قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱به ۱۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رسید

تغییر عجیب قیمت  سکه  | کاهش قیمت سکه در بازار امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید امروز به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه دربازار امروز اعلام شد. قیمت سکه برخلاف هفته‌های قبل از روزهای قبل نزولی شده است. قیمت سکه همچنان دربازار کاهش قیمت را تجربه می کند. آخرین قیمت سکه امروز را در ادامه مشاهده کنید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۱۵ اردیبهشت  ۱۴۰۱به ۱۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۹۳/۱۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۷۱ تومان است.

قیمت سکه تغییر نکرد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
امروز  (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است.  
همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۵۶ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۹۲ هزار تومان معامله می‌شود.
محصول نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 13.100.000
سکه تمام طرح قدیم 12.800.000
نیم سکه بهار آزادی 7.300.000
ربع سکه بهار آزادی 4.300.000
سکه گرمی 2.650.000
اونس جهانی یک هزار و 856دلار و 70 سنت 
طلای ۱۸ عیار 1.292.700

 

افت قیمت سکه در بازار شبانه

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت سکه از ۱۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان پایین آمد و به سمت ۱۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان حرکت کرد. با این حال احتمال افت قیمت سکه در بازار امروز وجود دارد.

در میدان فردوسی درباره قیمت دلار معامله‌گران به یک پدیده‌ای اشاره می‌کنند، به گفته آن‌ها بازار سه‌شنبه تا حدی شلوغ شد البته منظور از شلوغی حضور معامله‌گران نبود بلکه حضور عوامل انتظامی بود.

بالاخره تاج از سر سکه افتاد. درحالی که روز گذشته سکه در بازار کم‌رمق دارایی‌ها تاخت و تاز داشت و تا مرز ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار عقب‌نشینی کرد. عقب‌نشینی قیمت سکه به خاطر کاهش قیمت اونس و تکرار نزول قیمت دلار در بازار داخلی بود.

قیمت اونس، موتور صعود سکه را خاموش کرد

بنا به گزارش اکوایران، البته برخی معامله‌گران می‌گویند آنچه که باعث کاهش قیمت شد اونس بود چون دلار در بازار دوشنبه هم نزولی بود ولی سکه بالا رفت و کاهش قیمت اونس همه موتورهای صعود سکه را خاموش کرد.

سکه بدون حامی داخلی و با اتکا به اونس از مرز مقاومت ۱۳ میلیون و ۴۰۰ رد شد اما در روز سه‌شنبه پس از نزول اونس از سطح مقاومتی پایین‌تر آمد و کاهش قیمت دلار سکه را به ابتدای دروازه ۱۳ فرستاد.

تردید سکه بازان

از نظر برخی معامله‌گران ماندن در کانال ۱۳ هنوز علامتی از امید به صعود است اما پس دادن سطح مقاومتی ۱۳ و چهارصد هزار تومان بازار با تردیدهای جدی‌ای درباره افزایش‌های آتی روبرو کرد.

قیمت دلار هتریک کرد

دلار در این هفته برای سومین بار نزولی شد تا به قول فوتبال دوستان هتریک کند. معامله‌گران اعتقاد داشتند خاک شدن قیمت دلار در بازار از جناح طلای آبشده بود.

قیمت هر مثقال طلای آبشده طی معاملات سه‌شنبه 48 هزار تومان پایین آمد. معامله‌گران به محض نزول آبشده در ابتدای بازار گفتند قیمت دلار نیز کاهش پیدا می‌کند.

بازار هرات نزولی شد

بازار هرات نیز کاملا بر مدار نزول است و حتی برخی می‌گویند قیمت دلار در بازار هرات تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان پایین می‌آید. در جال حاضر قیمت نقدی دلار هرات حوالی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان است.

در میدان فردوسی درباره قیمت دلار معامله‌گران به یک پدیده‌ای اشاره می‌کنند، به گفته آن‌ها بازار سه‌شنبه تا حدی شلوغ شد البته منظور از شلوغی حضور معامله‌گران نبود بلکه حضور عوامل انتظامی بود.

بگیر و ببند در بازار ارز

در بازار شایعه شده بود که نیروی انتظامی در میدان صادقیه یکسری از معامله‌گران را دستگیر کرد. این خبر وقتی  روز سه‌شنبه در فردوسی پیچید بازار را خلوت‌تر از روزهای قبل کرد، بطوریکه یکسری از معامله‌گران ترجیح دادند محل استقرار خودشان را ترک کنند یعنی یا تفریح کنند یا به مرخصی بروند.

تعقیب و گریز قیمتی در راه است؟

در نتیجه چنین اتفاقی خیلی‌هایشان می‌گفتند هزار تومان هم کار نکردیم. روند معاملات سه‌شنبه در بازار، انتظارات افزایشی را تضعیف کرد، اما در بازار معامله‌گران تصور می‌کنند بعد از هر تعقیب و گریز انتظامی امکان یک تعقیب و گریز قیمتی وجود دارد.

نکته بازار به نرخ دلار پشت‌خطی برمی‌گردد که دوباره نرخ پشت‌خطی در سلیمانیه بالاتر از تهران رفت.

بررسی ها نشان می دهد که ارزش ذاتی سکه در حوالی ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قرار دارد و با فرض حباب بالای یک درصد فلز گران بهای داخلی می تواند در محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، معاملات خود در سال جاری را آغاز کند.

ارزش ذاتی سکه با فرض دلار ۲۷ هزار تومانی به محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شده است. در واقع حتی با به رسمیت شناختن افزایش قیمت دلار در تعطیلات نوروز نیز ارزش ذاتی سکه به اندازه ای نمی رسد که انتظار داشت فلز گران بهای داخلی از محدوده قیمتی اواخر اسفندماه فاصله معناداری بگیرد.

سکه تنها در صورتی در روز جاری می تواند رشد خود را به رخ بکشد که در بازار موازی، اسکناس آمریکایی پیشروی معناداری در کانال ۲۷ هزار تومان صورت دهد.

اونس طلا در تعطیلات نوروز نتوانسته است رشد خاصی را به ثبت برساند و در محدوده هزار و ۹۲۰ دلار قرار گرفته است. فاصله گرفتن طلای جهانی از مرز ۲ هزار دلاری یکی از مهم ترین عواملی بوده است که کار را برای افزایشی های بازار سکه دشوار کرده و ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی را کاهش داده است.

قیمت جدید سکه در بازار 

قیمت سکه در بازار اندکی افزایش یافت.

سکه امامی امروز با افزایش ۰.۲۴ درصدی، از ۱۲,۴۵۲,۰۰۰ (دوازده میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار) تومان به ۱۲,۴۸۲,۰۰۰ (دوازده میلیون و چهارصد و هشتاد و دو هزار) تومان رسید.

قیمت-سکه-۱۱-فروردین-۱۴۰۱

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۶ فروردین ماه  ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۴۵۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۸/۶۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۵۵ تومان است.

بازار سکه در ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آخرین روز سال تحت تاثیر متغیرهای قیمت دلار و قیمت اونس طلا پستی و بلندی های زیادی را تجربه کرد.

بازار سکه در ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آخرین روز سال تحت تاثیر متغیرهای قیمت دلار، قیمت اونس طلا ، مذاکرات وین و افزایش تنش ها ما بین روسیه و اوکراین پستی و بلندی های زیادی را تجربه کرد. این فلز گران بهای داخلی که در ابتدای سال در کانال ۹ میلیون تومان به فعالیت می پرداخت در نیمه دوم سال از کانال ۱۳ میلیون تومان هم عبور کرد.

قله ۱۲ ماهه در بازار سکه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین قیمت سکه در سال گذشته به ۱۵ اردیبهشت ماه اختصاص دارد که در این روز نرخ سکه بر روی ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان قرار داشته و بیشترین قیمت سکه در ۲۴ آذر ماه بود. قیمت سکه در روز یاد شده بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران شد و با ۱۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به قله ۱۴۰۰ رسید و روز طلایی برای قیمت سکه بود.

با نگاهی اجمالی به بازار سکه در سال گذشته می توان گفت که بیشترین کاهش قیمت این فلز زرد رنگ در نیمه اول سال و در ماه خرداد بوده است. قیمت سکه در روزهای پایانی این ماه بیش از ۴۹۰ هزار تومان ارزان شده و با ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود. اما در نیمه دوم سال کمترین کاهش قیمت سکه به ماه های بهمن و اسفند بر میگردد. قیمت سکه در دو ماه پایانی سال قبل در روز های ۲۵ بهمن با ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان و ۱۸ اسفند با ۱۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فقط ۵ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

در میان روزهایی که در جایگاه بالا ترین افزایش قیمت سکه قرار دارند می توان به ۸ خرداد و ۱۳ آذر اشاره کرد. قیمت سکه در این روز ها به ترتیب ۳۷۰ هزار و تومان و ۳۹۹ هزار تومان رشد کرد. قیمت سکه در ۸ خرداد با ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد و در ۱۳ آذر با ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان مبادله شد. کمترین افزایش قیمت سکه هم در ۱۵ اسفند بود که تنها ۵ هزار تومان رشد را ثبت کرده بود.

