یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: فکر می‌کنم این بار تا زمان نزدیک انتخابات، آن فردی که شاخص اصلی اصولگرایان است معرفی نشود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«حسین کنعانی‌مقدم»، چهره سیاسی اصولگرا، درباره جلسات انتخاباتی اصولگرایان و اینکه شاخصه‌هایی که باید برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: قبل از اشاره به اسامی کاندیداها، باید گفت یکی از شاخصه هایی که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد این است که آن فرد، توانایی اجرای مسائل اجرایی کشور، عبور از بحران ها و حل مشکلات کشور را داشته باشد. به بیانی دیگر این فرد طی این 40 ساله باید تجربه خودش را نشان داده باشد و عملا، نمره بگیرد نه این که در شعارهای پوپولیستی قضاوت کنیم که این فرد شایسته ریاست جمهوری است یا خیر؟

او افزود: نکته بعدی این که، فرد کاندیدا باید از نظر عقبه سیاسی، رأی جمهور را داشته باشد نه اینکه صرفا رأی یک جناح خاص را داشته باشد چراکه این فرد می‌خواهد رئیسِ جمهور شود. بنابراین اشخاصی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند ابتدا باید این عقبه را به مردم معرفی کنند و حداقل نمره‌های ورودی را برای عرصه رقابت، داشته باشند.

این چهره سیاسی بیان کرد: مسئله بعدی این است که شخصی که می‌خواهد وارد این عرصه شود باید بداند، مسئولیت اجرایی کشور با یک هیئت دولت همراه است و باید علاوه براینکه خودش را در معرض آزمون و خطا قرار می دهد باید هیئت دولت خود را نیز در معرض آراء افکار عمومی قرار دهد. 

کنعانی مقدم ادامه داد: مساله بعدی این است که وجیه المله بودن کاندیداست که به هر حال در چشم مردم فرد دارای ارزش‌هایی باشد که مردم آن را قبول کنند و مقدرات یک کشور را به او بسپارند. چند شاخص هم برای اصولگرایان وجود دارد اینکه فرد انقلابی باشد، همیشه به ارزش های انقلاب پایبند باشد، یک مدیریت جهادی را دنبال کند و دارای قدرت ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی و زیاده‌طلبی‌های آمریکا و صهیونیسم باشد و به بیانی استکبارستیزی‌اش، مشخص باشد. 

بیشتر بخوانید:

برخی دبیران کل‌ احزاب، دبیرکلی را ارث پدرشان می‌دانند!/ امیدی به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست

درباره کاندیداتوری ظریف هیچ گفتگویی بین اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است/ اصلاح‌طلبان ابتدا باید بدانند نظر حاکمیت درباره حضورشان در انتخابات چیست

او اضافه کرد: در واقع اگر به دنبال چنین کاندیدایی هستیم نباید دنبال سلبریتی باشیم چون بعضی‌ کاندیداها جزو سلبریتی‌های سیاسی بوده و به عبارتی چون بسیار بیشتر  دیده شده و یا گفته شده‌اند، شاخصه‌های لازم را دارند. به نظر می‌رسد در مجموع اگر بخواهیم افرادی که اکنون مطرح هستند را با این شاخصه‌ها ارزیابی کنیم تعداد بسیار انگشت شماری حتی از یک دست کمتر، باقی می‌مانند که لیاقت حضور در عرصه انتخابات آتی را دارند.

دبیرکل حزب سبز با اشاره به جلسات انتخاباتی اصولگرایان تصریح کرد: همه اصولگرایان در زمان نزدیک به انتخابات، احساس تکلیف کرده و کمر همت برای حضور در این رقابت‌ها می بندند،  که کار درستی نیست ما باید در درون جریان اصولگرایی به یک جمع بندی برسیم و با یک فرد مشخص و تیم مشخص، وارد این عرصه شویم و اجازه ندهیم دچار درون گروهی و درون تشکیلاتی بشویم.

