید

قیمت پراید در بازار

در حال حاضر ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر بازار همین پراید است که برای خرید آن باید حداقل ۱۲۳ الی ۱۳۰ میلیون تومان هزینه کنید.

با وجود این که تولید پراید متوقف شده اما همچنان قیمت این خودرو به شدت بالاست. خودرویی که زمانی با قیمت ۸ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد حال دیگر با قیمت کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان یافت نمی‌شود. این در حالی است که تغییر خاصی نیز در این خودرو ایجاد نشد و تقریبا با همان محصول قدیمی مواجه هستیم.

پراید وانت به قیمت ۱۵۱ میلیون تومان رسیده است. این رقم به نوعی یک رکورد برای این خودرو محسوب می‌شود.

تولید پراید از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. پراید در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی، با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود. در روزهای اخیر قیمت پراید تغییرات تازه‌ای داشته است. قیمت پراید از سال گذشته تاکنون روند افزایشی به خود گرفته است.

وزرات صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود و در راستای آغاز فرایند توقف تولید پراید، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت.

قیمت دلار در یک هفته گذشته روزهای پرنوسانی را سپری کرده است؛ تا جایی که هر دلار آمریکا وارد کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان هم شد. به این ترتیب، به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز نوسان قیمت ها را تجربه کرد. طی چند روز گذشته تنها پراید ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

در حال حاضر پراید ۱۱۱ در بازار ۱۴۲ میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که این خودرو را در روزهای گذشته می توانستیم با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان خریداری کنیم.

همه انواع خودروها در بازار ایران افزایش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال مسئولان صنعتی کشور سهمیه بندی دوباره بنزین را بر بازار خودرو بی تاثیر خوانده و بازهم بر وجود دلالان تاکید داشتند.

این در حالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت وقت، در گفتگویی به نقش قیمت بنزین در بازار خودرو اشاره داشت.

رضا رحمانی گفت: قیمت سازی در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش قیمت پراید و پژو ۲۰۶ در بازار است.

افزایش قیمت بنزین به صورت طبیعی بر قیمت هر کالاهایی اثر گذاشته و نمی توان تاثیر آن بر بازار خودرو را نادیده گرفت.

تصویری که بازار خودرو در ایران به دست می دهد، نمایانگر این موضوع است که تغییرات قیمتی محصولات سایپا در ماه های اخیر عمدتا افزایشی بوده؛ مگر در مقاطعی خاص.

مثلا طرح های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه خودرو از سوی شرکت خودروسازی در خرداد ماه ۹۹ و اعمال نظارت شدید از سوی سازمان بازرسی کل کشور در همین مقطع زمانی به گفته کارشناسان موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران نظارت شدید و طرح های جدید فروش در حوزه خودرو موجب کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۹ شده است.

هرچند طرح های فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا و ایران خودرو در تیر ۹۹ روند افزایش قیمت خودرو را متوقف کرد اما بنا بر ادعای کارشناسان هر وقفه ای در عرضه، تعادل بازار را به هم می ریزد.

در سال های اخیر نگاهی که برخی مردم به خودرو دارند ، نگاهی نه به عنوان کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک سرمایه است.

از آنجاییکه «خودرو» یکی از پر بحث ترین مباحث در میان ایرانی ها است ، اطلاع از بروزترین قیمت خودرو اهمیت دو چندان پیدا کرده است.

هرچند عرضه و تقاضا اصلی ترین دلیل افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی از جمله خودرو های سایپا است اما علاوه بر این قیمت خودرو در بازار ایران به دلایل دیگری نیز وابسته است.

دلالان بازار خودرو ازجمله عواملی هستند که روند قیمت گذاری خودرو در ایران را تا حدودی دچار اخلال می کنند.

سایت های انتشار آگهی فروش نیز از جمله عوامل جدید موثر بر قیمت خودرو در بازار آزاد هستند که مسئولان همواره بر لزوم نظارت بیشتر بر آنها تاکید دارند.

بر اساس قوانین معاملات در بازار قیمت خودرو با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه خودروهای سایپا باید انجام شود.

بررسی ها اما نشان می دهد خرید و فروش های بازار نه با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه، بلکه با قیمت های توافقی انجام می شود.