رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام‌دارانی که در پرتفوی سهام خود مبلغ 532 هزار تومان سهام عدالت دارند، امروز شنبه ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت | سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهامداران سهام عدالت پس از آزاد سازی سهام عدالت مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند.درباره این سود  سهام عدالت باید گفت که البته این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام‌دارانی که در پرتفوی سهام خود مبلغ 532 هزار تومان سهام عدالت دارند، امروز شنبه ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

مجید عشقی با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کرده است، به طوری که سود سهامداران را امروز شنبه در یک مرحله واریز می‌کند.

وی اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطلاعات سهامداران را در اختیار بانک ها قرار خواهد داد تا واریز سود سهامداران عدالت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سهامداران هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، امروز (شنبه ۲۱ اسفند) سود خود را دریافت خواهند کرد.

برخی افرادی که سهام عدالت دارند امسال سود دریافت نخواهند کرد.

پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای سهام داران که یکی از مشکلات زیر را داشته باشند واریز نخواهد شد.

گروهی که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی دارند که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد. گروه دیگر شماره حساب های راکد، حساب های ارزی ،شماره حساب های بلند مدت و شماره حساب های مشترک هستند.

نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند مشخص شد.

بر اساس مصوبه مجلس برای سال آینده دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (1) و (2) ماده (2) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 25 خردادماه 1387 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند. 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان واریز و رقم سود سهام عدالت سال ۹۹ توضیحاتی ارائه کرد.

قربان زاده به آخرین وضعیت پرداخت سود سال ۹۹ سهام عدالت به حساب سهامداران اشاره کرد و گفت: تاکنون رقم کلی نهایی و زمان واریز آن مشخص شده است. براساس محاسبات انجام شده، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

قربان زاده گفت: ۴۹ میلیون سهامداری که دارای سهام عدالت هستند، بعد از ابلاغ رهبر انقلاب و نیز آیین‌نامه شورای‌عالی بورس قادر به انتخاب دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم بودند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: بعد از انتخاب نوع روش مدیریت، سهامداران مستقیم خود سهامدار شرکت‌های سرمایه پذیر و سهامداران غیرمستقیم، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.

وی گفت: شرکت‌های سرمایه پذیر دارای سهامداران عدالت به دو دسته شرکت‌های بورسی و غیربورسی تقسیم می‌شود که شرکت‌های بورسی دارای ۳۶ شرکت بورسی و شرکت‌های غیربورسی شامل ۱۳ شرکت هستند. سود سال ۹۹ سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی رقمی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: جمع سود دو شرکت بورسی و غیربورسی عددی معادل حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم باید میان ۴۹ میلیون سهامدار توزیع شود، بر این اساس تا پایان سال به هر سهامدار احتمالا رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جمع سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت‌: در زیرمجموعه شورای‌عالی بورس، کارگروهی برای تعیین تکلیف موضوعات مرتبط با سهام عدالت تشکیل شده است که در آن نمایندگانی از سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار، اتاق تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دستگاه‌های نظارتی و کانون سهام عدالت حضور دارند.

وی افزود: در این کارگروه در تلاش هستیم که جزییات نحوه پرداخت سود سهامداران غیرمستقیم مشخص و قوانین آن رعایت شود تا سهامداران آن بتوانند هر چه زودتر به سود مدنظر دست پیدا کنند.

تعیین تکلیف باقیمانده سود سال ۹۸ سهام عدالت

وی همچنین در خصوص زمان پرداخت باقی‌مانده سود سال ۹۸ سهام عدالت به حساب مشمولان نیز، گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ مانند دخانیات، مخابرات و... سود سال‌های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند، سازمان خصوصی‌سازی مکلف به پیگیری از این شرکت‌ها است و موارد حقوقی لازم در مورد آنها را اعمال کرده است تا این شرکت‌ها هر چه زودتر باقی‌مانده سود سال گذشته را پرداخت کنند.

قربان زاده گفت: اقدام حقوقی مربوط به این شرکت‌ها را انجام دادیم و ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی را بر این شرکت‌ها اعمال کردیم، براین اساس دیگر امکان ثبت صورت جلسات برای آنها وجود ندارد و این شرکت‌ها باید هر چه زودتر معوقات را پرداخت کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اکنون در حال مذاکرات با هیات مدیره این دو شرکت بزرگ هستیم تا بتوانند سود معوقه را در قالب دریافت تسهیلات از بانک پرداخت کنند، اما تاکنون زمان دقیقی برای پرداخت این سود اعلام نشده است.

براین اساس، طبق آخرین قیمت‌ها ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که حدود هفت میلیون آن به صورت بلوکی و در صورت وجود تقاضا در بازار قابل فروش است.این در حالی است که ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۸ مردادماه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت و در واقع باز هم شاهد کاهش ارزش اولیه سهام عدالت هستیم.

سهام عدالت

سود سهام عدالت

 موسوی، مقام مسئول در نظام بانکی در نشست خبری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ملی پرداخت تسهیلات به دارندگان سهام عدالت را آغاز کرده و اخیراً بعد از گذشت چندماه، از امروز آمادگی وجود دارد که بر بستر غیرحضوری در بانک ملی، تسهیلات برای دارندگان سهام عدالت پرداخت شود.

وی افزود: مردم برای دریافت این تسهیلات نیاز به مراجعه به شعب این بانک ندارند و متقاضیان صرفاً با ارسال مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی خود در سامانه طراحی شده، می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن و پس از دو تا سه روز کاری، کارت اعتباری خود را دریافت کنند.

سهام عدالت

حدود یک سال و دو ماه از آزادسازی سهام عدالت گذشته است، فرایندی که باعث شد مشمولان این سهام به دو دسته مستقیم، شامل ۱۹ میلیون سهامدار،  و غیرمستقیم شامل ۳۰ میلیون سهامدار تقسیم شوند و درحالی که در روزهای نخست آزادسازی مستقیم ها به دلیل شرایط آن روزهای بازار سرمایه به راحتی میتوانستند ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود که آن روزها بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت را بفروشند، روند نزولی بازار بر این افراد سایه انداخت و نه تنها این افراد شاهد سقوط آزاد ارزش واقعی سهام عدالت خود بودند، بلکه حق فروش سهام عدالت نیز از آن ها گرفته شد و به نظر میرسد قرار است فورش سهام عدالت از سر گرفته شود!

اطلاعات دقیق سود سهام عدالت

 از میان ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند.

۳۰ میلیون مشمولی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. این افراد پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، می‌توانند به سامانه WWW.DDN.CSDIRAN.IR مراجعه کرده و دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند. این مشمولان پس از این مرحله باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا ۴۸ ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. اما نحوه فروش برای سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم متفاوت بود. پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، حق فروش ۳۰درصد آن به این دسته از سهامداران داده شد و سپس ۳۰درصد دیگر نیز آزادسازی شد. باوجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت و فروش سهام عدالت متوقف شد و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند. از سوی دیگر، زمان جدیدی برای آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده اعلام نشد. این در حالی است که در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی آن به بیش از ۲۰ میلیون تومان می‌رسید و فروش بخشی از آن، مبلغ قابل توجهی محسوب می‌شد. اما با شروع روند نزولی در بازار سرمایه، ارزش این سهام نیز به شدت کاهش یافت و بسیاری از سهامداران، وجوه کمی را با فروش سهام خود دریافت کردند.