بازار طلا و سکه امروز با وجود کاهش قیمت اونس جهانی و همچنین دلار آزاد، چندان کاهش قیمت را تجربه نکرد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تب و تاب شب عید در بازار باشد و اینکه تقاضا برای طلا و سکه بالا است. از طرف دیگر تنش‌ها میان اوکراین و روسیه همچنان جدی است و بیم این وجود دارد که بازارهای جهانی بار دیگر افزایشی شود و قیمت‌ها نسبت به کاهش بیشتر مقاومت می‌کنند.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان تومان رسید.همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۲۸/۶۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۵۸۴ تومان است.

اکنون قیمت اونس تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، افزایشی بوده و به ۲۰۱۸ دلار رسیده است.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشته است و فکر می‌کند که او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند. این بخش از صحبت های گروسی موجب شده است که خوشبینی در میان بخشی از معامله گران بازار سکه تقویت شود.

بیشتر رسانه ها و خبرگزاری ها تصور می کنند که طی روزهای آتی  برجام احیا خواهد شد. افت قیمت دلار در روز شنبه و از دست رفتن حمایت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تا حدی برای بازیگران سکه نشان دهنده آن بود که توافق هسته ای جدید در راه خواهد بود. با این حال، سکه بازان هم چنان تا حدی احتیاط خود را حفظ کرده اند و حداقل در روز شنبه حاضر نشدند که حمایت حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهند.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند. با اونس طلای هزار و ۹۷۰ دلاری، سکه به راحتی از لحاظ ارزش ذاتی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی قرار می گیرد. در این شرایط سکه برای اینکه محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد، نیاز دارد که دلار به زیر خط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نفوذ کند. با رفتن دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی حتی حمایت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

طلای جهانی در آخرین روز هفته جهشی خیره کننده را تجربه کرد، عاملی که می تواند زمینه ساز افزایش بهای فلز گران بهای داخلی در ابتدای هفته جاری شود. طلا در روز جمعه توانست بالای سطح حساس هزار و ۹۵۰ دلار خود را تثبیت کند و در اواخر روز به بالای محدوده هزار و ۹۷۰ دلار هجوم بیاورد.

با این سطح از قیمت اونس طلا، ارزش ذاتی سکه امامی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی خواهد رفت. این در حالی بود که در روز جمعه در بازار پشت خطی، سکه در محدوده ۱۲ میلیون تومانی مورد معامله قرار می گرفت. به عبارتی می توان گفت که حباب سکه به صفر رسیده است و ارزش ذاتی و بازاری فلز گران بهای داخلی با هم یکسان شده است.

نبود حباب در بازار به طور سنتی می تواند زمینه ساز ورود تقاضای بنیادی معامله گران بزرگ به بازار شود. به نظر می رسد که افزایش قیمت طلا به دنبال تنش های روسیه و اوکراین جذابیت های بازار سکه را بالا برده است. این موضوع حتی میتواند موجب شود که در ابتدای هفته جاری، سکه با قدرت کار خود را بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی آغاز کند. با این حال، سکه بازان نسبت به روند آتی قیمت دلار تردید دارند و همین موضوع دست و پای خریداران بازار سکه را بسته است.

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است.

قیمت سکه در روز دوشنبه هفته جاری بر مدار صعود قرار گرفت. این فلز گران بهای داخلی در روز یاد شده توانست ۱۰ هزار تومان بر ارزش خود بیفزاید و با ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شود.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

بازار جهانی طلا شب گذشته شاهد صعود نرخ اونس طلا بود. این فلز زرد رنگ دیشب بالای ۱۹۴۰ دلار معامله شد. رشد شبانه نرخ اونس طلا به عنوان یک ضربه به بازار سکه عمل کرد.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد اما دیشب بار دیگر وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد.این فلز گران بها شب گذشته با ۱۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان معامله شد.

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است. اما باتوجه به این نرخ دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته با کاهش همراه شد این احتمال هم وجود دارد که بازار سکه آرایش نزولی به خود بگیرد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است.
بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز (دهم اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.
قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۹۰۷ دلار (یک هزار و ۹۰۷ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.  شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

 آخرین قیمت سکه و طلا در بازار 

نام محصول نرخ (تومان)  

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  11.980.000  
سکه تمام طرح قدیم 11.850.000  
نیم سکه بهار آزادی 6.770.000  
ربع سکه بهار آزادی 3.800.000  
سکه گرمی 2.350.000  
اونس جهانی یک هزار و ۹۰۷ دلار و ۵ سنت  
طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان

افزایش بهای طلای جهانی به دلیل حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته بود. سکه بازان که حدس می زدند به واسطه جنگ در اروپا قیمت اونس طلا به رشد خود ادامه دهد و بالای مرز ۲ هزار دلاری قرار بگیرد،‌ در بازار داخلی تحرکات خود را بیشتر کردند. این تحرکات موجب شد که بیش از ۲۰۰ هزار تومان به ارزش بازاری سکه اضافه شود. با این حال، سکه بازان تصور نمی کردند که خیلی زود اونس طلا از فاز صعودی خارج شود و حتی به زیر مرز هزار و ۹۰۰ دلاری  ریزش کند. 

روز جمعه اونس طلا زیر مرز هزار و ۹۰۰ دلار بسته شد و این عامل موجب خواهد شد که در ابتدای روز جاری،‌ قیمت فلز گران بهای داخلی تحت فشار قرار بگیرد. در بازار پشت خطی نیز بازیگران سکه نسبت به ریزش اونس طلا واکنش نشان دادند ودر مقطعی حتی فلز گران بهای  داخلی زیر مرز ۱۲ میلیون تومان معامله شد. خریداران سکه در انتهای هفته، تنها از کانال افزایش قیمت دلار در روز جاری می توانند از ضرر خود جلوگیری کنند. 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان است.

براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز (چهارم اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱,۸۹۸ دلار ( یک هزار و ۸۹۸ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان معامله می‌شود.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در صورتی که قیمت سکه امروز بالای مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود این امر می تواند قیمت این فلز گران بها را به سمت کانال ۱۲ میلیون تومان سوق دهد.

بازار سکه روز گذشته شاهد افزایش قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی در سومین  روز هفته جاری توانست ۴۵ هزار تومان بر ارزش خود بیفزاید و بالای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. دیروز سکه با ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان معامله شد.

 جنگ شبانه در بازار طلا

 شب گذشته پوتین استقلال و جدایی دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را با عنوان جمهوری خلق وابسته روسیه به رسمیت شناخت، و در سخنرانی تلویزیونی زنده این سند را امضا کرد. ارتش اوکراین هم  بیانیه پوتین را "اعلام جنگ" توصیف کرد.به دنبال افزایش تنش ها شب گذشته قیمت اونس طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد و در زمان نوشتن این گزارش بر روی ۱۹۰۸ دلار قرار دارد. با افزایش قیمت اونس طلا ، سکه بازان به افزایش قیمت سکه امیدوارتر شدند.

 قیمت جدید دلار در صرافی ملی (۳ اسفند)

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در صورتی که قیمت سکه امروز  بالای مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود این امر می تواند قیمت  این فلز گران بها را به سمت کانال ۱۲ میلیون تومان سوق دهد.   از طرفی هم اگر امروز قیمت دلار بالای  خط ۲۶ هزار تومانی باقی بماند، سکه شاهد افت خاصی نخواهد بود.

افزایش قیمت سکه در معاملات پشت خط

قیمت سکه در  معاملات پشت خطی دیشب با ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان معامله شد؛ این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی  یکشنبه شب ۵۵ هزار  تومان افزایش را نشان می دهد .قیمت سکه در معاملات پشت خطی  یکشنبه شب بر روی ۱۱ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان قرار داشت.

کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است قیمت طلا کاهش یافته اما بازار خریدار ندارد و مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

بازار طلای ایران در هفته گذشته متاثر از اعیاد مذهبی و بازار جهانی طلا متاثر از تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین بود. اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین قیمت طلا را بالا برد. در نهایت کارشناسان معتقدند هستند جنگ بین این دو کشور سرنوشت قیمت طلا را مشخص خواهد کرد. در خصوص وضعیت فعلی طلا گفتگویی با یکی از فعالان بازار طلا در ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

محمد کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اعیاد در شرایط فعلی معنی گذشته را ندارد. در گذشته مناسبت‌ها همراه با برپایی جشن‌ بود. با وجود بیماری کرونا اعیاد به شیوه گذشته برگزار نمی‌شود. در نتیجه این مراسم‌ها در بازار تاثیری ندارد و تقاضایی در بازار ایجاد نمی‌کند.