کنعانی‌مقدم اضافه کرد: نکته بعدی این که، برای انتخابات چون رقابت است نباید عرصه را  برای رقبا، تنگ کنیم و با بستن عرصه رقابت، یک رقابت یکطرفه را در انتخابات آینده رقم بزنیم؛ به نظر می‌رسد اگر این اتفاق بیفتد کاهش مشارکت مردم برزگترین ضربه به انقلاب و نظام است و ما باید سعی کنیم، مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد. از این رو حتی اگر پیروز نشویم اما مشارکت حداکثری رخ دهد می‌توانیم بگوییم نظام پیروز شده، چراکه توانسته‌ایم مردم سالاری دینی را وارد عرصه رقابت ها کنیم. 

او ادامه داد: در حال حاضر نامزدهایی که مطرح هستند بیشتر نامزدهای جزیره‌ای هستند، یعنی در یک جزیره‌ای، خودشان را برای حضور در سطح ملی آماده می کنند، از این رو به نظر می‌رسد که تا حدودی ساده اندیشی است که انتخابات 1400، یک انتخابات یک جریانی باشد. پیشنهاد ما این است که هر کسی می‌ خواهد وارد این عرصه شود دنبال این باشد که دولت ائتلافی تشکیل دهد چراکه کشور را با یک جریان نمی‌توان، مدیریت کرد و باید همه جریان‎های مختلف حضور داشته باشند. اگر کسانی بتوانند بیایند و این قابلیت را داشته باشند که آرای خاکستری را به سمت خودشان جذب کنند به نظر می‌رسد، شانس بیشتری داشته باشند.

کنعانی مقدم درباره برخی چهره‌های اصولگرای مطرح شده برای انتخابات ریاست جمهوری از جمله سعید محمد که عقبه سیاسی ندارد، تصریح کرد: عقبه سیاسی بیشتر بدین معناست که فرد مقبولیت سیاسی داشته باشد، یعنی ممکن است یک فردی کار سیاسی هم نکرده باشد اما در مجموعه سیاسی که در کشور هستند، این مقبولیت برایش حاصل شود که بتواند در عرصه رقابت حضور پیدا کند.

او افزود: بر این باورم که بسیار خوب است که چهره های جدید، مطرح شوند اما این تصور را در ذهن افراد ایجاد کنیم که راه حل عبور از مشکلات و بحران‌ها این است که ما به دنبال افرادی برویم که سلبریتی بوده و فقط رأی دارند اما در عین حال کارآمدی لازم را ندارند و در نهایت رئیس جمهور شوند، در واقع کشور دچار مشکلات می‌شود و شخصِ رئیس جمهور به جای اینکه مشکل را حل کند، خودش به مشکل کشور تبدیل می‌شود.

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به همین دلیل پشنهاد بنده به همه دوستان این است که اگر کسانی مثل سعید محمد، سردار حسین دهقان و غیره می‌توانند، یک تیم بسیار خوب در قالب یک دولت ائتلافی باشند با هم کار کنند. اگر قرار است این افراد با یکدیگر رقابت کنند عملا ما شاهد رقابت درون جریانی اصولگرایان هستیم که آفت بزرگی به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری است.

او با اشاره به اظهار نظر برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا مبنی بر اینکه در انتخابات 1400، رقابت درون جریان اصولگرایان را خواهیم داشت، تصریح کرد: یقینا اگر ما دچار رقابت درون جریانی شویم شکست خواهیم خورد و شکی در آن نیست، در واقع زمانی اصولگرایان پیروز خواهند شد که در یک رقابت سالم و پاک حضور حداکثری داشته باشند. به بیانی دیگر اینکه ما یک دولت حداقلی را شکل بدهیم هنر نیست بلکه باید دولت، حداکثری تشکیل دهیم و آراء جمهور را داشته باشیم و بتوانیم افرادی را وارد عرصه خدمت کنیم که دغدغه‌شان خدمت به مردم و حل مشکلات باشد نه اینکه دغدغه‌شان قدرت یا کسب موقعیت‌های سیاسی، باشد.

کنعانی مقدم درباره اسامی احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز بیان کرد: فکر می‌کنم این بار تا زمان نزدیک انتخابات، آن فردی که شاخص اصلی اصولگرایان است معرفی نشود چراکه تجربه نشان داده اولا دچار تخریب جناح‌های مختلف شده و در معرض تخریب قرار می‌گیرد دوم اینکه، ممکن است خودش موجب معضلی برای شکل‌گیری و انسجام وحدت داخلی شود. 3