دانشمندان آمریکایی در تحقیقات اخیر خود به راهکاری دست یافته اند که حتی بهتر از ماسک می‌تواند مانع ابتلای افراد به کووید ۱۹ شود.

پایان انتظار؛ کشف موثرترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با آنکه بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، هنوز هیچ راه درمانی قطعی و واکسن موثری که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد، برای آن کشف نشده است. متخصصان تاکید دارند در این شرایط برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بهترین اقدام رعایت بهداشت عمومی از سوی مردم است. استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نیز شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از جمله مواردی است که متخصصان بر روی آن تاکید دارند. با این حال، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به یک چالش برای مردم تبدیل شده است؛ زیرا برخی انسان‌ها تمایلی به استفاده از آن ندارند. دانشمندان به تازگی روشی موثرتر از استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ دست یافته اند.

بر این اساس، محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی یک اسپری بینی ابداع کرده اند که می‌تواند مانع از ابتلای افراد به ویروس کرونا شود. دانشمندان می‌گویند این اسپری حتی بهتر از استفاده از ماسک و دستکش، می‌تواند مانع انتقال ویروس از راه تنفس به افراد سالم و آلوده شدن آن‌ها شود. این اسپری مخصوص استفاده در بینی است و در صورتی که فرد آن را استنشاق کند عوارض جانبی ندارد.

یکی از دانشمندان در این رابطه گفت: ما امیدواریم با استفاده از این روش در کوتاه مدت مانع از انتقال ویروس کرونا در میان هزاران نفر شویم. در صورت کنترل شیوع ویروس در کوتاه مدت، می‌توانیم امیدوار باشیم واکسن کرونا بزودی کشف شود و ایمنی بلند مدت در مقابل کووید ۱۹ در جامعه حاصل شود.

این اسپری بینی حاوی آنتی بادی‌هایی (پادتن) است که شبیه سیستم ایمنی بدن انسان کار می‌کنند. جنس این آنتی بادی‌ها از پروتئین است و در خون پستاندارانی همانند لاما (شتر بدون کوهان) و شتر یافت می‌شوند. با این حال، این آنتی بادی‌ها از خون این جانوران استخراج نشده است بلکه در محیط آزمایشگاهی و با مهندسی ژنتیک با هدف مقابله با ویروس کرونا تولید شده است.

بیشتر بخوانید

کشف روشی سریع برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا با سی تی اسکن

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است این آنتی بادی‌ها با گیرانداختن ویروس کرونا در بینی، آن‌ها را غیرفعال می‌کنند و ویروس دیگر نمی‌تواند به سلول‌های بدن انسان حمله کند. محققان می‌گویند در صورت تایید نهایی این اسپری، می‌توان در زمانی کوتاه به تولید انبوه آن رسید.

پیتر والتر، استاد دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: این اسپری بسیار کارآمدتر از وسائل حفاظتی مانند ماسک و دستکش می‌تواند در مقابل ویروس کرونا عمل کند. این اسپری می‌تواند نقش بسیار مهمی در غیرفعال کردن ویروس کرونا در بینی و توقف آن برای ورود به سیستم تنفسی داشته باشد. برای آن‌هایی که به واکسن کرونا دسترسی ندارند، استفاده از این اسپری می‌تواند بهترین راهکار باشد.

تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان، ۱۶۸ هزار تن جان خود را از دست داده اند. محققان آمریکایی امیدوارند به راهکاری برای کنترل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش شمار قربانیان دست یابند.