کشتی‌آرای ضمن اشاره به کاهش قیمت دلار در ایران اظهار کرد: نکته مهم در این روزها کاهش قیمت ارز است که تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشته است. قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش داشته اما تقاضای  خرید نیز نزولی است. مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند. در شرایط فعلی دادوستدها روند عادی دارد. همچنین بازار تا به نتیجه رسیدن برجام سیر نزولی را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد تاثیر جنگ احتمالی در اوکراین بر بازار طلا نیز بودیم. قیمت انس جهانی به واسطه مناقشه میان روسیه و اوکراین یک دلار افزایش داشته است. هر واقعه‌ای در مرز روسیه و اوکراین در روزهای آینده قیمت انس جهانی را افزایش خواهد داد. جنگ میان روسیه و اوکراین تا به این لحظه بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت داشته و منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

کاهش حباب سکه در بازار

نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: اگر چه در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار ارز دیجیتال بودیم اما این ارز ها تا به این لحظه تاثیر چشم‌گیری بر قیمت طلا نداشته اند. بازار ارزهای دیجیتال در کشورها ساماندهی نشده است. تا زمانی که قانون‌مند نشوند، تاثیری بر بازار طلا و سکه نخواهند داشت.

کشتی‌آرای در پایان گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز، انواع سکه نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. به دلیل کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. در نتیجه سکه در وضعیت آرامی به سر می‌برد. باید منتظر واکنش احتمالی بازار در روزهای نزدیک به عید نوروز باشیم. احتمالا شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه باشیم.

خبرهای تاثیر گذار بر بازار طلا

در بازار طلا و سکه ایران قیمت دلار، انتظارات تورمی از بازار ارز و اخبار سیاسی سهم ۷۰ درصدی در تعیین قیمت طلا را دارند. در نتیجه اونس جهانی سهم ۳۰ درصدی در تعیین قیمت دارد. نتیجه مذاکرات برجامی این سهم ۳۰ درصدی را نیز کاهش داده است. فرسایشی شدن مذاکرات در وین فروشنده‌ها و خریداران بازار طلا و سکه را محتاط کرده است.

از سویی بازارهای مالی خصوصا اونس جهانی طلا نگران افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو امریکا پیش از نشست ماه مارس هستند. با وجود تنش کنونی در بازار، سرمایه‌گذاران چاره‌ای جز نگه‌داری سرمایه‌های خود در محل امن ندارند و طلا برای آنها در این شرایط بهترین گزینه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار طلا در ماه گذشته، ۲،۴۶ درصد افت را ثبت کرده است. سکه طرح جدید ۳،۶۰ درصد کاهش داشته است و به صورت کلی خریداران سکه در ماه گذشته ضرر کرده‌اند.

در روز گذشته سکه در بالاترین قیمت ۱۱ میلیون و ۱۶۰ تومان و در پایین‌ترین نرخ ۱۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان بود. قیمت نیم‌ سکه شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت ربع سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در بازار تعیین شد.

قیمت سکه فرو ریخت

بازار جهانی طلا امروز هم شاهد افزایش نرخ اونس طلا بود. این فلز گران بهای جهانی امروز ۳ دلار بر ارزش خود افزود و به ۱۸۹۹ دلار رسید. این افزایش نرخ اونس طلا درحالی اتفاق افتاد که در بازار طلا ایران نرخ سکه مانند هفته گذشته فرو ریخت.

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز با ۱ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که نسبت به دو روز پیش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده بود. در بازار سکه هم امروز نرخ سکه با ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه ۱۲۵ هزار تومان پایین رفته بود. نرخ سکه در نیمه روز ۱۱ میلیون و ۷۹۵هزار تومان بود.

 با احتساب نرخ ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان برای دلار، اندازه نرخ واقعی سکه ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان به‌دست آمد و حباب آن ۱ درصد به‌دست می‌آمد. که نسبتا کوچک بود.

شمارش معکوس برجام در بازار ارز

به نظر می‌رسد که شمارش معکوس مذاکرات هسته در وین به صدا در آمده است. اظهارات بازیگران سیاسی برجام حکایت از یک توافق دارد. ارزیابی‌های انها از روند مذاکرات برجام مثبت بوده است. مذاکرات هر روز به ایستگاه پایانی نزدیک تر می‌شود و حال باید کشورها تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند. همین عامل توجه معامله گران بازار ارز تهران را به خود جلب کرده و نرخ دلار در سراشیبی قرار گرفته است.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته برای نرخ سکه چه اتفاقی افتاد؟

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد و با ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شد؛ اما در نهایت شب گذشته بر روی ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار گرفت. این نرخ نسبت به معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۱۴۰ هزار تومان ریزش کرده بود. نرخ سکه در معاملات پشت خطی یکشنبه شب بر روی ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قرار داشت.

تحلیلگران بازار سکه معتقدند این ریزش به دنبال خبر وزارت دفاع روسیه اتفاق افتاده است. روسیه اعلام کرد تعدادی از رزمایش‌های نظامی به پایان رسیده و انتظار می‌رود نیروها به پایگاه‌ها بازگردند. معامله گران معتقدند این خبر احتمالا موجب کاهش نرخ اونس طلا در بازار جهانی شود.

از طرفی هم بازار دلار شب گذشته در حال عقب نشینی بود. همین خبر باعث شد دست خریدارن سکه در معاملات پشت خطی دیشب بیشتر کوتاه آمده و با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند. مهم‌تر آنکه مذاکرات هسته‌ای در جریان است و این موضوع موجب می‌شود که سکه بازان بی‌گدار به آب نزنند.

معامله گران می‌گویند در صورتی که مذاکرات برجام به بن بست بخورد نرخ سکه می‌تواند تا ۱۲ ملیون و ۸۰۰ هزار تومان هم پیشروی کند اما تا آن زمان به نظر می‌رسد مقاومت بزرگ پیش روی سکه بازان همان محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است.

در روزهای اخیر قیمت سکه بیش از هر متغیری به روند بهای دلار دقت کرده است و در صورتی که در روز جاری،‌اسکناس آمریکایی به روند نزولی خود ادامه دهد، احتمال افت بیشتر سکه وجود خواهد داشت. 

تحلیل گران فنی نیز باور دارند تا زمانی که فلز گران بهای داخلی زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، نباید انتظار رشد معنادار در بازار را داشت. 

سکه در چنین شرایطی با یک فشار کاهشی مواجه است و تنها از طریق افزایش قیمت دلار می تواند افت ارزش بیشتری را تجربه کند. در این میان، شماری از سکه بازان باور دارند که افت قیمت دلار در روز شنبه بسیار هیجانی بوده است وبا آرام شدن اوضاع، انتظار برگشت قیمت دلار را دارند.

آن ها باور دارند که معافیت های تحریمی آمریکا سیگنال مثبتی در مورد احیای برجام بود ولی هم زمان عنوان شد که آمریکا قرار نیست برای لغو ماندگار تحریم ها تضمینی بدهد و این موضوع می تواند کاهشی های بازار را کمی محتاط تر کند.

در بازار سهام، شاخص ها پس از پایان معاملات هفته با افزایش بازدهی ها روبه رو شدند. معاملات این هفته با نکات مثبتی مثل افزایش ارزش معاملات و به تبع افزایش سهم معاملات خُرد روبه رو بود. البته چالش اصلی بازار همچنان خروج پول حقیقی ها از بازار سهام است که روی پایداری رونق معاملات اثر منفی گذاشته است. با این وصف نوسان گیری معامله گران بعد از یک هفته مسیر صعودی، از هفته آینده در کانال ۱.۳ میلیون واحد دنبال می شود.

در بازار خودرو، قیمت ها تغییری نکردند. نه محصول‌های پرتیراژ ایران خودرو و نه محصول‌های پرتیراژ سایپا هیچ کدام در معاملات دیروز کاهش قیمت نداشتند. این درحالی بود که قیمت ارز در مسیر کاهشی به سر می برد و قیمت خودرو همیشه به نحوی تابعی از نرخ دلار بوده است.

هر چند که خریداران و فروشندگان فعالی هم در بازار وجود ندارند. در ادامه روند اجرای طرح‌های فروش در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرو، این هفته که چهاردهمین طرح پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو است، تنها محصول تارا اتوماتیک عرضه شده است؛ طبق روال مهلت ثبت‌نام از سه‌شنبه ۱۲ بهمن به مدت سه روز بوده و قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (۱۶ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

بازار مسکن | خبری فعلاً در مسکن نیست

در بازار مسکن، قیمت ها در دو روز گذشته تغییری نکرده است و رویداد یا اخباری که بخواهد سیگنالی به بازار مسکن بدهد، منتشر نشده است. به نظر می رسد در هفته بعد باید منتظر سیگنالی های جدید احتمالی از مذاکرات وین یا اثرگذاری کاهش نرخ دلار و سایر بازارها روی بازار مسکن باشیم.

