خبر خوش برای بورس بازان / عرضه اولیه تاریخی در راه است

جزئیات بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عرضه اولیه تاریخی در راه است. خرید سهام بورس در دوره اصلاح می‌تواند فرصتی مناسب برای ورود به بورس باشد. وقتی خریدار سهام بورس را در کف دوره اصلاح خرید می‌کند مطمئن است که ارزش سهام بورس به زودی به سود قبلی خود باز می‌گردد.اصلاح و ریزش، دو اصطلاح بنیادی ارزش سهام بورس در بازار سرمایه هستند. عدم درک معنای دقیق این دو پدیده بورسی به تصمیم‌گیری اشتباه سهام داران در خرید و فروش سهام بورس شده و به ضرردهی منجر می‌شود. 

خبر خوش برای بورس بازان / عرضه اولیه تاریخی در راه است

بورس - مثلث

در حاشیه هیات دولت عرضه سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بورس کشور مطرح شد.

​فرهاد دژپسند که صبح امروز برای حضور در هیات دولت به پاستور رفته بود از عرضه سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بورس کشور خبر داد.

سهام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که قرار است تا یک ماه و نیم آینده در بازار فرابورس ایران عرضه شود یکی از بزرگترین عرضه اولیه‌ها در تاریخ بورس ایران است.

این پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۳۶۰ هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی ۴۵۰ هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد یورو (۶۰ هزار میلیارد تومان) ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است.

 

این پالایشگاه سالانه بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار درآمد (حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود ۵۰ درصد بنزین مصرفی و ۱۷ میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو ۵ و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد و باعث شد تا بیش از ۳۰ میلیون یورو در روز سود آوری از بابت جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از ۱۰ میلیارد یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

حدود ۹۵ درصد فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه طبق مصوبه هیات وزیران جزء پنج فرآورده اصلی و سوخت جت قرار داشته و از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زنجیره تامین انرژی عرضه می‌شود.

همه سهام بورس اصلاح می‌خورند

بورس

وقتی در مسیر نزولی یا صعودی ارزش سهام یک شرکت با روند خلاف جهتی روبرو شویم به احتمال زیاد به آن معناست که اصلاح قیمت رخ داده است. به عبارت دیگر وقتی روند نزولی دوباره صعودی می‌شود (یا بالعکس) به آن معناست که ارزش سهام در حال اصلاح است. هیچ سهامی به صورت یکنواخت و مستمر به روند صعودی خود ادامه نمی‌دهد. با نگاهی گذرا به نمودار تغییرات ارزش متوجه می‌شوید که تمامی سهام، این دوره وقفه یا استراحت را دارند.

دو نوع اصلاح

موفقیت در بورس

نکته مهم دیگر آن است که اصلاح، انواع مختلفی دارد. بدیهی است که ما در اینجا از اصلاح سودآور یا صعودی سخن می‌گوییم. «اصلاح زمانی» همانطور که از نام آن پیداست در یک بازه زمانی به نسبت طولانی اتفاق می‌افتد اما مقدار نزولی شدن قیمت‌ها در این نوع، به نسبت اندک است. در اینجا فرایند اصلاح ممکن است دو یا سه هفته طول بکشد اما مقدار افت قیمت بیشتر از ۱۵ درصد نباشد. در نوع دیگری از اصلاح که «اصلاح قیمتی» نامیده می‌شود اتفاق کاملا متفاوتی رخ می‌دهد: در یک دوره زمانی کم، مقدار زیادی افت قیمت رخ می‌دهد. معمولاً وقتی ارزش یک سهام ظرف مدت کوتاهی به‌سرعت افزایش می‌یابد به دنبال آن باید منتظر یک اصلاح قیمتی بود. این اتفاق معمولاً باعث شکل‌گیری صف فروش می‌شود. تازه‌واردان بورس معمولا اصلاح قیمتی را با ریزش اشتباه می‌گیرند اما در واقع وقتی اصلاح رخ می‌دهد مقدار کاهش ایجاد شده، بسیار کمتر است از روند افزایشی و سودی است که قبل از شروع فرایند اصلاح به دست آمده است. ارزش سهام یک شرکت ممکن است ۱۰۰ واحد افزایش داشته باشد اما افت آن بیشتر از آن ۲۰ یا ۳۰ واحد نباشد. در واقع فقط از مقدار سود اولیه کاسته شده است اما ترس از ادامه بودن افت قیمت (اشتباه گرفتن اصلاح با ریزش) باعث ایجاد تب فروش می‌شود. دوره اصلاح می‌تواند فرصتی مناسب برای خرید باشد. وقتی سهامدار در کف دوره اصلاح خرید می‌کند مطمئن است که ارزش سهام به‌زودی به سود قبلی خود باز می‌گردد.

وقتی روند برعکس می‌شود

موفقیت در بورس

ریزش یا پولبک ((pullback معنای کاملاً متفاوتی دارد. در یک روند صعودی، وقتی قیمت از خط مقاومت عبور کرد معمولاً دوباره برمی‌گردد و خط مقاومت را لمس می‌کند و مجدداً به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. هم اصلاح و هم ریزش نوعی تغیر مهم و معنادار هستند اما تفاوت اینجاست که تغییر رخ داده در اصلاح به مراتب طولاتی و عمیق‌تر است. تفاوت مهم دیگر اینجاست که در اصلاح، روند صعودی به طور موقت متوقف و باز از سر گرفته می‌شود اما در ریزش ممکن است شاهد تغییر روند باشیم یعنی روندی که ابتدا صعودی بوده است نزولی شود.

بورس - مثلث

ممکن است برای شما سوال باشد که چطور می‌توان گفت که کلیت بورس در اصلاح به سر می‌برد یا ریزش؟ تشخیص اصلاحی یا ریزشی بودن شاخص، کار آسانی است. به عنوان یک قاعده کلی اگر شاخص کل منفی باشد اما تعدادی از نمادها همچنان مثبت باشند به آن معناست که بازار بورس در حال اصلاح است. معضل اصلی زمانی است که همه شاخص‌ها منفی باشند. در این حالت بازار در یک دوره به نسبت طولانی و مستمر افت می‌کند. ریزش معمولا به دنبال یک سری عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی و کلان رخ می‌دهد (جنگ، زلزله و ...). به عنوان مثال در ۱۱ سپتامبر بورس آمریکا ریزش کرد. بدیهی است که رخدادها و تغییرات بزرگ اقتصادی هم ممکن است به ریزش منجر شود. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی ناگهان نرخ سود بانکی را به ۳۰ درصد افزایش یابد ممکن است شاهد خروج ناگهانی و سریع سرمایه از نظام بورسی و به دنبال آن وقوع ریزش باشیم. نویسنده: شاپور پشابادی