یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: قیمت خودروهای دوگانه سوز از جمله سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ نسبت به مدت مشابه ماه گذشته حدود ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده است اما این کاهش قیمت خودروهای مورد اشاره به دلیل افزایش میزان تولید نیست. بلکه کاهش قیمت دلار بر روند قیمت این خودروها اثر داشته است.

سقوط 20میلیونی قیمت ماشین؛ ماشین شدیدا ارزان شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

براساس گزارش‌ها در نیمه نخست امسال تولید خودروهای دو گانه‌سوز افزایش یافته است. به عنوان مثال تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز بیش از ۶۶ درصد و سمند دوگانه‌سوز بیش از ۳.۵ برابر مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. آنچه تحلیلگران درباره تاثیر رشد تولید خودرو می‌گویند حاکی از این است که دو سناریو می‌تواند بر کاهش قیمت خودروها اثرگذار باشد. نخست آن که قاعدتا رشد تولید باید مانع افزایش قیمت خودرو شود، البته اگر اتفاق خاصی برای تحریک تقاضا نیافتد و دومین موضوع نیز به تاثیر کاهش قیمت دلار ارتباط دارد.

چنانچه قیمت دلار ثبات پیدا کند یا در این شرایط بازار دست کم ارزان شود قیمت خودروهای داخلی از جمله سمند و پژو ۴۰۵ هم ارزان خواهد شد.

هر چند که هفته گذشته قیمت دلار در محدوده دو تا سه هزار تومان ارزان شد اما با بازگشت روند صعودی قیمت دلار در هفته نخست آبان قیمت‌ خودروها مجدد اندکی افزایش یافت.

خودرو

خبری خوب برای بازار خودروهای دوگانه سوز

حال به گفته یک کارشناس بازار خودرو؛ قیمت خودروهای دوگانه سوز از جمله سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ نسبت به مدت مشابه ماه گذشته حدود ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده است اما این کاهش قیمت خودروهای مورد اشاره به دلیل افزایش میزان تولید نیست. بلکه کاهش قیمت دلار بر روند قیمت این خودروها اثر داشته است.

فیروز نادری افزود: امروز سمند دوگانه‌سوز با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان معامله شده است، پژو پارس دوگانه‌سوز با قیمت ۲۹۷ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۲۲۷ میلیون تومان معامله شده است؛ این در حالی است که هفته اول آبان قیمت این خودروها با کمی نوسان دوباره افزایش یافت.

او درباره کاهش قیمت دلار و تاثیر آن بر روند قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: چنانچه قیمت دلار محسوس کاهش یابد قطعا قیمت تمام خودروهای داخلی و خارجی ارزان خواهد شد؛ هفته گذشته با کاهش حدود سه هزار تومانی قیمت دلار قیمت بیشتر خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت اما کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت دلار تاثیر چندانی بر روند ارزان شدن قیمت خودروها ندارد.

حال باید دید که آیا کاهش قیمت ارز در هفته نخست آبان تداوم دارد یا خیر؟ فعالان بازار خودرو بر این باورند چنانچه روند نزولی شدن قیمت دلار ادامه‌دار باشد باید منتظر مجدد ریزش قیمت خودروها شد.