بازار ارز دیجیتال | چرا رمز ارزها نزولی شدند

در بازار ارز دیجیتال نیز، رمزارزها بدون تغییر در شرایط یخ زدگی به سر بردند و قیمت ها در همان محدوده قبلی دنبال شد؛ به طوریکه بیت کوین در محدوده ۳۸ هزار دلار دنبال شد. بیت کوین در ماه نوامبر (آبان) تا مرز ۷۰ هزار دلار هم صعود کرده بود اما در ژانویه (دی) به مرز ۳۳ هزار دلار سقوط کرد که از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه بوده است. سیاست های مربوط به کنترل یا حذف رمز ارزها از سوی دولت ها و البته سیاست های فدرال رزرو در خصوص کاهش نرخ تورم باعث شده دارایی هایی همانند رمز ارزها در موقعیت نزولی قرار بگیرند.

در پی ثبات قیمت طلای جهانی، قیمت طلا در بازار داخلی نیز تغییرات چندان چشمگیری نداشت و تنها ۵۰۰ تومان به نسبت دیروز ارزان شد.

قیمت طلا پس از افزایش ملایمی که روز گذشته داشت، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت بود.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۹۷ دلار و ۶۴ سنت ایستاد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۷ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۹ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۷۹۶ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.

قیمت طلا در ژانویه ۱.۷ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه از سپتامبر بود.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس گفت: طلا اساسا بی‌حرکت است و پس از سه روز فروش گسترده، طی ۲۴ ساعت گذشته اصلاح قیمت اندکی داشته است. آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا که جمعه هفته جاری منتشر می شود اهمیت دارد و هر گونه نشانه از استخدام ضعیف و رشد قوی دستمزد انتظارات بازار درباره افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت می کند.

تغییرات محدود سکه امامی

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با توجه به نوسانات محدود و ناچیز نرخ دلار در بازار داخلی، تغییرات کمی را شاهد بود، به‌طوری‌که سکه امامی روز گذشته با اندکی افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه در قیمت ۱۲‌میلیون و ۲۵۵‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

علاوه‌بر این لازم به ذکر است که عدم‌افت سکه را می‌توان به روند معکوس قیمت دلار در بازار داخلی و بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی ارتباط داد، به‌طوری‌که با افت دلار سکه تمایل به کاهش قیمت دارد، اما در مقابل افزایش ارزش طلای جهانی باعث می‌شود تا ترمز ریزش سکه کشیده شود و تحرکات بسیار ناچیزی برای این فلز گرانبهای داخلی شاهد باشیم. تحلیلگران فنی معتقدند که سطح فعلی این سکه یک سطح حمایتی قوی به‌حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

بازگشت طلا به ۱۸۰۰ دلار

اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز سه‌شنبه پس از پشت‌سر گذاشتن افت شدید خود مجددا به بالای سطح ۱۸۰۰‌دلار در پی افت ارزش شاخص دلار آمریکا بازگشت، به‌طوری‌که هر اونس طلا روز گذشته در قیمت ۱۸۰۵‌دلار مورد‌معامله قرار گرفت و جایگاه خود را برای بار دیگر در بالای این سطح مهم تثبیت کرد.

با معکوس‌شدن ارزش شاخص دلار و هموار‌شدن مسیر طلای جهانی برای رشد، باعث شد تا امید دوباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به سرمایه‌گذاران داده شود. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که طلای جهانی در ‌ماه گذشته با عملکرد منفی ۹/ ۱‌درصدی مواجه بود. عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فعالان معتقدند با بازگشت طلا به سطح حمایتی خود و افت ارزش دلار و حس جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو به همراه فشارهای تورمی آمریکا، می‌تواند مسیر دشواری برای صعود این فلز با ارزش به‌شمار آید.

قیمت سکه شب گذشته در معاملات پشت خطی بر مدار کاهش قرار گرفت.

بازار سکه روز گذشته شاهد افت شدید قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی دیروز  ۱۲۵ هزار تومان عقب نشینی کرد و بر روی ۱۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان قرار گرفت. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که سرنوشت قیمت دلار آمریکا هم در بازار ارز تهران نزولی بود. قیمت اونس طلا هم که هفته ی گذشته تا ۱۸۵۰ دلار پیشروی کرده بود زیر مرز ۱۸۰۰ دلار بود.  

پیش بینی  معامله گران از قیمت سکه

 تحلیگران بازار سکه معتقدند باتوجه به اینکه قیمت دلار شب گذشته در معاملات پشت خطی  آرایش نزولی به خود گرفت همین  امر می تواند در بازار امروز سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰  زمینه ساز افت بیشتر قیمت سکه شود.

معامله گران بازار سکه می گویند این فلز زرد رنگ امروز سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در صورتی  می تواند بالای خط ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند که قیمت دلار زیر محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت نشود. در واقع حضور دلار به زیر محدوده یاد شده انتظارات نزولی را در بازار سکه شدت خواهد بخشید.

از طرفی هم معامله گران افزایشی در انتظار این هستند که بخشی ازخریداران جدید وارد بازار شوند و با کمک آنها بتوانند قیمت سکه را به سمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا  ببرند.

کاهش قیمت سکه در معاملات پشت خطی

قیمت سکه در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قرار  گرفت. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی یکشنبه شب  ۱۱۵ هزار تومان پایین رفته بود. قیمت سکه در معاملات پشت خطی یکشنبه شب بر ۱۲ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان قرار داشت.

به نظر می رسد ادامه روند نزولی سکه در روز یک شنبه و عدم تمایل خریداران برای ورود به بازار تا حدی زیادی هم چنان تحت تاثیر افت بهای اونس طلا در انتهای هفته گذشته بود.

در دومین روز هفته،‌ معامله گران سکه تمایل زیادی نداشتند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. به گفته برخی فعالان، معامله گران بزرگ سکه در انتظار آن هستند که رفتار اونس طلا در آغاز بازارهای جهانی روز دوشنبه را بررسی می کنند. طلای جهانی در انتهای هفته گذشته ریزش سنگینی را به ثبت رساند و بیش از ۶۰ دلار از ارزش خود را از دست داد. این موضوع موجب شد که فشار قیمتی شدیدی به فلز گران بهای داخلی وارد شود و خریداران بازار در معرض ضرر زیادی قرار بگیرند.

به نظر می رسد ادامه روند نزولی سکه در روز یک شنبه و عدم تمایل خریداران برای ورود به بازار تا حدی زیادی هم چنان تحت تاثیر افت بهای اونس طلا در انتهای هفته گذشته بود. در چنین شرایطی صبر بازیگران سکه در روز یک شنبه طبیعی بود. با این حال در صورت حرکت اونس طلا به سوی سطح هزار و ۷۵۰ دلاری افت بیشتری در انتظار سکه امامی خواهد بود.

در این میان، سکه بازان، خریداران بزرگی را در روزهای اخیر در بازار دلار مشاهده نکرده اند و به نظر می رسد در انتظار واکنش اسکناس آمریکایی به سطح حساس ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی هستند. در صورتی که دلار طی روزهای آتی نتواند از سطح یاد شده عبور کند، سکه به سوی حمایت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد و حتی احتمال از دست رفتن مرز ۱۲ میلیون تومانی وجود خواهد داشت. برگشت دلار به زیر کانال ۲۸ هزار تومانی افت سکه را تشدید خواهد کرد.

به گفته فعالان اگر در روز جاری سکه زیر خط ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی بماند، این فلز گران بها احتمالا افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

سکه امامی در ابتدای روز شنبه توانست با تکیه بر بالا باز شدن قیمت دلار به بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قدم بگذارد. این اتفاق در حالی رخ داد که ارزش ذاتی سکه در ابتدای روز شنبه زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی بود. این موضوع موجب می شد که بازار از لحاظ بنیادی ظرفیت افت قیمت را داشته باشد. با این حال، سکه بازان امیدوار بودند که قیمت دلار در ادامه روز به پیش روی خود ادامه دهد و به بالا ماندن قیمت سکه امامی کمک کند.

چنین اتفاقی در بازار ارز رخ نداد و دلار به تدریج در مسیر کاهشی قرار گرفت. با تسویه معاملات فردایی سکه،‌ افت قیمت دلار تشدید شد و حتی به سوی ابتدای کانال ۲۸ هزارتومانی حرکت کرد. روز جمعه برخی تحلیل گران حدس زده بودند که با تسویه معاملات فردایی سکه،‌رشد قیمت دلار ادامه پیدا نکند. آن ها چنین استدلالی را مطرح کرده بودند که سکه بازان برای جلوگیری از ضرر خود در بازار فردایی، اقدام به خرید دلار کرده اند و با پایان تسویه معاملات، دلارهای خریداری شده را خالی خواهند کرد.

عقب نشینی اسکناس آمریکایی از ظهر روز شنبه موجب شد که فلز گران بهای داخلی سطح حساس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد. پس از این افت، سکه امامی حتی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد.

به گفته فعالان اگر در روز جاری سکه زیر خط ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی بماند، این فلز گران بها احتمالا افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۳۲۰ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۹۲/۱۹ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۳۱ تومان است.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی 12 میلیون و 480 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی سه شنبه شب 15 هزار تومان پایین رفته بود.

قیمت سکه دیروز توانست ضررهای روز دوشنبه را جبران کند . این فلز زرد رنگ دیروز 130 هزار تومان گران شد و بر روی 12 میلیون و 580 هزار تومان قرار گرفت. قیمت اونس طلا هم روز گذشته بالای 1850 دلار قرار داشت اما  شب گذشته ریزش کرد و در زمان نوشتن این گزارش با  1817 دلار معامله می شد.

 زلزله ریزشی طلا در بازار قیمت سکه

شب گذشته با ریزش بهای اونس  طلا ، بازار سکه هم بهم ریخت و صعودی ها از این بازار خارج شدند. البته در کنار اونس طلا باید به افت قیمت دلار هم اشاره کرد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته بر مدار نزول قرار گرفت و همین امر می تواند دلیل دیگری بر کاهش قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه 7 بهمن 1400 شود. 

اما در معاملات پشت خطی  شب گذشته معامله گران قیمت سکه را برای امروز 7 بهمن 1400 چگونه  پیش بینی کرده اند؟

عقب نشینی قیمت سکه در معاملات پشت خطی

قیمت سکه در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی 12 میلیون و 480 هزار تومان قرار  گرفت. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی سه شنبه شب  15 هزار تومان پایین رفته بود. قیمت سکه در معاملات پشت خطی سه شنبه شب بر 12 میلیون و 495 هزار تومان قرار داشت.

سکه امامی در معاملات صبح نسبت به روز گذشته ۲۰۰هزارتومان کاهش یافت.

قیمت دلار پس از اینکه این هفته وارد کانال ۱۲میلیون تومان شد و در آن پیشروی کرد، امروز اندکی کاهش یافت.

به این ترتیب، سکه امامی در قیمت ۱۲میلیون و ۲۸۰هزارتومان و سکه بهار آزادی نیز در قیمت ۱۲میلیون و ۱۹۶هزارتومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته حدود ۲۰۰تومان کاهش را نشان می‌دهد.نیم سکه نیز ۶میلیون و ۸۷۰هزارتومان قیمت خورده و ربع سکه نیز با قیمت ۲میلیون و ۸۳۰هزارتومان معامله می‌شود.همچنین هر سکه یک گرمی در این ساعت از معاملات ۲میلیون و ۲۴۷هزارتومان قیمت خورده است.

هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در معاملات صبح، یک میلیون و ۲۳۶هزارتومان و هر انس طلای جهانی، ۱۸۳۸دلار قیمت خورده است.

پس از افزایش قیمت دلار در روز گذشته و همینطور اونس جهانی، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافته بود اما پس از اینکه دلار امروز اندکی کاهش یافت و اونس جهانی نیز مقداری ثبات پیدا کرد، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به دیروز با کاهش مواجه شد.

اگر امروز قیمت دلار خود را به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان برساند، سکه امامی نیز به احتمال زیاد در گام اول از محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.

سکه امامی اگر بتواند خود را بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان تثبیت کند،‌ به سوی مقاومت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. دیروز فلز گران بهای داخلی برای دومین روز متوالی توانست خود را بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نگه دارد و حتی در مقطعی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پیش روی کرد.

اگر امروز قیمت دلار خود را به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان برساند، سکه امامی نیز به احتمال زیاد در گام اول از محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور خواهد کرد. عبور فلز گران بهای داخلی از محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیاز دارد که دلار حداقل به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برود.

با وجود خوشبینی محتاطانه ای که نسبت به افزایش قیمت سکه در میان شماری از معامله گران وجود دارد، برخی دیگر از فعالان باور دارند که اسکناس آمریکایی در روز جاری در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت و به تبع آن، سکه امامی نیز محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست خواهد داد. دیشب در بازار پشت خطی کمی تعداد فروشندگان در بازار ارز بیشتر شد و همین مساله تا حدی انتظارات نزولی در بازار فلز گران بهای داخلی را نیز تقویت کرد.

روند بهای طلای جهانی نیز تا زمانی که اونس در محدوده هزار و ۸۳۰ الی هزار و ۸۵۰ دلار قرار دارد،‌ چندان بر بازار داخلی اثرگذار نخواهد بود و نگاه سکه بازان بیشتر به سوی بازار دلار خواهد بود.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.
براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز (چهارم بهمن ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۱۲ میلیون  و ۱۰۰ هزار تومان رسید.
قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.
قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۸۳۶ دلار (یک هزار و ۸۳۸ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.
قیمت سکه نسبت به آخرین معاملات دیروز با افزایش ۷۵ هزار تومانی همراه است.
 
شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:
نام محصول نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  12.350.000
سکه تمام طرح قدیم 12.100.000
نیم سکه بهار آزادی 6.750.000
ربع سکه بهار آزادی 3.800.000
سکه گرمی 2.350.000
اونس جهانی یک هزار و 838 دلار و 25سنت 
طلای ۱۸ عیار 1.230.400

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۲۶۳ هزار تومان رسید.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۲۶۳ هزار تومان رسید.همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون ۷۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۲۴۵ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۴/۰۰ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۷۰۰تومان است.

فعالان بازار می گویند: در صورتی که امروز خبری از افزایش دلار نباشد، کار برای سکه بازان دشوار خواهد شد.

ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح روز سه شنبه برای معامله گران بازار سکه اهمیت زیادی داشت، چرا که در این مقطع زمانی فلز گران بهای داخلی  پس از مدت ها زیر سطح حساس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به طور مداوم مورد معامله قرار گرفت. این موضوع می توانست زمینه ساز فشار شدید فروش ها  در بازار سکه شود. با این حال،‌ معامله گران بزرگ در این یک ساعت مقاومت شدیدی را به خرج دادند و اجازه ندادند که سکه امامی به زیر محدوده ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برود.

چنین مقاومتی موجب شد که احتمال نزول در بازار سکه کاهش پیدا کند و فلز گران بهای داخلی پس از یک ساعت یاد شده،  از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب هیچگاه زیر سطج ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله نشد.

با قرار گرفتن سکه بالای سطح یاد شده می توان گفت که به صورت موقت سایه ریزش از بازار سکه برداشته شده است. با این حال، حباب فلز گران بهای داخلی به اندازه ای بالاست که انتظار افزایش معنادار برای فلز گران بهای داخلی نیز دور از انتظار است. ارزش ذاتی سکه دیروز در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار داشت و با چنین ارزش ذاتی احتمال کمی دارد که ارزش سکه بازار به بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برود.

سکه امامی روز قبل تا حد زیادی به کمک افزایش ارزش دلار توانست خود را بالای سطح ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نگه دارد. حتی عده ای باور داشتند که راز ماندگاری سکه بالای سطح یاد شده، ‌ورود موقت سکه بازان به بازار دلار بود. در صورتی که امروز خبری از افزایش دلار نباشد، کار برای سکه بازان دشوار خواهد شد.

قیمت سکه روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفت اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه را برای امروز ۲۸ دی ۱۴۰۰ چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت سکه 

بازار سکه روز گذشته شاهد افت قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی عصر روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی ۱۲ میلیون و ۲۱۰ هزارتومان قرار گرفت. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که قیمت اونس طلا در بازار جهانی بر مدار صعود قرار گرفته بود و با ۱۸۲۲ دلار معامله می شد. قیمت دلار نیز روز گذشته ۲۴۰ تومان پایین رفت و به تبع آن قیمت سکه هم آرایش نزولی به خود گرفت.

پیش بینی تحلیل گران فنی از بازار سکه

معامله گران بازار سکه معتقدند در صورتی که قیمت دلار آمریکا امروز سه شنبه بالا برود می توان انتظار صعود قیمت سکه را داشت در غیر این صورت قیمت سکه به روند کاهشی روز گذشته ادامه خواهد داد.تحلیل گران فنی بارها عنوان کرده اند که در صورت از دست رفتن حمایت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، احتمال افت قیمت فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد. به گفته برخی فعالان در صورتی که در روز جاری،‌ برای معامله گران محرز شود که نوسان کاهشی انتهای روز دوشنبه هیجانی نبوده است، فشار فروش ها بیشتر خواهد شد و حرکت به سوی حمایت بزرگ ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز خواهد شد.

در حالی که در شب گذشته برخی معامله گران بر روی افزایش حباب سکه و انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین تاکید داشتند، گروه دیگری باور داشتند که حملات صورت گرفته به خاک امارات می تواند فضای منطقه را متشنج کند. آن ها انتظار دارند که در شرایط تشنج،‌ تقاضا برای خرید سکه و طلا افزایش پیدا کند.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه را برای امروز ۲۸ دی ۱۴۰۰ چگونه پیش بینی کرده اند؟

نزول قیمت سکه در معاملات پشت خطی

قیمت سکه دیشب در معاملات پشت خطی بر روی ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۱۴۰ هزار تومان پایین رفته بود. این قیمت نسبت به معاملات نقدی روز دوشنبه ۴۰ هزار تومان پایین تر بود.قیمت سکه روز گذشته بر روی ۱۲ میلییون و ۲۱۰ هزار تومان قرار داشت.

میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.امروز میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۷۵۰ تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۷۵ تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۷۱ تومان است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۲۴۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۲۳ دی ماه  ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۲۴۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۲۵۰ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۶/۰۰ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۱۱ هزارتومان است.قیمت سکه روز گذشته نزول را تجربه کرد اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز پنج شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

بازار سکه روز گذشته شاهد افت نرخ سکه بود. این فلز گران بهای داخلی دیروز ۷۵ هزار تومان ارزان شد و با ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان مبادله شد. نرخ سکه روز گذشته در حالی کاهش را تجربه کرد که نرخ اونس طلا بر مدار افزایش قرار گرفته بود و بر روی ۱۸۱۸ دلار قرار داشت.

پیش‌بینی تحلیگران از بازار سکه

تحلیل گران فنی بازار سکه معتقدند اگر سکه از محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین برود تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. همچنین آنها می‌گویند که از دست دادن محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌تواند فلزگران بهای داخلی را تا محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نزولی کند.

برگشت دلار به سوی محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی عاملی است که می‌تواند سکه امامی را در فاز نزول بزرگ قرار دهد و در مقابل، بازگشت اسکناس امریکایی به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی، نزولی‌ها را از بازار فلز گران بهای داخلی خارج خواهد کرد.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز پنج شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

ریزش نرخ سکه در معاملات پشت خطی

قیمت سکه دیشب در معاملات پشت خطی بر روی ۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به معاملات پشت خطی سه شنبه شب ۱۳۰ هزار تومان ریزش کرده بود. این نرخ نسبت به معاملات نقدی روز گذشته ۲۰ هزار تومان پایین تر بود.قیمت سکه روز گذشته بر روی ۱۲ میلییون و ۳۸۰ هزار تومان قرار داشت

سکه امامی در روز دوم هفته افت سنگینی را تجربه کرد و تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین رفت. در روزهای قبل بارها هشدارهایی مطرح شده بود که حباب فلز گران بهای داخلی بالاست و این مساله می تواند زمینه ساز افت قیمت بازاری سکه شود. با این حال برخی از معامله گران این هشدار را جدی نگرفته اند و در حوالی دامنه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ الی ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان خریدهای خود را بالا بردند. سکه در دو ماه گذشته بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان کرده بود و همین مساله موجب شد که احتمال افت قیمت از نگاه برخی معامله گران پایین در نظر گرفته شود.

با این حال،‌در روز یک شنبه خبر قلابی توافق موقت هسته ای کافی بود که سکه به راحتی تا محدوده ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عقب نشینی کند. نکته جالب این بود که در همین روز ارزش ذاتی سکه تا محدوده ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پایین رفت. در این شرایط می توان گفت که عدم تقویت ارزش ذاتی سکه می تواند زمینه ساز شکست مرز ۱۲ میلیونی سکه امامی در بازار شود. در واقع سکه امروز به خون افزایشی اونس طلا یا دلار نیاز دارد، در غیراینصورت افت قیمت فلز گران بهای داخلی ادامه پیدا خواهد کرد.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه امامی از دست برود،‌احتمال افت قیمت فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت. البته دیشب سکه توانست خود را تا محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالا کشید و این مساله کمی صعودی های بازار را خوشبین به روند ابتدای روز جاری کرده است.

به گفته فعالان، سکه در ابتدای روز سه شنبه با شوک ادامه افت دلار و از دست رفتن حمایت ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومانی مواجه شد. در آن سو در شروع بازارهای جهانی خبری از افزایش معنادار اونس طلا نبود.

دژ محکم ۱۳ میلیون تومانی،‌ در روز سه شنبه شکسته شد تا سرعت افت سکه بیشتر شود. فلز گران بهای داخلی پس از اینکه مرز ۱۳ میلیونی را از دست داد، به سرعت تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افت کرد. با این حال، با رسیدن سکه به حمایت دوم(محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان)، خریدها در بازار بیشتر شد، به طوریکه در ساعات انتهایی شب گذشته فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان پیش روی کرد.

به گفته فعالان، سکه در ابتدای روز سه شنبه با شوک ادامه افت دلار و از دست رفتن حمایت ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومانی مواجه شد. در آن سو در شروع بازارهای جهانی خبری از افزایش معنادار اونس طلا نبود. به این ترتیب،‌بخشی از حباب سکه با شدت گرفتن قدرت کاهشی ها شکسته شد و سکه به راحتی مرز ۱۳ میلیون تومانی را از دست داد.

در ادامه روز از یک سو دلار توانست مرز ۲۹ هزار تومانی را حفظ کند و از سوی دیگر اونس طلا توانست بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری پیش روی سنگینی را صورت دهد. این موضوعات موجب شد که فاز فروش در بازار سکه محدودتر شود. با توجه به این نکات می توان گفت که ادامه افت سکه در روز جاری به رفتار دلار در مرز ۲۹ هزار تومانی بستگی خواهد داشت.

برخی از سکه بازان باور دارند که رفتن مقامات کره ای به وین می تواند زمینه ساز تقویت انتظارات مثبت در بازار ارز و افت بیشتر قیمت دلار شود. وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که معاون اول این وزارتخانه طی هفته جاری عازم وین خواهد شد تا درباره موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی با نمایندگان ایران و طرف‌های غربی به مذاکره بپردازد.‌‌ این خبر در صورتی که فشارکاهشی ها در بازار ارز را افزایش دهد می تواند زمینه ساز افت بیشتری در بازار سکه را نیز فراهم کند.

با آرامش بازار ارز به دلیل احتمال دستیابی به توافق، کاهش انس جهانی طلا و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از امروز، قیمت طلا و سکه کاهش یافت.

همچنین قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده که از امروز اجرایی شد، سازوکار تعیین قیمت طلا را تغییر می‌دهد و فعالان این حوزه معتقدند قیمت تمام شده طلا با اجرای این قانون کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این دو عامل، هیات مذاکره‌کننده ایرانی نیز امروز برای از سرگیری دوباره مذاکرات وارد وین شد. از آنجایی که اخبار مثبتی از مذاکرات تا این لحظه به گوش رسیده است و بازار ارز هم در واکنش به این اخبار، در آرامشی نسبی به سر می‌برد، این موضوع به همراه عوامل ذکر شده باعث شده است طلا امروز نیز در بازار داخل نزولی باشد.

قیمت طلا و سکه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰

به این ترتیب و طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، امروز و در این ساعت از معاملات، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ۱۲میلیون و ۹۰۰هزارتومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۱۲میلیون و ۶۰۰هزارتومان، نیم سکه، ۶میلیون و ۷۸۰هزارتومان، ربع سکه، ۳میلیون و ۸۰۰هزارتومان و سکه یک گرمی ۲میلیون و ۳۰۰هزارتومان معامله می‌شود.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۶ دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۳ میلیون ۵۰ هزار تومان رسید.همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۳۰۰ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۸/۷۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۹۵ هزار و۶۸ تومان است.

در سومین هفته آذر روند نرخ ارز و سکه صعودی بود به طوری دلار و سکه کانال قیمتی  جدیدی  را تجربه کرد.شاخص کل بورس تهران، شنبه (۱۳ آذرماه) در ابتدای معاملات با رشد یک هزار و ۲۸۳ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۱ هزار واحدی قرار گرفت.سه نماد فولاد، نوری و فارس  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس در این دقایق داشته اند. شاخص کل فرابورس نیز با اُفت ۶ واحد بر روی پله ۱۹ هزار و ۲۲۹ واحد قرار گرفت در آخرین روز معاملات چهارشنبه (۱۷ آذرماه) در ابتدای معاملات با رشد ۴۵۴ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۸ هزار واحدی قرار گرفت.نماد فملی بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشت و نماد شستا نیز پرتراکنش‌ترین نماد در بورس بود.

نرخ ارز درسومین هفته آذر روند صعودی داشت به طوری که طبق اعلام صرافی ملی ایران دلار  از قیمت ۲۷ هزار و ۷۲۳ تومان  به۲۷ هزار و ۷۶۷ تومان رسید یورو  با افزایش ۴۰ تومانی از قیمت ۳۲ هزار و ۳ تومان به ۳۲ هزار و ۴۲ تومان رسید.

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: قیمت اونس جهانی در این هفته سیر نزولی داشت و به یک هزار و ۸۸۳ دلار رسید البته نوسانات کاهشی اونس جهانی در طول هفته و افزایش نرخ ارز سبب شد تاثیر قیمت دلار بر نرخ سکه و طلا بیشتر باشد و قیمت آن افزایش یابد.

او افزود: اونس جهانی در این هفته با کاهش یک دلاری همراه بوده است. قیمت ارز تا روز سه شنبه به اوج خود رسید و پس از آن اقدامات بانک مرکزی و صبحت های رییس جمهور  اندکی کاهش یافت  و نرخ آن در  اواخر هفته ثابت ماند و منتظر صبحت ها و مذاکرات وین است.

کشتی آرای تصریح کرد: قیمت سکه طرح قدیم به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که به طور متوسط با افزایش ۱۰۰ هزار  تومانی در این هفته همراه بود. سکه  طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان است که حدود ۲۸۰ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی  به رقم ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. ۵۰ هزار تومان به ارزش ربع سکه افزوده شد که به مبلغ ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رسید. سکه یک گرمی با افزایش ۱۰۰ هزار تومان  به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار  تومان داد و ستد شد.

او بیان کرد: در مجموع  قیمت ها از اول هفته با افزایش همراه بود  اما از روز چهارشنبه نرخ ها با کمی تعدیل به این قیمت ها رسیدند. هر مثقال طلای آب شده به ۵ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان داد و ستد شد که به طور متوسط هر مثقال ۵۵ هزار تومان  افزایش نرخ را داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار  هم با ۱۴ هزار تومان افزایش هفتگی به یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان به فروش رسید.

کشتی آرای گفت: در این هفته حباب سکه با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی به ۴۴۰ هزار تومان رسید.

در صورت از دست رفتن حمایت ۱۲ میلیون و۸۰۰ هزار تومانی، احتمال افت قیمت سکه تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.

سکه دیروز نتوانست بالای محدوده ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی خود را حفظ کند. افزون بر این، فلز گران بهای داخلی به راحتی حمایت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست داد. این دو اتفاق تا حدی انتظارات کاهشی در بازار سکه را تقویت کرد. با این حال، تحلیل گران فنی باور دارند تا زمانی که فلزگران بهای داخلی بالای خط حمایتی ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار دارد،‌ خبری از فروش های سنگین در بازار نخواهد بود و قیمت بیشتر تمایلات افزایشی خواهد داشت. در صورت از دست رفتن حمایت ۱۲ میلیون و۸۰۰ هزار تومانی، احتمال افت فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.

سطوح مهم دلار برای سکه

به گفته فعالان یکی از مهم ترین عواملی که جهت بازار سکه در روز سه شنبه را تغییر داد،‌ افت قیمت دلار بود. برای معامله گران سکه سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار اهمیت زیادی دارد، چرا که شکست آن می تواند سکه را تا مرز ۱۳ میلیون تومانی پایین ببرد. برخی معامله گران باور دارند که سکه برای افت به زیر مرز ۱۳ میلیون تومان نیاز دارد که حداقل دلار تا ابتدای کانال ۳۰ هزار تومانی عقب نشینی کند.

به باور برخی بازیگران بازار، برخورد قضایی با معامله گران ارزی یکی از عواملی بود که احتیاط را در بازار بالا برد. گفته شده است که طی روز‌های آتی نیز اقدامات لازم جهت اخذ حکم قضایی برای مسدودسازی حساب‌های بانکی تعداد دیگری از فعالان غیر مجاز ارزی در دست انجام است.

برخی از سکه بازان تصور می کنند که چنین برخوردهایی می تواند طی دو روز آینده،‌احتیاط را در میان بازیگران دلار بالا ببرد و به همین دلیل ترجیح می دهند مداخله زیادی در بازار نداشته باشند. پس از مذاکرات هفته جاری، سکه بازان موقعیت خرید یا فروش خود را به روز خواهند کرد.

امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۰ هم قیمت سکه و طلا در بازار بالا رفت و هم قیمت درهم گران شد.

قیمت اونس طلا امروز در بازار جهانی طلا بر روی ۱۷۷۸ دلار بود. قیمت طلا ۱۸ عیار هم امروز نسبت به روز گذشته ۱۵هزار و ۴۰۰ تومان گران شد و با ۱ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. قیمت سکه هم امروز ۱۸۵ هزار تومان بر ارزش خود افزود. قیمت سکه امروز با ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بسته شد.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز دوشنبه ۱۵ اذر ۱۴۰۰ اعلام شد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۷¡۳۱۰ (بیست و هفصت هزارو سیصد و ده تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۷¡۸۶۱ (بیست و هفت هزار و هشتصد و شصت و یک تومان) اعلام شد.همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۳۱¡۴۰۶ (سی و یک هزار و چهارصد و شش تومان) و قیمت فروش یورو ۳۲¡۰۴۰ (سی و دو هزار چهل تومان) است.

در بازار ارز اهران و در میان معامله گران امروز دو خبر از وزارت خارجه روسیه و آلمان برجسته بود. مسکو از دیدار «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه و «کاظم جلالی» سفیر ایران خبر داد و اعلام کرد: طرفین وضعیت کنونی مذاکرات وین را بررسی کردند و عزم طرفین برای تمرکز بیشتر به‌منظور احیای توافق مورد تأکید قرار گرفت.

وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد: پیشنهادات ایران در خصوص برنامه هسته‌ای غیرقابل قبول است.ما هنوز در مسیر دیپلماتیک هستیم، اما زمان رو به اتمام است.انتظار داریم ایران با پیشنهاد‌های واقع بینانه به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌‎ای بازگردد.

بر اساس آخرین قیمت‌هایی که از بازار قیمت دلار امروز با اندکی کاهش یعنی 40 تومان از ابتدای امروز به 27 هزار و 824 هزار تومان رسیده علاوه بر این یورو نیز با 120 تومان کاهش به قیمت 31 هزار و 411 هزار تومان رسیده است. البته امروز روند پوند بر خلاف دلار و یورو متفاوت بوده و  ارز با 245 تومان افزایش مرز 40 هزار تومان را رد کرده و به قیمت 40 هزار و 569 تومان رسید.۱۹

بر اساس آخرین قیمت‌هایی که از بازار قیمت دلار امروز با اندکی کاهش یعنی 40 تومان از ابتدای امروز به 27 هزار و 824 هزار تومان رسیده علاوه بر این یورو نیز با 120 تومان کاهش به قیمت 31 هزار و 411 هزار تومان رسیده است. البته امروز روند پوند بر خلاف دلار و یورو متفاوت بوده و  ارز با 245 تومان افزایش مرز 40 هزار تومان را رد کرده و به قیمت 40 هزار و 569 تومان رسید.

طلا امروز بر خلاف دلار با افزایش قیمت هر چند اندکی تا کنون مواجه بوده به گونه‌ای که طلای 18 عیار با 4600 تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 309 هزار تومان رسیده همچنین سکه امامی تیز با 86 هزار تومان افزایش قیمت بهای آن تا ظهر امروز به 13 میلیون و 126 هزار تومان رسیده و نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با 50 هزار تومان و 15 هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب به قیمت 686 هزار تومان و 392 هزار تومان رسیده است.

البته تا ظهر امروز سکه بهار آزادی هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و بهای آن به 12 میلیون و 905 هزار تومان رسیده است.  

در بازار امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار نسبت به ۲ روز پیش، با ۳۶۷۰۰ تومان افزایش، ۱,۲۹۵,۶۰۰ (یک میلیون و دویست و نود و پنج هزار و ششصد ) تومان نرخ گذاری شد.

جدول قیمت ۳ روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت (تومان)                        مقدار تغییر                              درصد تغییر                     تاریخ

۱,۲۹۵,۶۰۰                                   ۳۶,۷۰۰                                            ۲.۸۳                           ۱۱:۳۱

۱,۲۵۸,۹۰۰                                   -۳,۰۰۰.۰۰                                          -۰.۲۴                    ۲ روز پیش

۱,۲۶۱,۹۰۰                                    ۱۰,۸۰۰                                              ۰.۸۵                     ۳ روز پیش

مذاکرات لغو تحریم‌ها که از روز دوشنبه هشتم آذرماه در وین پایتخت اتریش ازسرگرفته شده‌ بود، دیروز جمعه ۱۲ آذرماه پس از پنج روز گفت وگو پایان یافت. امروز دلار در بازار آزاد از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت.

امروز دلار در بازار آزاد از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت.

با توجه به اینکه هفته‌ای پر از اخبار مختلف را پشت سر گذاشتیم؛ به عنوان مثال کشف سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون روی قیمت‌های جهانی دلار و طلا اثر زیادی گذاشت؛ باید دید این اخبار و اتفاقات چه تأثیری بر روی بازار طلا و ارز در داخل ایران داشته است، چنانچه که اخبار نشان می‌دهد دلار امروز به قیمت 27 هزار و 324 تومان رسید که نسبت به امروز صبح 707 تومان افزایش داشته است؛ همچنین یورو نیز با 826 تومان افزایش قیمت به 30 هزار و 983 تومان رسید و علاوه بر این دو ارز، پوند نیز در پایان روز کاری امروز قیمت 39 هزار و 215 تومان را تجربه کرد که 200 تومان افزایش داشته است.

همچنین طلا نیز تحت تأثیر هفته‌ای که گذشت بازار پرتلاطمی را تجربه کرد اما به نظر می‌رسد تعادل بیشتری را در صعود و نزول قیمتی داشته است؛ هم اکنون قیمت هر گرم طلای 18 عیار با 2600 تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 258 هزار و 900 تومان رسیده، علاوه بر این سکه امامی با 5000 تومان افزایش قیمت 12 میلیون و 626 هزار تومانی را تجربه کرده اما سکه بهار آزادی درمقایسه با سکه امامی افزایش قیمت کمتری داشته و تنها با هزار تومان افزایش به قیمت 12 میلیون و 403 هزار تومان رسیده که البته این افزایش در نیم سکه و ربع سکه دیده نمی‌شود نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با 8000 و 12 هزار تومان کاهش به قیمت‌های 6 میلیون و 575 هزار تومان و 3 میلیون و 800 هزار تومان رسیدند.

تا هفته گذشته شرایط دریافت ۲۲۰۰ دلار سهیمه‌ای از صرافی‌ها داشتن کارت ملی و دوکارت بانکی به نام متقاضی بود اما حالا صرافی ملی شرایط را تغییر داده و با سخت‌گیری بیشتری دلار را به متقاضیان می‌دهد. شرایط جدید دریافت دلار سهیمه‌ای چیست؟

اختلاف قیمت دلار آزاد و صرافی ملی در بازار تا دو هزار تومان هم رسیده بود. با چنین وضعیتی بازار خرید دلار سهمیه‌ای به شدت داغ شده است و صف‌های طولانی صرافی‌ها نشان از همین موضوع دارد.

با اختلاف قیمت فعلی دلار بازار آزاد و صرافی اگر شخصی با قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان از صراقی ارز بخرد و در جا همان را به دلالان بازار بفروشد حدودا سه میلیون  و خورده‌ای سود می‌کند. در حالی که  سود دلالان هم از این موضوع برای خرید هر دلار سهیمه‌ای حدودا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از صرافی‌های میدان فردوسی نشان می‌دهد کمتر کسی برای سفر یا مهاجرت قصد استفاده این رانت ارزی را دارد. این وضعیت به گونه‌ای است که بازار اجاره کارت ملی را هم برای دلالان داغ کرده و این افراد کارت ملی هر فرد را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. اما حالا شنیده‌ها نشان می‌دهد شرایط دریافت دلار سهیمه‌تی تغییر کرده است.

شرایط جدید دریافت دلار سهیمه‌ای بانک مرکزی چیست؟

تا اواخر هفته گذشته تنها شرط خرید دلار سهمیه‌ای همراه داشتن کارت ملی بود. البته به غیر از آن دو کارت بانکی به نام شخص خریدار  و یک سیم‌کارت هم برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای نیاز بوده است.

دلیل داشتن دو کارت بانکی هم این است که سقف پرداخت از طریق دستگاه پز ۵۰ میلیون تومان است و باید مابقی به کارت دیگر واریز شود. اما از اواخر هفته گذشته شرایط دریافت دلار سهیمه‌ای تغییر کرد و صرافی‌ها با سخت‌گیری بیشتری ارز به متفاضیان می‌دهند.

حالا اگر فردی قصد خرید دلار سهیمه‌ای از صرافی را داشته باشد باید علاوه بر کارت ملی و دو کارت بانکی به نام خود، سیم کارت، اصل و کپی مدارکی مثل بلیط، ویزا، پاسپورت و عوارض خروج از کشور را داشته باشد تا بتواند از سهیمه ۲۲۰۰ دلار خود استفاده کند.

البته داشتن تنها یکی از موارد گفته شده کافی نیست و متقاضی دریافت دلار سهیمه‌ای باید اصل و کپی تمامی موارد بالا را داشته باشد. به نظر می‌رسد این سیاست جدید در عرضه ارز سهمیه‌ای از طول صف‌های صرافی‌ها بکاهد.

قیمت سکه

قیمت دلار در آخرین روز کاری قبل از تعطیلات چند روزه تهران در آستانه عقبگرد به کانال ۲۳ هزار تومان بود.قیمت دلار پس از اولین روز بعد از تعطیلات 6 روزه تهران روند کاهشی خواهد داشت.

گفتنی است بنا به اظهار نظر کارشناسان در ادامه هفته احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد هرچند به ادامه داشتن این روند نمی توان چندان امید داشت.

نرخ دلار از ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز روند کاهشی داشته است و در روزهای پایانی فروردین ماه نرخ دلار در صرافی بانکی حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و در اردیبهشت ماه ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان بود.

 در خرداد ماه بهای دلار به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت و تقریبا از اواسط تیرماه تا کنون در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشته است و گاهی به سوی نرخ ۲۵ هزار تومان خیز برمی‌دارد اما دوباره در میانه کانال ۲۴ هزار تومان ثابت می‌شود. در نهایت در ۲۸ تیرماه بهای دلار در صرافی بانکی به ۲۴ هزار و ۵۹ تومان رسید که حکایت از عقبگرد آن به قیمت ۲۳ هزار تومان است.

«محمود فراهانی» کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایرنا درخصوص پیش بینی نرخ دلار در روزهای آتی گفت: همیشه سه شاخص ورودی دلار به کشور، مذاکرات برجام و هزینه‌های دولت عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت ارز است.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر قیمت دلار اظهارداشت: هرگاه تحریم‌ها کم می‌شود ورود دلار بیشتر شده و هرگاه تحریم‌ها شدت یابد ورود دلار سخت‌تر می شود که خود موجب تحریک تقاضا خواهد شد و در نتیجه نرخ دلار افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی مذاکرات برجام را از دیگر عوامل موثر بر بهای دلار دانست و گفت: زمانی که این مذاکرات رویه مثبت داشته است آثر آن بر قیمت دلار کاهشی است و بالعکس.

وی درباره تاثیر انضباط مالی دولت به عنوان عامل موثر دیگر بر بهای دلار بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های دولت موجب افزایش نقدینگی می‌شود آثار افزایشی بر قیمت دلار دارد.

فراهانی تصریح کرد: انضباط مالی به عنوان عامل موثر در قیمت دلار در کشور، نقش داشته است و ورودی دلار و مذاکرات برجام دو عاملی است که تاثیر کوتاه‌ مدت و میان مدت بر نرخ دلار دارد.

وی افزود: وقتی آزادسازی برخی منابع در خارج از کشور مطرح می‌شود اثر کاهشی بر قیمت دلار دارد و به دلیل اینکه فعلا مذاکرات برجام نیز در تعلیق است، قیمت دلار مترصد کاهش است.

این کارشناس با اشاره به وضعیت موجود کشور گفت: با توجه به تعلیق مذاکرات، یک دامنه نوسان محدودی را در هفته‌های آینده خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به طور کلی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعلیق مذاکرات به سمت گشایش است و طرف‌های خارجی مذاکره کننده نیز به دنبال این هستند که بدانند قرار است با چه گروهی مذاکره کنند و ترکیب دولت در حوزه‌ سیاست خارجی برای آنها مهم است.

فراهانی گفت: وزارت اقتصاد به عنوان خزانه‌دار، بانک مرکزی به عنوان متولی دلار و نقدینگی و وزارت خارجه نیز به عنوان دروازه‌بان روابط کشور برای طرف‌های مذاکره کننده مهم هستند.

وی در پایان گفت: پیش بینی من این است که در هفته آینده نوسان دلار رو به افزایش نخواهد بود و بعید است که تا استقرار دولت جدید در روزهای آتی، اتفاق خاصی بیفتد و این تعلیق به سمت کاهش قیمت دلار است و چنانچه افزایشی هم باشد در دامنه نوسان یک تا دو هزار تومان خواهد بود.

منبع: ایرنا